Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Malkesta schreef:@ indianlady :Ja met toestemming van de artsen ,mag als familie zelf de keuze niet maken... Wij zitten nu helaas ook in zo een soort situatie... Is zo ongelofelijk zwaar en je blijft altijd hopen..En dat sommige hier gillen haal de stekker eruit, triest..En hopen mag altijd..Zo makkelijk om dingen te gillen als je het nooit heb meegemaakt...
quera schreef:Malkesta schreef:@ indianlady :Ja met toestemming van de artsen ,mag als familie zelf de keuze niet maken... Wij zitten nu helaas ook in zo een soort situatie... Is zo ongelofelijk zwaar en je blijft altijd hopen..En dat sommige hier gillen haal de stekker eruit, triest..En hopen mag altijd..Zo makkelijk om dingen te gillen als je het nooit heb meegemaakt...
Wie zegt dat die mensen het nog nooit hebben meegemaakt ..
Citaat:De veranderde toestand, die bekendstaat als 'minimal consciousness', doet zich sinds kort voor. De toestand is het eerste niveau boven de vegetatieve staat en betekent dat de prins af en toe reageert op een vraag of een prikkel door bijvoorbeeld met zijn ogen te knipperen of een beweging te maken.
__Lauraa schreef:Ik snap dat het moeilijk voor ze is om de beslissing te maken om de stekkers eruit te halen, maar dat is op dit moment het enige wat hem in leven houdt. Hersendood.
Bij andere mensen was dit allang gebeurt, alleen omdat hij toevallig een prins is leeft hij nog. Hij was eigenlijk al dood, alleen z'n lichaam leeft nog.
Trek de stekkers er toch uit, want ik geloof nóóit dat hij nog uit die coma raakt
quera schreef:Dan vraag ik me serieus af waarom je dat zegt...
Want ja ik heb dit meegemaakt. En ja ik gil heel hard mee...
Mag ik dat dan wel doen?
Malkesta schreef:quera schreef:Dan vraag ik me serieus af waarom je dat zegt...
Want ja ik heb dit meegemaakt. En ja ik gil heel hard mee...
Mag ik dat dan wel doen?
We leven in een vrij land ik mag zeggen wat ik wil en jij wat jij wil.
Maar ik mag zeggen dat ik het storend vind dat ze zeggen de stekker eruit, want zo makkelijk is het niet.
En niet alleen hier op bokt maar ook in het dagelijks leven.
Vroeg me wel af of ze dat in Nederland wel hadden gedaan, doorgaan met de behandeling na zoveel minuten reanimatie.
__Lauraa schreef:Ik snap dat het moeilijk voor ze is om de beslissing te maken om de stekkers eruit te halen, maar dat is op dit moment het enige wat hem in leven houdt. Hersendood.
Bij andere mensen was dit allang gebeurt, alleen omdat hij toevallig een prins is leeft hij nog. Hij was eigenlijk al dood, alleen z'n lichaam leeft nog.
Trek de stekkers er toch uit, want ik geloof nóóit dat hij nog uit die coma raakt
IndianLady schreef:Blue_Eyes schreef:Hij is niet hersendood, dan hadden we dat wel geweten. Iemand die hersendood is vertoont ook geen tekenen van 'gering bewustzijn'.
en euthanasie ligt ook heel gevoelig bij iemand als Friso, omdat een groot deel van zijn onderdanen erop tegen is.
Onderdanen? Prins Friso is geen koning, noch kroonprins. Van onderdanen is geen sprake.
vuurneon schreef:Gelukkig zijn bokkers niet zijn behandelde artsen; ik snap niet hoe iemand kan roepen dat de 'stekkers' er maar uit moeten worden getrokken, terwijl je geen benul hebt van zijn medische situatie, prognose etc. Hoe kun je dat nou roepen zonder dossierkennis? Hoe kun je nou bepalen of iemand zo geen leven heeft zonder enige kennis?
Ik vind het een klein lichtpuntje voor mabel en de kinderen; t is niet veel maar het is al meer dan helemaal niets.
Veulen84 schreef:En er zijn veel verhalen bekend van mensen die na jaren weer wakker worden uit een coma. Als je het geld hebt en een goede verzorging kan betalen, waarom zou je het dan niet proberen. Een leven beëindigen is ook weer niet iets waar we ligt over moeten gaan denken.
quera schreef:karuna schreef:Hoe dan ook goed nieuws als het officieel van de rvd afkomt. Valse hoop of niet het is een verbetering.heel goed nieuws dus. Al is er maar een vorm van communicatie mogelijk dat zou al heel erg fijn zijn voor iedereen.
Edit de hele behandeling heeft niets te maken met prins of geen prins. Zolang er hoop is wordt er gehandelt. Hoe klein de hoop ook is, en gelukkig maar ook.
Als ik diegene was geweest hadden ze in dat ziekenhuis allang de stekkers er uit getrokken......
Electra63 schreef:vuurneon schreef:Gelukkig zijn bokkers niet zijn behandelde artsen; ik snap niet hoe iemand kan roepen dat de 'stekkers' er maar uit moeten worden getrokken, terwijl je geen benul hebt van zijn medische situatie, prognose etc. Hoe kun je dat nou roepen zonder dossierkennis? Hoe kun je nou bepalen of iemand zo geen leven heeft zonder enige kennis?
Ik vind het een klein lichtpuntje voor mabel en de kinderen; t is niet veel maar het is al meer dan helemaal niets.
Precies, hier sluit ik mij bij aan.
Laat iedereen zelf, in dit geval de familie, bepalen tot in hoeverre iemand wel dan niet behandeld mag/kan worden. Ik snap niet, waar iedereen zich mee bemoeit/druk om maakt. Dit is een privé-kwestie !!
IndianLady schreef:Malkesta schreef:Als Friso zelfstandig ademt, en de doktoren zien nog hoop dan kan Mabel hoog of laag springen...de artsen beslissen...Om te stoppen dat besluit loopt via de artsen. En de beslissing om vlak na het ongeval te stoppen is niet zo makkelijk omdat er zo weinig bekent is over hersenen en het herstel daarvan. Ik wens de familie alleen heel veel sterkte. Als iemand die sinds feb in coma ligt tekenen van bewustzijn vertoont dan ben je als familie blij..of het nou realistisch is of niet..
Als familie zijnde kan je er wel voor kiezen om passieve euthanasie te doen. Stoppen met zuurstof/ sondevoeding/ behandeling van bijkomende problematiek (longontsteking)