Bejaardentehuis plaatst allochtonen bij elkaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij ervan dat bejaarden per etnische achtergrond worden ingedeeld?

Ik vind het een slechte zaak, want zo maak je de verschillen tussen groepen alleen maar groter.
23 (10%)
Begrijpelijk, want demente ouderen functioneren nou eenmaal het best in voor hen vertrouwde omgevingen.
175 (76%)
Hier kan ik niet zomaar een mening op geven.
32 (13%)

Totaal aantal stemmen: 230

MaNdiii

Re: Bejaardentehuis plaatst allochtonen bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:48

Ik denk dat dit de kwaliteit van zorg zeker ten goede komt. Helemaal top lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:15

marleen_88 schreef:
Mijn oma had ook alzheimer, wat een verschrikkelijke ziekte is het toch. Ik denk dat mijn oma ook zeker baat zou hebben gehad bij een meer aangepaste omgeving.

Ze heeft dr hele leven op een boerderij gewoond, in het verpleegtehuis kreeg ze een klein kamertje en vereenzaamde daar helemaal... :n

Ging ze dan niet dagelijks naar de huiskamer?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:25

Zouden ze er met het personeel ook rekening mee. Houden,
En dit ook doen voor bv een fries in Rotterdam?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:33

Volgens mij is dit helemaal niet zo nieuw als de Telegraaf doet voorkomen. Er is in Den Haag een verzorgingscentrum dat verschillende 'huiskamers' heeft voor mensen van verschillende komaf. Bijvoorbeeld een Indische kamer en een 'sjieke' kamer voor de mensen die altijd op stand hadden geleefd. Het is bewezen dat mensen met Alzheimer hierbij beter gedeien dan in een echte verzorgingshuis omgeving.
Ik heb daar een rondleiding gehad en vond het hartverwarmend om te zien in elk geval.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:39

Vjestagirl schreef:
pmarena schreef:
Alleen maar goed inderdaad, mits mensen niet domweg bij "soortgenoten" worden gestopt, waar ze door hun iets anders dan anders verlopen jeugd zich juist totaal niet thuis voelen :P

Denk aan een persoon die dan wel in een bepaald land is opgegroeid, maar dan binnen een heel westerse enclave ofzo, of die zich juist nog thuis heeft gevoeld in die omgeving / cultuur of daar nare herinneringen aan heeft, beetje jammer als die toch heel bureaucratisch in zo'n "hokje" gestopt wordt :)

en dat is nou net het idee: als ze dement worden kunnen ze zich vaak alleen nog hun jeugd herinneren...

Daarom is het wel lekker als ze even per persoon bekijken hoe die jeugd was, en niet denken van "o jij bent Marokkaan, jij gaat in het Marokkaanse hoekje" terwijl die bewuste persoon zich juist totaal niet in dat Marokkaanse hoekje thuis voelt :P

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:09

papagroom schreef:
Zouden ze er met het personeel ook rekening mee. Houden,
En dit ook doen voor bv een fries in Rotterdam?

Daar houden ze wel rekening mee :j
Bij het verzorgingstehuis waar ik het over had, moet personeel een affiniteit hebben met de cultuur en hier mee om kunnen gaan (of uit dezelfde cultuur komen). Als je niet weet wat de cultuur inhoudt of hoe je ermee om moet gaan, ben je op de verkeerde plek.
Ook heb ik een paar jaar geleden een dag meegelopen op een gesloten afdeling in verzorgingstehuis in Limburg, daar kwam ik als Brabantse echt niet mee hoor (gelukkig had ik een 'tolk' :') ) en de medewerkers vertelden ook dat het een vereiste is bij de functie op die locatie. Alle ouderen daar praatten Limburgs.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:32

Mindim schreef:
marleen_88 schreef:
Mijn oma had ook alzheimer, wat een verschrikkelijke ziekte is het toch. Ik denk dat mijn oma ook zeker baat zou hebben gehad bij een meer aangepaste omgeving.

Ze heeft dr hele leven op een boerderij gewoond, in het verpleegtehuis kreeg ze een klein kamertje en vereenzaamde daar helemaal... :n

Ging ze dan niet dagelijks naar de huiskamer?

