Prins Friso overleden (pagina 9).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:14

hoorde het ook net op tv, vind het fijn voor de betrokkenen en hoop dat het positief blijft :)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:17

@ indianlady :Ja met toestemming van de artsen ,mag als familie zelf de keuze niet maken... Wij zitten nu helaas ook in zo een soort situatie... Is zo ongelofelijk zwaar en je blijft altijd hopen..En dat sommige hier gillen haal de stekker eruit, triest..En hopen mag altijd..Zo makkelijk om dingen te gillen als je het nooit heb meegemaakt...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:18

Malkesta schreef:
@ indianlady :Ja met toestemming van de artsen ,mag als familie zelf de keuze niet maken... Wij zitten nu helaas ook in zo een soort situatie... Is zo ongelofelijk zwaar en je blijft altijd hopen..En dat sommige hier gillen haal de stekker eruit, triest..En hopen mag altijd..Zo makkelijk om dingen te gillen als je het nooit heb meegemaakt...

Wie zegt dat die mensen het nog nooit hebben meegemaakt ..

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:20

quera schreef:
Als ik diegene was geweest hadden ze in dat ziekenhuis allang de stekkers er uit getrokken......

ik denk dat men bij jou of bij mij de stekker er nog niet eens insteken. als we zo'n ongeluk hebben gehad

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:29

quera schreef:
Malkesta schreef:

Wie zegt dat die mensen het nog nooit hebben meegemaakt ..

Voel me nu niet geroepen om daar nu serieus op in te gaan...

Ik wens de familie heel veeel sterkte en wijsheid.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:31

Dan vraag ik me serieus af waarom je dat zegt...
Want ja ik heb dit meegemaakt. En ja ik gil heel hard mee...
Mag ik dat dan wel doen?

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:34

Ik ben bang dat ALS hij al wakker wordt, de kans heeel groot is dat hij niks of bijna niks meer kan doen. En dan kan je je afvragen of dat nog wel een leven te noemen is?
Aan de andere kant kan ik wel begrijpen dat ze het niet op willen geven, maar toch.. blijft dubbel...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:37

Citaat:
De veranderde toestand, die bekendstaat als 'minimal consciousness', doet zich sinds kort voor. De toestand is het eerste niveau boven de vegetatieve staat en betekent dat de prins af en toe reageert op een vraag of een prikkel door bijvoorbeeld met zijn ogen te knipperen of een beweging te maken.

Bron: NOS

De RVD zou dit niet buiten brengen als het 1 keer gebeurd is :n die brengen pas nieuws naar buiten als het bevestigd is en niet incidenteel :)
Ben blij voor de koninklijke familie en in het bijzonder Mabel en hun kinderen. Hopelijk is dit het begin van een stijgende lijn en zal hij ooit weer een kwalitatief leven krijgen :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:38

__Lauraa schreef:
Ik snap dat het moeilijk voor ze is om de beslissing te maken om de stekkers eruit te halen, maar dat is op dit moment het enige wat hem in leven houdt. Hersendood.
Bij andere mensen was dit allang gebeurt, alleen omdat hij toevallig een prins is leeft hij nog. Hij was eigenlijk al dood, alleen z'n lichaam leeft nog.
Trek de stekkers er toch uit, want ik geloof nóóit dat hij nog uit die coma raakt :n

Helemaal mee eens. _/-\o_
Wat een gedoe zeg. Dit is toch geen leven, voor niemand niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:45

Gelukkig zijn bokkers niet zijn behandelde artsen; ik snap niet hoe iemand kan roepen dat de 'stekkers' er maar uit moeten worden getrokken, terwijl je geen benul hebt van zijn medische situatie, prognose etc. Hoe kun je dat nou roepen zonder dossierkennis? Hoe kun je nou bepalen of iemand zo geen leven heeft zonder enige kennis?

Ik vind het een klein lichtpuntje voor mabel en de kinderen; t is niet veel maar het is al meer dan helemaal niets.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:47

quera schreef:
Mag ik dat dan wel doen?

We leven in een vrij land ik mag zeggen wat ik wil en jij wat jij wil.
Maar ik mag zeggen dat ik het storend vind dat ze zeggen de stekker eruit, want zo makkelijk is het niet.
En niet alleen hier op bokt maar ook in het dagelijks leven.

Vroeg me wel af of ze dat in Nederland wel hadden gedaan, doorgaan met de behandeling na zoveel minuten reanimatie.

