Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:52

En anders ga je nu dus bijna zorgen dat je niet te veel verdient...is toch knap banketstaaf dat als je hard aan een studie heb gewerkt, daarna hard aan de bak gaat om een goede job te vinden en dan na een paar jaar goed te kunnen verdienen...dat je dan voor andere mag gaan betalen...

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:53

Aangezien wij gezamelijk net boven de 71.000 uit gaan komen, kan ik (afhankelijk hoe het echt berekent wordt, per persoon valt het mee) beter minder gaan werken. Want nog een dag minderen en ik val wel onder de 71.000 gezamelijk. Ben heel benieuwd hoe dit er in praktijk uit gaat zien..

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:54

Idd, je wordt zo gestimuleerd onder die grens te blijven....maak het dan echt inkomensafhankelijk met een bepaald percentace van het brutoloon? als je nu dus tonnen per jaar verdiend, scheelt het niet veel met die 71.000 grens, maar als je bijstand krijgt, hoef je amper wat te betalen....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:00

Mizsz_Kitty schreef:
Idd, je wordt zo gestimuleerd onder die grens te blijven....maak het dan echt inkomensafhankelijk met een bepaald percentace van het brutoloon? als je nu dus tonnen per jaar verdiend, scheelt het niet veel met die 71.000 grens, maar als je bijstand krijgt, hoef je amper wat te betalen....

maar dat is toch niet zo vreemd? wel eens geleefd van een bijstand? zo een vetpot is dat niet hoor
je mag blij wezen dat je helemaal rond komt

en over mensen die de boel belazeren hiermee: dat gaan ze ook aanpakken, dus dat wordt steeds moeilijker

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:04

Ik zou bij 71000 gewoon ontslag nemen! kan er weer een ww-er of iemand in de bijstand aan het werk. Want bij 71000 ben je nog altijd beter af dan wanneer je niks verdient. Mensen in de lage inkomens betalen al jaren zo'n 10% van hun inkomen aan zorg, heel goed dat dat nu aangepakt wordt, want iedereen heeft recht op zorg en als je meer verdient, moet je nu meer betalen. Prima toch? Of denk je dat de bijstand aantrekkelijker is?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:08

Als iemand een website heeft gevonden waar je kunt berekenen hoeveel je per maand kwijt zult zijn in 2013, graag! (Of gaat het pas vanaf 2014 in?)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:15

Jeetje zeg, aan de ene kant denk ik, dat is fair maar aan de andere inderdaad...
Je hebt hard gestudeerd, vind een goede baan en daar word je op afgerekend?
Ik vraag me af, verdwijnt de zorgtoeslag nu helemaal?
Als ik over een tijdje alles zelf ga betalen betaal ik dus de volle (laten we even zeggen) 120 en krijg ik niks terug?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:16

Hoe zit het met spaargeld? Wordt dat meegenomen in de berekening van je "inkomen"? Want dan zijn wij dus echt keihard de banketstaaf......

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:17

Evelli schreef:
Hoe zit het met spaargeld? Wordt dat meegenomen in de berekening van je "inkomen"? Want dan zijn wij dus echt keihard de banketstaaf......

volgens mij wordt het berekend op je inkomsten, niet op je vermogen

en anders zorgen dat het nergens zwart op wit staat......terug naar de "oude sok"

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:18

De nominale premie is tot daar aan toe maar, hoe zit het met het eigen risico?

@Evelli, dat denk ik niet, in dit soort gevallen kijken ze echt naar inkomen dat je verkrijgt uit arbeid,pacht of uitkering

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:19

ook die wordt volgens mij inkomens afhankelijk wat ik zo gelezen heb

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:22

Mizsz_Kitty schreef:
En anders ga je nu dus bijna zorgen dat je niet te veel verdient...is toch knap banketstaaf dat als je hard aan een studie heb gewerkt, daarna hard aan de bak gaat om een goede job te vinden en dan na een paar jaar goed te kunnen verdienen...dat je dan voor andere mag gaan betalen...

