Dieren die hun instinct volgen moeten het met de dood bekope

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Dieren die hun instinct volgen moeten het met de dood bekope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 21:22

Heb je de OP gelezen?
Ik heb het erover dat mensen het territorium van wilde dieren betreden, heeft dus niks met huisdieren te maken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:24

stef schreef:
Net zoals dat ik jouw mening respecteer, zou ik het fijn vinden als je dat ook met mijn mening doet.

Een dier slachten om te eten vind ik inderdaad wat anders. De krokodil in kwestie wordt niet gedood zodat ze resten kunnen begraven, maar puur uit wraak, onmacht, geef het een naam.
Daarnaast blijft de mens zich in het leefgebied van dieren begeven, en lost het dus niks op.

Ik heb het niet helemaal goed verwoord geloof ik. Ik respecteer je mening namelijk, maar ik kan me er gewoon heel weinig bij voorstellen als ik eerlijk ben. Als de uit wraak gedode krokodil voor consumptie gebruikt wordt, is het dan wel goed volgens jou? En wat als de slachter voor zijn beroep heeft gekozen omdat hij een hekel aan dieren heeft, maakt dat het slachten van dieren ineens onethisch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 21:29

Ik snap je gedachtengang niet geloof ik, maar probeer het toch.
Een officiële slachter/jager, zal me een rotzorg zijn wat hij erbij voelt.
Een gekweekte (gefokte, whatever) krokodil die gedood wordt om op een bord te eindigen, is me ook prima.
Het gaat me erom dat een dier gedood wordt, omdat hij zijn instinct volgt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:49

Wat ik nog steeds niet begrijp is waar voor jou precies het probleem zit, vandaar dat ik dat probeer uit te vinden door voorbeelden te gebruiken. Nog even een ander voorbeeld dan. :)

Jantje en Pietje zijn op berenjacht. Er zijn beren genoeg en ze hebben een vergunning, dus laat duidelijk zijn dat ze jagers zijn en geen stropers. Als ik het goed begrijp heb jij er geen problemen mee als Jantje en Pietje een beer schieten. Toch?

Henk en Karel zijn in hetzelfde gebied aan het kamperen. Ze zijn geen jagers, maar hebben wel een wapen bij zich voor noodsituaties. Vind je dat een probleem? Ze betreden immers het territorium van de beren en als die beren aanvallen volgen ze gewoon hun instinct. Mogen Henk en Karel zich volgens jou verdedigen of niet? Stel nou dat Henk totaal verrast wordt door een beer en wordt gedood terwijl Karel verderop staat en het ziet gebeuren. De beer loopt weg van Karel en vormt voor Karel geen bedreiging. Mag hij dan toch de beer schieten of niet?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:53

Ik ben het helemaal met je eens. Dieren in het wild krijgen steeds minder ruimte dus ze moeten wel doden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:31

stef schreef:
Een dier slachten om te eten vind ik inderdaad wat anders. De krokodil in kwestie wordt niet gedood zodat ze resten kunnen begraven, maar puur uit wraak, onmacht, geef het een naam.
Daarnaast blijft de mens zich in het leefgebied van dieren begeven, en lost het dus niks op.

Stef, ik verbaas me altijd in dit soort gevallen om jouw gebrek aan inlevingsvermogen...
Door de krokodil af te schieten, hebben ze idd resten terug kunnen vinden en is er absolute zekerheid over het lot van het kind.
Daarbij is er dan nog wat om te begraven al zal het net veel zijn. Het andere kind dat door een krokodil gegrepen is, de 12 jarige jongen, is niet teruggevonden. Dat lijkt me afschuwelijk voor de ouders....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 13:06

Het lijkt me niet afschuwelijk, het ís afschuwelijk.
Ik heb onlangs van dichtbij mee gemaakt dat een kind verloren wordt, en dat is afschuwelijk. Dus vertel mij niet dat ik me daar niet in in kan leven... Je hebt geen idee :n
Vanuit de ouders kan ik het ook best begrijpen, maar wat los je ermee op?
En in het geval krokodil wordt er 1 krokodil gedood, ik het geval witte haai ontstaat er een heuse klopjacht, zodat mensen veilig kunnen zwemmen. Dát is mijn punt...

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:11

Misschien voeren haaien wel een klopjacht uit op mensen? Het is voor een dier net zo verschrikkelijk. Zijn we nou zoveel beter dat ons leven meer waard is dan dat van een dier? Ik vind van niet. Wij nemen hun wereld over. Vissen de oceaan leeg en ja dan maar een lekker volgevreten mensje opeten.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:23

ik snap dat het voor de ouders en familie van het jongetje veel zekerheid geeft en dus ook rust omdat ze nu wel weten wat er is gebeurt.
toch vind ik het niet gek dat een krokodil dat jongetje opat.
dat jongetje was namelijk ik zijn territorium en de krokodil volgt alleen maar zijn instinct.

