DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:21

ik las het net op telegraaf.nl, wat fijn dat na al die jaren er eindelijk toch een uitslag is! Mede doordat apparatuur ook veel verder is in techniek etc! Jeetje dat zou iemand lekker heeft kunnen leven met dit op zijn kerfstok, neem aan dat die toch altijd bang is geweest dat het uit zou komen.....

_Noor

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:23

Misschien werd het de dader te heet onder de voeten door zo'n grootschalig DNA-onderzoek..

Fijn voor de familie dat er duidelijkheid lijkt te komen!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:28

Hier is het een ons kent ons situatie. ben er kapot van!
Kende marianne en ken helaas de verdachte. Kreeg vanmorgen telefoon en heb al een paar keer lopen janken. Ben er beroerd van. Wie kan mij vertellen wanneer de persconferentie is?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:31

Cayenne schreef:
Op de radio werd net verteld dat via DNA van familieleden bij hem uitgekomen is, en toen heeft hij zich vrijwillig gemeld?

Op het nieuws werd verteld dat hij zich vrijwillig voor het onderzoek heeft gemeld.

Ik vind het fijn voor de familie dat er eindelijk duidelijkheid is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:31

De dader heeft niet meegedaan aan het vrijwillige DNA onderzoek, maar de politie is via dit DNA verwantschapsonderzoek bij zijn familie uitgekomen. Op grond hiervan zal hij zijn gevraagd om alsnog DNA af te staan en heeft hij dit "vrijwillig" gedaan, waarna de 100% match. (Deze smeerlap kon er niet meer onderuit, anders had ie dat wel gedaan, dus er is niets "goed" aan hem).
De vader van Marianne kende de dader niet persoonlijk maar hij weet wel wie het is. Zijn kinderen hebben met kinderen van de dader op school gezeten. Dat is iig wat ik heb gelezen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:34

Een tijdspanne van de zaak:

1 mei 1999: Het lichaam van Marianne wordt gevonden in een weiland bij het dorpje Veenklooster. Ze is de avond ervoor, Koninginnedag, op een feest geweest en alleen op de fiets op weg gegaan naar huis in Zwaagwesteinde.

Augustus 1999: Justitie en politie richten zich op het asielzoekerscentrum De Poelpleats bij Kollum. Twee asielzoekers, een Irakees en een Afghaan, zouden kort na de moord het azc hebben verlaten. De twee worden in Turkije en Engeland aangehouden. DNA-onderzoek pleit hen vrij.

Oktober 2000: De roep om grootschalig DNA-onderzoek onder bijna 20.000 mannen in Kollum en omgeving stuit op politieke weerstand. Wel staan circa 900 mannen DNA af. Dat onderzoek levert geen verdachte op.

Juni 2002: Het rechercheteam komt met een daderprofiel: de moordenaar zou een Europese, blanke man zijn.

2004-2012: Tal van politie-onderzoeken leveren niets op. De ouders van Marianne beschuldigen justitie van geknoei. In 2007 neemt het '3D-team' van politie en OM de zaak opnieuw onder de loep.

April 2012: Door wetgeving is verwantschapsonderzoek nu mogelijk. Justitie hoopt op een match in de DNA-databank van het op Marianne gevonden DNA met het profiel van iemand die mogelijk familie is van de dader.

Mei 2012: Het 3D-team zegt dat Marianne de moordenaar kende en dat die waarschijnlijk in de buurt woont of woonde. Dit wordt ondersteund door een aansteker die Peter R. de Vries in zijn uitzending laat zien. De aansteker zat in de tas van Marianne en er zat DNA van een man op dat overeenkomt met het DNA op haar lichaam.

22 juni 2012: Er zit geen familie van de dader in de DNA-databank van justitie. Het OM spreekt de wens uit om verwantschapsonderzoek te doen onder personen uit de regio, om te kijken of er iemand verwant is aan degene van wie het gevonden DNA is. Uit tips blijkt dat de aansteker destijds waarschijnlijk in de buurt is verkocht.

6 september 2012: Justitie wil het DNA van ruim 8000 mannen uit de omgeving van de moord testen. Uiteindelijk worden 7300 mannen opgeroepen en komt 90 procent van hen opdagen. Deelname aan het onderzoek is vrijwillig.

19 november 2012: In de vroege ochtend meldt Peter R. de Vries op Twitter dat er 100 procent DNA-match is gevonden. De verdachte is een 44-jarige man uit Oud Woude, een plaatsje op nog geen 2,5 kilometer van de plaats waar Vaatstra werd vermoord.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 09:37

Vanmiddag in Drachten de persconferentie.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:37

Wendel schreef:
Hier is het een ons kent ons situatie. ben er kapot van!
Kende marianne en ken helaas de verdachte. Kreeg vanmorgen telefoon en heb al een paar keer lopen janken. Ben er beroerd van. Wie kan mij vertellen wanneer de persconferentie is?

jeetje voor jou extra gevoelig dit allemaal! sterkte...ik kan je helaas geen info geven wanneer het is

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:38

Jeetje, ben er stil van..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:38

100% match betekent toch dat ze de dader zelf hebben en niet een familielid van de dader?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:47

Klopt, Sandrina.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:50

Cayenne schreef:

Zit daar ook de pers bij? Metname word het ook uitgezonden op de tv? Moet aan het werk vanmiddag, maar dan ga ik naar huis!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 09:52

Wendel schreef:
Cayenne schreef:

Zit daar ook de pers bij? Metname word het ook uitgezonden op de tv? Moet aan het werk vanmiddag, maar dan ga ik naar huis!

