Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:54

vooral het punt van het bezuinigen op de studenten vind ik een slechte keuze. hierdoor zullen heel veel studenten niet meer de mogelijkheid hebben om de studie te doen die ze graag willen doen. ik ben bang dat het afstudeer niveau hierdoor naar beneden zal gaan. terwijl werkgevers juist mensen willen die een goede hogere opleiding gedaan hebben zodat ze breed inzetbaar zijn.

ik ben zelf ook gestopt met school om de rede dat ik het niet meer kan betalen. gelukkig heb ik wel mijn MBO diploma binnen kunnen halen. maar een vervolg opleiding was niet mogelijk. echter zit ik nu dus zonder werk en school. of dit achteraf een goede keuze is geweest...

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:02

Citaat:
Oke en hoe zit het met de zorgtoeslag ? dat gaat ook per 2014/2015?

Zorgtoeslag regeling gaat in vanaf 2014.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:09

wauw, aankomende studenten worden wel gepakt zeg... Stel dat je ouders niet meefinancieren, dan moet je je studie, de reiskosten én je zorgverzekering betalen. Jammer...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 01:19

AustriaTrick schreef:
Per wanneer gaat dit in..? Want ik kan niet doorstuderen als zorgtoeslag en stufie weg gaat. en ik ga NIET lenen. Never te nooit niet.

In de OP staat de link. Als je daarop klikt kan je alles lezen :j
Enneh, 'ik ga NIET lenen', tja soms moet je prioriteiten stellen hè. Veranderingen doe je nu eenmaal niet zoveel aan :)

Heb de gedeeltes die voor mij relevant zijn geloof ik allemaal gelezen. Meh. Ik hoop maar dat ze het goed hebben door gerekend en dat het allemaal netjes overdacht is... Dan zal het allemaal wel meevallen.
Ik wacht wel even tot de DUO en de OHRA het allemaal in hapklare brokjes en begrijpelijke taal aan mij vertelt wat er voor mij verandert :=

Overigens vind ik het OV wel een goeie, kan best op bezuinigd worden. Ik heb er jaren met veel plezier gebruik van gemaakt maar ik kon er letterlijk het hele land mee door terwijl ik alleen maar het traject van school naar huis gebruikte. Daar mag best iets in veranderen. En niemand verplicht je om in Maastricht geneeskunde te gaan studeren als er een prima RuG om de hoek zit waar óók geneeskunde wordt gegeven. Om maar een voorbeeld te noemen...
En al die mensen die elk weekend perse naar papa en mama willen... Leuk, maar moet dat op kosten van de overheid? :+

Ik begrijp het eerlijk gezegd wel. Niet dat ik er tevreden mee ben, maar toch.
Mijn plan was overigens om mn OV nu een half jaar stop te zetten zodat ik die in 2015-2016 weer kon hervatten voor een half jaartje (heb hem nu niet echt nodig voor m'n studie en dan wel vanwege vakken die in Leiden/Delft/Rotterdam worden gegeven). Dus dat moet ik nog wel even nagaan, anders gebruik ik 'm gewoon het komende halfjaar :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 07:06

Magrathea schreef:
Overigens vind ik het OV wel een goeie, kan best op bezuinigd worden. Ik heb er jaren met veel plezier gebruik van gemaakt maar ik kon er letterlijk het hele land mee door terwijl ik alleen maar het traject van school naar huis gebruikte. Daar mag best iets in veranderen. En niemand verplicht je om in Maastricht geneeskunde te gaan studeren als er een prima RuG om de hoek zit waar óók geneeskunde wordt gegeven. Om maar een voorbeeld te noemen...
En al die mensen die elk weekend perse naar papa en mama willen... Leuk, maar moet dat op kosten van de overheid? :+

Hé, sommige opleidingen kun je alleen in Maastricht doen hé! Ik zit hier ook niet voor mijn lol :=

Ik vind het jammer dat studenten-OV wordt afgeschaft. Op kamers willen stimuleren is één ding, maar bijvoorbeeld de mensen die een stad verderop wonen? Dat zijn er echt flink wat, zou jammer zijn als die allemaal massaal moeten verhuizen want anders ben je toch al snel zes euro per dag kwijt aan het op en neer reizen. De kamers liggen in de meeste steden niet voor het oprapen.

Shayenne93

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 07:17

OV zou ik juist wel willen behouden, maar studie financiering omzetten in een leenstelsel vind ik helemaal geen slecht idee. En ja ik betaal mijn studie helemaal zelf.

