Nederlanders té tolerant tegenover regering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:45

De gemiddelde Griek, Spanjaard, en Fransman snapt er óók allemaal maar weinig van, natuurlijk. Dat heeft ook niks te maken met dom zijn, maar wij kennen gewoon lang niet alle feiten. Niemand hier kent alle onderzoeken, specifieke bedragen, en documenten betreffende welk specifiek onderwerp dan ook, en wij overzien al helemáál niet het grote plaatje van alle kleinere onderwerpen bij elkaar. En dat geldt net zo goed voor andere bevolkingen.

Het is wat naïef te veronderstellen dat wij allemaal perfect snappen hoe 't zit, en dat iedereen die in de politiek bezig is spontaan niets begrijpt, geld over de balk smijt, en alleen denkt aan z'n eigen zakken vullen. Het is een stuk waarschijnlijker dat zij gewoon te maken hebben met feiten en regels die ons onbekend zijn, waardoor zij andere beslissingen nemen dan wat ons logisch lijkt.

Daarnaast is er natuurlijk nog wel een subtiel verschil tussen bovengenoemde landen en ons Nederland. Wij hebben geen 25% werkloosheid, en de bezuinigingen die wij moeten doorvoeren verbleken ernstig bij die van de Grieken. En natuurlijk heeft Griekenland ook jarenlang geprofiteerd van hun regering en levensstijl, maar niemand wil opgeven wat ze vanzelfsprekend achten. De burgers daar krijgen bijvoorbeeld, net zo goed als die hier, te maken met een verhoging van de AOW-leeftijd, en het is gewoon klote als je altijd dacht op leeftijd X met pensioen te kunnen en dat wordt nu ineens leeftijd Y alleen vanwege die stomme banken en regering. Of dat getal nu 50 of 62 of 65 is, maakt dan niet eens meer zoveel uit.

En ondertussen hebben wij wel vaak twee auto's, gaan we lekker op vakantie in de zomer, hebben we een huisdier, een leuke woning, hobby's, beide een baan, computers, televisies, smartphone, tablet, en ga zo maar door, dus zó vreselijk dramatisch is 't nu ook weer niet. (En ja, ik weet heus dat dat niet voor iederéén geldt. Maar wel voor velen.)
Laatst bijgewerkt door Dani op 01-11-12 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:46

Ojajoh schreef:
Anoli schreef:
Dat is ook gelijk het probleem waarom dit soort acties niet helpen, die grote oliemaatschappij/regering weet toch wel dat er getankt wordt...

Aan de andere kant zaterdag en zondag kunnen veel mensen de auto best eens laten staan, in plaats van overal heen te vliegen met de auto. Kids naar sport brengen kan ook best op de fiets :j Shoppen in de stad kan ook best op de fiets :j

en hoe groot denk je dat dat deel is dan en wat het uithaalt? net zo veel als de autovrije amsterdamse dagen zeker?

nee hoor,mensen hadden massaal gewoon niet moeten gaan stemmen.....duidelijk maken het er niet mee eens te zijn wat ze aan bieden
maar ook dat is praktisch onmogelijk, want er zijn altijd mensen die wel heel trots achter hun partij staan en toch wel gaan stemmen

Massaal niet stemmen zou geen verschil hebben gemaakt, aangezien de partijen zelf uiteraard wel zullen stemmen.
Dan ben je juist dom bezig, want ik vind persoonlijk als je niet stemt heb je ook geen recht op "klagen"

Tja hoe kunnen we het de regering duidelijk maken? Massaal emigreren denk ik... Als nederland leeg is kunnen ze moeilijk nog gaan bezuinigen :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:47

Anoeska schreef:
Ik denk dat veel Nederlanders er allemaal ook maar weinig van begrijpen. Dus is het logisch dat het blijft bij een beetje loos klagen en verder geen actie. De gemiddelde Nederlander is helemaal niet in staat om het complete plaatje te zien. Er wordt gemopperd over losse maatregelen (bv premie ziektekosten), maar niemand kijkt naar wat het hele pakket (regeerakkoord, verlaging inkomsten belasting enz.) gaat brengen.

Nederlanders willen ook alleen maar positieve dingen, wel een mooi, goed onderhouden wegennet, maar we willen er niks voor betalen, wel een geweldig sociale zekerheidsstelsel, maar niks voor betalen, bij voorkeur gratis zorg voor iedereen, maar het mag niks kosten. Tja, zo werkt het niet in de wereld.

Helemaal mee eens. Wordt altijd een beetje (beetje veel) moe van dat gezeik op de regering. Ze doen het aaaaaltijd helemaal fout.

Dan denk ik: ga zelf eens een weekje op die post zitten, eens zien of je het beter kan.

