Goede doelen.. Kerstsfeer en 3fm.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:37

Ik geef elk jaar aan 3fm! Ze doen goede dingen en het is een week lang super leuke radio :j

En ik kan het missen. Ik geef een tientje en misschien gaat daar idd maar 3 euro van naar de mensen die het nodig hebben. Daar koop ik hier een brood van, in die landen is 3 euro heel erg veel geld.
Daarbij komt nog dat als niemand geeft, er helemaal geen mensen geholpen kunnen worden.
Dat een directeur veel geld krijgt tja..... het is geen 9 tot 5 baan en ze hebben vaak veel mensen onder zich.
Weet ook dat een aantal directeuren weer een deel van het loon wat ze verdienen storten aan hun eigen goede doel. Maar ja dat zie je dan weer niet terug op zulke lijstjes ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:52

Ik heb soms het idee dat je beter kleinschalige projecten kunt steunen, dat dat meer zin heeft.

Ik heb een adoptiepup bij de KNGF. Dat vind ik zelf een erg mooi doel.

Een directeur mag best aardig verdienen. Maar vind dat er nog wel flinke verschillen zitten in die lijst... eigenlijk zou je als non-profit organisatie niet meer meoten kunnen verdienen dan een ambtenaar. Op z'n max is dat geloof ik rond de 125.000 euro. Lijkt me mooie richtlijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:58

miccamaaike schreef:
Ik heb soms het idee dat je beter kleinschalige projecten kunt steunen, dat dat meer zin heeft.

Ik heb een adoptiepup bij de KNGF. Dat vind ik zelf een erg mooi doel.

Een directeur mag best aardig verdienen. Maar vind dat er nog wel flinke verschillen zitten in die lijst... eigenlijk zou je als non-profit organisatie niet meer meoten kunnen verdienen dan een ambtenaar. Op z'n max is dat geloof ik rond de 125.000 euro. Lijkt me mooie richtlijn.

Als je de link geopend had, dan had je kunnen lezen, dat alle salarissen onder de norm van € 158.000 zijn gebleven. Het gemiddelde jaarsalaris van een directeur uit genoemde lijst is € 99.000
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 14-11-12 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:58

Ik vind dat als je ervoor kiest directeur te worden van een non-profit organisatie, dat je dan uit een bepaald hout gesneden moet zijn en niet voor die baan kiest om het geld. Er is geen winst/verlies rekening, je hebt dus ook bijzonder veel minder verantwoording af te leggen, en de druk is een stuk minder hoog, dus je salaris hoeft ook niet belachelijk hoog te zijn. ik vind een maandsalaris van 10000 euro belachelijk veel geld voor zo iemand, ongeacht het bedrag wat er binnengehaald wordt, want dat bedrag wordt binnengehaald voor het goede doel, en niet voor die directeur!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:03

horseyfries schreef:
Ik vind dat als je ervoor kiest directeur te worden van een non-profit organisatie, dat je dan uit een bepaald hout gesneden moet zijn en niet voor die baan kiest om het geld. Er is geen winst/verlies rekening, je hebt dus ook bijzonder veel minder verantwoording af te leggen, en de druk is een stuk minder hoog, dus je salaris hoeft ook niet belachelijk hoog te zijn. ik vind een maandsalaris van 10000 euro belachelijk veel geld voor zo iemand, ongeacht het bedrag wat er binnengehaald wordt, want dat bedrag wordt binnengehaald voor het goede doel, en niet voor die directeur!

Ik weet niet of de druk minder hoog is, omdat er geen winst behaald hoeft te worden. De boekhouding zal toch sluitend moeten zijn. Er zullen presentaties gehouden moeten worden, er zal leiding gegeven moeten worden enz. enz.
Jan met de pet kan niet beoordelen welk project of onderzoek gesteund moet worden bijv. door de Hartstichting. Daar zal toch iemand met kennis van zaken aan het hoofd moeten staan. Die kunnen elders veel meer verdienen dan het salaris dat zij nu ontvangen.

Inwonderland

Re: Goede doelen.. Kerstsfeer en 3fm.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:10

Minder verantwoording? Mensen gaan op sociale media helemaal los omdat ze vinden dat je minder geld moet krijgen, dat je er in je eentje verantwoordelijk voor bent dat niet 100% van de donaties naar het goede doel gaan. Je bent verantwoordelijk voor een eindeloze stroom vrijwilligers en medewerkers. Naast alle goede dingen die ze moeten / willen doen zijn ze volgens mij zo ongeveer constant bezig om zich te verantwoorden.