Door een fout van het personeel, had ze haar heup gebroken, hierdoor dus bedlegerig. Ze kwam dus nooit van haar kamertje af.... :\

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:35

Uhmmm... ligt er aan. Is er een keuze? Of wordt er voor hen gekozen.

Als het een soort gedwongenheid is, ben ik tegen. Als er een keuzemogelijkheid bestaat (al is die wellicht voor de familie als de persoon zelf die beslissing niet meer kan maken), dan ben ik voor!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:36

Jeeeetje het moet niet achterlijker worden.

Laat ze maar teruggaan naar het land van waar het vandaan komt als ie hier niet thuisvoelt.

Veel goedkoper ook, want waar haalt men dat geld vandaan? en er worden al gekort op alles en bezuinigd maar voor de buitenlanders zijn er geen geldproblemen hoor, ik snap dat niet. Ze krijgen van alles gratis en voor niks in NL.

Zorgkosten worden zelfs in bezuinigd en ziektekosten verzekeringen worden steeds hoger en men moet zelfs dingen zelf betalen als ie hulpbehoevend en ziek zijn enzovoorts. Nu snap ik waarom.............. om dit soort onzindingen te kunnen bekostigen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 26-09-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:38

Hoe komt het dat je je zo verongelijkt voelt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:45

Ik vind het veel te ver gaan. Absoluut.

Nog even en er moeten hele straten/ ziekenhuizen/ winkelcentrums en noem maar op........ gebouwd worden in NL alleen voor ze. Zodat ze zich beter thuisvoelen.

Maar als je het maar waagt in hun land vraagt om een kerk te laten bouwen, dan is het huis meteen te klein. Maar wij moeten hier maar alles pikken en tolereren.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:46

Ik vind het ook een goede zaak! Natuurlijk maak je de verschillen tussen de ouderen zo groter maar hey in principe hebben ze allemaal hun eigen huisje daarzo en leven ze ook voor zichzelf. De groepsmomenten mogen dan best vertrouwd en verschillend van elkaar zijn.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:47

Ragdollcat schreef:
Ik vind het veel te ver gaan. Absoluut.

Nog even en er moeten hele straten/ ziekenhuizen/ winkelcentrums en noem maar op........ gebouwd worden in NL alleen voor ze. Zodat ze zich beter thuisvoelen.

Maar als je het maar waagt in hun land vraagt om een kerk te laten bouwen, dan is het huis meteen te klein. Maar wij moeten hier maar alles pikken en tolereren.

Als je ooit wel eens met demente ouderen hebt gewerkt snap je wel hoe belangrijk een (oude!) vertrouwde ruimte is. Hele straten volbouwen met een bepaald thema slaat natuurlijk dan weer nergens op maar dat heeft er dan ook niks mee te maken en zal ook niet snel komen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:48

Ragdollcat:
Ah zo...

Ja ik ben er in ieder geval tegen dit kunstmatige onderscheid als het gaat om ziekenhuizen, scholen, gemeentehuizen, etc. Ook hele allochtone of autochtone wijken lijken mij niet nuttig.

Ik zie echter een verschil met dit verhaal hier.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:52

Ragdollcat schreef:

Laat ze maar teruggaan naar het land van waar het vandaan komt als ie hier niet thuisvoelt.

Veel goedkoper ook, want waar haalt men dat geld vandaan? en er worden al gekort op alles en bezuinigd maar voor de buitenlanders zijn er geen geldproblemen hoor, ik snap dat niet. Ze krijgen van alles gratis en voor niks in NL.

Zorgkosten worden zelfs in bezuinigd en ziektekosten verzekeringen worden steeds hoger en men moet zelfs dingen zelf betalen als ie hulpbehoevend en ziek zijn enzovoorts. Nu snap ik waarom.............. om dit soort onzindingen te kunnen bekostigen.

