Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:46

wow.... dit is volgens mij bijna laster of smaad (al ben ik geen jurist) wat een afschuwelijk stukje en wat vreselijk dat dat uit jouw naam wordt geplaatst als je het niet hebt geschreven. Slecht moment en slecht onderwerp om zo'n punt te maken... en normaal ben ik er echt niet op tegen om de maatschappij van wat 'shock treatment' te voorzien... dit gaat mij te ver.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:47

stef schreef:
Op bokt komen vaak zat kwetsende uitspraken langs, denk ik de geloofs en abortus topics. Onder het mom van: Dat is mijn mening, vind men dat dit moet mogen.

Ik speel even advocaat van de duivel: Maar als bovenstaande quote iemand zijn mening is, dan moet die persoon (volgens een groot aantal bokkers) die toch uit kunnen spreken? Het is tenslotte een mening, en op bokt is vrijheid van meningsuiting belangrijker dan het besef of je iemand kwetst met je mening.
Misschien moeten mensen die verschrikkelijk overtuigd zijn van het belang van het uiten van een mening zich nu eens op het hoofd krabben.

Ik vind persoonlijk dat vrijheid van meningsuiting stopt op het punt dat je anderen onnodig ernstig kwetst, maar zo staat dat niet in de wet :Y)

In dit geval, als bovenstaand verhaal door iemand op bokt was gezet in een topic waar het er hard aan toe gaat, had ik eens met m'n hoofd geschud en gedacht 'rare mensen heb je toch'. Maar het bewust onder andermans naam in een veelgelezen krant publiceren vind ik echt te zot voor woorden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:48

ronduit ziek dit, vraag me af of hier via een advocaat wat aan te doen is, respectloos gewoon

Mizora

Ik vond trouwens net ook een mooie quote van iemand op een ander forum. Ik denk dat deze de situatie mooi samenvat:

Citaat:
Tim wilde niet meer leven omdat hij zijn hele leven gepest is. Iedereen in rep en roer, pesten kan niet, mag niet, moet stoppen en misschien zelfs wel strafbaar worden. Wij zijn weer een dag verder en een journalist pest over de rug van zijn rouwende ouders een andere journalist......
Tim werd op het internet gepest door onder zijn naam recensies te schrijven over de ijssalon waar hij werkte. Ironisch......

Shadow0

Overigens: Mariska Orban de Haas heeft wel degelijk een persoonlijke en kwetsende brief over miskramen en abortus geschreven aan Jeanine Hennis-Plasschaert, en erg kwetsende uitspraken gedaan over homoseksuelen. Deze brief is niet van haar, diverse uitspraken die er in genoemd zijn wel.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:50

Waarschijnlijk is columnist Luuk Koelman het niet eens met de opvattingen van mevrouw Orban en probeert hij deze op een verschrikkelijk lage manier aan de kaak te stellen, over de rug van een familie die net het meest verschrikkelijke wat je je kan voorstellen heeft meegemaakt.

Koelman, ga de confrontatie met Mariska Orban maar aan, maar dit is wel heel, héél erg vuil!!! Ontslag voor deze meneer én de eindredacteur van Metro én een welgemeend excuus naar de familie Ribberink zou het minste zijn wat Metro nu nog kan doen. En zich de ogen uit de kop schamen.... Schandalig!!! -:(-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:50

LiNdA1986 schreef:
Waarschijnlijk moet ze dat van God zeggen. Valt mee dat ze het woordje Gods wil niet neer zet.

Pfff, wat een idioot.
Echt diep triest!

Zij moet niets van God zeggen, zij heeft het niet geschreven. Een of andere idioot heeft haar deze woorden in de mond gelegd.

stef schreef:
Ik speel even advocaat van de duivel: Maar als bovenstaande quote iemand zijn mening is, dan moet die persoon (volgens een groot aantal bokkers) die toch uit kunnen spreken? Het is tenslotte een mening, en op bokt is vrijheid van meningsuiting belangrijker dan het besef of je iemand kwetst met je mening.
Misschien moeten mensen die verschrikkelijk overtuigd zijn van het belang van het uiten van een mening zich nu eens op het hoofd krabben.