Die mensen daar in The Hague nemen die maatregelen echt niet omdat ze 's morgens opstaan en denken 'goh! laten we eens wat burgertjes gaan pesten!'.

Meraki

Re: Nederlanders té tolerant tegenover regering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:48

Ik denk dat je imo niet eens zo heel veel verstand van zaken hoeft te hebben om te zien dat ons gewoon keihard een oor aangenaaid wordt.

Er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.. maar ik vind dat het best wel eens tijd wordt dat er iets 'gebeurd' vanuit het volk.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:51

NonaWen schreef:
Ik denk dat je imo niet eens zo heel veel verstand van zaken hoeft te hebben om te zien dat ons gewoon keihard een oor aangenaaid wordt.

Er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.. maar ik vind dat het best wel eens tijd wordt dat er iets 'gebeurd' vanuit het volk.

Amen :j

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 13:53

DaniBanani schreef:
En ondertussen hebben wij wel vaak twee auto's, gaan we lekker op vakantie in de zomer, hebben we een huisdier, een leuke woning, hobby's, beide een baan, computers, televisies, smartphone, tablet, en ga zo maar door, dus zó vreselijk dramatisch is 't nu ook weer niet. (En ja, ik weet heus dat dat niet voor iederéén geldt. Maar wel voor velen.)

Hoeveel mensen denk je dat er bij de voedselbank lopen inmiddels? Heel erg veel nederlanders leven onder de armoedegrens, maar zolang we het daar niet over hebben is het er niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:53

Ja, veel te tolerant en te slap.

En dat weten ze dus ze kunnen alles maken en wij moeten hangen en geld weggeven, waar wij heel hard voor hadden gewerkt.

Ze lachen ons lekker uit.

Ik ben er beslist voor: Heel Nederland in staking, alles. Dus ook vrachttransporten, OV, bedrijven, echt alles. En vooral ertegen demonstreren (heel Nederland).

En net zo lang tot ze weer normaal doen en alles veel netter en eerlijker gaat.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:54

Ik vind het persoonlijk wel interessant dat het merendeel in dit topic heel hard gilt dat alles zo slecht en fout is, maar niemand met een oplossing voor het probleem (de grote staatsschuld) komt. := Die staatsschuld gaat echt niet minder worden door meer geld uit te geven.
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 01-11-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:54

#Ymke# schreef:
DaniBanani schreef:

Hoeveel mensen denk je dat er bij de voedselbank lopen inmiddels? Heel erg veel nederlanders leven onder de armoedegrens, maar zolang we het daar niet over hebben is het er niet.

Nog altijd een stuk minder dan die elke zomer op vakantie gaan. Net zoals mijn verhaaltje niet voor iedereen geldt, wat ik er ook bij zeg, is het natuurlijk ook niet zo dat élke Griek 't zo reuzeleuk heeft gehad, of dat élke Griek nu aan het staken is. Het is altijd net wat genuanceerder. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:55

NonaWen schreef:

En wat zou jij dan graag zien 'gebeuren' vanuit het volk. Een dag niet tanken? Flink staken met z'n allen? Het binnenhof op met brandende fakkels?

En op welke manier denk jij dat dat bijdraagt aan het oplossen van de problemen waar NL voor staat, zoals bv de crisis en de noodzakelijke bezuinigingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:55

Vanillia schreef:
Ik vind het persoonlijk wel interessant dat het merendeel in dit topic heel hard gilt dat alles zo slecht en fout is, maar niemand met een oplossing voor het probleem (de grote staatsschuld) komt. := Die staatsschuld gaat echt niet minder worden door meer geld uit te geven.

bezuinigen is de dood voor de economie

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:56

Nog een vraag: dan gaan we allemaal staken, en dan?

Is er dan ineens een toverpotje met geld om alles beter te maken? Dan kan ineens de zorgpremie naar 0? Hebben we allemaal een eigen huis op de plek waar we willen? Zijn er magisch duizenden banen beschikbaar? Worden allerlei hele stomme belastingen afgeschaft terwijl 't leven goedkoper wordt en de voorzieningen beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:57

Vanillia schreef:

Ik denk dat je het nu een beetje te simpel stelt. Uiteraard is er niet zomaar even een oplossing. Maar het is natuurlijk wel zo dat er gewoon bezuinigd MOET worden. En dat er mensen zijn die daar over klagen is logisch.

