Alcohol verbod onder de 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:18

Lottie84 schreef:
Ik zeg niet dat je slecht word opgevoed. Uit recent onderzoek is de schadelijkheid op het brein in ontwikkeling bewezen. Vandaar deze nieuwe regelgeving. Daarom vind ik het onverantwoord voor ouders om kinderen in deze periode van hun leven alcohol te geven.

Alles is tegenwoordig schadelijk. In zo'n beetje alles zit wel een of andere kankerverwekkende stof en niks is goed. Zelfs over water word van alles beweert.
Je kan mij toch echt niet wijsmaken dat ik later slechte hersenen heb omdat ik nu af en toe een wijntje drink?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:19

mang schreef:
Alles is tegenwoordig schadelijk. In zo'n beetje alles zit wel een of andere kankerverwekkende stof en niks is goed. Zelfs over water word van alles beweert.
Je kan mij toch echt niet wijsmaken dat ik later slechte hersenen heb omdat ik nu af en toe een wijntje drink?

De kans dat je later minder goede hersenen hebt omdat je nu drinkt is heel groot. Sowieso is drinken slecht voor de hersenen, maar onder de 18 (en ik geloof zelfs onder de 24) is het effect veel groter.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:20

Gelukkig komen ze er steeds vaker achter dat dingen schadelijk zijn, zodat men er rekening mee kan houden.

mang

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:24

Ja zodat iedereen straks geïsoleerd leeft en alleen maar water drinkt en groente eet? Neehoor, het is hetzelfde verhaal als met paarden. Ineens is alles slecht voor een paard, waar ze weer alleen maar kleinzerig en menselijker worden. Als iedereen nu gewoon is zou leven met vandaag als uitgangspunt, in plaats van over 50 jaar te leven. Misschien word ik later wel dom van de alcohol, misschien word ik over 2 weken wel doodgereden door een vrachtwagen, misschien crasht ons vliegtuig volgende zomer wel enz enz. Wat ik dus wil zeggen is dat de keuze is, nu een leuk leven en 60 jaar oud worden. Of nu in angst en geslotenheid leven en 80 worden. Nou voor mij is die keuze niet zo moeilijk. (bij wijze van dan he ;) )

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:27

De schade is geen kwestie van misschien, het is bewezen. Juist als je bewust bezig bent met vandaag, kun je zorgen dat je over 50 jaar nog bewust bezig bent en kunt genieten van het leven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:32

Ik wil een leuk leven EN 80 of 90 worden. En dat kan, het is geen of-of het is en-en voor mij. Door te letten op wat je eet en drinkt, en wat vooral niet ben ik nu gezond, en is de kans veel groter dat ik het over 60 jaar nogsteeds ben.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:33

Me 2 :) Maar 1 lijf, daar moet je zuinig op zijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:35

We denken er dus anders over. Prima, discussie zonder uitkomst want ik ga mijn standpunt niet veranderen en jullie ook niet. Ik blijf er bij dat het niet nodig is om mijn moeder onverantwoord te noemen omdat we wel eens samen een wijntje drinken. Mijn opa (moeders vader) was vroeger zware alcohollist en mijn moeder weet er dus alles van, is zelf ook pas op haar 30e voor het eerst gaan drinken en is nu nog steeds nog nooit dronken geweest. Ze weet dus wel wat alcohol doet en is absoluut alles behalve onverantwoord.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:36

Lottie84 schreef:

maar 1 leven, daar moet je van genieten..
Je kunt dingen natuurlijk altijd vanuit een ander oogpunt bekijken.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:39

Inderdaad, onze meningen verschillen, dat hoeft niet per definitie slecht te zijn, dat kan juist erg leerzaam zijn.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 28-11-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:41

mang schreef:
Lottie84 schreef:

maar 1 leven, daar moet je van genieten..
Je kunt dingen natuurlijk altijd vanuit een ander oogpunt bekijken.

