Pink Ribbon haalt geld op voor...Pink Ribbon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Pink Ribbon haalt geld op voor...Pink Ribbon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:13

Het is een algemene opmerking. Een agent (levende op Texel) diens dochter haar vader beschuldigd van misbruik en verkrachting, puur omdat ze kwaad op hem is wat voor reden ook, zorgt er wel voor dat er koppen in de krant komen en dat heel Nederland daarvan weet. De beste man is zijn baan wel kwijt, en het verhaal dat het uiteindelijk niet waar is geweest, dat lezen er minder dan degenen die de koppen in de krant lezen. Dus verhaal is de wereld in, en is niet meer terug te draaien.

De hele negatieve publicatie rondom Pink Ribbon, puur omdat een journalist niet heeft begrepen wat de doelstelling is van deze organisatie, heeft deze organisatie heel veel schade toegebracht. Wie is er fout, de journalist die het allemaal niet heeft begrepen, of de organisatie die gewoon zijn ding deed en nog steeds de gevolgen ondervindt van deze incorrecte berichtgeving?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:55

Cassidy schreef:
De hele negatieve publicatie rondom Pink Ribbon, puur omdat een journalist niet heeft begrepen wat de doelstelling is van deze organisatie, heeft deze organisatie heel veel schade toegebracht. Wie is er fout, de journalist die het allemaal niet heeft begrepen, of de organisatie die gewoon zijn ding deed en nog steeds de gevolgen ondervindt van deze incorrecte berichtgeving?

Ik ben nog steeds benieuwd op welke incorrecte berichtgeving van welke journalist je precies doelt? Als het gaat om de kritiek die Karin Spaink heeft geuit, die was namelijk duidelijk onderbouwd en feitelijk correct. Daar valt dus niet zoveel aan te rectificeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:19

Als de vraagstelling niet correct is en je door de antwoorden op een verkeerd gestelde vraag een verkeerd beeld krijgt, dan hoeven de feiten niet verkeerd te zijn, maar is de naam van de organisatie naar de vaantjes. En een naam is sneller kapot gemaakt dan weer hersteld. Als dat ooit mogelijk is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:30

Cassidy, ik vind dat je het aardig abstract houdt. Wat heeft Karin Spaink volgens jou verkeerd opgeschreven / gevraagd? Of wat hebben de andere media verkeerd gerapporteerd? Wat vind jij niet kloppen en hoe zou je het wel omschrijven?

Je bent nu zelf bezig met het scheppen van een verkeerd beeld: je creeert wantrouwen richting journalisten, zonder dat je aangeeft wat nou het precieze probleem is. Waardoor mensen dus ook niet kunnen nagaan of het klopt wat je zegt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:36

Ik zat in hetzelfde bootje, enkel een half jaar na Karin Spaink. Exact dezelfde situatie verder qua behandelingen, toen en nu (hormoonkuur).

De reactie die zij beschreef, was exact ook de mijne, en nog steeds. Glamoureuze gala's met galajurken, een BN'ster die ondanks haar ziekte glamoureus het bal bezocht. De ruwe waarheid is inderdaad anders, doodziek op de bank, niets kunnen eten, kaal, je grote zorgen maken of je het gaat overleven, proberen je staande te houden. Been there, done that, too. Het werkelijke beeld wordt zo vertroebeld door showbizz-beelden, en 'leuke' roze spulletjes. Kanker is niet leuk, maar levensbedreigend, en je gaat door een diep, diep dal.

Ik heb me verder niet zo bezig gehouden met de financiële kant van het fenomeen. Maar ik vind zelf dat ze beter de ruwe waarheid kunnen laten zien met de waarschuwing 'onderzoek jezelf regelmatig'. Dan had ik dat misschien ook wel vaker gedaan en had ik mijn tumor misschien eerder op het spoor gekomen, i.p.v. toen ie al groot was, met de nodige nadelige gevolgen. De roze Pink-Ribbon-wolk brengt vast geld in het laatje, maar in mijn ogen geen substantiële awareness. Maar goed dat is mijn mening. Ik kan dus niet reageren op Karins mening over de financiële kant, maar ze beschrijft haar gevoel bij de hele organisatie wel precies zoals ik 'em voelde en nog steeds voel.

