Zwarte Piet is racisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:14

Ik vind het ook onzin. Maar het lijkt wel alsof deze discussie ieder jaar weer opnieuw wordt gevoerd..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:16

Dan moet ik maar woest worden om de domme blondjes grappen. :+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:17

Het gaat niet om de naam. Het gaat om de beeldvorming. Donkere mensen die in (nederige) dienst staan van een blanke man.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:19

Knoffer schreef:
Het gaat niet om de naam. Het gaat om de beeldvorming. Donkere mensen die in (nederige) dienst staan van een blanke man.

Joh, iedereen wordt altijd verteld dat ze zwart zijn door het roet in de schoorsteen, ik ken echt niemand die erbij denkt dat het echt om zwarte mensen zou gaan :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:19

Maak er dan duo pinotti piet van :D Een beetje van beide.

Dat die gasten het nou nog niet snappen dat een man (hulp) PIET, ZWART geworden is omdat hij door de schoorstenen gaat om pakjes te brengen. Dat wist zelfs ik al toen ik 4 was O:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:20

De Kerstman heeft elfjes ik hoop dat die zich niet gediscrimineerd voelen :')

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:23

Nee, en kinderen staan daar zeker niet bij stil. Maar zeggen wel tegen een 'neger': 'hey kijk, zwarte piet!' Het is niet het verhaal erachter, maar de pure beeldvorming.

Ik ben zelf overigens niet tegen zwarte piet, maar ik kan wel begrijpen dat sommige donkere mensen zich er niet prettig bij voelen. Ik haalde het aan, omdat hier argumenten worden aangehaald die er niets mee te maken hebben. (Naamgeving, jodenkoeken bijv. Of: traditie. Zo'n dooddoener, stierenvechten is ook traditie.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:25

Knoffer schreef:

Mijn ex-vriend (zwart) kan je hele verhalen vertellen over rascisme, zoals hij het nog dagelijks vaak ervaart. Ik ook trouwens, want als zijn blanke (ex) vriendin, heb ik zeer vervelende situaties meegemaakt. Natuurlijk met hem ook over de anti Zwarte Pietenbrigade gesproken, maar echt, hij kan zich hier niet druk over maken. Geen kind die met die gedachtengang, wat deze 'anti Zwarte Pietenbeweging' roept, opgroeit, hoor. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:27

Knoffer schreef:
Nee, en kinderen staan daar zeker niet bij stil. Maar zeggen wel tegen een 'neger': 'hey kijk, zwarte piet!' Het is niet het verhaal erachter, maar de pure beeldvorming.

Ik ben zelf overigens niet tegen zwarte piet, maar ik kan wel begrijpen dat sommige donkere mensen zich er niet prettig bij voelen. Ik haalde het aan, omdat hier argumenten worden aangehaald die er niets mee te maken hebben. (Naamgeving, jodenkoeken bijv. Of: traditie. Zo'n dooddoener, stierenvechten is ook traditie.)

Daarom ben ik blij dat mijn kind weet dat er zwarte mensen bestaan. Dan zie je echt het verschil wel tussen Zwarte Piet of gewoon een donker persoon. ;)
Mijn kind roept ook gewoon 'jeetje mama, wat is die vrouw dik!', om maar iets te noemen. Vind ik nog veel genanter. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:29

En al die kinderen willen rond die tijd zwarte piet zijn, dat is dan toch niet eens negatief? :Y) Ik vind het maar gezeik om niks. Er wordt niemand mee kwaad gedaan. En ik heb er persoonlijk alleen nog maar blanken over horen zeuren :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:29

Overigens woont een vriendin van me op de Antillen. Op Facebook liet ze ons de zwarte Sinterklaas en de Witte Pieten zien. :*
*was-best-een-aanfluiting*
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 12-11-12 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:30

Idd, die kids kennen het echte sint nikolaas verhaal toch niet
Wij dachten toch ook niet aan slavernij toen we kind waren rondom sinterklaas :P

En fijn dat ze een facebook page hebben...hebben zoveel mensen/groepen/ etc...

Zwarte piet is alleen een probleem geworden omdat bleekschetem.er een probleem van maken :P
Over.iedere huidskleur zeggen ze iets...

Laat die kinderen toch lekker snoep krijgen van zwarte piet :D

En dat er zo nu en dan iemand zwarte piet wordt genoemd...ach
De kids vinden.zwarte piet leuk dus het is geen belediging ;)
Blanken vinden het denk ik een groter probleem dan de getinte/donkere mensen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:30

Knoffer schreef:

Ik kwam ergens een bepaling tegen waarin stond dat Sinterklazen en pieten zich actief moeten gedragen op een manier waaruit blijkt dat Sint en Pieten op gelijke voet staan.

Als ik het me goed herinner vond ik het juist goed dat de pieten er waren... Sinterklaas was al zo oud, het is toch juist lief van de pieten dat ze hem helpen?