Als ik zie wat de mensen om mij heen uitgeven en hoe die leven, ja dan kan dat best wat minder met die studiefinanciering. Mama en papa die de studie betalen, en de kinderen die de stufi uitgeven aan het uitgaan of andere extra's.
En snap inderdaad dat er ook mensen zijn die het minder goed kunnen betalen, maarja als je dan tegen een lage rente kan lenen dan moet het ook voor hun te doen zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:25

Ik ben blij dat wij zeer dicht bij de Uithof wonen. Onze kinderen kunnen straks als het moet vanuit huis naar de uni fietsen.(mits ze niet iets in Maastricht of Enschede kiezen oid) Dat scheelt kamer huur en OV kosten.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 09:18

Ik vind het niet zo gek dat studenten ook zelf moeten inversteren in hun toekomst, het moet wel betaalbaar blijven maar ik vind het ook onzin dat de maatschappij alles moet betalen.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:52

Eerlijk gezegd is het gewoon kei hard nodig om te bezuinigen. De kinderen die nu geboren worden krijgen anders een enorme rekening gepresenteerd. Hier op bokt lees ik wel redelijk positieve reacties maar elders doen mensen alsof de wereld vergaat.

Maar we wonen nog altijd in een land waar iedereen mag studeren (ook al betaal je het zelf/ een groot gedeelte zelf), waar we zoveel luxe hebben, een eigen stenen huis, een fiets of een auto, waar iedereen mag werken, waar je je mening mag uiten. Wij mogen hier zoveel ook al heeft het een een prijskaartje, voor mij is dat onbetaalbaar eigenlijk.

Ik schaam me soms zo diep voor de zeurende mensen in dit landje die nooit verder hebben gekeken dan de achterdeur.

Het regeerakkoord vindt ik prima en degelijk. Ja er staan dingen in die je liever anders zou zien, maar ik denk echt dat er hier gewerkt gaat worden aan de toekomst zonder dat ze modder gooien naar elkaar.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:59

Dit is wel heel extreem.. Kom dan met een trajectkaart.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:04

Er wordt in elk geval iets gedaan om de crisis te lijf te gaan en ik denk dat het goed is om te bezuinigen.
Natuurlijk gaat iedereen het voelen, maar dat was te verwachten.
Verder vind ik dat ze nieuwe studenten erg hard aanpakken, een slechte zaak, Nederland is een kenniseconomie en dat moeten we zo houden! Natuurlijk zijn er studenten die nu leven met genoeg geld omdat pappie en mammie de studie betalen en zij de stufi zelf uit mogen geven. Maar er zijn er ook genoeg die hun stufi wel gebruiken om de studie van te bekostigen. Ik ben blij dat ik mn papiertje al op zak heb, maar ik ben bang dat we in de toekomst veel minder goed opgeleide werknemers gaan krijgen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:36

Wat betreft de studenten vind ik het dubbel. Aan de ene kant neigt Nederland inmiddels naar te veel hoog opgeleiden denk ik, waar simpelweg niet voldoende werk voor is. Ik had dan alleen liever een strengere selectie aan de studiepoort gezien. Aan de andere kant is het zonde om zulk potentieel niet te benutten. OV kaart had van mij wel een trajectkaart huis-studie mogen worden.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:13

Ik had het veel erger verwacht moet ik zeggen dus ik ben gematigd tevreden over het akkoord. Zijn helaas altijd zaken die minder goed uitpakken voor bepaalde 'groepen'. Hopen dat de 7 magere jaren snel weer 7 vette jaren worden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:13

Ik vind het overigens wel interessant hoe ze het op gaan lossen met de studies die in twee steden gegeven worden. Onwijs leuk en interessant natuurlijk, maar zonder OV wordt dat erg prijzig (je kunt nu eenmaal maar in een stad tegelijk wonen :+ )

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:20

Ik zit niet in de luxe positie dat mijn collegegeld betaald wordt door paps en mams. Ik leen ook en ja ik werk er ook volle bak naast. Ik moet zeggen dat ik het echt niet makkelijk heb gehad maar wel trots dat ik het toch zelf maar ff regel. Heb nu al een torenhoge studieschuld, laat staan al die studenten over een paar jaar. Afgesturdeerd en dan een torenhoge schuld, woning kom je ook al niet aan..nou sterkte. Vind het raar dat er bezuinigd wordt op datgene waar Nederland altijd bekend om stond, namelijk de kenniseconomie. Ik reis overigens 150 km enkele reis naar school, hoef mijn OV gelukkig niet meer te gebruiken maar zou 'm het liefst ook gewoon opzeggen.

