Verhoging AOW-leeftijd: hoe denkt Bokt erover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:03

xxCYNNxx schreef:
Ja dat van die pensioenen is helemaal belachelijk..overigens betaal je ook voor de aow hoor...niet alleen je aanvullende pensioen.

Meest onverteerbare aan dat gedoe met die pensioenfondsen, is dat het grootste gedeelte van de mensen die verantwoordelijk zijn geweest voor dat debacle gewoon nog op hun post zitten en gewoon hun bonussen hebben gekregen. Iedereen is gekort op zn pensioen ( ja ook diegenen die nu nog werken, want ga maar eens na kijken hoeveel je pensioen gegroeid is de laatste 4 jaar; kreeg hier ong een maand geleden bericht over; mijn pensioen is volgens die brief sinds jan 2009 (!) met 0,0 % gegroeid)...nu ja iedereen: de regeringsleden hebben natuurlijk wel hun pensioen zien groeien.

edit; de prognose van diezelfde brief was ook nog eens dat mijn pensioen ook in 2013 bevroren zal blijven. Velen zullen helaas ditzelfde lot ondergaan

Voor de AOW betaal je inderdaad ook mee.
Via loonheffing.
Maar AOW is een omslagstelsel en dus langzamerhand onbetaalbaar.

Er zijn al behoorlijke ingrepen in de AOW op komst.
Nu al wordt er gekort als de partner jonger is en nog werkt.
Vanaf 2015 is er geen toeslag meer voor de jongere partner.

Dat het (aanvullend) pensioen de laatste jaren niet meer gegroeid is, kan ik me iets bij voorstellen.
Redelijk risico-loze investeringen (zoals vastgoed) zijn gekelderd.
Redelijk risico-volle beleggingen zijn gekelderd.

Maar wat is er vanaf 2004 (toen stond de AEX ook op 325) tot 2008 met de enorme winst gedaan?
De AEX heeft in die tussentijd 2004 tot 2008 nog rond de 500-600 gestaan.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:16

Citaat:
Griekenland gaat in de slipstream van Italië mee, en verhoogt de officiële pensioenleeftijd van 57 (!) naar bijna 66.

Die Grieken toch.......

Lante

Re: Verhoging AOW-leeftijd: hoe denkt Bokt erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:24

Zolang je kunt werken kan je werken. Dat kan per persoon verschillen. Nu eerst maar eens kijken naar de mensen die wel kunnen werken, maar niet willen werken; dat mogen ze van mij ook wel eens wat strenger controleren en aanpakken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:37

@ cherie78 Oh ik snap ook wel dat de pensioenen bevroren zijn. Vind het gewoon onverteerbaar dat de regering zn mond vol heeft dat iedereen moet inleveren, maar zelf leveren ze niet in. Integendeel zelfs.
Doet me denken aan die ene regel die op een gegeven moment als enige is over gebleven in Animal Farm;
All animals are equal, but some are more equal then others

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:20

Het eerder laten stoppen met werken voor mensen die zware fysieke arbeid leveren, vind ik niet eerlijk voot de mensen die zich op andere vlakken laten kapotwerken. Je kunt stellen dat sommigen later beginnen met werken, maar die studie is ook in het belang van de maatschappij. Die jaren is er op een andere manier gewerkt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:31

mika11 schreef:
Ik vind dat ze moeten kijken hoeveel dienstjaren iemand gewerkt heeft.
Stel na 40 of 45 jaar werken ga je met pensioen.
Iemand die met 20 jaar is begonnen gaat dus met 65 jaar met pensioen.
En mensen die veel later beginnen door studies, bv 25 jaar of ouder, die werken dus door tot 70 jaar.
Dat lijkt me eerlijker.
Vaak de mensen die jong gaan werken, hebben lichamelijk zware beroepen, de bouw, de zorg etc.
En mensen met jarenlange studies hebben dat niet.

Niet helemaal mee eens.. ik hoor dit wel vaker, alsof je niks doet in de periode dat je studeert! De periode dat ik studeerde, met name de stagetijd, vond ik zwaarder dan nu ik werk. Destijds liep ik 5 dagen stage, daarnaast nog 2 x in de week naar school (soms in de avonden), opdrachten thuis en in het weekend nog een bijbaantje.

