Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maura schreef:Het stomste wat je doen kunt is op excessen excessief reageren.
Dit had uiteraard nooit mogen gebeuren, maar er is wel meteen serieus werk van gemaakt. Hulde aan de rechercheurs die zo snel de verdachten van hun bed hebben gelicht, ik moet er niet aan denken wat er nog meer had kunnen gebeuren. Zeker als het slachtoffer inderdaad een zoon had in het andere elftal.
Jeugdrecht bestaat trouwens omdat er fikse verschillen zijn in het brein van kinderen en volwassenen. Met 15, 16 jaar ben je veel minder in staat je impulsen te beheersen en ben je nauwelijks in staat de gevolgen van je gedrag te overzien. Dat het brein zich nog verder zal ontwikkelen heeft onder andere grote gevolgen voor de mogelijkheden om iemand nog bij te sturen om als volwassenen wel normaal te kunnen functioneren.
De pest met jongens van die leeftijd is dat ze wel al de nodige testosteron aanmaken. Tel daarbij op de adrenaline in zo’n wedstrijd en wees dan liever verbaasd dat het niet vaker mis gaat. Ironisch genoeg is juist sport, en dan met name teamsport, een bijzonder krachtig middel om dergelijke overmoedige testosteronbommetjes nog een beetje in toom te houden. En wordt onder andere daar op flink bezuinigd. Nog iets waar ‘de belastingbetaler’ liever geen geld aan wil besteden is de begeleiding van die kleine crimineeltjes als ze eenmaal vastzitten. Met als gevolg dat het recidivecijfer onder dergelijke ontspoorde jongeren gigantisch hoog is. Waarom zou je immers nog ooit je best doen om iets aan de maatschappij bij te dragen als die maatschappij je al veroordeeld heeft nog voor je de rechter hebt gezien?
Dat zoiets verschrikkelijks gebeurd is voor mij een signaal dat er te weinig wordt geïnvesteerd in - in dit geval - amateurvoetbal. En juist niet dat er te veel geld naartoe gaat.
Femke schreef:Voetbal..
Echt een enorme veroorzaker van problemen.
Ik begrijp niet dat er niet eens wat harder wordt ingegrepen in deze ontzettend "ziek" geworden sport.
Agressie op het veld bij amateur voetbal.
Uit de klauwen gelopen agressie door o.a. Hooligans bij prof voetbal. Waarbij rellen, vernieling en mishandeling eerder regelmaat dan uitzondering zijn.
Clubs die amper het hoofd financieel boven water kunnen houden terwijl ze topspelers van miljoenen inhuren, en dan nog steun zoeken bij gemeentes (belastinggeld) ook...
Taboe op homoseksualiteit.
Hoeveel blunders moet deze sport nog gaan voordat er eens serieus wat aan gedaan wordt?
Ja, natuurlijk zijn er ook duizenden mensen die zonder problemen/agressie de sport beoefenen.
Maar de laatste 20 jaar wordt de sport echt gehuld in een zwarte sluier van agressie en vernieling. Vreselijk. Gewoon naar.
Citaat:De 41-jarige grensrechter die door een aantal jeugdvoetballers werd mishandeld, is overleden. Dat melden de zoon van de man en zijn club.
De voetbalvereniging SC Buitenboys meldt op Twitter: "Onze grensrechter Richard overleed om 17:30 uur in bijzijn van zijn familie. Dit geweld op de velden moet stoppen! #stopzinloosgeweld.
Getrapt en geslagen
De grensrechter werd gisteren na de wedstrijd tussen Buitenboys B3 en Nieuw Sloten B1 in elkaar getrapt door een aantal spelers van Nieuw Sloten. Twee uur later werd hij onwel en zakte hij in elkaar. Hij werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
De politie heeft inmiddels drie jongens van 15 en 16 jaar opgepakt voor de mishandeling. De drie jongens zijn al door hun club geroyeerd en het team is uit de competitie gehaald. Het is nog onduidelijk of er nog meer spelers worden opgepakt.
Volgens de secretaris van Buitenboys was de grensrechter een forse kerel die meerdere keren tegen zijn hoofd en nek was geschopt.
De man vlagde een wedstrijd van zijn eigen zoon toen hij in elkaar werd getrapt. Hij zette het op een lopen, maar werd achterhaald en weer zwaar mishandeld. Na het incident ging de grensrechter naar huis, maar even later stond hij weer langs de lijn als toeschouwer bij een andere wedstrijd. Daar werd hij onwel en zakte hij in elkaar.
Onder andere VVD-Kamerlid Matthijs Huizing reageerde geschokt op de mishandeling. "Al ben je 15, 16 jaar: wat mij betreft komen ze nooit meer op het sportveld terug". De KNVB noemde de mishandeling in een reactie 'verschrikkelijk voor het slachtoffer en verschrikkelijk voor het voetbal in Nederland'.
Bron: RTLNieuws.nl
Fitzroy schreef:@maura, dit heeft imo niets te maken met bezuinigingen. Grensrechters en scheidsrechters zijn te allen tijde vrijwilligers in het amateurvoetbal en geen politieagenten.
Dit valt op geen enkele manier goed te praten, te triest voor woorden dit 'tuig', een ander woord heb ik er niet voor.
Dobel schreef:Triest ja.. gebeurd steeds vaker en op steeds jongere leeftijd. Mijn moeder gaat mee met mijn broertje van 12 en ook daar word gevochten, ouders doen zelfs mee!