Het verhaal van Raponsje over de man met borstkanker die niet welkom was vind ik ongelofelijk, ik had dat flink in het nieuws gebracht als het mij was overkomen. Echt om te kotsen (ik had de woordspeling dan ook zeker gebruikt).

Lillian__ schreef:
De campagnes van Pink Ribbon bevielen me al nooit: te veel glamour, te veel commercie, te veel doen alsof borstkanker hebben een leuk feestje is waar je ‘als een beter mens’ uit tevoorschijn komt. Maar ja. Wie was ik om daar wat van te zeggen? Ik had immers geen borstkanker.

In maart 2006 bleek ik wél borstkanker te hebben, bovendien van het agressieve soort. Mijn rechterborst moest eraf, ik moest aan de chemo, aan de herceptin en aan de hormomen. (Mijn wedervaren daarover kunt u hier teruglezen via de tag Klog.) Dat was tamelijk poedersuiker.

Toen een half jaar later het Pink Ribbon gedoe voor de zoveelste keer losbarstte, was alles anders. Dit keer ging het immers óók over mij. Dit keer was ik des te pissiger, en dit keer had ik geheid recht van spreken. Ik schreef een woedende column over de oppervlakkigheid van de Pink Ribbon campagnes (‘De marketing van Pink Ribbon’, 17 oktober 2006).

Borstkanker bleek vermarkt te kunnen worden, op voorwaarde dat we borstkanker voortaan beschouwden als een moeilijke maar nuttige levensles. Borstkanker werd een zoete Barbie: nergens kotsende vrouwen, niks geen gaten in je lijf, nooit doodsangst uitstaan. Borstkanker was iets waarmee je leuk solidair kon zijn door een roze stofzuiger te kopen of een mobieltje met een roze skin. En al die bedrijven die ons opriepen om hun ‘Pink Ribbon’ producten te kopen, trokken onze betaling aan hen af van hun eigen belastingaangifte. Kijk hen eens chic in de weer zijn met goede doelen?
<knip>

Wat vinden jullie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:15

Shadow0 schreef:
Cassidy, ik vind dat je het aardig abstract houdt. Wat heeft Karin Spaink volgens jou verkeerd opgeschreven / gevraagd? Of wat hebben de andere media verkeerd gerapporteerd? Wat vind jij niet kloppen en hoe zou je het wel omschrijven?

Je bent nu zelf bezig met het scheppen van een verkeerd beeld: je creeert wantrouwen richting journalisten, zonder dat je aangeeft wat nou het precieze probleem is. Waardoor mensen dus ook niet kunnen nagaan of het klopt wat je zegt.

Waarom vraag je niet na bij de bron?

http://blog.pinkribbon.nl/2012/10/19/waanzin-2/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:27

Die heb ik gelezen, ik heb die link zelf genoemd hier in het topic, en ik heb mijn mening erover gegeven. Overigens dateren de artikelen van Karin Spaink uit 2010 en 2011, terwijl de reactie pas in 2012 is gegeven.

Maar jij haalt hier aan dat er een imago geschaad wordt, dus waarom onderbouw je dat niet wat concreter, in plaats van het zo vaag en abstract te houden?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:31

Nieuwe operatiemethode bij borstkanker maakt het mogelijk de tumor in zijn geheel te verwijderen.

Door tijdens een borstkankeroperatie een echoapparaat te gebruiken wordt het mogelijk om de tumor in 97% van de gevallen in zijn geheel te verwijderen. Hierdoor is minder aanvullende therapie nodig zoals een hogere dosis bestraling, opnieuw opereren of zelfs een borstamputatie (11% i.p.v. 28%). Daarnaast wordt er twee keer minder gezond borstklierweefsel verwijderd bij gebruik van echoapparatuur. Dit zal mogelijk leiden tot een verbeterd cosmetisch resultaat en een beter welbevinden van de borstkankerpatiënt. Dit alles blijkt uit onderzoek van VUmc. De resultaten van deze chirurgische studie (COBALT-studie) zijn vandaag verschenen in het toonaangevende tijdschrift The Lancet Oncology. Het onderzoek werd gefinancierd door Stichting Pink Ribbon.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:41

Dit is dus idd een van de redenen dat ik niet doneer. Het merendeel gaat allemaal in eigen zak.. Walgelijk.