Denk je niet dat je meer van je leven kunt genieten in een gezond lichaam, en met je volledige hersencapaciteit?
(vraag, geen aanval).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:42

Je noemt het onverantwoord als een ouder alcohol voor zijn/haar kind noemt. Dat is dus indirect wel degelijk mijn moeder. Ik denk dat je met deze opmerking wel meer mensen op hun tenen trapt.

Dat is net als een opmerking dat mensen die hun paard op stal hebben staan niet van hun paard houden. Dit soort opmerkingen moet je gewoon anders verwoorden. Als in; 'IK zou nooit alcohol voor mijn kind kopen omdat...' Niet gelijk alle ouders die dit doen onverantwoord noemen.

edit: Vjestagirl, nee dat denk ik niet. Die paar hersencellen die af zullen sterven door mijn (minimale-)alcoholgebruik kan ik wel missen ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:43

Ik ben tegen. Waarom?
- Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen of men drinkt of niet. Gezond of ongezond leeft.
- Als jongeren <18 willen drinken doen ze dat toch wel, of het legaal is of niet.
- Ga eens na in welke landen alcohol 18 of 21+ is, willen we daarheen? Nee. Waarom niet? Er is daar veel meer gezeik met alcohol en jongeren die zich écht kapot zuipen.
- Het financiele aspect. Mocht het toch werken, wat niet zo is, dan drinken jongeren van 16 en 17 jaar geen alcohol meer. Alles wat ongezond is verdient de overheid grof veel geld aan dmv accijnzen ed.
- Ander financieel aspect. Als 16 en 17 jarige niet/minder gaan stappen omdat ze niet mogen zuipen is dat minder inkomsten voor cafés is minder werk en faillisementen. Willen we dat? Nee dat willen we niet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:44

Nee, ik beweer ook niet dat een ouder in die zin dan direct niet van zijn of haar kind houdt :n
Die vergelijking is niet helemaal op zijn plaats. Ik zou persoonlijk wel het beste voor mijn kinderen willen.
En nu duidelijk is dat alcohol schadelijk is, zal dat absoluut voor mij niet binnen het plaatje vallen tot aan de toegestane leeftijd.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:46

Lottie84 schreef:
Nee, ik beweer ook niet dat een ouder in die zin dan direct niet van zijn of haar kind houdt :n
Die vergelijking is niet helemaal op zijn plaats. Ik zou persoonlijk wel het beste voor mijn kinderen willen.
En nu duidelijk is dat alcohol schadelijk is, zal dat absoluut voor mij niet binnen het plaatje vallen tot aan de toegestane leeftijd.

Die vergelijking had niks te maken met het houden van, maar met het over 1 kam scheren van iedereen die hun paard op stal heeft staan of dus iedereen die alcohol koopt voor hun kind.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:48

mang schreef:
Je noemt het onverantwoord als een ouder alcohol voor zijn/haar kind noemt. Dat is dus indirect wel degelijk mijn moeder. Ik denk dat je met deze opmerking wel meer mensen op hun tenen trapt.

Dat is net als een opmerking dat mensen die hun paard op stal hebben staan niet van hun paard houden. Dit soort opmerkingen moet je gewoon anders verwoorden. Als in; 'IK zou nooit alcohol voor mijn kind kopen omdat...' Niet gelijk alle ouders die dit doen onverantwoord noemen.

edit: Vjestagirl, nee dat denk ik niet. Die paar hersencellen die af zullen sterven door mijn (minimale-)alcoholgebruik kan ik wel missen ;)

Als je zegt: "mensen die te snel rijden zijn gevaarlijk bezig, die zijn onverantwoord" dan voelen mensen die te snel rijden heel normaal vinden zich aangesproken en aangevallen, omdat ze er zelf anders over denken, voor hen is het normaal. Die vinden het pas onverantwoord vanaf 20km/h te snel. Of 50km/h. Zolang ze er zelf maar buiten vallen.