SteffiiY

Re: Prins Friso toont "tekenen van gering bewustzijn".

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:48

Ergens snap ik dat we in een vrij land wonen en iedereen mag zeggen wat hij wilt.
Toch vind ik het raar om vanaf een forum te beoordelen dat iemand zijn stekkers eruit moeten.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:49

Beetje lastig om stekkers eruit te trekken die er niet zijn ;) En daarnaast, als hij hersendood was geweest dan zou hij ook biologisch dood moeten zijn zonder die stekkers en ik neem aan dat ze niet zijn dood zullen verzwijgen?

Ik hoop van harte voor de familie dat áls Friso al bij zou komen, dat hij nog een beetje een menswaardig leven kan leiden..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:55

Malkesta schreef:
quera schreef:
Mag ik dat dan wel doen?

We leven in een vrij land ik mag zeggen wat ik wil en jij wat jij wil.
Maar ik mag zeggen dat ik het storend vind dat ze zeggen de stekker eruit, want zo makkelijk is het niet.
En niet alleen hier op bokt maar ook in het dagelijks leven.

Vroeg me wel af of ze dat in Nederland wel hadden gedaan, doorgaan met de behandeling na zoveel minuten reanimatie.

Jij zegt dat mensen makkelijk dingen gillen terwijl ze het niet mee hebben gemaakt. En dat is waar ik over val. Want wie zegt dat iemand dit nog nooit heeft meegemaakt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:57

__Lauraa schreef:
Ik snap dat het moeilijk voor ze is om de beslissing te maken om de stekkers eruit te halen, maar dat is op dit moment het enige wat hem in leven houdt. Hersendood.
Bij andere mensen was dit allang gebeurt, alleen omdat hij toevallig een prins is leeft hij nog. Hij was eigenlijk al dood, alleen z'n lichaam leeft nog.
Trek de stekkers er toch uit, want ik geloof nóóit dat hij nog uit die coma raakt :n

Mee eens... dit is mensen onnodig 'hoop' geven om zoiets naar buiten te brengen... :n
Hoe zwaar het ook is, dit heeft toch geen zin meer..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:35

IndianLady schreef:
Blue_Eyes schreef:
Hij is niet hersendood, dan hadden we dat wel geweten. Iemand die hersendood is vertoont ook geen tekenen van 'gering bewustzijn'.
en euthanasie ligt ook heel gevoelig bij iemand als Friso, omdat een groot deel van zijn onderdanen erop tegen is.

Onderdanen? Prins Friso is geen koning, noch kroonprins. Van onderdanen is geen sprake.

Maar de koningin heeft wel onderdanen en als bekend zou worden dat zij euthanasie op haar zoon heeft toegestaan...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:50

vuurneon schreef:
Gelukkig zijn bokkers niet zijn behandelde artsen; ik snap niet hoe iemand kan roepen dat de 'stekkers' er maar uit moeten worden getrokken, terwijl je geen benul hebt van zijn medische situatie, prognose etc. Hoe kun je dat nou roepen zonder dossierkennis? Hoe kun je nou bepalen of iemand zo geen leven heeft zonder enige kennis?

Ik vind het een klein lichtpuntje voor mabel en de kinderen; t is niet veel maar het is al meer dan helemaal niets.

Precies, hier sluit ik mij bij aan.
Laat iedereen zelf, in dit geval de familie, bepalen tot in hoeverre iemand wel dan niet behandeld mag/kan worden. Ik snap niet, waar iedereen zich mee bemoeit/druk om maakt. Dit is een privé-kwestie !!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:57

Veulen84 schreef:
En er zijn veel verhalen bekend van mensen die na jaren weer wakker worden uit een coma. Als je het geld hebt en een goede verzorging kan betalen, waarom zou je het dan niet proberen. Een leven beëindigen is ook weer niet iets waar we ligt over moeten gaan denken.

Er zijn juist zeer, zeer, zeer, zeer weinig van die verhalen. Ze lijken alleen vaker voor te komen omdat ze gelijk het nieuws halen. In werkelijkheid overlijdt het grootste deel van de mensen die langer dan een maand in coma liggen en degene die wakker worden, leeft veelal een niet-menswaardig bestaan.

Mensen zouden zich eens wat beter moeten inlezen/voorlichten over coma en de gevolgen, en niet alles klakkeloos geloven wat Hollywood televisie en sporadische sensatie artikelen in "kranten" hen doet laten geloven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:05

__Lauraa schreef:

Hij ligt niet eens aan stekkers, welke moeten ze eruit halen volgens jou. Hersendood is hij evengoed niet... En het is echt niet zo dat hij alleen nog leeft omdat hij prins is. Hele comacentra liggen vol met zulke mensen die ook allemaal geen prins zijn.