daar staat wel tegenover dat ook anderen meebetalen aan jouw studie (collegegeld dekt echt de kosten niet hoor :n )
ook voor jou betalen als er onverhoopt iets gebeurt waardoor je (tijdelijk) niet meer zou kunnen werken
ook voor jou betalen als je zo dement als de koekoek kwijlend met een luier aan onverstaanbaar zit te brabbelen in een gesloten afdeling van een verpleeghuis tegen de tijd dat je 80 bent (dat dekt het geld wat je zorgverzekering kost echt niet :n)

de opmerking "maar dan moet ik betalen voor een ander" werkt twee kanten op :)
in Nederland is het stelsel zo dat we met zijn allen voor elkaar zorgen zodat er geen extreme armoede is, mensen zorg kunnen krijgen en ga zo maar door.
we kunnen ook ieder voor zich doen en als je het niet red..jammer dan, zoek het maar uit er is vast wel ergens een brug waar je onder kunt slapen (even een extremer voorbeeldje)

maar het inkomensafhankelijke van bijvoorbeeld een zorgpremie gaat richting het "ondersteunen waar nodig" en niet "ondersteunen waar kan"
de komende jaren zal ik ook aardig wat tegemoetkomingen krijgen als alles doorgaat, maar als ik klaar ben met studeren zal dat ook steeds minder worden ivm stijgen van het inkomen.
maar dat is dan ook niet meer dan fair...ik heb die ondersteuning mogen ontvangen toen ik studeerde en weinig inkomen had en op het moment dta het inkomen stijgt kun je zelf bij gaan dragen.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 31-10-12 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 10:22

Voor mij zou dit heel erg goed zijn, wij leven zo'n beetje van het laagste inkomen. Onze zorgverzekering is zo'n ding dat ons echt elke maand de das om doet. Misschien dat ik nu na jaren eindelijk ook een tandartsverzekering kan betalen, zou erg fijn zijn.

Toch vind ik een premie van 400 per maand per persoon wel aan de erg hoge kant, maar goed, ik weet niet wat het is om zoveel te verdienen, dus weet ook niet of men dat kan ophoesten.

Weet iemand al hoe het gaat worden met de eigen bijdrage?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:23

Ojajoh schreef:
Evelli schreef:

volgens mij wordt het berekend op je inkomsten, niet op je vermogen

en anders zorgen dat het nergens zwart op wit staat......terug naar de "oude sok"

Hmmmm valt voor de belasting best op als een hoeveelheid spaargeld ineens "verdwijnt" zonder dat je een huis koopt oid. Dan wordt het een voordeel, mocht spaargeld meegerekend worden, dan gaan we tenminste op serieuze huizentocht :)

Gaat mij trouwens om het fictieve inkomen. Daar wordt inkomsten uit box 3 (spaargeld) ook bij meegerekend. Voor toeslagen in ieder geval wel.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:28

justin4ever schreef:
Jeetje zeg, aan de ene kant denk ik, dat is fair maar aan de andere inderdaad...
Als ik over een tijdje alles zelf ga betalen betaal ik dus de volle (laten we even zeggen) 120 en krijg ik niks terug?

Die studie van jou, daar heeft de maatschappij ook aan meebetaald. :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:31

Lauren_ schreef:
justin4ever schreef:

Die studie van jou, daar heeft de maatschappij ook aan meebetaald. :D

Ja, en daar gaat ze zelf ook nog jaren inkomstenbelasting voor betalen ;)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:33

Zoals iedereen, ook degenen die niet gestudeerd hebben. Ze moet eerst maar eens een baan zien te krijgen :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:35

Bah, hier wordt ik niet blij van... Heb knetterhard gewerkt om een leuk salaris te verdienen, veel voor moeten laten gaan... Ik wordt denk ik maar huismoeder :)*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:36

Rytir schreef:
Bah, hier wordt ik niet blij van... Heb knetterhard gewerkt om een leuk salaris te verdienen, veel voor moeten laten gaan... Ik wordt denk ik maar huismoeder :)*

Ja, zo zullen er héél veel mensen gaan denken :j

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:37

Blackje schreef:
Ik hoorde ook dat ze de inkomens van partners optellen en dan de berekening maken die je per persoon moet betalen, dat is toch niet eerlijk??
Ik kan hier alleen niets over terug vinden op internet..