Als je zegt: "ouders die alcohol hopen voor hun kinderen zijn onverantwoord, omdat wetenschappelijk is aangetoond dat het slecht is voor de ontwikkeling van een kind" dan voelen mensen die alcohol kopen voor hun kinderen (of kinderen die het van hun ouders krijgen) zich aangesproken en aangevallen, omdat ze er zelf anders over denken, voor hen is dit normaal. Die vinden het pas onverantwoord als je iedere dag drinkt. Of pas als je zoveel drinkt dat je dronken raakt. Zolang ze er zelf maar buiten vallen.

Ik vind alle ouders die bewust alcohol kopen voor hun kinderen, zelfs nadat is aantoond dat het schadelijk is voor jongeren onder de 18, onverantwoord. Ik vind dat je je kind op dient te voeden in een zo gezond en veilig mogelijke omgeving, en daar hoort geen drugs /alcohol /tabak gebruik bij naar mijn mening, omdat is aangetoond dat dit je gezondheid absoluut niet ten goede komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:53

Nies_ schreef:
Ik ben tegen. Waarom?
- Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen of men drinkt of niet. Gezond of ongezond leeft.
- Als jongeren <18 willen drinken doen ze dat toch wel, of het legaal is of niet.
- Ga eens na in welke landen alcohol 18 of 21+ is, willen we daarheen? Nee. Waarom niet? Er is daar veel meer gezeik met alcohol en jongeren die zich écht kapot zuipen.
- Het financiele aspect. Mocht het toch werken, wat niet zo is, dan drinken jongeren van 16 en 17 jaar geen alcohol meer. Alles wat ongezond is verdient de overheid grof veel geld aan dmv accijnzen ed.
- Ander financieel aspect. Als 16 en 17 jarige niet/minder gaan stappen omdat ze niet mogen zuipen is dat minder inkomsten voor cafés is minder werk en faillisementen. Willen we dat? Nee dat willen we niet.

- Iedereen mag beslissen of hij/zij gezond of ongezond leeft. Maar wel pas vanaf een leeftijd dat je geacht wordt die beslissingen zelfstandig te kunnen maken. Het heeft een reden dat we pas met 18 mogen stemmen of autorijden. We zijn niet voor niets pas op ons 18de volwassen.
- Het argument 'het gebeurd toch wel' is geen reden om dingen te legaliseren of legaal te houden. Het gebeurd alicht minder dan nu.
- In de landen waar alcohol 18 of 21 plus is zijn er veel minder gevallen van 15, 16 en 17 jarige jongeren die zichzelf in een coma zuipen.
- Geld mag ook nooit een reden zijn om aangetoond ongezonde dingen wel te doen. Het rookverbod is er ook doorheen gekomen omdat het gezonder is, en daardoor gaan nu de mensen die niet roken vaker naar cafés.

Daarnaast: waarom zou je niet gaan stappen als je niet mag 'zuipen'? Je gaat toch voor de gezelligheid, voor de goede muziek, voor het gezelschap en een leuke avond, niet om bezopen te raken. Ook zonder alcohol kun je prima uitgaan en een leuke avond hebben.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:58

mang schreef:
Lottie84 schreef:
Ik zeg niet dat je slecht word opgevoed. Uit recent onderzoek is de schadelijkheid op het brein in ontwikkeling bewezen. Vandaar deze nieuwe regelgeving. Daarom vind ik het onverantwoord voor ouders om kinderen in deze periode van hun leven alcohol te geven.

Het is bijna cool geworden om dit te roepen: "tegenwoordig is alles slecht voor je" Als je het niet wilt geloven? Doe je dat toch niet? Ook een vorm van natuurlijke selectie.

Lottie84

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat je je kind op dient te voeden in een zo gezond en veilig mogelijke omgeving, en daar hoort geen drugs /alcohol /tabak gebruik bij naar mijn mening, omdat is aangetoond dat dit je gezondheid absoluut niet ten goede komt.