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:28

Bijzonder dat mensen wél willen dat de hond afgemaakt wordt die een shetlandpony heeft aangevallen en gedood, maar niet willen dat een krokodil die een kind aangevallen, gedood en opgegeten heeft wordt gedood.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:15

kan je me uitleggen wat de overeenkomst is van een gedomesticeerde hond die een omheind weiland binnen gaat, en een wilde krokodil wiens territorium betreden wordt?

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:26

In Australië wordt er naar mijn weten streng gecontroleerd in rivieren, meertjes en beekjes op krokodillen. De plaatsen waar je veilig kunt zwemmen en waar je niet veilig kunt zwemmen zijn algemeen bekend én er staan overal bordjes. Echter de laatste jaren komen krokodillen steeds vaker richting de steden, waardoor er ook meer incidenten zijn. We weten niet wáár deze krokodil het kind gegrepen heeft. Misschien wel in een meertje waar het al járen veilig is en waar nu een krokodil naar toe is gegaan en besloten heeft daar te gaan leven. Wie dringt dan wiens territorium binnen? Maar dat weten niet, dat is puur speculatie.

Uiteindelijk gaat het om twee dieren die beide een dier of mens vermoorden. In essentie hetzelfde of het nou een gedomesticeerd dier of wild dier is. Het is wel een verschil vind ik als die mensen het kind hebben laten zwemmen in een meertje waarbij tientallen borden staan met: Gevaar, Krokodillen. Die staan namelijk bij gevaarlijke meertjes. Het lijkt mij echter sterk dat je als ouder je kind op zo'n plek laat zwemmen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:27

Voor mij zou het er sterk van afhangen hoe de situatie is. Was meneer Krokodil te dicht in de buurt van bewoonde omgeving beland? Hebben ze al geprobeerd hem te vangen en te verhuizen naar een 'veiliger' plekje? Hebben die haaien paas ontdekt maar eens richting strand te verhuizen en surfers op hun menu te zetten?

Bij het doden van die krokodil zal ook vast en zeker een stuk wraak mee gespeeld hebben. Maar een veel groter stuk ging om zekerheid wat er met het kind is gebeurd.

Denk dat er iets meer factoren meespelen dan in de OP nu staat vermeld

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:31

Ik heb even iets meer informatie opgezocht. Het jongetje van 12 dat is opgegeten is een Aboriginal. Deze mensen weten al eeuwen lang waar ze wel en niet kunnen zwemmen. Echter hebben de krokodillen een beschermde status gekregen in het noorden van Australië, waardoor hun aantallen explosief zijn gestegen. Dit veroorzaakt de toename in dodelijke aanvallen.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... itory.html

In het geval van het meisje ging het om een meertje dat in principe gezien werd als veilig. Er stonden geen borden. Het dier heeft dus het zwemwater van mensen betreden: http://news.softpedia.com/news/Crocodil ... 8028.shtml

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:42

Haaien hebben mensen niet op hun menukaart staan juut, haaien lusten geeneens mensen.

Panny, een rivier, veilig of niet, is nooit menselijk territorium imo, dan waren we wel met bijv vinnen geboren. Als er door bescherming meer krokodillen richting bewoond gebied trekken, moet je dat oplossen. Kan dmv herplaatsing, kan door jacht (als overpopulatie dreigt en dit dus ook gevaar heeft voor de populatie zelf), maar niet dmv een individueel dier doden, of een klopjacht opzetten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:13

Haaien vallen nogal eens een surfer aan. Opgegeten of niet; afgebeten ledemaat blijft levensgevaarlijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:16

Juut schreef:
Haaien vallen nogal eens een surfer aan. Opgegeten of niet; afgebeten ledemaat blijft levensgevaarlijk

Haaien zien het verschil niet tussen een dobberende surfer en een zeehond die aan het oppervlak is om te ademen/rusten.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:29

Stef, ik snap je punt.
zo was het ook een aantal jaren gelden op het nieuws dat iemand zijn hoofd in de muil van een tamme? leeuw stak en dat die leeuw toen dichtgeklapt heeft. Nadat de man bevrijd is, is het dier afgemaakt wegens "gevaarlijk". dat snap ik dan ook niet, wat verwachten we eigenlijk, een leeuw is geen tamme kat.
over die krokodil, enerzijds ,ik snap die ouders wel, maar je kan dat dier toch niet straffen omdat het zijn instinct volgde?
soms denk ik dat wij mensen geloven dat we God zijn en de natuur veranderen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:36

merrylegs schreef:
Stef, ik snap je punt.
zo was het ook een aantal jaren gelden op het nieuws dat iemand zijn hoofd in de muil van een tamme? leeuw stak en dat die leeuw toen dichtgeklapt heeft. Nadat de man bevrijd is, is het dier afgemaakt wegens "gevaarlijk". dat snap ik dan ook niet, wat verwachten we eigenlijk, een leeuw is geen tamme kat.
over die krokodil, enerzijds ,ik snap die ouders wel, maar je kan dat dier toch niet straffen omdat het zijn instinct volgde?
soms denk ik dat wij mensen geloven dat we God zijn en de natuur veranderen

