Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Knoffer schreef:Het gaat niet om de naam. Het gaat om de beeldvorming. Donkere mensen die in (nederige) dienst staan van een blanke man.
Knoffer schreef:Nee, en kinderen staan daar zeker niet bij stil. Maar zeggen wel tegen een 'neger': 'hey kijk, zwarte piet!' Het is niet het verhaal erachter, maar de pure beeldvorming.
Ik ben zelf overigens niet tegen zwarte piet, maar ik kan wel begrijpen dat sommige donkere mensen zich er niet prettig bij voelen. Ik haalde het aan, omdat hier argumenten worden aangehaald die er niets mee te maken hebben. (Naamgeving, jodenkoeken bijv. Of: traditie. Zo'n dooddoener, stierenvechten is ook traditie.)
Knoffer schreef:Het gaat niet om de naam. Het gaat om de beeldvorming. Donkere mensen die in (nederige) dienst staan van een blanke man.
Ojajoh schreef:wat een onzin, moet ik dan ook maar boos worden om het woordje pinda? zo worden indo's vaak genoemd.......
en mijn man is jood, moet ik nu moeilijk doen over jodenkoeken
Twiggy2008 schreef:Knoffer schreef:Mijn ex-vriend (zwart) kan je hele verhalen vertellen over rascisme, zoals hij het nog dagelijks vaak ervaart. Ik ook trouwens, want als zijn blanke (ex) vriendin, heb ik zeer vervelende situaties meegemaakt. Natuurlijk met hem ook over de anti Zwarte Pietenbrigade gesproken, maar echt, hij kan zich hier niet druk over maken. Geen kind die met die gedachtengang, wat deze 'anti Zwarte Pietenbeweging' roept, opgroeit, hoor.Het gaat niet om de naam. Het gaat om de beeldvorming. Donkere mensen die in (nederige) dienst staan van een blanke man.
Magrathea schreef:Ik kwam ergens een bepaling tegen waarin stond dat Sinterklazen en pieten zich actief moeten gedragen op een manier waaruit blijkt dat Sint en Pieten op gelijke voet staan.