Studenten OV verdwijnt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:36

SimoneeM schreef:
Wat ik dan zou zeggen, om het alleen voor woon-werk verkeer te houden zeg maar;
Maak er dan een trajectkaart van. Dus alleen gratis reizen van en naar universiteit/hogeschool.
Dan kan je er niet het hele land mee door.
Dat vond ik best een normaal plan..

Eens. Zou ook al een hoop schelen, lijkt mij.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:36

Mirjamsel schreef:
Ik zie het ook niet echt zitten. Niet voor mij, maar wel voor andere studenten in Nederland. Omdat het openbaar vervoer vaak zoveel vertraging en uitval heeft, heb ik het al opgegeven en ga ik nu met de auto naar school. Ik kan er gelukkig in de buurt gratis parkeren!

Maar als ik eens zou denken.. Ik ga 2 dagen in de week naar school, retourtje met de trein kost me zo'n 13 euro en dan moet ik ook nog een stuk met de bus. Dan zou ik dus al zo'n 30 euro voor 2 dagen kwijt zijn. Moet je eens nagaan voor studenten die 5 keer in de week naar school moeten! Okee, je krijgt dan wel korting, maar dan ben ik met benzine alsnog goedkoper uit..

Trouwens vind ik verder nog meer in het onderwijs wel slecht geregeld. Vooral bij mij op school heb ik het idee, haha. Ik betaal in ieder geval veeeeeel te veel voor wat ik ervoor terug krijg..

Ik zou 8 euro per dag kwijt zijn, wat lijkt mee te vallen, dit is wel een retourtje.
Benzine is inderdaad iets goedkoper dan het trein kaartje.

Tevens krijg ik ook het gevoel dat ik teveel schoolgeld betaal dan dat ik les heb. Met pasen gaan stage lopen, nu 6 november weer naar school toe moeten, 5-6 maanden stage. Maar wel de volle mep schoolgeld betalen, dus dat vind ik ook wel krom, want naast je stage kan je geen lessen volgen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:38

Straks stopt iedereen met studeren, veeeeel mensen met een uitkering, krijgen we dat gezeur weer. Studeren wordt gewoon afgestraft heb ik het idee..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:38

Manny schreef:
Ik vind het helemaal niet zo gek, waarom gaat iedereen studeren. Juist om later meer geld te verdienen. Mogen we toch wel een beetje in investeren met zijn allen.

Maar op deze manier worden de minder bedeelden toch gediscrimineerd? Daarbij is een studie geen garantie voor een goede baan maar eerder een kansverhoger. Sta je dan in een verzadigde arbeidsmarkt, met je diploma en je mega studieschuld.

Nies_

Judith_ schreef:
Zo belachelijk vind ik het niet. Waarom zouden studenten gratis mogen reizen? De rest van nederland moet er toch ook gewoon voor betalen? Helemaal omdat er toch wel misbruik van gemaakt kan worden. Hoeveel studenten gebruiken het uitsluitend voor school-woon verkeer? En hoeveel voor de lol? Toch raar dat het kan.

Het is allemaal hartstikke balen natuurlijk. Maar betaal al jaren mijn hele studie + vervoer zelf. Het is hard werken om zowel te studeren als de studie te kunnen bekostigen maar het is niet anders. Waar een wil is, is een weg. :j
En voordat we dit weer krijgen: ik heb geen rijke ouders die alles maar voor mij betalen. Ik betaal het allemaal zelf en werk er hard voor. Maar heb het er voor over.

Ben het helemaal met jou eens. :j

Moon_light94

Wat ik me afvraag? Die 40% korting, geldt dat ook in de bus?
Want voor mij is het volgend jaar veel handiger om met de bus te gaan...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:41

Wanneer willen ze dit eigenlijk in laten gaan? Ik moet nog tot juli naar school... Heb ik dan nog mazzel of niet? Ik vind het zowieso bezopen. Studeren is al duur genoeg. En inderdaad zoals gezegd wordt: ze hebben zelf 8 jaar over hun opleiding gedaan en rijden nu zelf in dure dikke auto's :S

Ik zou per dag al tegen de 40 euro aan reizen kwijt zijn als ik alles zelf moest betalen. Nee, dat werkt lekker motiverend om te gaan studeren zeg!
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 29-10-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:42

dit is echt een nare korte termijn oplossing, ik dacht dat het korten op stufi al genoeg was eigenlijk. ik vraag me af waar de sociale partijen stonden in deze beslissingen. ik vind het heel naar.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:44

Manny schreef:
Ik vind het helemaal niet zo gek, waarom gaat iedereen studeren. Juist om later meer geld te verdienen. Mogen we toch wel een beetje in investeren met zijn allen.