Daar ging het vanmorgen op de radio over idd, schrok ik ook beetje van maar wordt erniet wijs uit ook..

Zorgtoeslag gaat eraf voor wie dat vroeg. Zou gecompenseerd moeten worden met je nieuwe premie die als je toeslag kreeg lager wordt..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:49

Maar als je toch € 400 premie betaald per maand, dan zou het toch haast uitkunnen om je niet te verzekeren en zelf een potje te maken voor zorgkosten? (buiten het feit dat je verplicht bent om je te verzekeren natuurlijk....) Ik ben chronisch ziek, maar ik kost geen € 400.00 per maand hoor!

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:03

het wordt zo ( tenminste dat willen ze ) dat iedereen zelf netto die 225 euro per jaar gaat betalen, de verhoging voor de grotere verdieners wordt via belasting geheven over je inkomen ( salaris ) dus je gaat minder per maand verdienen.

Ik verdien zelf niet zoveel,mijn man wel, dus wij zijn zowiezo de banketstaaf, wij komen boven die 70.000 euro uit samen. Ik ben straks niet aan het werk voor mijn paard, maar voor de ziektekostenpremie. Ook het eigen risico wordt fors omhoog geschroefd, de laatste geluiden zijn 525 euro per jaar.

Ik ben chronisch ziek en kan niet overleven zonder mijn medicijnen, die ik dus nu helemaal zelf kan gaan betalen, het wordt er allemaal niet leuker op.

Oke, wij hebben het niet slecht, echt niet, maar het is nou ook weer niet zo dat ik bakken geld over houdt in de maand en inleveren doet altijd pijn, mijn man werkt er hard voor en dankzij zijn baan zit ik het halve jaar alleen thuis. Hij kan beter een baan zoeken op de wal en minder verdienen, dat wordt dan wel beloond door de regering.

Stelletje sukkels daar in Den Haag, dat wordt echt de doodsteek voor de economie. Om over de hypotheekregels voor de huizenmarkt nog maar niet te spreken

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:11

Tja, wij betalen al jaren 20% van ons gezamelijk inkomen aan de zorg, ben blij dat we meer lucht gaan krijgen en hopelijk meer dan alleen een basisje kunnen afsluiten.

Wij komen op deze manier nu denk ik ook toe aan het sneller aflossen van onze schulden (opgebouwd door jarenlange hoge kosten voor basisbehoeften waar we simpelweg het geld niet voor hadden). Ik moet zeggen, voor ons is dit perfect, maar ik realiseer me dat er maar weinig mensen zijn die zo krap zitten als wij :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:13

Evelli schreef:
Hmmmm valt voor de belasting best op als een hoeveelheid spaargeld ineens "verdwijnt" zonder dat je een huis koopt oid. Dan wordt het een voordeel, mocht spaargeld meegerekend worden, dan gaan we tenminste op serieuze huizentocht :)

Gaat mij trouwens om het fictieve inkomen. Daar wordt inkomsten uit box 3 (spaargeld) ook bij meegerekend. Voor toeslagen in ieder geval wel.

ja maar dat doe je toch niet in 1 x en daar begin je dan toch al op voorhand mee? Althans zo zou ik het doen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:14

He he.. eindelijk een topic waar ook ik mijn vraag kwijt kan!

Is het een gezamenlijk inkomen? Want vriend verdient veeeel meer dan ik. Dus als het gezamenlijk is, ga ik zometeen blut op de zorgverzekering :(

Als dat dus zo is, is het financieel gezien voordelig voor mij om minder te gaan werken danwel te stoppen...
Is dat wat ze willen?

Wie o wie weet hoe dat zit met gezamenlijk inkomen, of ieder voor zich?