Een persconferentie zonder pers lijkt me niet handig ;)

http://www.politie.nl/mobile/nieuws/201 ... tstra.html

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:56

Dom dom...... Ben een beetje van slag excuus

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:00

Maar dna is toch aanvullend bewijs? Want voor alleen een beetje dna kan dezeman officieel gezien niet worden veroordeeld. Of heeft deze verdachte ook bekend? Dit is mij niet geheel duidelijk

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:01

Wendel schreef:
Dom dom...... Ben een beetje van slag excuus

Je hoeft van mij niet je excuses aan te bieden hoor :(:) Kan me voorstellen dat iedereen daar van de rel is.
Hopelijk zenden ze de persconferentie live uit.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:04

Op ned. 1 staan de verslaggevers al in zwaagwesteinde centrum. Gesprek van de dag denk ik vandaag

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:07

Geweldig dat ze hem hebben, maar ik hoop dat hij nog wel wat vragen zou willen beantwoorden.
Vooral het waarom. Waarom vermoord je zo'n meiske? Waarom verkracht je zo'n meiske. Ik vind overigens dat bij het bepalen van de straf, nog eens bijgeteld mag worden dat de dader 13 jaar dacht hier mee weg te komen. Dit vind ik een verzwarende factor. Zo iemand gaat rustig door met zijn leven, terwijl het leven van Marianne, en al die haar nabij staan, kapot is gemaakt. Zoveel andere mensen die zich niet meer veilig gevoeld hebben, terwijl de dader zich nog een keer omdraaide in zijn bed.
De dader heeft ook een gezin lees ik uit voorgaande stukjes. Wat moeten die denken? Stel je voor dat jouw vader als dader uit de bus komt, of jouw man? Wat heeft deze man een hoop ellende veroorzaakt. Waarom?
Ik kan domweg niet begrijpen waarom. Heeft de dader dan op dat moment niet begrepen wat hij allemaal kapot zou maken? Hoe kom je op het idee om een jonge vrouw te verkrachten? Haar dan vervolgens ook nog te vermoorden, en alles om haar heen, maar ook om dader zelf heen te verwoesten? Alles voor tien minuten sexueel " genot" ? Alles voor tien minuten van ultiem machts vertoon?
Misschien ben ik te dom of te naief, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je zoiets zou doen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:13

Dader 'ken' ik ook. Ik hoop zo dat dit de echte dader is en dat de familie nu rust heeft.
Ik ga de persconferentie volgen vanmiddag.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:15

Eindelijk!
Dit moet ook heftig zijn voor de familie van de verdachte.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:15

Ik kan daar ook met mijn pet niet bij, git :n
Onvoorstelbaar dat je dat een meisje zoals Marianne aan kan doen ...

En verschrikkelijk als dat inderdaad je man of vader zou zijn ... oh, ik zou echt niet weten wat ik hem zou aandoen :oo
Hoop wel dat deze man de afgelopen jaren door dezelfde hel is gegaan als haar familie.

Maar zij kenden elkaar dus blijkbaar ?
Hoe kwam Marianne anders aan zijn aansteker ??

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:17

Wat een nieuws he... Als ik wakker wordt check ik eerst altijd even twitter op mijn telefoon, trof daar meteen 20 tweets van Peter R de Vries aan.

Bij onze locale/regionale website (woon in het naastgelegen dorp) gaan natuurlijk de speculaties ook alweer flink in de rondte.
Wat ik daar lees is dat de man ook een vrouw, een zoon van 21 en een dochter van 19 heeft.
Als dat klopt vindt ik het voor hun nog het aller aller ergste..

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:17

Wendel en mayflower, jullie kennen de man die is opgepakt. Ik vraag me af, zou je het ooit van deze man varwacht hebben?
Ik vraag niet om naam of zo, maar jullie kennen hem, hoe zouden jullie hem qua karakter omschrijven?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 10:19

Het zijn meestal de types waar je het niet van verwacht.
De vader van Marianne vertelde op tv dat zijn kinderen de mogelijke dader wel kennen, maar hijzelf niet.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:21

Als iemand zelf kinderen heeft, dan lijkt het toch alleen maar nog onwaarschijnlijker dat iemand zoiets doet?

Ik hoop dat het ook de "echte" dader is... Het is fijn voor de familie van Marianne dat ze iemand gevonden hebben, ook voor heel de omgeving, geeft toch een gevoel van veiligheid. Maar wat een hel voor de familie van de dader. Dat hij niet doorheeft wat hij iedereen aandoet voor.... tjah.. waarvoor? :s