Ik heb een HBO opleiding gedaan en ging werken toen ik 22 was. Nu was ik vrij snel, maar rond de 25 beginnen na een HBO opleiding komt ook voor. Toch heb ik lichamelijk absoluut geen licht werk (lichamelijk en meerv gehandicapte kinderen). Ik moet veel tillen en slijt broeken bij het leven doordat ik veel op de grond en op mijn knieen zit. Ik zie aan collega`s dat er weinig zijn die dit werk echt tot 65/70 jaar zouden kunnen volhouden, de meesten stoppen nu rond de 60. Ook als bijv. arts maak je vaak hele lange dagen, ook nachtdiensten e.d. zijn lichamelijk slopend.
Genoeg laag opgeleiden die lichamelijk veel minder zwaar werk doen (in de winkel, administratief, etc). Studeren is vaak ook heel hard werken.

Daarbij vind ik het heel normaal dat de AOW leeftijd nu naar 67 gaat, maar dan gewoon voor iedereen. Voor wie het eerder niet mee redt zijn er ook nog andere vangnetten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:21

Daarom vind ik als aanvulling van mika11 suggestie dat er dus ook gekeken moet worden hoe zwaar en slopend een beroep is voor het lichaam.
Idd zoals je al zegt; een hbo opleiding of universitair betekent niet automatisch een lichameljk lichte baan.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:26

Waarom wordt er voor de laatste jaren van een werknemer niet naar lichtere werkzaamheden gezocht? Op die manier blijft het aantrekkelijker om te studeren.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:35

Het is logisch. Maar voor mij weer des te meer een reden om te blijven zoeken naar een baan of eigen bedrijf waar ik van kan leven om te werken en werken om te leven. Gelukkig is dat tegenwoordig ook mogelijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:44

dejavu schreef:
Het eerder laten stoppen met werken voor mensen die zware fysieke arbeid leveren, vind ik niet eerlijk voot de mensen die zich op andere vlakken laten kapotwerken. Je kunt stellen dat sommigen later beginnen met werken, maar die studie is ook in het belang van de maatschappij. Die jaren is er op een andere manier gewerkt.

Hoe zit het inderdaad met banen die mentaal zwaar zijn? Het is niet zonder reden dat piloten en luchtverkeersleiders al vrij jong met pensioen moeten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:49

Ik krijg met mijn 20e al geen baan omdat ik te oud ben, laat staan als je 65 bent. Dan moeten er wel plaatsen gecreëerd worden.

Grens stellen tussen wat wel en niet zwaar werk is, is volgens mij onmogelijk. Voor de één is bouwvakker heel zwaar werk terwijl de bouwvakker het zelf wel prima vindt maar de hele dag achter de computer met cijfers werken zwaar werk vindt. Dat is zo verschillend per persoon.

Ik wil best langer doorwerken maar ik vind wel dat het dan voor de nieuwe generatie moet gelden. Niet de mensen die de jaren aan het aftellen zijn bijvoorbeeld nog maar even 2 jaar erbij op gooien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 13:33

Je houdt altijd wel dat mensen lopen 'af te tellen'. En je hebt altijd een groep die nét buiten de boot valt. Dus ja.

Ik weet eigenlijk niet hoe het met mijn vakgebied zit. Kan me voorstellen dat mijn (toekomstige) werk ook wel als 'zwaar' geclassificeerd kan worden omdat ik veel met straling in aanraking ga komen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:50

Ik had laatst een CAO bijeenkomst over het PO (primair onderwijs) en daar begreep ik dat ik wel kan rekenen op werken tot mijn 70e... Wie ziet het gebeuren, oudere mensen van 70 voor de klas? Echt te bizar hoe het loopt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:11

marleen_88 schreef:
Ik had laatst een CAO bijeenkomst over het PO (primair onderwijs) en daar begreep ik dat ik wel kan rekenen op werken tot mijn 70e... Wie ziet het gebeuren, oudere mensen van 70 voor de klas? Echt te bizar hoe het loopt.

Het gebeurt wel nu: gepensioneerde leraren worden gevraagd of ze weer terug willen komen. En een goed aantal doet dit ook met plezier.
Ik had een docent op school die eigenlijk met pensioen moest, maar hij hield stug vol dat hij les zou blijven geven tot hij er geen zin meer in had. Rector had weinig andere keus dan hem gewoon in te roosteren, hij was het gebouw niet uit te slaan :')

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:55

Bovenstaand is natuurlijk zeer uitzonderlijk, want op die manier bezuinig je niet. Een pensionado in dienst nemen op basis van kunde kost gewoon erg veel.

Wij hebben ook een leraar die niet weg wil, maar die moet toch echt weg aan het einde van het schooljaar. Het is weer tijd dat iemand diezelfde klus gaat klaren voor 1300 in plaats van 2800.