Juist. Iemand investeert in zijn/haar toekomst dus daar betaal je dan ook zelf voor.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:45

Chris schreef:
@Ojajoh. Dat is in sommige steden makkelijker gezegd dan gedaan! Kijk maar naar Amsterdam, drama.

Ik vind het persoonlijk heel vervelend als de OV-studentenchipkaart stopt. Eerder is een idee voorgesteld om hem alleen geldig te maken op een bepaald traject, dat zou ik dan een betere tussenweg vinden. Aan de andere kant, het is crisis. We moeten nou eenmaal beetjes inleveren. Ik hoop wel dat ze dit nog even gaan heroverwegen, want met de afschaffing van de stufi is dit wel een heftige maatregel.

Nou noem je mijn hometown :D
En zo moeilijk is het daar nog niet, maar je moet er ook niet middenin willen zitten
Net 15 km buiten Amsterdam is er echt wel wat te vinden :j
Maar ik krijg soms het idee bij studenten dat het allemaal teveel moeite is en de echte wilskrachtig ontbreekt
(Maar goed dat kan ik verkeerd hebben, dat is het beeld wat ik meestal zie op tv)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:46

Gadverdamme, dacht dat het een grap was... We zijn Nederland, geen Amerika....
Mensen uit mijn klas zijn per maand ruim 300 euro kwijt aan alleen al reiskosten dan hierdoor. Ik weet niet wat ze proberen, maar het is echt belachelijk..

Ja we investeren in onze toekomst, maar als we beginnen met een schuld. Wat maakt studeren dan nog aantrekkelijk?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:47

Ik ga nu even heel hard lachen :')

- Ze gaan niets doen aan het file probleem (dat rekening rijden) want de files vallen wel mee....

Studenten --> geen gratis OV meer, zonder korting is het voor mij nu al goedkoper om met de auto te gaan (wel eenmalige aanschaf, maar stel, je koopt goedkoop een zuinige auto --> meer auto's op de weg.. Toch meer file...

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:47

Het goede is dat nu MBO leerlingen een kortingskaart kunnen krijgen. *\o/* Ik heb een mbo opleiding gedaan waarvoor ik elke dag ver moest reizen met trein en bus, er was geen school dichterbij die deze opleiding aanbood dus helaas had ik geen goedkopere reisoptie. Dit grapje heeft duizenden euro's aan treinkaartjes en buskaartjes gekost die we eigenlijk niet konden betalen dus het was kromliggen ervoor! Ik kwam niet in aanmerking voor een OV en ik kreeg te horen dat ik feitelijk pech had dat ik geen hoger niveau deed want die leerlingen kregen wel een ov en dus vrij reizen. Verschrikkelijk oneerlijk! Heb er zelf niets meer aan, maar ben blij dat dit onrecht eindelijk recht gezet wordt! Gelijke monniken gelijke kappen! Ze zouden eens moeten kijken wie er veel reiskosten maken en wie er gewoon op de fiets naar school kunnen dan krijgen de juiste mensen tenminste zo'n kaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:48

Judith_ schreef:
Zo belachelijk vind ik het niet. Waarom zouden studenten gratis mogen reizen? De rest van nederland moet er toch ook gewoon voor betalen? Helemaal omdat er toch wel misbruik van gemaakt kan worden. Hoeveel studenten gebruiken het uitsluitend voor school-woon verkeer? En hoeveel voor de lol? Toch raar dat het kan.