Ik vind dit stuk wel briljant geschreven! Waar heb je het gevonden? :)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:01

De schade van de journalist die zich niet heeft verdiept in waar Pink Ribbon voor staat, of is Pink Ribbon zelf een beetje gebrekkig geweest in duidelijk maken waar ze voor staan?
Was dat alleen het bewustzijn verhogen, dan is dat geringe bedrag voor onderzoek geen schande. Alleen zo jammer dat zij wel doen overkomen alsof ze ook sterk voor verbetering en onderzoek staan, dan vind ik niet dat de journalist zoveel onterechte schade heeft veroorzaakt, mits zijn onderzoek klopt. Dat is in mijn ogen niet te wijten aan de journalist die zich niet echt verdiept zou hebben in waar PR voor staat, maar dus meer aan het verkeerde beeld dat de organisatie dus heeft afgegeven. Had iedereen zich zo belazerd gevoeld als de journalist niet keek naar de standpunten? Ik vind het wel wat te toevallig dat kennelijk bijna niemand heeft begrepen waar de organisatie dan echt voor stond (de verhouding is hier belangrijk).
Verder ben ik het met je eens dat de media zaken kunnen vertekenen, en inderdaad, een negatief nieuwtje, of het dan wel of niet klopt, kan een organisatie zo verwoesten. Maar ik denk niet dat dit per se de plek is voor deze discussie, tenzij je ook kan aantonen dat dat negatieve nieuwtje van geen kant klopte of daar redelijke vermoedens over kan hebben. Om hier te strooien met algemeenheden als weerwoord op bepaalde meningen vind ik dan argumentatief ook niet erg sterk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:57

Miracle: das een deel van een bericht uit The Lancet Oncology wat op een forum voor borstkanker patiënten is geplaatst. Dit onderzoek is dus gefinancierd door PR.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:32

Mede gefinancierd door Pink Ribbon. Originele informatie van The Lancet: http://www.thelancet.com/journals/lanon ... 2/fulltext

Maar een goede zaak. Misschien dat de storm van verontwaardiging die is ontketend daadwerkelijk heeft geleid tot beleidsverandering bij Pink Ribbon, dat zou mooi zijn :j

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:59

Ik snap opzich wel waarom ze een glamour feestje laten zien ipv de realiteit.

Wij zijn denk ik allemaal opgegroeid met beelden van zielige kindjes, zielige dieren etc het gros van de bevolking is die reclames zat en hebben het gevoel ( ik zeker weten iig en ik lees het hier ook) dat geld doneren een bodemloze put is want er veranderd toch niks en die kindjes blijven aids houden en honger lijden.

Misschien dacht pr wel van hee een gat in de markt een totaal andere stategrie ipv zieke vrouwen te laten zien laten wij gezonde vrouwen zijn die uit de strijd zijn gekomen oa dankzij ons..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:13

Jaaa, dat wist ik allaaaaaaaaaang... De directie van PR heeft een prachtig salaris, net zoals de directeur van het Leger des Heils, Unicef, en nog meer van die "non-profit" organisaties...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:47

Aha. Juist. Weet jij wat de directie van PR verdient? Waarom zet je dat hier niet neer? Dan ga ik het even bij de directie navragen of dat echt waar is wat jij beweert. Weten we het meteen van de bron zelf, ipv wilde speculaties van het internet....

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:56

Cassidy schreef:
Aha. Juist. Weet jij wat de directie van PR verdient? Waarom zet je dat hier niet neer? Dan ga ik het even bij de directie navragen of dat echt waar is wat jij beweert. Weten we het meteen van de bron zelf, ipv wilde speculaties van het internet....

99.000 euro per jaar, zoals ze zelf hier in de comments zegt.

De journaliste, Karin Spaink, heeft wel degelijk een heel heikel punt aangehaald. Het geld dat PR achteraf zegt te hebben besteed aan onderzoek is nooit door PR opgehaald, maar aan PR gegeven door onder andere het KWF. Daar komt nog bovenop dat veel mensen gewoon niet door hebben gehad dat de rest van het geld niet naar onderzoek ging om een medicijn of therapie te ontwikkelen, maar naar allerlei onderzoeken omtrent zorg. Borstkankerpreventie is nooit een doel geweest van deze stichting en daar hadden ze duidelijker in moeten zijn. Alle geleden imagoschade is m.i. terecht en de manier waarop ze proberen recht te praten wat krom is, is nog veel erger.

