Oplossing pesten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oplossing

Verplichte cursus leraren
31 (24%)
Niet verplichte cursus leraren
5 (3%)
Wet voor pesters (boete?)
8 (6%)
Wet voor pesters (taakstraf?)
20 (15%)
Wet voor pesters (de bak in?)
2 (1%)
Wet voor pesters (allemaal^)
14 (10%)
Wet voor pesters en verplichte leraren cursus!
32 (25%)
Geen wet voor pesters
5 (3%)
Anders, graag melden in topic
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 128

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:26

Twiggy2008 schreef:
ellehcir schreef:
Ouders kunnen er helaas niet veel aan doen in zo'n geval, maar als het gezegt wordt
dat hun kinderen zo zijn, moeten ze het serieus nemen en er iets aan doen!
Dat soort kinderen zijn gewoon nep, echt erg nep..

'Daar herken ik mijn kind niet in' en ondertussen doet zo'n kind superschijnheilig haar toneelstukje, zodat moederlief er nog intrapt ook. Ik heb zo'n hekel aan zulke kinderen en idem dito ouders.

Inderdaad. In zo'n geval met bewijs komen, meer camera's en dergelijk op school.
Doen de ouders niks? De wet inschakelen vind ik!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:26

Zorgen dat je het zelf niet doet, zorgen dat je kinderen het niet doen. Iedereen wijst vaak naar alles behalve het gezin maar kinderen moeten bij hun ouders kunnen aankloppen met het feit dat ze geplaagd/gepest worden en ouders moeten dat heel serieus nemen. Hoevaak word de ernst van het pesten niet afgedaan door ouders doordat ze tegen hun kind zeggen dat schelden geen pijn doet.
Daarom, goede voorlichting door ouders aan hun kinderen zodat ze geen pesters worden en niet gepest worden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:27

Wat ook niet in de poll staat:

Uitzoeken wanneer pesten, pesten genoemd mag worden.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:28

Peppertree schreef:
Er is geen één oplossing tegen pesten. En zelfs als er wat aan gedaan kan worden zal het nooit helemaal stoppen. Het zit in de mens gebakken.

Daarnaast is het denk ik ook goed om juist óók de gepeste kinderen mee te nemen in een traject. Weerbaarheid en zelfvertrouwen kun je namelijk ook leren, net als respect en bewustwording.

Geen oplossing, het zal blijven gebeuren helaas. Maar ze kunnen wel aangepakt worden de pesters
en ervoor zorgen dat ze het geen 2e keer willen en durven doen!

Ik vind ook dat er meer aandacht moet worden besteeds aan de gepeste.
Zelfvertrouwen weer laten terug komen en dergelijk, zodat ze weer gewoon mee
kunnen draaien in de maatschappij.

En op je bigone, als ouders hier niet aan meewerken, een steunpunt
waar ze terecht kunnen en dat de pesters ook aangepakt worden
zodat ze er geen last meer van hebben.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:31

Peppertree schreef:
Wat ook niet in de poll staat:

Uitzoeken wanneer pesten, pesten genoemd mag worden.

Vind dat dat de taak van de wet is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:33

Dat is nu juist een bijkomend probleem. Dat aanpakken, straffen. Voor veel pesters is het namelijk juist extra stoer om door te gaan met pesten, nadat ze ervoor zijn aangepakt. Dat 'stoer' zijn, het imago dat een pester vaak heeft opgebouwd, is veel belangrijker dan een straf.

Heb in het verleden gemerkt dat het juist ná de aandacht die er in de klas werd gegeven aan pesten, extra veel gepest werd...om maar duidelijk te laten merken dat mensen zo stoer waren dat ze zich helemaal niks van de 'sullige' trainingen aan trokken.

Peppertree

ellehcir schreef:

De wet? Wie is dat? En wat nu als de wet gaat bepalen dat plagen met woorden wel mag? Of juist dat slaan wel mag, maar schelden niet? Of dat helemaal niets meer mag? Nooit meer een geintje omdat iemand dat eventueel wel eens zou kunnen zien als pesten?
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 06-11-12 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zahlina

Maar dan nog Ellehcir.
Wanneer is pesten dan pesten?

Ga je dan uit van het gevoel wat het "slachtoffer" krijgt?
Ga je proberen te achterhalen de de intentie is van de "pester"?