Zoals ik al eerder gezegd heb: je mag alles vinden, want je hebt recht op een eigen mening, wat die ook is. Maar je kunt je inderdaad afvragen of je altijd maar moet zeggen wat je denkt. Tegelijk gaat het daar nu eigenlijk niet eens om. Het gaat erom dat een columnist het verdriet van een verschrikkelijk geraakte vader en moeder misbruikt om zijn eigen punt duidelijk te maken.

Shadow0 schreef:
Overigens: Mariska Orban de Haas heeft wel degelijk een persoonlijke en kwetsende brief over miskramen en abortus geschreven aan Jeanine Hennis-Plasschaert, en erg kwetsende uitspraken gedaan over homoseksuelen. Deze brief is niet van haar, diverse uitspraken die er in genoemd zijn wel.

Klopt, en ik kan me voorstellen dat je daartegenin wilt gaan, maar moet dat over de rug van een gezin dat toch al genoeg aan zijn hoofd heeft?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 08-11-12 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:51

Ik vind het in principe een goede satirische column van Koelman, al ben ik het met jullie eens dat het laag is om dit over de rug van een rouwende familie te doen. Metro had het dan ook met een betere disclaimer moeten plaatsen.

Wat het vooral naar maakt, is dat niet duidelijk genoeg wordt gemaakt dat dit niet door De Haas zelf is geschreven, maar dat Koelman hiermee een sneer maakt naar haar mening. Dit laatste is ook iets wat veel mensen niet lijken te begrijpen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:51

OP even aangepast

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:51

Alle mensen wat een naar stuk... Vind dat je zoiets sowieso niet kan maken.
Ik ben ook Christelijk en niet voor abortus en praktiserend homo zijn. Maar om dat nou zo op te schrijven (ookal is het niet echt) ik denk dat zijn moeder dit helemaal niet leuk vind om te lezen.

Waarom laten mensen de doden niet gewoon rusten. Wat die jongen is overkomen had niet mogen gebeuren. Niemand mag iemand zo pesten en treiteren tot diegene het leven niet meer ziet zitten.

Mening etc. Ik heb ook mijn mening maar ik zou dit nooit durven zeggen en zo is mijn denken ook niet.
Als die jongen echt homo was (weet ik niet) dan hoeft dat niet aan zijn ouders te liggen het is zijn aard! En om hem dan van zijn mannelijkheid te ontdoen en in een koortje te proppen. Zulke teksten vind ik niet kunnen. Walgelijk overigens dat het vroeger wel gebeurd is!
Dit stuk lijkt het pesten juist goed te praten: betere opvoeding en goede maatregelen had er voor gezorgd dat Tim 'normaal' zou zijn. Zo lees ik het.

Ach wat is normaal. Niemand is normaal.
En pesten mag gewoon niet hoe iemand ook is. Dat kun je nooit goed praten.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:52

kleinvosje schreef:
Met stijgende verbazing heb ik het citaat gelezen. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er mensen zijn die daadwerkelijk nog zo denken, dat we alle homo's maar moeten castreren en in een kerkkoor moeten stoppen, want dan leren ze het wel af? Bah. Ook zijn niet alle homo's hetzelfde en delen ze echt niet allemaal met bosjes tegelijk het bed. Het zit in de aard van het beestje, dat haal je niet weg door te castreren, ook niet door indoctrinatie of hersenspoeling.

En dan heb ik nog niets gezegd over het schrijven onder andermans naam, schandalig. Als je van mening bent dat wat je schijft ook de waarheid is, heb dan ook het lef om je eigen naam eronder te zetten.

Maar hij is niet van mening dat wat hij schrijft de waarheid is. Hij geeft op deze manier kritiek op deze mevrouw, die volgens hem zó zou gereageerd hebben en daar wil hij een punt maken. Hij wil ingaan tegen het streng gelovige denken van deze vrouw.