Nou idd. De leeuw was niet gevaarlijk, de leeuw was leeuw.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:04

Het is jammer dat bijna niemand hier de moeite neemt om zijn of haar mening echt goed te onderbouwen. Het blijft bij het uitspreken van gevoelens en niemand wordt er ook maar iets wijzer van. Tot nu toe heeft niemand mij kunnen uitleggen waarom het doden van een wild dier dat een mens heeft gedood erger is dan het doden van een dier om welke andere reden dan ook.

Volgens mij doet het woord instinct niets anders dan deze discussie enorm vertroebelen. Dieren doen niets anders dan hun instinct volgen en over het algemeen hebben mensen daar helemaal geen problemen mee. Het gaat erom dat een dier iets doet wat grote negatieve gevolgen heeft voor mensen en die mensen reageren daarop. Niet omdat het dier uit instinct handelde maar omdat de mens erdoor werd geraakt. Voor de nabestaanden maakt het helemaal niet uit waarom dat dier het deed. Het gaat niet om de reden maar om het resultaat. Vervolgens kunnen er meerdere redenen zijn om het dier te willen doden. Zekerheid omtrent het overlijden, het kunnen begraven van de resten en het willen voorkomen van herhaling kunnen allemaal meespelen. Wraak speelt soms misschien ook een rol, maar ik denk dat het in de meeste gevallen niet de hoofdreden zal zijn. Mocht dat het wel zijn dan zie ik nog niet in waarom dat erger zou zijn dan de andere redenen. Mensen doden dieren omdat ze er op wat voor manier dan ook beter van worden en dat is niet anders als er wraak in het spel is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 02:58

goeroe schreef:
Het is jammer dat bijna niemand hier de moeite neemt om zijn of haar mening echt goed te onderbouwen. Het blijft bij het uitspreken van gevoelens en niemand wordt er ook maar iets wijzer van. Tot nu toe heeft niemand mij kunnen uitleggen waarom het doden van een wild dier dat een mens heeft gedood erger is dan het doden van een dier om welke andere reden dan ook.

Ik kan het voor mezelf wel onderbouwen *denk ik*

Er zijn plekken waar dieren wild hóren te zijn.
Was het jouw voorbeeld van kamperen in een beren/ national park?
Ik vind dat dus het risico van je hobby, net als surfen rondom Australië of andere witte haaien-gebieden. De meeste mensen weten inmiddels (neem ik aan?) wel wat ze doen.... hoewel..... :=

Ik vind het doden van een wild dier omdat het toevallig (?) een mens (dat daar in principe niet hoefde te zijn, maar zo nodig een menselijk ding aan het doen was; namelijk "recreëren") aanviel, een teken van "wij mensen mogen alles, uit de weg jullie wilde dieren, wij willen hier nu zijn"

Net zoiets (imo onzinnigs) als een onschuldig vogeltje dat op je schone was schijt doodschieten, had het daar maar niet moeten vliegen.

Wat betreft die ene krokodil die in principe in een krokodilloos meer aan het zwemmen was, ik kan ergens wel begrijpen dat die mensen iets terug wilden vinden van dat meisje, er zwom blijkbaar ook maar 1 krokodil.
Ze waren op zoek naar een vermist meisje en vonden deze in de buik van de krokodil.
Uit een ander bericht maak ik op dat als de persoon niet vermist is, de krokodil ook niet persé gedood wordt.

Soms, juist door menselijk handelen, kan de populatie van een diersoort ook uit de hand lopen omdat we ze zonodig in een gebied uit willen zetten zonder natuurlijke vijanden bijvoorbeeld.

En soms worden wilde dieren gewoon lui als ze in de buurt van mensen wonen en voor je het weet scharrelen de krokodillen in de achtertuinen.
Hierdoor kunnen ze ook andere diersoorten verjagen.

Persoonlijk vind ik het minder 'erg' dat deze ene krokodil gedood is om naar resten van een meisje te zoeken in een gebied waar veel aan natuurbehoud wordt gedaan,
ik maak me meer zorgen om alle stropers in bijvoorbeeld Afrika, die bedreigde diersoorten laten uitsterven, en idiote mensen die een hoop geld betalen om erop te (laten) jagen voor de lol, of om achterlijke souvenirs aan de muur te hangen.

Ikzelf hou niet van zwemmen en watersporten (behalve varen) omdat ik niet kan zien wat er in dat water zit en dit soort berichten bevestigen telkens dat ik ook niet in het water hoor.