Het is allemaal hartstikke balen natuurlijk. Maar betaal al jaren mijn hele studie + vervoer zelf. Het is hard werken om zowel te studeren als de studie te kunnen bekostigen maar het is niet anders. Waar een wil is, is een weg. :j
En voordat we dit weer krijgen: ik heb geen rijke ouders die alles maar voor mij betalen. Ik betaal het allemaal zelf en werk er hard voor. Maar heb het er voor over.

als je 5 dagen in de week stage loopt van half 9 tot 5 en pas om kwart over 6 thuis bent, blijft er behalve de zaterdag niet veel over om te werken ;)

hier houden ze om de 2 á 3 dagen 10 euro af. Vind het dan ook echt belachelijk dat ze het gaan afschaffen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:49

Ik vind het ook niks, ik ga volgend jaar studeren en op kamers omdat het 2,5u met OV is.. Als ik dat dan nog zelf moet betalen zal veel thuiskomen er niet inzitten voor mij..

Daarbij vind ik wel dat als je minder of precies 3kwartier moet reizen het misschien kan, maar als je ziet wat sommige mensen kwijt zijn, dat vind ik echt not done want het kan dan voor sommige mensen cruciaal zijn..

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:49

x_Jeanine_x schreef:
Mirjamsel schreef:
Ik zie het ook niet echt zitten. Niet voor mij, maar wel voor andere studenten in Nederland. Omdat het openbaar vervoer vaak zoveel vertraging en uitval heeft, heb ik het al opgegeven en ga ik nu met de auto naar school. Ik kan er gelukkig in de buurt gratis parkeren!

Maar als ik eens zou denken.. Ik ga 2 dagen in de week naar school, retourtje met de trein kost me zo'n 13 euro en dan moet ik ook nog een stuk met de bus. Dan zou ik dus al zo'n 30 euro voor 2 dagen kwijt zijn. Moet je eens nagaan voor studenten die 5 keer in de week naar school moeten! Okee, je krijgt dan wel korting, maar dan ben ik met benzine alsnog goedkoper uit..

Trouwens vind ik verder nog meer in het onderwijs wel slecht geregeld. Vooral bij mij op school heb ik het idee, haha. Ik betaal in ieder geval veeeeeel te veel voor wat ik ervoor terug krijg..

Ik zou 8 euro per dag kwijt zijn, wat lijkt mee te vallen, dit is wel een retourtje.
Benzine is inderdaad iets goedkoper dan het trein kaartje.

Tevens krijg ik ook het gevoel dat ik teveel schoolgeld betaal dan dat ik les heb. Met pasen gaan stage lopen, nu 6 november weer naar school toe moeten, 5-6 maanden stage. Maar wel de volle mep schoolgeld betalen, dus dat vind ik ook wel krom, want naast je stage kan je geen lessen volgen.

Bij mij op school kunnen ze veel lessen nieteens geven omdat daar geen geld voor is? Er zijn heel veel docenten onstlagen en geen nieuwe voor in de plaats genomen. En als er les wordt gegeven, is het nou ook niet echt een goede les. We moeten nu ook een inhaalslag doen, omdat we een half jaar bijna geen les hebben gehad. We zijn nog steeds niet echt met vakinhoudelijke dingen bezig, meer van: hoe zet ik mijn stageopdrachten in elkaar?
Niveau 3 en 4 en meerdere richtingen van mijn opleiding zitten bij elkaar in een klas, want door bezuinigingen is er geld voor maar 1 lespakket i.p.v. meerdere (??) Maar wij wel lekker dubbel boeken kopen. Docenten (die paar die we hebben) weten ook niet wat voor lessen ze moeten geven, want de niveaus en uitstromen zijn zo verschillend.
Daarnaast hebben ze alle OLC's weggehaald.. In tussenuren is er geen plek om even aan iets te werken. Tenzij je je eigen laptop meeneemt. Nu is mijn laptop pas opgestart als de les voorbij is (bij wijze van spreken ;)) + dat laptops gewoon heel storend zijn in de les en dat er ook niet altijd stroom is.

Jeetje, als ik echt afhankelijk zou zijn van het OV, zou ik maar beter kunnen stoppen met school!