Waar zit volgens jou de oorzaak van de staatsschuld? Denk dat het heel handig is om dat eerst duidelijk en helder te hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Anoli schreef:
Massaal niet stemmen zou geen verschil hebben gemaakt, aangezien de partijen zelf uiteraard wel zullen stemmen.
Dan ben je juist dom bezig, want ik vind persoonlijk als je niet stemt heb je ook geen recht op "klagen"

Tja hoe kunnen we het de regering duidelijk maken? Massaal emigreren denk ik... Als nederland leeg is kunnen ze moeilijk nog gaan bezuinigen :')

lees alles, er staat: maar ook dat is praktisch onmogelijk

Ragdollcat

Vanillia schreef:

De regering moet niet zo achterlijk doen, door veel geld weg te gooien naar andere landen die het nodig hebben maar er zelf niets voor doen om het terug te betalen aan NL.

Ik zou zeggen eerst eigen land en mensen die gaan voor, en vooral keiharde eisen stellen aan de landen aan wie het geld wordt geleend, dat ze het binnen zoveel tijd terug moeten betalen en kunnen ze dat niet en of willen ze het niet dan blijft het geldkraan gewoon dicht.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:59

Anoeska schreef:
NonaWen schreef:

En wat zou jij dan graag zien 'gebeuren' vanuit het volk. Een dag niet tanken? Flink staken met z'n allen? Het binnenhof op met brandende fakkels?

En op welke manier denk jij dat dat bijdraagt aan het oplossen van de problemen waar NL voor staat, zoals bv de crisis en de noodzakelijke bezuinigingen.

Ja dat is 't m juist, hoe trek je de aandacht.. en doe je iets waardoor de regering gaat nadenken.
Als ik dat weet B-) zet ik een actie op :')

Noodzakelijke bezuinigingen, imo kan er heus wel wat strenger gekeken worden naar de zogenaamde balkenende norm.
Ik last laatst een stuk, dat als alle rijke Grieken, een bepaald geldbedragen (wat ze makkelijk kwijt kunnen) in zouden leggen.. Griekenland uit de schulden zou zijn.

Ik ben voor kraaltjes en knoopjes B-)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:59

geerke schreef:
Vanillia schreef:

bezuinigen is de dood voor de economie

Nee geld uitgeven wat we niet hebben is een oplossing :roll: Dat hebben we de afgelopen jaren gedaan en daar zien we nu het resultaat van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:01

geerke schreef:
we zijn gewoon te slap...een dag niet tanken kost de staat miljoenen.Als we dat met zijn alleen een paar dagen volhouden worden ze daar toch wel wakker?Ik geloof dat er per liter al een euro naar de staat gaat.
Alles hoeft niet zo duur te zijn,er word door de staat veel te veel over de balk gegooit.

Uiteindelijk betaal je er weer zelf aan, die aktie. Wat zoals je al aangeeft, kost dat miljoenen...

Ik denk ook dat nu bezuinigen wel belangrijk is. Pijnlijk, maar wel belangrijk op langer termijn.
Wil griekenland niet achterna.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:03

nee hoor....brussel heeft bedacht dat het begrotingstekort niet meer mocht zijn dan 3%
terwijl het 4.6% is.
Het is maar net waar Brussel de grens legt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:05

De Grieken en Spanjaarden staan op straat omdat ze letterlijk geen brood meer op de plank hebben en er geen optimistisch toekomstbeeld is.
De Fransen, die normaalgezien voor elke scheve scheet op straat komen houden het nu ook bij braafjes binnenshuis morrelen. Omdat het duidelijk is dat het gewoon niet goed gaat, nergens, en dat het nog veel erger kan dan in Frankrijk/België/Nederland.
Willen of niet, er moet bezuinigd worden. Kan je over leuteren en klagen maar het is nu zo.
Fransen zeuren ook hoor, over hun regering, over de nieuwe president die er niets van bakt (volgens hen), over dat alles veel te duur is en dat wij moeten opdraaien voor de Grieken. En ook Fransen denken dat het elders beter is, in Duitsland bvb, lijken ze soms stikjaloers op, zelfs België (of all countries) vinden ze beter draaien dan Frankrijk. Nja op zich kan je wel zeggen dat economisch gezien België idd wel blijft draaien, met of zonder regering :+ . En de Belgen klagen ook over de regering.
Gras is altijd groener aan de andere kant.

Eerst maar eens zien hoe we uit deze crisis komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:07

Veronderstel dat het waar is. Den Haag is een flutgroep mensen die de hele dag koffie zitten te drinken in hun blauwe leren zetels in de Tweede Kamer. Goed...

Wat ga je eraan doen? Het enige wat een erg effectieve oplossing is (m.i.) voor de personen die schijnbaar allemaal weten hoe het geregeld is en hoe het op te lossen, is een partij stichten. Zorgen dat je veel stemmen krijgt (lukt ongetwijfeld aangezien er een hoop mensen het allemaal vreselijk vinden) en in de kamer komt. DAN heb je m.i. pas recht van spreken over of ze het allemaal wel of niet verkeerd doen.