Je bent verantwoordelijk voor geld wat niet wordt verdiend uit een winst oogpunt maar waar je de wereld mee wilt verbeteren.

Ik vind dat je kiest er zelf voor altijd maar moeilijk, kiest een agent ervoor om bekogeld te worden? Kiest een zuster ervoor om bespuugd en uitgescholden te worden? Ik denk niet dat je als directeur van een goed doel geld verdienen als hoofdreden hebt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:19

Ik geef bewust wel aan goede doelen.
Als ik € 10,00 doneer en er komt € 1,00 bij iemand terecht die het écht nodig heeft dan heb ik mijn doel bereikt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:03

Electra63 schreef:
horseyfries schreef:

Ik weet niet of de druk minder hoog is, omdat er geen winst behaald hoeft te worden. De boekhouding zal toch sluitend moeten zijn. Er zullen presentaties gehouden moeten worden, er zal leiding gegeven moeten worden enz. enz.
Jan met de pet kan niet beoordelen welk project of onderzoek gesteund moet worden bijv. door de Hartstichting. Daar zal toch iemand met kennis van zaken aan het hoofd moeten staan. Die kunnen elders veel meer verdienen dan het salaris dat zij nu ontvangen.

Een boekhouding sluitend maken is niet het werk van een directeur, daar heeft hij mensen voor, en die worden daar ook voor betaald. Presentaties geven en leiding geven aan een groep vrijwilligers is nu niet bepaald te vergelijken met de druk die een directeur heeft bij een bedrijf waar je afgerekend wordt op het maken van winst. Voor het beoordelen van welke projecten gesteund moeten worden zijn hele commissies, dus ook daarvoor is die directeur niet alleen verantwoordelijk. Misschien is het wel zo dat de mensen die elders meer kunnen verdienen, dat ook vooral moeten doen want die mensen zijn niet broodnodig voor dit soort organisaties, en kosten alleen maar extra geld.
Als ik geld geef aan zo'n organisatie dan zal er op zijn minst 90 % naar het goede doel moeten gaan van dat geld, en niet maar 10 %. Dan geef ik liever iemand rechtstreeks hulp zodat het op de juiste plaats terecht komt. Het hele gebeuren speelt veel te veel in op je eigen gevoelens van onmacht "wil je dan niet dat kanker te genezen is?" en hup, je geeft maar weer geld. Maar is er daarmee een oplossing gekomen? Nee, maar omdat je zo machteloos staat in de gevallen die je kent heb je zo toch de indruk toch iets te kunnen doen. En daar wordt soms iets te handig gebruik van gemaakt (zie bijv. pink ribbon!).

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:10

Ik ben groot fan van 3FM, en geef ook alleen aan hun actie!
Dat geld wat ik geef weet ik zeker van dat het goed terecht komt.
Die DJ's die daar zitten zitten daar namelijk niet voor het geld, en het geld wat ze krijgen zijn ONZE belastingcenten, dus ik hoef zeker niet bang te zijn dat het geld wat ik geef naar die DJ's toe gaat, en al gaat er wel iets van naar hen, zij moeten er echt voor werken.
Die directie leden van al die goede doelen die zo veel krijgen kunnen volgens mij ook wel met wat minder.
Maar zoals veel mensen, eerste je zelf, en dan pas voor een ander.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:15

Zijn die cijfers bruto of netto...?......

Want van bruto gaat NOGAL wat af.
(werknemers, onkosten, verzekeringen, belasting (? wss niet van toepassing op goede doel)

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:16

Ik geef altijd wel en vind het ook begrijpelijk dat de directeuren goed verdienen. afgelopen kerst heb ik samen met wat klasgenoten een actie gehouden voor een moeder met 4 kinderen dat slachtoffer was van mensenhandel, het leuke was van de organisatie dat we zelf bij het gezin langs mochten gaan om te kijken waar behoefte aan was en waar we mee konden helpen. We mochten alleen geen geld geven. De kinderen liepen in de winter gewoon in korte broek dus we hebben heel veel geld opgehaald en voor alle kinderen kleren en jassen gekocht en nog veel meer. Het was erg leuk om te zien hoe blij deze mensen met de spullen waren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:07

VisibreTeam schreef:
Zijn die cijfers bruto of netto...?......

Want van bruto gaat NOGAL wat af.
(werknemers, onkosten, verzekeringen, belasting (? wss niet van toepassing op goede doel)

Dit gaat om bruto-jaarinkomens. Daar worden gewoon premies en loonbelasting op ingehouden.