Maar jij gaat dus stage lopen zonder lessen ertussen? En dan idd wel betalen...

Trouwens, ik denk dat het spijbelen nu juist gestimuleerd wordt! "Oooh, ik heb vandaag toch geen boeiende lessen, nou dan ga ik maar een keertje niet. Scheelt me 20 weer 20 euro aan de trein!"

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:51

NoekAa_ schreef:
Manny schreef:

Maar op deze manier worden de minder bedeelden toch gediscrimineerd? Daarbij is een studie geen garantie voor een goede baan maar eerder een kansverhoger. Sta je dan in een verzadigde arbeidsmarkt, met je diploma en je mega studieschuld.

Daarom is het een sociaal leenstelsel. Een studieschuld die inkomens afhankelijk word afgelost.
Iedereen blaast nu hoog van de toren, maar we willen zelf toch studeren. Je mag nu ook gewoon gaan werken. Heb je er helemaal geen last van. Is wat kort door de bocht, maar ik werk er ook gewoon voor om mijn studie te kunnen betalen.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:54

Sommige mensen hebben het over "Je moet er maar voor werken en investeren". Ik kan je vertellen dat als je co-schappen loopt en 60 uur per week draait, er weinig tijd overblijft voor werken ;)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:56

jammer, ik studeer zowieso nog tot 2016, gaat dus flink wat kosten...

Joukje_04

Re: Studenten OV verdwijnt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:59

Het is ook niet zo logisch wat ze nu willen doen

1. Je reist heen en weer -> ontzettend veel geld kwijt
2. Stimulatie om op kamers te gaan? Er zijn te weinig + de huur is dermate hoog dat je ernaast moet werken = langer over studie doen = studieschuld.

Wat willen ze nu?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:00

openbaar vervoer moet maar goedkoper worden...

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:00

LiiNd_Y schreef:

daar heb je een punt, ik vind vooral de trein echt verschrikkelijk duur..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:07

LiiNd_Y schreef:

Nou daar ben ik het helemaal mee eens!!!!

Even een voorbeeld want ik studeer niet
Naar m'n vriendin in assen; auto, 2 uur en 50 euro
Met de trein; 3 uur en 47 euro
En vergeet alle storingen niet

Nou logisch dat men de auto pakt

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:13

Gatver zeg.. Mijn ouders werken allebei en kunnen zelf maar net hun hoofd boven water houden. Ik heb gespaard maar door de aanschaf van boeken en schoolgeld is daar bijna niets meer van over. Ik hoef echt niet bij mijn ouders aan te kloppen als ik een studieschuld opbouw. En misschien gelden die regels van stufi en de ov niet voor mij, maar ik weet zeker dat er nu een heleboel middelbare school scholieren zijn die in hetzelfde schuitje zitten. Ik snap het echt niet..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:15

Regeerakkoord Rutte II schreef:
• De langstudeerdersboete voor studenten wordt afgeschaft.
• Er komt een sociaal leenstelsel in het hoger beroeps- en universitair onderwijs voor de
basisbeurs in de bachelor- en in de masterfase. Dit geldt voor nieuwe studenten met
ingang van september 2014. De aanvullende beurs blijft buiten het sociale leenstelsel,
om de toegankelijkheid van het onderwijs te garanderen.
De openbaarvervoerkaart voor studenten wordt een kortingkaart in 2015, die ook
beschikbaar komt voor scholieren in het MBO. Vervoerskosten vallen (tot een zeker
maximum)
onder het sociaal leenstelsel.
• De opbrengsten van de maatregelen in de studiefinanciering worden geïnvesteerd in
het onderwijs en onderzoek.
• Voor het compenseren van onbedoelde effecten van het vrijgeven van het collegegeld
voor een tweede studie is 20 miljoen beschikbaar.
• De verstrekking van gratis schoolboeken wordt teruggedraaid.

(Uit: Regeerakkoord Rutte II : Bruggen slaan (2012). p 18)

2015 de Studenten-OV
afschaffing stufi in 2014

Vraag me dan weer af hoe ze dat maximum gaan bepalen.. Mag je dan maar op een bepaalde afstand van je onderwijsinstelling wonen? :P