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:35

Peppertree schreef:
Dat is nu juist een bijkomend probleem. Dat aanpakken, straffen. Voor veel pesters is het namelijk juist extra stoer om door te gaan met pesten, nadat ze ervoor zijn aangepakt. Dat 'stoer' zijn, het imago dat een pester vaak heeft opgebouwd, is veel belangrijker dan een straf.

Heb in het verleden gemerkt dat het juist ná de aandacht die er in de klas werd gegeven aan pesten, extra veel gepest werd...om maar duidelijk te laten merken dat mensen zo stoer waren dat ze zich helemaal niks van de 'sullige' trainingen aan trokken.

Dan moet de straf erger worden, groter boetes voor hun en de ouders,
sociaal leven afpakken door straffen van school. De bak in??
Taakstraffen buiten school.. Aanpakken die handel, op een gegeven moment
ben je daar echt niet blij meer mee hoor..

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:35

Hier in Canada is heeft ook een meisje van 15 jaar zelfmoord gepleegd doordat ze gepest werd. Een bijkomend probleem is denk ik dat ik mijn tijd pesten beperkt werd tot iets dat zich bv in een klaslokaal of sportclub afspeelde. Maar tegenwoordig heb je een machtig wapen..de social media. Vaak speelt dit een belangrijke rol en is mogelijk nog veel erger voor de slachtoffers,omdat de slagkracht van social media door zijn enorme reikwijdte zo groot is. En hoe wapen je je daartegen als slachtoffer. Ik denk dat voorlichting een belangrjke functie heeft, maar ook de Social media kunnen daar actiever een rol in spelen . Maar voorlichting blijft in mijn ogen een sleutelwoord. En daar kun je niet vroeg genoeg mee gebinnen. Denk dan aan basisschool leeftijd.Maar ook op de middelbare school zou dit in lesmateriaal moeten worden opgenomen. Er moet tijd en aandacht aan besteed worden. Het is een groot probleem dat nog altijd onderschat wordt.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:36

Peppertree schreef:
ellehcir schreef:

De wet? Wie is dat? En wat nu als de wet gaat bepalen dat plagen met woorden wel mag? Of juist dat slaan wel mag, maar schelden niet? Of dat helemaal niets meer mag? Nooit meer een geintje omdat iemand dat eventueel wel eens zou kunnen zien als pesten?

Hoop dat ze daar slim genoeg voor zijn, wat mag en niet mag. De mensen moeten
aangeven dat ze worden gepest en door wie, waarschuwing voor die gene
dat de ander het niet wilt, gaan ze door? Dan is het pesten, want ze doen het bewust!

De wet.. Tjaa.. Eerst de politie die op onderzoek gaat, bij straffen een rechter of dergelijk?

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:36

Vaak wordt het niet gezien door de leraren. Vooral bij meiden onderling, omdat dit echt dat 'onderhuidse' pesten is... Ik loop nu stage in groep 6/7 en ik merk echt dat bij de meiden onderling soms zo gestookt wordt. Als leraar is het moeilijk hier grip op te krijgen omdat ze heel goed weten hoe ze dit stiekem moeten doen, en je bent al met zoveel andere dingen bezig... Bij de jongens is het wel duidelijk, dat loopt meestal uit op matten.
De kanjertraining helpt wel, maar dit wordt alleen op basisscholen gebruikt. Voor middelbare scholen zou een soortgelijk concept wel helpen denk ik, iets als over de streep bijvoorbeeld.

Edit: Ik denk niet dat heel streng controleren dmv camera's in de klas etc de oplossing biedt. Vraag me af of dit ook daadwerkelijk doorgevoerd zou kunnen worden, gezien het privacy beleid in Nederland. Daarnaast worden er toch wel mogelijkheden gevonden om iemand te pesten, dit is nooit echt goed te bewijzen. Een pest-proof klas ontstaat imo alleen door een veilige sfeer in de groep waar continu aan gewerkt wordt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Laatst bijgewerkt door Liekess op 06-11-12 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:37

Zahlina schreef:
Maar dan nog Ellehcir.