Desalniettemin is dit een walgelijke column om te posten, aangezien je hiermee wel de hele familie van Ribberink raakt (zelfs al meent hij het zelf niet zo) en nog vele andere betrokkenen.
Kritiek kan je ook uiten zonder er zo'n pijnlijk onderwerp bij te halen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:52

Blue_Eyes schreef:
Zij moet niets van God zeggen, zij heeft het niet geschreven. Een of andere idioot heeft haar deze woorden in de mond gelegd.
.

Ho, fout.

http://www.coc.nl/algemeen/bizarre-uits ... an-de-haas
Zij heeft deze uitspraken wel dergelijk gedaan, maar niet deze brief geschreven, dus niks van woorden in de mond gelegd, mevrouw orban is net zo goed een of andere idioot zegmaar.

Blue_Eyes

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:53

Ik zeg ook niet dat ik achter mevrouw Orban sta, op welk punt dan ook - maar deze woorden heeft zij niet in deze context geplaatst, laat ik het dan zo zeggen. Dat doet meneer Koeleman en dat is echt beneden alle peil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:54

Blue_Eyes schreef:
Zoals ik al eerder gezegd heb: je mag alles vinden, want je hebt recht op een eigen mening, wat die ook is. Maar je kunt je inderdaad afvragen of je altijd maar moet zeggen wat je denkt. Tegelijk gaat het daar nu eigenlijk niet eens om. Het gaat erom dat een columnist het verdriet van een verschrikkelijk geraakte vader en moeder misbruikt om zijn eigen punt duidelijk te maken.

Daar gaat het in dit topic wel degelijk om, dát is namelijk de insteek van dit topic. Daarom heb ik de OP ook aangepast. Als dit daadwerkelijk de mening van iemand is, moet deze persoon dan deze mening ook kunnen uiten? Ja of nee?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:54

Dirndl schreef:
Ik vind het in principe een goede satirische column van Koelman, al ben ik het met jullie eens dat het laag is om dit over de rug van een rouwende familie te doen. Metro had het dan ook met een betere disclaimer moeten plaatsen.

Wat het vooral naar maakt, is dat niet duidelijk genoeg wordt gemaakt dat dit niet door De Haas zelf is geschreven, maar dat Koelman hiermee een sneer maakt naar haar mening. Dit laatste is ook iets wat veel mensen niet lijken te begrijpen.

nou ik begrijp dat wel en dan nog vind ik het ronduit walgelijk!!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:55

kleinvosje schreef:
Met stijgende verbazing heb ik het citaat gelezen. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er mensen zijn die daadwerkelijk nog zo denken, dat we alle homo's maar moeten castreren en in een kerkkoor moeten stoppen, want dan leren ze het wel af? Bah. Ook zijn niet alle homo's hetzelfde en delen ze echt niet allemaal met bosjes tegelijk het bed. Het zit in de aard van het beestje, dat haal je niet weg door te castreren, ook niet door indoctrinatie of hersenspoeling.

En dan heb ik nog niets gezegd over het schrijven onder andermans naam, schandalig. Als je van mening bent dat wat je schijft ook de waarheid is, heb dan ook het lef om je eigen naam eronder te zetten.

Maar dat laatste, ik neem aan dat die Luuk dat niet zo ziet. De toon waarmee hij het bericht schrijft, komt op mij over alsof hij het ook belachelijk vindt dat er zo gedacht wordt door sommige mensen.

Ik vind Stef's punt ook wel interessant. Wij vinden dit kwetsend, asociaal, belachelijk enz. De ideeën die die mevrouw heeft, die kunnen in onze ogen niet. Maar er is toch vrijheid van meningsuiting? Dan mag die mevrouw dat gewoon zeggen toch, dat abortus niet kan enz enz. Ik ben 't er absoluut niet mee eens hoor, daar niet van.

Ook wat Yessy zegt, dat vrijheid van meningsuiting stopt als je er mensen mee kwetst. De mevrouw kwetst hier in haar ogen niemand mee. Dit is wat zij als waarheid ziet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:55

Blue_Eyes schreef:
Ik zeg ook niet dat ik achter mevrouw Orban sta, op welk punt dan ook - maar deze woorden heeft zij niet in deze context geplaatst, laat ik het dan zo zeggen. Dat doet meneer Koeleman en dat is echt beneden alle peil.