Amen! _/-\o_

Lottie84

labyrinth schreef:
Als je het niet wilt geloven? Doe je dat toch niet? Ook een vorm van natuurlijke selectie.

:')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:01

Vjestagirl schreef:
Nies_ schreef:
Ik ben tegen. Waarom?

- Iedereen mag beslissen of hij/zij gezond of ongezond leeft. Maar wel pas vanaf een leeftijd dat je geacht wordt die beslissingen zelfstandig te kunnen maken. Het heeft een reden dat we pas met 18 mogen stemmen of autorijden. We zijn niet voor niets pas op ons 18de volwassen.
- Het argument 'het gebeurd toch wel' is geen reden om dingen te legaliseren of legaal te houden. Het gebeurd alicht minder dan nu.
- In de landen waar alcohol 18 of 21 plus is zijn er veel minder gevallen van 15, 16 en 17 jarige jongeren die zichzelf in een coma zuipen.
- Geld mag ook nooit een reden zijn om aangetoond ongezonde dingen wel te doen. Het rookverbod is er ook doorheen gekomen omdat het gezonder is, en daardoor gaan nu de mensen die niet roken vaker naar cafés.

Daarnaast: waarom zou je niet gaan stappen als je niet mag 'zuipen'? Je gaat toch voor de gezelligheid, voor de goede muziek, voor het gezelschap en een leuke avond, niet om bezopen te raken. Ook zonder alcohol kun je prima uitgaan en een leuke avond hebben.
Ik wil even voorop stellen dat ik jouw mening volkomen begrijp, alleen dat ik er zo'n beetje het tegengestelde over denk :D

Een regel/wet waarvan je wéet dat ie in de verste verte niet nageleefd kan worden, moet je gewoon niet aan beginnen. De wet/politie in het algemeen worden daar niet bepaald geloofwaardiger op en dat vind ik een hele kwalijke zaak. Daarnaast vind ik een leeftijd geen goede maatstaaf. Er zijn 16-jarige die ik vele malen verstandiger acht dan 40-jarige. Is een 16-jarige dan toch zo dom om zich helemaal klem te zuipen met alle gevolgen van dien.. Tja, heb er geen medelijden mee en kan me er niet druk om maken.

Zelf ga ik gerust stappen als ik niet kan/mag drinken, doet me niks, maar ik weet wel dat er veel(!) zijn die er anders over denken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:05

Nies_ schreef:
Een regel/wet waarvan je wéet dat ie in de verste verte niet nageleefd kan worden, moet je gewoon niet aan beginnen. De wet/politie in het algemeen worden daar niet bepaald geloofwaardiger op en dat vind ik een hele kwalijke zaak. Daarnaast vind ik een leeftijd geen goede maatstaaf. Er zijn 16-jarige die ik vele malen verstandiger acht dan 40-jarige. Is een 16-jarige dan toch zo dom om zich helemaal klem te zuipen met alle gevolgen van dien.. Tja, heb er geen medelijden mee en kan me er niet druk om maken.

Zelf ga ik gerust stappen als ik niet kan/mag drinken, doet me niks, maar ik weet wel dat er veel(!) zijn die er anders over denken.

Ik vraag me af of het niet nageleefd kan worden :). De vraag is alleen of mensen het na willen leven. In de slijterij waar ik werk wordt geen drank geschonken of verkocht aan jongeren onder de 16, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

En in de horeca kan het ook. Dat houdt alleen wel in dat je personeel moet hebben we let op de 'groepjes' die er zijn, en die ook weigerd te verkopen aan 1 van een groepje als die er niet allemaal ouder dan 21 uitzien. Polsbandjes systeem kan ook.
Punt is dat Nederlanders het ook niet na willen leven. In Amerika kom je een bar of club gewoon niet in als je geen 21 bent. En ook daar valt dan wel weer omheen te fietsen met valse id bewijzen, maar het is stukken moeilijker daar om underaged aan je alcohol te komen dan dat het hier is!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:07