Als het slachtoffer dit aangeeft bij iemand, de pester een waarschuwing krijgen
en er dan nog mee door gaat, dan is het bewust pesten.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:38

leoenpat schreef:
Hier in Canada is heeft ook een meisje van 15 jaar zelfmoord gepleegd doordat ze gepest werd. Een bijkomend probleem is denk ik dat ik mijn tijd pesten beperkt werd tot iets dat zich bv in een klaslokaal of sportclub afspeelde. Maar tegenwoordig heb je een machtig wapen..de social media. Vaak speelt dit een belangrijke rol en is mogelijk nog veel erger voor de slachtoffers,omdat de slagkracht van social media door zijn enorme reikwijdte zo groot is. En hoe wapen je je daartegen als slachtoffer. Ik denk dat voorlichting een belangrjke functie heeft, maar ook de Social media kunnen daar actiever een rol in spelen . Maar voorlichting blijft in mijn ogen een sleutelwoord. En daar kun je niet vroeg genoeg mee gebinnen. Denk dan aan basisschool leeftijd.Maar ook op de middelbare school zou dit in lesmateriaal moeten worden opgenomen. Er moet tijd en aandacht aan besteed worden. Het is een groot probleem dat nog altijd onderschat wordt.

Hier ben ik het mee eens.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:39

Liekess schreef:
Vaak wordt het niet gezien door de leraren. Vooral bij meiden onderling, omdat dit echt dat 'onderhuidse' pesten is... Ik loop nu stage in groep 6/7 en ik merk echt dat bij de meiden onderling soms zo gestookt wordt. Als leraar is het moeilijk hier grip op te krijgen omdat ze heel goed weten hoe ze dit stiekem moeten doen, en je bent al met zoveel andere dingen bezig... Bij de jongens is het wel duidelijk, dat loopt meestal uit op matten.
De kanjertraining helpt wel, maar dit wordt alleen op basisscholen gebruikt. Voor middelbare scholen zou een soortgelijk concept wel helpen denk ik, iets als over de streep bijvoorbeeld.

Inderdaad, zo'n soort cursus!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:44

ellehcir schreef:
Zahlina schreef:
Maar dan nog Ellehcir.

En geef je een "slachtoffer" dan niet verschrikkelijk veel macht.

Ik ben zelf nooit gepest en zal misschien wel voor sommige een pester zijn geweest terwijl dit nooit mijn intentie is geweest.
Als kind had ik al een erg uitgesproken mening over mensen die ik mocht en die ik niet mocht.
Vond ik je aardig dan krijg je aandacht van me, vind ik je niet aardig dan kan je net zo goed lucht voor me zijn.
Een leraar/school/wet zal mij nooit verplichten met iemand om te gaan, ik zal de andere niets aandoen maar verwacht ook niet meer van me.
Met dit gedrag weet ik zeker dat ik mensen heb gekwest, maar ik kan je verzekeren dat als ik straf zou hebben gekregen omdat ik iemand genoeg niet aardig vind het leven van de andere misschien weleens minder aangenaam zou zijn geworden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:47

Pesten is zo'n ontzettend complex probleem. Er is niet één oplossing voor.

Een pester verkeert vaak in geestelijke nood. Je kan hier naar mijn mening beter de oorzaak van aanpakken, dan dat je het symptoomgedrag 'pesten' bestrijdt. Een 'wet tegen pesten' heeft mi ook totaal geen zin. Het is te abstract. Hoe bepaal je objectief wat wel of geen pesten is? En bovendien, als jij de behoefte hebt om bepaald gedrag te vertonen, zou jij je dan laten tegenhouden door een of andere wet waar je vrij weinig van merkt verder? Ik denk dat ook maar bar weinig pesters bewust denken 'ik pest die en die'. Ik denk dat ze eerder denken 'god wat heb ik een hekel aan die en die' en zich dan daarnaar gedragen. Beter pak je met die pesters de oorzaak aan van hun behoefte tot pesten. Wat zit erachter? Is het jaloezie, angst om zelf gepest te worden, een pathologische neiging tot controle?

Ook de gepeste verkeert natuurlijk in geestelijke nood. Maar, please don't shoot me, ik geloof dat als je structureel gepest wordt in meerdere situaties, je bepaalde vaardigheden mist. Ik heb het dan over kinderen/volwassenen die in welke situatie ze ook komen, steeds buiten de groep blijven vallen. Bij die vaardigheden denk ik bijvoorbeeld aan het aangeven van grenzen, het aanvoelen van sociale situaties, het hebben van zelfvertrouwen, of noem maar iets op. De gepeste moet dus ook zeker geholpen worden, door middel van bijvoorbeeld een assertiviteitscursus of sociale vaardigheidstraining.

En leraren of andere mensen die met kinderen werken, hebben een sterke signaleringsfunctie. Ik zou een cursus wel goed vinden :) maar een leraar kan het probleem niet alleen oplossen.