Niet idd deze brief geschreven, wel veel uitspraken die erin staan en dat vind ik ook echt niet kunnen, beide gewoon zo fout :n

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:56

Goh, wat leven we in een leuke wereld zeg....

Ik ben helemaal voor vrijheid van meningsuiting maar dit is ronduit smerig, zielig en vooral diep- en dieptriest.

Dat iemand die mening heeft of er een satirische column van maakt, prima. Maar niet over de rug van rouwende nabestaanden. Is het niet al erg genoeg dat die jongen geen andere uitweg meer zag dan de dood? Hebben hij en zijn familie niet al genoeg geleden?

Dit is geen humor. En evenmin is het vrijheid van meningsuiting. Dit is gewoon ordinaire, laagbijdegrondse treiterij. Ik vind het echt walgelijk. Dat dit kennelijk gewoon kan in deze wereld is ziek.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:57

Ik vermoed dat de columnist die Mariska O. hiermee aan de kaak heeft willen stellen; dat dit echter over het hoofd van rouwende familieleden moet vind ik niet kunnen. Er zijn betere manieren om het gedachtengoed van die dame af te schieten.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:58

Smerige hond om dit zo te doen om aandacht te trekken voor zijn eigen gedachtengang, zo min mogelijk aandacht aan besteden daar heb je die man het hardste mee.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:59

ik ben pro vrijheid van meningsuiting maar dit vind ik zeer onrespectvol naar de ouders + fam naar tim toe.... (ook al is het fake)

die mensen hebben wel echt hun zoon verloren en hebben terecht heel veel verdriet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:59

vraag me af of dit ook serieus gepubliceert is.. :=
vind het bechamend en schokkend en schandalig dat dit in de metro verschijnt die bijna overal wel te verkrijgen is.
als uitgever van dit krantje hoor je toch enigsinds respect te hebben voor de rouwende ouders en familie en vrienden sorry hoor maar deze persoon mogen ze van mij wel achter t behang plakken en er niet meer achter vandaan halen.. -:(- (al zal iedereen wel snappen dat ik bedoel dat ze dat ze deze persoon best wat aan mogen doen van mij)
:= vind dit de ouders, familie vrienden nog een flinke trap nageven terwijl ze aan t rouwen zijn en afscheid aan t nemen zijn van deze jongen...

maar ook de uitgevers van dit krantje zijn gewoon asociaal dat ze dit nog publiceren

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:01

Ja tuurlijk is het vrijheid van meningsuiting maar als ik over straat loop en ik zie iemand lopen en ik vind haar gezicht niet mooi, dat kan want iedereen heeft een eigen mening, maar dat spreek je dan ook niet uit, dat is kwetsend en dat zou ook als pesterijen worden gezien en dat is nou juist de reden dat Tim er niet meer is.
Bij mensen met gevoel moet er ergens een menselijke grens zitten tussen vrijheid van meningsuiting en kwetsen en wat is dan belangrijker, je vrijheid of in dit geval het gevoel van een vrouw die net haar zoon is verloren?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:01

blokje schreef:
Ach wat is normaal. Niemand is normaal.
En pesten mag gewoon niet hoe iemand ook is. Dat kun je nooit goed praten.

Niemand is normaal? ik zou juist zeggen iedereen die zichzelf is , is normaal, iedereen die een ander zijn/haar wil probeerd op te leggen of af te dwingen die is niet normaal.

ik vindt leven en laten leven,dit stuk vindt ik ook echt niet kunnen. een hoax prima maar doe het dan in neutralere vorm (naar de fam van tim zeg maar)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:02

Nanno_123 schreef:
Ja tuurlijk is het vrijheid van meningsuiting maar als ik over straat loop en ik zie iemand lopen en ik vind haar gezicht niet mooi, dat kan want iedereen heeft een eigen mening, maar dat spreek je dan ook niet uit

Op bokt wel hoor :j