Dat kindjes op straat ineens overal pieten zien is wel een beetje raar inderdaad := . Heb het ook wel eens gezien. Die moeder zei toen 'Nee, dat is een gewone meneer die toevallig bruin is.' Kindje: ' Oh...' En dan is het opgelost. Die man kon er ook wel om lachen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:32

De kleine palomino pony van 1.15 is ook ineens het paard van Sinterklaas rond deze tijd :=

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:33

Blanke mensen worden zwarte pieten, en donkere mensen worden witte pieten? opgelost toch?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:35

Ojajoh schreef:
wat een onzin, moet ik dan ook maar boos worden om het woordje pinda? zo worden indo's vaak genoemd.......

en mijn man is jood, moet ik nu moeilijk doen over jodenkoeken :+

Ik noem die altijd jehovakoeken. :P

Als kinderen een man met een lange witte baard zien roepen ze toch ook Sinterklaas?
En mijn schimmel is ook altijd "het paard van'...
Zwarte piet is zwart door de schoorsteen, niet door de zon.
En van de schoorsteen wordt je nu éénmaal niet wit...
Maar wat dan weer verkeerd is, alle pieten hebben een afro... :')

LastDream

Re: Zwarte Piet is racisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:36

waar gaat dit heen? :')

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:39

Tuurlijk zijn er donkere mensen die er geen problemen mee hebben. Ze zijn er ook die dat wel hebben. Die ken ik ook.

Twiggy2008 schreef:
Knoffer schreef:
Mijn ex-vriend (zwart) kan je hele verhalen vertellen over rascisme, zoals hij het nog dagelijks vaak ervaart. Ik ook trouwens, want als zijn blanke (ex) vriendin, heb ik zeer vervelende situaties meegemaakt. Natuurlijk met hem ook over de anti Zwarte Pietenbrigade gesproken, maar echt, hij kan zich hier niet druk over maken. Geen kind die met die gedachtengang, wat deze 'anti Zwarte Pietenbeweging' roept, opgroeit, hoor. ;)

Ik zeg het hierboven al, kinderen hebben geen redenatie of gedachtegang nodig. Die ZIEN zwart gekleurde mensen (en idd, dat komt door het roet, dat verandert het pure beeld niet) in dienst staan van een blanke meneer. Imo is de discussie of deze beeldvorming werkelijk negatieve invloed heeft, veel interessanter dan het te hebben over de redenatie.

Zoals ik al zei, ik heb er ook geen probleem mee. Maar zo'n discussie wegwuiven met 'ja, maar er bestaan ook jodenkoeken', slaat imo ook nergens op.

Magrathea schreef:
Ik kwam ergens een bepaling tegen waarin stond dat Sinterklazen en pieten zich actief moeten gedragen op een manier waaruit blijkt dat Sint en Pieten op gelijke voet staan.

Dit is er dan later bij verzonnen. Maar het is sws positief veranderd. Vroeger werd sinterklaas ook gebruikt om kinderen te disciplineren.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:41

En blankevla dan.....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:42

Het kan ook gewoon een voorbeeld zijn van respect voor oudere mensen...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:43

Dat heeft iig niet gewerkt dan :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:46

Nou, ik moet zeggen dat ik hier ook wel eens meemaak dat de oudere mensen niet zo aardig zijn als de Sint himself.. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:46

Ja ik denk dat sommige mensen gewoon niet zo'n bombarie moeten maken om niets. Met negerzoenen ook wat is er negatief aan? Niets toch ze zijn geweldig lekker.
Ik heb als kind nooit zwarte pieten als minderwaardig gezien aan de blanke man met de overdreven lange baard van weet ik hoe oud. Dat mensen kinderen nu dingen in de mond gaan leggen dat ze verband leggen tussen donkere mensen die in dienst zijn van blanke. Ach schei toch uit daar staan die kinderen niet bij stil hoor. Die zien sint en piet en het enige waar ze aandenken is snoep en speelgoed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:52

Als pieten wit worden kan ik daar ook wel wat voor zeggen... 'Helden zijn nooit zwart'. De Avengers zijn ook allemaal blank, Superman, Spiderman, Batman... Daar hoor je nooit iemand over.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:56

In het kader van emancipatie vind ik dat sinterklaas ook eens een lichtbruin paard moet proberen.
Al was het om de vos geen complex aan te praten.
Immers, die komt pas in een beter licht naar mate die volwassener wordt.
Een Michael Jackson onder de paarden zeg maar.
Ook hij voelde zich steeds minder thuis binnen dezelfde soort, alleen door het uitspreken van zijn naam.
Een bruine moeten kunnen werken met een van ons op zijn rug!
Onze rug op met cultuur.
Wij staan pal achter de bruinen (en ook een beetje achter zwarten, als ze niet zo hengstig doen).
/3