Maar dat doet niemand >;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:09

In de zorg is wel eens gestaakt, maar dat stelde nooit veel voor.
Volgens mij was de grootste actie in 1989 of zo.
En dan nog werd de boel wel draaiende gehouden, maar bijvoorbeeld alleen kattewasjes.
De zorg is altijd ondergewaardeerd gebleven maar dat komt misschien ook wel omdat de mensen die er werken het maar lieten gebeuren.
Dus ook te tolerant en dus maar zo'n beetje accepteren dat het nooit veel beter zal worden.
Alleen de topmanangers in de zorg zorgen er wel voor dat ze naar huis gaan met een salaris boven de balkende norm. :')

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:10

Anoeska schreef:
Ik denk dat veel Nederlanders er allemaal ook maar weinig van begrijpen. Dus is het logisch dat het blijft bij een beetje loos klagen en verder geen actie. De gemiddelde Nederlander is helemaal niet in staat om het complete plaatje te zien. Er wordt gemopperd over losse maatregelen (bv premie ziektekosten), maar niemand kijkt naar wat het hele pakket (regeerakkoord, verlaging inkomsten belasting enz.) gaat brengen.

Nederlanders willen ook alleen maar positieve dingen, wel een mooi, goed onderhouden wegennet, maar we willen er niks voor betalen, wel een geweldig sociale zekerheidsstelsel, maar niks voor betalen, bij voorkeur gratis zorg voor iedereen, maar het mag niks kosten. Tja, zo werkt het niet in de wereld.

Totally agree!

En dan nog: we hebben net gestemd, we hebben net de kans gehad om ergens iets van te vinden. Het nieuwe kabinet zit er nog niet eens, geen mens weet nog precies wat voor gevolgen diverse maatregelen gaan hebben en het land is al te klein. Wat wil je dan: het land blijvend plat leggen door iedere keer op de rem te stampen: er moeten nu eenmaal dingen anders, blijkbaar gaat het niet verder zoals het nu gaat: de oplossingen voor het probleem liggen per partij een klein beetje anders, maar hoe dan ook het kost toch geld. Linksom of rechtsom: ik moet eerst eens zien wat er nu echt gebeurd voordat ik heel hard ga klagen en staken kost de maatsdchappij alleen maar meer..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:12

Magrathea schreef:
Veronderstel dat het waar is. Den Haag is een flutgroep mensen die de hele dag koffie zitten te drinken in hun blauwe leren zetels in de Tweede Kamer. Goed...

Wat ga je eraan doen? Het enige wat een erg effectieve oplossing is (m.i.) voor de personen die schijnbaar allemaal weten hoe het geregeld is en hoe het op te lossen, is een partij stichten. Zorgen dat je veel stemmen krijgt (lukt ongetwijfeld aangezien er een hoop mensen het allemaal vreselijk vinden) en in de kamer komt. DAN heb je m.i. pas recht van spreken over of ze het allemaal wel of niet verkeerd doen.

Maar dat doet niemand >;)

Dat doen mensen wel eens, of ze worden lid van een bestaande partij en proberen van binnenuit iets te veranderen, maar als ze dan eenmaal echt in de regering zitten dan zijn zij óók spontaan sukkels die er niks meer van snappen. :)*

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:17

Misschien moeten we met zijn alleen gewoon eens ophouden met klagen, al helemaal niet gaan staken, maar gewoon keihard de schouders eronder zetten om uit deze crisis te komen!!! Al die stakingen hebben de economie van Spanje, Griekenland, Italië en Frankrijk echt niets gebracht.

Persoonlijk denk ik niet dat we zo tolerant zijn met zijn allen, ik denk dat veel nederlanders heel realistisch zijn en snappen dat deze maatregelen nu een keer nodig zijn en niet genomen worden omdat Den Haag daar zin in heeft... dat zijn ook hardwerkende mensen die hun best doen en het beste voor hebben met ons land! En laten we nu eens heel eerlijk zijn, die staatschuld had er toch eigenlijk helemaal niet moeten zijn. 3% is nog best coulant lijkt mij zo.

Wel vind ik dat er misschien soms wat meer nadruk mag zijn op het verminderen van uitgaven ipv het genereren van meer inkomsten. Ik geloof dat we best nog wat meer kunnen bezuinigen op sommige gebieden. Maar realistisch gezien gaat dat waarschijnlijk niet de miljarden opleveren die we nu in het rood staan met ons land.

Zo nu ga ik maar weer eens hard aan het werk ;-)