Wat ik wil zeggen is: ik zie een pestsituatie als een interactie tussen verschillende persoonlijkheden. Het is niet zo simpel als 'de pester is evil' en 'afstraffen is de oplossing'.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:47

leoenpat schreef:
Bewustwording bij de jeugd proberen te bewerkstelligen t.o.v de gevolgen.

Het onderwerp pesten laten integreren in de lessen, educatie is denk ik een goede basis, zorg dat kinderen doordrongen raken van het feit wat de desastreuze gevolgen kunnen zijn en waar het toe kan leiden.

Ook strenger optreden tegen kinderen die pesten, zowel door ouders als scholen,en een meldpunt waar kinderen hulp kunnen krijgen die gepest worden.

Hier ben ik het volledig mee eens. Waarom niet gewoon een uur per week met dit onderwerp bezig zijn, jaar-in-jaar-uit zodat mensen er van doordrongen worden dat pesten onacceptabel gedrag is en wat het voor impact het op een "gepeste" heeft.

Bij leraren-opleidingen (maakt niet uit of het voor de basischool of het voorgezet onderwijs is) hoort het onderwerp "pesten" ook een vast onderdeel van de opleiding te zijn: "hoe herken ik het, hoe ga ik met pesters/slachtoffer doen en wat kan ik er tegen doen".

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:48

bij mij op school het wellant collage houten werd de pester gestraft met 2 weken elke door de weekse dag tot half 6 verplicht op school, en serieus.. dat werkte zeer goed :))

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:49

Zahlina schreef:
ellehcir schreef:

En geef je een "slachtoffer" dan niet verschrikkelijk veel macht.

Ik ben zelf nooit gepest en zal misschien wel voor sommige een pester zijn geweest terwijl dit nooit mijn intentie is geweest.
Als kind had ik al een erg uitgesproken mening over mensen die ik mocht en die ik niet mocht.
Vond ik je aardig dan krijg je aandacht van me, vind ik je niet aardig dan kan je net zo goed lucht voor me zijn.
Een leraar/school/wet zal mij nooit verplichten met iemand om te gaan, ik zal de andere niets aandoen maar verwacht ook niet meer van me.
Met dit gedrag weet ik zeker dat ik mensen heb gekwest, maar ik kan je verzekeren dat als ik straf zou hebben gekregen omdat ik iemand genoeg niet aardig vind het leven van de andere misschien weleens minder aangenaam zou zijn geworden.

Daar heb je gelijk. Ik vind dat de ''pester'' zich natuurlijk ook mag verantwoorden.
De wet of dergelijk kan je ook niet verplichten aardig te doen of met iemand om
te gaan, maar er zit een verschil tussen aardig doen en pesten.. een erg groot verschil!
Als er is vast gesteld, dat er met opzet wordt gepest, vind ik dat hier straf op staat.
Meer scholen moeten ook camera systemen en dergelijk hebben om dit te bewijzen,
want goed bewijs dat er wordt gepest is nodig, anders gaat dit zeker ook misbruikt
worden ja.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:52

VogeltjeM schreef:

Een pester verkeert vaak in geestelijke nood. Je kan hier naar mijn mening beter de oorzaak van aanpakken, dan dat je het symptoomgedrag 'pesten' bestrijdt. Een 'wet tegen pesten' heeft mi ook totaal geen zin. Het is te abstract. Hoe bepaal je objectief wat wel of geen pesten is? En bovendien, als jij de behoefte hebt om bepaald gedrag te vertonen, zou jij je dan laten tegenhouden door een of andere wet waar je vrij weinig van merkt verder? Ik denk dat ook maar bar weinig pesters bewust denken 'ik pest die en die'. Ik denk dat ze eerder denken 'god wat heb ik een hekel aan die en die' en zich dan daarnaar gedragen. Beter pak je met die pesters de oorzaak aan van hun behoefte tot pesten. Wat zit erachter? Is het jaloezie, angst om zelf gepest te worden, een pathologische neiging tot controle?

Ook de gepeste verkeert natuurlijk in geestelijke nood. Maar, please don't shoot me, ik geloof dat als je structureel gepest wordt in meerdere situaties, je bepaalde vaardigheden mist. Ik heb het dan over kinderen/volwassenen die in welke situatie ze ook komen, steeds buiten de groep blijven vallen. Bij die vaardigheden denk ik bijvoorbeeld aan het aangeven van grenzen, het aanvoelen van sociale situaties, het hebben van zelfvertrouwen, of noem maar iets op. De gepeste moet dus ook zeker geholpen worden, door middel van bijvoorbeeld een assertiviteitscursus of sociale vaardigheidstraining.