Wat een kortzichtige post vol aannames die niet eens waar zijn :n

Interessant dat sommige mensen er blijkbaar meer verstand van hebben terwijl ze het dossier en de feiten niet eens bekeken hebben. Die artsen lopen er ook maar voor piet snot :+

quera schreef:
karuna schreef:
Hoe dan ook goed nieuws als het officieel van de rvd afkomt. Valse hoop of niet het is een verbetering. :j heel goed nieuws dus. Al is er maar een vorm van communicatie mogelijk dat zou al heel erg fijn zijn voor iedereen. *\o/*

Edit de hele behandeling heeft niets te maken met prins of geen prins. Zolang er hoop is wordt er gehandelt. Hoe klein de hoop ook is, en gelukkig maar ook.

Als ik diegene was geweest hadden ze in dat ziekenhuis allang de stekkers er uit getrokken......

Nee, hoor. Dat hangt af van hoe je op de eerste en volgende testen reageert en hoe je hersenen nog werken. Het is niet zo dat ze niks onderzoeken/behandelen als je in coma ligt. En zoals ik hierboven ook aangaf, er liggen hele comaklinieken vol met mensen die geen prins zijn.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-11-12 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:08

Electra63 schreef:
vuurneon schreef:

Precies, hier sluit ik mij bij aan.
Laat iedereen zelf, in dit geval de familie, bepalen tot in hoeverre iemand wel dan niet behandeld mag/kan worden. Ik snap niet, waar iedereen zich mee bemoeit/druk om maakt. Dit is een privé-kwestie !!

Ik sluit me er ook bij aan. Bizar om te lezen hoe sommige Bokkers van een afstand en zonder de nodige medische kennis precies weten dat het toch allemaal zinloos is. Misschien een idee voor hen om zich op te geven voor de Sisyphusprijs? [LZP] 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:08

IndianLady schreef:
Malkesta schreef:
Als Friso zelfstandig ademt, en de doktoren zien nog hoop dan kan Mabel hoog of laag springen...de artsen beslissen...Om te stoppen dat besluit loopt via de artsen. En de beslissing om vlak na het ongeval te stoppen is niet zo makkelijk omdat er zo weinig bekent is over hersenen en het herstel daarvan. Ik wens de familie alleen heel veel sterkte. Als iemand die sinds feb in coma ligt tekenen van bewustzijn vertoont dan ben je als familie blij..of het nou realistisch is of niet..

Als familie zijnde kan je er wel voor kiezen om passieve euthanasie te doen. Stoppen met zuurstof/ sondevoeding/ behandeling van bijkomende problematiek (longontsteking)

Dat kan in dit geval absoluut niet. In nederland al niet, laat staan in Engeland, daar zijn de regels nog strenger.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:19

Verootje: In mijn familie is de stekker eruit getrokken omdat het te duur was om de persoon te houden... Persoon lag er nog geen 1.5 week na een hersenbloeding.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:21

quera schreef:
Verootje: In mijn familie is de stekker eruit getrokken omdat het te duur was om de persoon te houden... Persoon lag er nog geen 1.5 week na een hersenbloeding.

Dat zal niet de reden geweest zijn. Waarschijnlijk was er geen hoop meer op enig herstel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:23

Dat was er na 1.5 week bij Friso ook niet meer..
Misschien als ze bij mijn familie ook hadden doorgezet dan had ik misschien ook die kleine respons gekregen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:25

De wonderen zijn de wereld nog niet uit en er zijn meerdere mensen die na lange tijd coma weer er uit zijn gekomen. Sterker nog mijn overbuurvrouw heeft 15 maanden in coma gelegen, zij zit nu wel in een rolstoel en heeft iets last van geheugenverlies maar ze is ontzettend blij dat ze nog leeft en is heel gelukkig zegt ze altijd.

Of dit bijvoorbeeld: ( 19 jaar in coma)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Grzebski

@quera: Vind ik heel vervelend voor je en gecondoleerd.. Maar een coma na een hersenbloeding is niet te vergelijken met een coma door zuurstof gebrek. Daarnaast is Prins Friso zijn gezondheid wel dusdanig stabiel dat er geen stekker nodig zijn. imo dus ook niet te vergelijken.