Vergeet niet dat deze generatie mensen de gastarbeiders zijn die wij naar Nederland hebben gheaald om onze vuile werkjes op te knappen ;)

Denk niet dat het veel duurder is dan een regulier verzorgingstehuis, ze moeten toch eenmalig een interieur aanschaffen en of het nou een standaard kamer is of een kamer met Turkse/Marokaanse etc. invloeden?
Daarnaast is het niet zo dat het zomaar gedaan wordt, maar met een duidelijke reden erachter, deze mensen zijn dementerend, voelen zich dus beter thuis in de omgeving waarin ze opgegroeid zijn, hierdoor zullen ze zich veiliger en vertrouwder voelen waardoor de sfeer wat beter loopt, met wat geluk spaar je dan kosten op gedragsregulerende medicatie uit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:58

Er bestaan al zogenoemde leefstijlgroepen bij kleinschalig wonen. Deze mensen worden inderdaad op achtergrond bij elkaar in de groep gezet om zo minder prikkels te krijgen waardoor de bewoners onrustig kunnen worden. Zo heb je al een Indische groep en een groep met een geloofsachtergrond. Dus hier ben ik zeker voor te spreken.

En wij hebben een bushalte en een belevingshoek.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:47

Vind het een heel goed iets! :j Heb door mijn stages ook ervaring met dementerende ouderen, en ze hebben echt baat bij dingen van 'vroeger'.

@Ragdollcat: Ooit met dementerende ouderen gewerkt? Waarschijnlijk niet, gezien de oppervlakkigheid van je reactie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:50

Suuszels schreef:
Ragdollcat schreef:

Vergeet niet dat deze generatie mensen de gastarbeiders zijn die wij naar Nederland hebben gheaald om onze vuile werkjes op te knappen ;)

Denk niet dat het veel duurder is dan een regulier verzorgingstehuis, ze moeten toch eenmalig een interieur aanschaffen en of het nou een standaard kamer is of een kamer met Turkse/Marokaanse etc. invloeden?
Daarnaast is het niet zo dat het zomaar gedaan wordt, maar met een duidelijke reden erachter, deze mensen zijn dementerend, voelen zich dus beter thuis in de omgeving waarin ze opgegroeid zijn, hierdoor zullen ze zich veiliger en vertrouwder voelen waardoor de sfeer wat beter loopt, met wat geluk spaar je dan kosten op gedragsregulerende medicatie uit.

Heel goed verwoord +:)+

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:10

Goed initiatief voor dementerende ouderen of ouderen met Alzheimer. Maar hoe lang zijn ze nodig? Als ik zelf die leeftijd heb bereikt, zit ik echt niet te wachten elke dag Hollandse pot! Nu is Nederland heel multicultureel en ik ken geen mensen die het liefst Hollandse pot eten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:12

Menu's kunnen altijd worden aangepast, ruimtes zijn met wat accessoires ook zo aan te passen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:14

Krieltje schreef:
Goed initiatief voor dementerende ouderen of ouderen met Alzheimer. Maar hoe lang zijn ze nodig? Als ik zelf die leeftijd heb bereikt, zit ik echt niet te wachten elke dag Hollandse pot! Nu is Nederland heel multicultureel en ik ken geen mensen die het liefst Hollandse pot eten.

Wat je gister hebt gegeten weet je vandaag niet meer, tenminste als je erg dement bent. Verder vinden de ouderen de hollandse pot nog het lekkerst en moeten ze al die vreemde maaltijden niet. Lekker gewoon, net als vroeger!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:16

Krieltje schreef:
Goed initiatief voor dementerende ouderen of ouderen met Alzheimer. Maar hoe lang zijn ze nodig? Als ik zelf die leeftijd heb bereikt, zit ik echt niet te wachten elke dag Hollandse pot!

Lieve meid, als jij straks 86 bent en dementerend, ga jij terug naar jouw jeugd. En als die jeugd Hollandse pot was, reken maar dat je daar, kwijlend en incontinent en wel, je gelukkiger bij voelt.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:17

Daarom vroeg ik me ook af hoe lang dit nodig is. Ik houd niet zo van Nederlands eten, alleen van bloemkool/broccoli met kaassaus :Y)
De oudere allochtonen van nu zijn hier op latere leeftijd gekomen, maar heel veel die er over 50 jaar komen zijn hier opgegroeid. Voor de ouderen van nu vind ik het een heel goed idee, ze verdienen het om zich prettig te voelen op hun oudere dag.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:17

En voor de ouderen van later wordt daar vast op een goede manier op ingesprongen ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:18

Kan heel goed dat dit over 50 jaar niet meer nodig is, omdat we dan écht multicultureel zijn geworden. Maar voorlopig nog niet, zeker niet als je hier de intolerantie leest...:x