@ Horsefries: natuurlijk hoeft de directeur niet zelf de boekhouding sluitend te maken, maar hij zal, zoals elke directeur, leiding moeten geven aan een aantal zaken: zoals financiën/personeelsbeleid/promotie-activiteiten/beleidsbepalingen enz. enz. en dus zal hij/zij bepaalde kwaliteiten moeten hebben. In het geval van bijv. het KWF of Hartstichting, heeft hij waarschijnlijk (kan je zo nazoeken) ook nog een medische achtergrond. Voor kwaliteit moet je nu éénmaal betalen.

Indien jullie wel graag een bijdrage willen leveren, maar geen geld, dan kan je je hier aanmelden, ze zijn altijd op zoek naar vrijwilligers. :D
http://mercyships.nl/meedoen/mee_meewerken.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:47

Mijn vader zit op het moment zelf in sudan!!
En hij heeft een gewone baan, neemt dus zn vrije dagen op om met vrienden van een kleine stichting (barnabas) daarheen te gaan.
Kreeg net een mail dat ze sinds dinsdag 6 waterputten hebben gerepareerd, voor hele arme boeren die al die tijd moeras water hebben gedronken (waar weer ziekte door komt!)
En ze hebben eten ingezameld voor daar.
Ben dan toch wel erg trots!!! Niks veel verdienen of zoveel procent zoals grote bedrijven, mijn pa verdient er niks aan en vind het zo knap dat ie dat doet. Vooral omdat het niks voor mij zou zijn :P

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:29

Ik heb pas geleden rondleiding gekregen bij Brandwondenstichting. Ja, daar worden salarissen betaald. De mensen die daar werken moeten ook nog ergens van kunnen leven.

Maar ja; ze doen ook een hele hoop onderzoek in een onafhankelijk lab; ze lopen voor op andere landen! Brandwondenstichting heeft ook de 'huidbank' opgezet; zij hebben de grootste voorraad van Europa. Brandwondenstichting doet heel veel aan preventie. Niet alleen via reclame, enz, maar ook door bij tweede kamer en Brussel te lobbyen.
Kortom; niet alle goede doelen die salaris betalen zijn meteen corrupt ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:47

Vivalavida:
Dat is zeker knap en terecht dat je trots bent op je vader. Ik heb een christelijke collega die gaat ook ieder jaar van zijn verlofdagen naar Afrika om vrijwilligerswerk te doen.
Bij of via een kleine Stichting is dat ook mogelijk,maar hoe groter de Stichting, hoe groter de organisatie en hoe groter daardoor de (on)kosten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:41

DaniBanani schreef:
Wat zouden jullie dan graag zien dat zo'n directeur verdient? Gewoon, modaal salarisje?
Bedenk wel dat het leiden van een internationaal opererend goed doel enórm ingewikkeld is. Waar zet je mensen in, hoe garandeer je hun veiligheid, wat kan je doen om te helpen, hoe moet je dat aanpakken, hoe betrek je de lokale bevolking erbij, hoe voorkom je dat je een land wordt uitgezet, hoe besteedt je het geld, etc etc etc.

Er is misschien een handjevol mensen wat zo'n functie goed kan uitvoeren, mogen die daar dan ook goed voor betaald worden? Overigens heb ik toevallig laatst een gesprek gehad met de directeur van War Child, en die man barst werkelijk van de passie voor wat ze doen. Zeker geen stom 'zakken vullen'. Natuurlijk mag je van mening zijn dat directeuren in zijn algemeen teveel verdienen...maar klaag dáár dan over. De moeilijkheid van 't werk verandert niet ineens omdat het een goed doel wordt, en je wil als goed doel toch ook graag goede leidinggevenden hebben. Dat lukt niet als die mensen bij de bank ernaast 4 keer zoveel kunnen verdienen. Dus je móet ook wel een fatsoenlijk salaris bieden.

Het is zo makkelijk..."Ja, een deel van mijn geld komt niet daar waar ik wil, dus geef ik wel niks." Ja, dan krijgen die mensen dus sowieso niets. En nee, niet al het geld komt bij die mensen. Er gaat ook geld zitten in vervoer, personeel, onderhoud, reclame (want je bent toch afhankelijk van donateurs), en nog tien van dergelijke zaken. Wat wil je dan, dat 't gehele bedrag in een envelopje wordt opgestuurd met een 'Alsjeblieft, uit kostenbesparing leveren wij geen verdere diensten meer"?

Helemaal mee eens en niets aan toe te voegen.