Dat is zeker waar, zelfs nu kan iedereen zo aan een id komen, en er is altijd iemand die wel wat voor je wilt kopen.
Ik kom ook binnen zonder id, dus ik ben bang dat het niet heel veel nut gaat hebben..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:10

De controle moet inderdaad veel strenger worden als deze regels goed nageleefd dienen te worden :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:14

Dus jij vind dat alle ouders hun kinderen van 16 moeten verbieden om te roken of te drinken? Dan heb je echt geen idee hoe deze generatie is.. Lottie84 en Vjestagirl, hebben jullie überhaupt zelf (puberende) kinderen? Want ik heb echt het idee dat jullie geen idee hebben hoe pubers (tegenwoordig) in elkaar zitten.

De helft van mijn klas rookt stiekem, blowt stiekem en drinkt stiekem. Juist door kinderen dingen te verbieden, gaan ze die ene keer, dat ze bij een vriendinnetje slapen en wel uit mogen zo achterlijk veel drinken. Juist door je kind te verbieden om te roken wordt het interessant en gaan ze het proberen, want het is spannend. Leg je je kind consequenties op als hij gaat roken (geen zakgeld meer, huisarrest, geen computer enz enz) gaan ze het juist alleen maar stiekem doen. ZO raak je afgezonderd van je kinderen, krijgen je kinderen een hekel aan je en worden het vervelende, brutale en opstandige kinderen. Zo zitten pubers nou eenmaal in elkaar.

Voorbeeldje. Ik woon in Zeeland in een nogal gereformeerd dorp. Er is hier een deel 'normaal'(ik weet even geen beter woord), een deel is Marokkaan en het overgrote deel is erg Christelijk. De gereformeerde kinderen worden super streng gehouden thuis, mogen geen seks, geen alcohol en niet roken. Deze kinderen zijn op straat echt een drama. Ze zoeken met iedereen ruzie, in elk slopje staat een groepje te roken. Alleen in mijn straat zijn al 2(!!) meisjes van 16 zwanger geraakt door stiekem seks te hebben en dus geen condoom gebruiken want als die durven ze natuurlijk niet te kopen, bang om gezien te worden.

Zo ook pubers die zelf niet uitmogen van hun ouders, een keer bij een vriendinnetje blijven slapen en van die ouders mag het wel. Zo'n meisje zal het er even flink van nemen, die ene keer dat het kan. Verbieden is geen oplossing, maar maakt de kloof juist alleen maar dieper. Terwijl de relatie puber-ouders juist 9 van de 10 keer al niet best is. (en dan spreek ik niet uit eigen ervaring, maar de mensen om mij heen)

Edit: @ Vjestagirl, café eigenaren zal het een worst wezen of degene die ze geld geeft 40 is of 10. Die willen gewoon geld verdienen. (net als iedereen trouwens, niks verkeerds tegen café eigenaren..) Ik werk zelf in een café en heb zelfs wel eens alcohol moeten schenken voor een ventje van 12, waar zijn vader naast zat, beide met een sigaret in hun hand. Dát vind ik onverantwoord, je kind meenemen in je eigen verslaving. Dit vind ik heel iets anders dan een wijntje drinken met je dochter van 16.

Inderdaad wat Nies_ zegt, er zijn heel veel 16 jarigen die wel verstand hebben en verantwoordelijk zijn. Ik zal het je sterker vertellen. Zoals ik al zei werk ik in een café. Nou zijn het op een zaterdag of vrijdag avond altijd de gasten van een jaar of 25 die bezopen zijn, kotsen, vechten en onnodig ruzie zoeken. De +-17 jarigen hebben gewoon een gezellige avond en zijn aangeschoten, of een klein beetje dronken. Maar gaan op tijd naar huis, zoeken geen ruzie met het barpersoneel en slopen geen spullen.