Als de organisatie zo zuiver op de graat is, waarom neemt Pink Ribbon International dan publiekelijk afstand van de Nederlandse tak samen met een ander onsmakelijk verhaal over exclusiviteitsclaims? Zie http://www.pinkribbon.org/Newsarchive/2 ... fault.aspx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:04

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:16

Wat wil je daarmee zeggen? Buiten dat het wat mij betreft nog het minst interessant is aan deze hele discussie, past ze prima op de lijstjes die je hier neer hebt gezet. Tuurlijk, het zit wat aan de ondergrens, maar zo'n spectaculair grote (en doeltreffende) organisatie is dit ook weer niet in vergelijking met de rest.

Wat me stoort is de grote bereidheid van PR om op álle vragen in te gaan, maar op een of andere manier vergeten ze altijd te antwoorden wanneer iemand vraagt waar het geld van particuliere donateurs is gebleven en waar het geld van KWF en A Sister's Hope heen is. Spaink maakt daartussen namelijk onderscheid in haar berekeningen, PR niet. Dat is het hele punt van Spaink en het enige waarover ze zwijgen in al hun 'transparantie'.

Ondergeschikt daaraan financieren ze op z'n zachtst gezegd bijzondere onderzoeken (naar yoga? meen je dat nou?) en kan je bij de verdeling van het onderzoeksgeld sowieso je vraagtekens plaatsen, aangezien de commissie die dat beoordeeld in ieder geval in het verleden regelmatig heeft bestaan uit ontvangende partijen.

Ik bedoel, ik snap best dat er nu een nieuw bestuur zit en dat ze graag hopen dat dit allemaal vergeten wordt en dat ze gewoon opnieuw willen beginnen, maar je kan moeilijk je kop in het zand steken voor zo'n puinzooi? Geef dan gewoon toe dat je voorgangers fout hebben gezeten, leg uit hoe en wat en begin opnieuw, maar doe niet alsof je neus bloedt en kom niet met 'transparante' gegevens die niks doen behalve een ander, onvolledig beeld van de werkelijkheid schetsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:21

Het lijstje was meer voor Fred Kroket. En dat "prachtige salaris" valt een beetje in het niet vergeleken wat de directie van de Staatsverlakkerijshow (nog steeds) verdient. De directie van PR valt met het salaris nog ruim onder de Balkenellende norm van 193.000 Euro per jaar.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:27

Cassidy schreef:
Het lijstje was meer voor Fred Kroket. En dat "prachtige salaris" valt een beetje in het niet vergeleken wat de directie van de Staatsverlakkerijshow (nog steeds) verdient. De directie van PR valt met het salaris nog ruim onder de Balkenellende norm van 193.000 Euro per jaar.

Google is your best friend... Hier... Ik vind de Balkenende norm zo'n belachelijke norm... Vrijwilligers halen geld op en een directeur verdiend bakken met geld... beetje scheefgetrokken nietwaar? Net zoals directeuren van hogescholen, op docenten wordt gekort en op lessen en de inhoud van een opleiding maar de directie zit er warmpjes bij...

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/20/binnenland/riant-salaris-voor-directie-goede-doelen.xml

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:30

Vraagje aan Fred Kroket: koop jij weleens een Staatslot?

Je link is trouwens van 2010 dus veroudert :D

En dat de situatie scheef is, daar ben ik het helemaal mee eens. Hetzelfde zie je bij menig bedrijf waar mensen uitmoeten die er al 35 jaar werken omdat er niet voldoende winst is gemaakt zodat de eigenaar of de directie dat jaar niet de dure auto aan kunnen schaffen of het yacht niet meer kunnen onderhouden. Lees wel: onvoldoende winst gemaakt, en niet in de rode cijfers staan.
Welcome to the real world....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-12-12 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:32

Cassidy schreef:
Vraagje aan Fred Kroket: koop jij weleens een Staatslot?

Je link is trouwens van 2010 dus veroudert :D

Nee, duh... kans om iets te winnen is mij echt te klein. Heb twee keer een lot gekregen... Ik snap je vraag ook niet helemaal...

Idd oud lijstje, maar zoek zelf maar even. Was laatst in actualiteiten programma over de lonen van dit soort "goede doelen".