Hypotheekrenteaftrek valt me nog mee moet ik zeggen! Ik had het erger verwacht.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:22

Squawk schreef:
Hypotheekrenteaftrek valt me nog mee moet ik zeggen! Ik had het erger verwacht.

Dat vind ik ook erg meevallen idd. Maar als ze het in een paar stappen zouden wegmaaien dan zouden er heel veel huizenbezitters hun huis niet meer kunnen betalen. Maar over 4 jaar kan het natuurlijk allemaal weer anders zijn :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:23

Ik kan met de meeste regelingen zo op het oog leven. Al maak ik me wel zorgen over het eigen risico in de zorg. Ik vrees dat dat flink gaat tegenvallen voor veel.

Een ding is voor mijn gevoel een heel verkeerde beslissing. Het verplicht samenvoegen van gemeentes zodat ze boven de 100000 mensen komen. Dat betekent hier in de regio dat minstens 8 tot 10 gemeentes bij elkaar moeten en er een gemeente gaat komen die van noord naar zuid en van oost naar west 100 bij 80 km gaat worden met heel veel kleine kernen. Fijn als je even naar het gemeentehuis moet. Openbaar vervoer is er nagenoeg niet en het volbouwen van landbouwgebied omdat de grootste gemeente nu erge uitbreidingsdrift heeft maar geen grond meer.

In Zeeland moet denk ik de hele provincie zeeland een gemeente worden en dan komen ze er misschien nog niet eens. Geen idee waarom ze deze maatregel nemen. :o?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:26

Squawk schreef:
Ik zit niet in de luxe positie dat mijn collegegeld betaald wordt door paps en mams. Ik leen ook en ja ik werk er ook volle bak naast. Ik moet zeggen dat ik het echt niet makkelijk heb gehad maar wel trots dat ik het toch zelf maar ff regel. Heb nu al een torenhoge studieschuld, laat staan al die studenten over een paar jaar. Afgesturdeerd en dan een torenhoge schuld, woning kom je ook al niet aan..nou sterkte. Vind het raar dat er bezuinigd wordt op datgene waar Nederland altijd bekend om stond, namelijk de kenniseconomie. Ik reis overigens 150 km enkele reis naar school, hoef mijn OV gelukkig niet meer te gebruiken maar zou 'm het liefst ook gewoon opzeggen. Hypotheekrenteaftrek valt me nog mee moet ik zeggen! Ik had het erger verwacht.

Wat bedoel je hiermee? Reis je met de auto ofzo? (Gewoon nieuwsgierig, het staat er een beetje raar :P )

Volgens mij heb ik trouwens wel gelezen dat de aanvullende beurs blijft!! Dus dat scheelt. Krijg je alleen de eerste 290 niet (terecht ook, als je niet meer krijgt dan dat hebben je ouders meestal geld genoeg voor je studie..) Of de eerste 90, nou, als thuiswonende heb je dat ook niet nodig volgens mij >;)

@karuna, een grote gemeente kost meer geld dan twee kleine gemeentes he.. En we leven hier niet in Rusland, volgens mij valt het wel mee wat jij noemt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:30

Valt mee :+ , jij woont in het westen. Hier in het oosten of bv Zeeland is openbaar vervoer niet dikgezaaid. :P als ik naar onze huisartsenpost zou moeten met het openbaar vervoer. Heb ik of pech, er gaat geen bus heen rechtsstreeks. Of ik moet een totaal andere kant op, 3 keer overstappen en dan doe ik er ongeveer 2 uur over een stuk van 12 km.

Onze gemeente bestaat uit 12000 inwoners ongeveer. De buurgemeente heeft er 16000 dacht ik verdeelt over 12 of 14 dorpjes, dat waren al eens meerdere gemeentes. De gemeente daarnaast heeft er geloof ik 18000, de grootste heeft er rond de 27000 die bestaat al uit twee gemeentes. En zij hebben de kleinste gemeente al helemaal volgebouwd en hebben geen grond meer over.
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-10-12 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:30

Magrathea schreef:
Squawk schreef:
Ik zit niet in de luxe positie dat mijn collegegeld betaald wordt door paps en mams. Ik leen ook en ja ik werk er ook volle bak naast. Ik moet zeggen dat ik het echt niet makkelijk heb gehad maar wel trots dat ik het toch zelf maar ff regel. Heb nu al een torenhoge studieschuld, laat staan al die studenten over een paar jaar. Afgesturdeerd en dan een torenhoge schuld, woning kom je ook al niet aan..nou sterkte. Vind het raar dat er bezuinigd wordt op datgene waar Nederland altijd bekend om stond, namelijk de kenniseconomie. Ik reis overigens 150 km enkele reis naar school, hoef mijn OV gelukkig niet meer te gebruiken maar zou 'm het liefst ook gewoon opzeggen. Hypotheekrenteaftrek valt me nog mee moet ik zeggen! Ik had het erger verwacht.

