xxCYNNxx schreef:Ja dat van die pensioenen is helemaal belachelijk..overigens betaal je ook voor de aow hoor...niet alleen je aanvullende pensioen.
Meest onverteerbare aan dat gedoe met die pensioenfondsen, is dat het grootste gedeelte van de mensen die verantwoordelijk zijn geweest voor dat debacle gewoon nog op hun post zitten en gewoon hun bonussen hebben gekregen. Iedereen is gekort op zn pensioen ( ja ook diegenen die nu nog werken, want ga maar eens na kijken hoeveel je pensioen gegroeid is de laatste 4 jaar; kreeg hier ong een maand geleden bericht over; mijn pensioen is volgens die brief sinds jan 2009 (!) met 0,0 % gegroeid)...nu ja iedereen: de regeringsleden hebben natuurlijk wel hun pensioen zien groeien.
edit; de prognose van diezelfde brief was ook nog eens dat mijn pensioen ook in 2013 bevroren zal blijven. Velen zullen helaas ditzelfde lot ondergaan
Voor de AOW betaal je inderdaad ook mee.
Via loonheffing.
Maar AOW is een omslagstelsel en dus langzamerhand onbetaalbaar.
Er zijn al behoorlijke ingrepen in de AOW op komst.
Nu al wordt er gekort als de partner jonger is en nog werkt.
Vanaf 2015 is er geen toeslag meer voor de jongere partner.
Dat het (aanvullend) pensioen de laatste jaren niet meer gegroeid is, kan ik me iets bij voorstellen.
Redelijk risico-loze investeringen (zoals vastgoed) zijn gekelderd.
Redelijk risico-volle beleggingen zijn gekelderd.
Maar wat is er vanaf 2004 (toen stond de AEX ook op 325) tot 2008 met de enorme winst gedaan?
De AEX heeft in die tussentijd 2004 tot 2008 nog rond de 500-600 gestaan.