En leraren of andere mensen die met kinderen werken, hebben een sterke signaleringsfunctie. Ik zou een cursus wel goed vinden :) maar een leraar kan het probleem niet alleen oplossen.

Wat ik wil zeggen is: ik zie een pestsituatie als een interactie tussen verschillende persoonlijkheden. Het is niet zo simpel als 'de pester is evil' en 'afstraffen is de oplossing'.

Ik vind ook zeker dat er achter de geschiedenis van de pester moet worden aangegaan,
maar pesten is not done! Nooit dat er een excuus is dat er mag worden gepest, nooit!
Het is ook niet simpel, maar er moet wel meer aan worden gedaan.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:52

chaatje16 schreef:
bij mij op school het wellant collage houten werd de pester gestraft met 2 weken elke door de weekse dag tot half 6 verplicht op school, en serieus.. dat werkte zeer goed :))

Inderdaad, er moeten straffen op komen!

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:54

VogeltjeM schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ook wat je zegt over het slachtoffer. Natuurlijk verdiend niemand het om gepest te worden, maar heel vaak is er wel een reden dat juist diegene het slachtoffer is. Zelfde geld voor de pester, ze zijn niet voor niets zo.
Daarom werken kanjertrainingen (op de basisschool dan), gesprekken, oefeningen waarbij vertrouwen/respect/acceptatie/sociale vaardigheden een grote rol spelen ook veel beter dan streng zijn en de pesters hard aanpakken. Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat dit gedrag niet duidelijk gecorrigeerd mag worden.

Wat je zegt over leraren, ik denk dat vooral leerkrachten op de middelbare school wel bijgeschoold mogen worden omdat zij zich tijdens de studie meer richten op het vak dat zij gaan geven dan de pedagogische kant van het onderwijs.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:02

Het is heel jammer dat er nu in de media meteen een wijzende vinger naar het onderwijs is.
Ik werk zelf in het onderwijs en het is heel moeilijk om pesten te signaleren. Je ziet een klas maar 2 of 3 uur in de week, als dan een keer een vervelende opmerking word geplaatst of spullen worden afgepakt spreek je de desbetreffende leerling er op aan. Maar je ziet als leraar niet wat er tussen de leswisselingen en in de andere lessen gebeurd. Je doet zo'n incident dan vaak af als iets wat eenmalig gebeurd, omdat je niet ziet wat er bij je collega's of in de momenten zonder toezicht gebeurd.
Wanneer je pesten signaleert, ga je hier natuurlijk mee aan het werk. Je bespreekt het met je collega's en dan worden er gesprekken aangeknoopt met de betrokken leerlingen. Maar als een leerling die gepest word geen hulp vraagt, kan het soms heel lang door gaan zonder dat het opvalt. Vooral omdat er tegenwoordig heel veel gepest word via social media. En ik kan niet lezen wat leerlingen onderling naar elkaar sturen via hun mobiel of computer.

En ik moet mij ook aansluiten bij VogeltjeM, kinderen die structureel gepest worden missen vaak bepaalde vaardigheden. Wanneer zij daarmee geholpen worden, kan het pest gedrag ook verminderen. Dus het is niet alleen de pester, de school en de ouders. Maar ook de gepeste leerling waar aan gewerkt moet worden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:09

ellehcir schreef:
VogeltjeM schreef:

Ik vind ook zeker dat er achter de geschiedenis van de pester moet worden aangegaan,
maar pesten is not done! Nooit dat er een excuus is dat er mag worden gepest, nooit!
Het is ook niet simpel, maar er moet wel meer aan worden gedaan.

Ik bedoel ook zeker niet dat er een excuus voor pesten moet worden gegeven in de zin van 'oh, jij hebt een slechte thuissituatie, dan mag jij pesten..'. Begrijp me niet verkeerd. Pesten is zeker not done. Ik begrijp ook dat het een heel beladen onderwerp is. Maar: juist omdat het zo'n moeilijk probleem is, vind ik dat je dan zo goed mogelijk naar de oplossingen moet kijken. Ik denk dat de oplossing niet ligt in het puur streng afstraffen van pesters en verder 'niks'. Dat was meer mijn punt. Je moet kijken naar de hele situatie met al zijn facetten. Ik begrijp dat afstraffen (en hard) als beste oplossing voelt (gerechtigheid!), maar ik denk dat je verder komt als je ook naar de oorzaken durft te kijken. Zowel bij de pester als bij de gepeste :)