Wat bedoel je hiermee? Reis je met de auto ofzo? (Gewoon nieuwsgierig, het staat er een beetje raar :P )

Volgens mij heb ik trouwens wel gelezen dat de aanvullende beurs blijft!! Dus dat scheelt. Krijg je alleen de eerste 290 niet (terecht ook, als je niet meer krijgt dan dat hebben je ouders meestal geld genoeg voor je studie..) Of de eerste 90, nou, als thuiswonende heb je dat ook niet nodig volgens mij >;)

@karuna, een grote gemeente kost meer geld dan twee kleine gemeentes he.. En we leven hier niet in Rusland, volgens mij valt het wel mee wat jij noemt.

Ach, daar zijn ook weer genoeg uitzonderingen op.. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader verdient te veel voor mij om een aanvullende beurs te krijgen, daar heb ik echter niets aan want ik woon bij mijn moeder. Die dan weer heel weinig geld heeft, en dus mijn studie niet kan betalen. ;)

Maar goed, je kunt inderdaad altijd lenen.. :j Ik vind de maatregel ook niet zo erg (ik heb er dan ook geen last van aangezien ik al studeer. :') )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:33

@Hitime, ik concludeer hieruit dat je vader dus niet wil bijdragen aan je studie?
klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:35

Magrathea schreef:
@Hitime, ik concludeer hieruit dat je vader dus niet wil bijdragen aan je studie?
klik

Mijn vader betaalt wel weer alimentatie aan mijn moeder, dus dat telt dan ook weer niet.. ;)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:37

Ik snap de maatregelen voor studenten wel, maar het is wel allemaal én én én. Men krijgt geen stufi meer (voor mij 265 euro in de maand), geen zorgtoeslag meer (60 euro in de maand) én je moet je vervoer gaan betalen. Gelukkig is vervoer voor mij dan iets van 5/10 euro in de week als ik op kamers blijf wonen. Maar het zou vele malen meer zijn als ik thuis woon. Ik zou dus genoodzaakt zijn om op kamers te gaan, maar kan dat niet betalen omdat ik niet zou weten waar ik het geld vandaan zou moeten halen.

Stel ik wil aan de andere kant van het land studeren, dan zou dat al geen optie zijn. Ze pakken de studenten wel érg hard. Iets minder had ook wel gemogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:40

Wat mij vooral opvalt is dat veel studenten vallen over het afschaffen van het OV en het instellen van het leenstelsel; omdat ze dan naast studie ook moeite hebben om de zorgverzekering te betalen. Maar die gaat juist omlaag voor studenten als het inkomensafhankelijk wordt! Want immers je hebt dan alleen nog inkomen uit een stukje bijbaantje.

Verder vind ik de maatregelen tot nu toe wel goed.. zorg wordt betaalbaarder voor de minder bedeelden, ik ga er zo te zien licht op vooruit. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat uitpakken.

heb al aangegeven dat zodra ik zwanger ben (over een jaar of twee) ik wel meteen geld ga opzij zetten voor de studie van mijn kind.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:41

Oh. Nou ja het fijne weet ik er ook niet van, maar ik dacht dat je dit misschien niet wist :+
Volgens mij kan hij wel gedwongen worden een ouderbijdrage te betalen of verhoogde alimentatie... (Zoiets had mijn vriend in elk geval) maar goed ik heb er dus geen directe ervaring mee :o

@Char, Ik ben wel echt van mening dat het wel wat minder mag met studeren aan de andere kant van het land. Dat wordt nu best normaal gevonden terwijl je door het hele land prima universiteiten hebt, en op elkaar lijkende opleidingen. Sowieso, wie reist er nou het halve land door 2x per dag? Dat is sowieso al geen goed plan :+

Wat ik dan wel weer slecht vind: het OV verdwijnt dus, nou ja prima, zullen er meer mensen voor kiezen om op kamers te gaan. Ehh, wacht, die zijn er niet! Weet niet hoe het in de rest van NL zit maar hier in Delft is een chronisch kamertekort (gemiddeld lopen meisjes 14 instemmingen en jongens 24 voor ze ergens aangenomen worden. In het begin van het jaar zit je makkelijk met 30 man voor een kamer). Ben benieuwd wat ze daaraan willen doen :)

Overigens is dit toch nog niet definitief? De kamer moet er ook nog naar kijken