Facebook op zijn kop door foto.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 23:56

Fiffill schreef:
Ik vraag me dan ook af of kinderen van 10 dit dan wel op hun wall te zien krijgen? Of zitten die dit soort dingen massaal te liken en houden ze het zo zelf in stand?

Dat weet ik niet, maar je kunt de fotos wel rapporteren. Het is volgens mij niet toegestaan om dergelijke fotos te posten. Nu kan het beheer natuurlijk niet alles filteren, maar als er genoeg rapporten komen zullen ze er wel naar kijken denk ik :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:00

Op internet moet dit zeker kunnen. Of facebook, hmja, imo eigenlijk wel. Ik vind het de taak van de ouders om hun kinderen in de gaten te houden op internet. En als jij veel kleine kinderen als vrienden hebt, kun je daar ook rekening mee houden door dit niet op je wall te posten of die kinderen uit te sluiten.

NeverGiveUp schreef:
Klopt het nou dat diegene een prijs gewonnen heeft? Want ik vind dit puur een schock foto, totaal niet kunstzinnig, apart of met een mooi effect, compositie? Het is gewoon een dood paard.

Er valt dan ook nog wel een discussie te voeren over wat kunst is. Vaak heeft kunst namelijk niet als doel alleen maar 'mooi' te zijn, maar om iets te vertellen of om iets los te maken. Iets los maken is met deze foto in ieder geval gelukt. En je kunt het smakeloos vinden, maar over smaak valt niet te twisten. Ik vind het geen leuke foto, maar ik vind 'm best mooi.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:01

Ah daar is Knoffer weer :') :))
Maar precies, ik vind het meer de zaak van de ouders dan van mij bijv (als ik zo'n foto zou posten). Er staan genoeg rare dingen op het internet die jonge kinderen niet hoeven te zien, daar let je toch een beetje op?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:02

Je hebt het over plaatsen op internet en plaatsen op facebook. Dat vind ik nogal een verschil. Facebook is voor mensen die je kent, de rest van internet is voor/over/van iedereen over de hele wereld.
Ik heb op youtube en andere sites nog wel schokkendere dingen gezien zoals executies en nog erger (zal hier niet in detail treden.
Deze foto is volgens mij gewoon uit een slachthuis, het ziet er nooit fijn uit natuurlijk maar zo superschokkend is het nu ook weer niet.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:02

Waarom zou dit niet op facebook mogen staan dan? Mogen er alleen knullig gephotoshopte poezenfoto's op facebook?

Deze foto heeft een fotowedstrijd gewonnen. De winnaar wordt gepubliceerd, zoals bij veel fotowedstrijden. In dit geval op facebook. De vraag is te herformuleren als: mag kunst gecensureerd worden wanneer het onderwerp te heftig wordt bevonden voor 'openbare' vertoning (op facebook). Wie bepaalt dan wanneer een foto of ander kunstwerk 'te heftig' is? En waarom zouden sommige onderwerpen niet voor iedereen zichtbaar mogen zijn?

Naar mijn mening moet kunst prikkelen, iets losmaken, je aanzetten tot nadenken. Er zit heel veel stof tot nadenken achter deze foto. Waar komt mijn vlees vandaan? Waarom is het geen probleem als dit met een koe gebeurt en wel wanneer het met een paard gebeurt? Of is het ook een probleem wanneer de slacht van een koe zichtbaar gemaakt wordt? Waarom willen we eigenlijk zo hard ontkennen waar ons vlees vandaan komt? etc.

Kortom: ik heb er absoluut geen bezwaar tegen dat deze foto op facebook staat. Wanneer deze foto anderen (ook minderjarigen!) aanzet tot nadenken en discussieren over de vleesindustrie is het doel bereikt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:04

Weet je ik snap het probleem niet.
Deze dingen gebeuren dagelijks en ja daar is een foto van gemaakt nou en.
En net alsof kinderen van 10 denken dat de hele wereld uit bloemetjes en bijtjes bestaat.
Ach ja waar kan een mens zich druk om maken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 00:05

_Mikey_: Maar waar trek je dan de grens? Wat nou als iemand pedofilie kunst vind, en een foto van een naakt kind post met pedofiele elementen, is het dan nog steeds kunst? Misschiene en radicale vergelijking, maar waar trek je de grens?

Tegenwoordig worden vooral de negatieve fotos gepost. Een foto van een blij varken bv word niet gepost, alleen de zwarte kant van de industrie word belicht..

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:08

Facebook hoeft toch niet te bepalen waar men wel of niet over na wilt denken!?
Als ik ergens over na wil denken zoek ik wel op YouTube, zap ik langs een docu kanaal of ga ik naar musea waar ik zelf kan bepalen of ik doorloop blijf staan en door zap.
Niemand anders kan voor men bepalen wat wel of niet schokkend is imo.
Laatst bijgewerkt door _Carien op 14-09-12 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:09

Hoe kan je dat nou vergelijken met pedofilie, vlees eet bijna iedereen, slachten is iets wat elke dag gebeurd en pedofilie is (godzijdank) nog altijd verboden bij de wet. Rare vergelijking :?

Marjo

Re: Facebook op zijn kop door foto.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 00:10

Again, waar trek je de grens in wat kunst is?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:12

Nou, dat lijkt me in dit geval toch niet zo moeilijk? Je kan het onderwerp zelf natuurlijk wel gebruiken. Maar er zijn bepaalde wetten dus niet álles zal mogelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 14-09-12 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:16

Carien87 schreef:
Als ik ergens over na wil denken zoek ik wel op YouTube, zap ik langs een docu kanaal of ga ik naar musea waar ik zelf kan bepalen of ik doorloop blijf staan en door zap.

Dat dus. Pedofilie of beter geformuleerd pedoseksueel gedrag en de daaruit voortkomende afbeeldingen, filmpjes etc zijn bij wet verboden. Deze beslissing is al voor ons gemaakt. Foto's van (gedeeltelijk) ontklede kinderen rapporteer ik dan ook (of ik stuur de ouders een berichtje dat zulke foto's beter thuis in het fotoalbum kunnen blijven wegens gevaar van misbruik).

De slacht van dieren is volkomen legaal. Ik vind het niet meer dan logisch dat ook de minder smakelijke kanten van je broodje frikandel belicht worden. Overigens zie ik regelmatig foto's van blije scharrelvarkens voorbij komen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:22

Carien87 schreef:

Facebook bepaalt niets, facebook is een infrastructuur die door gebruikers gevuld wordt, net als youtube.
Jij bepaalt wat je te zien krijgt door te bepalen wie je vrienden zijn en welke updates je daarvan in je nieuwsfeed ziet.

Marjoow schreef:
Mijn punt is eigenlijk dat ik de laatste tijd steeds meer van die zielige fotos voorbij zie komen, die moet je dan liken omdat je anders geen hart hebt.

Ach wat een onzin, als jij geen zin hebt om dat soort dingen te liken, moet je dat niet doen.
Ik zie dat trouwens nauwelijks voorbij komen gelukkig. Mensen die dat veel posten kun je ook uit je newsfeed gooien he.
Je hoeft niet meteen te defrienden om iemands updates niet meer te hoeven zien.

Fiffill schreef:
Ah daar is Knoffer weer :') :))
Maar precies, ik vind het meer de zaak van de ouders dan van mij bijv (als ik zo'n foto zou posten). Er staan genoeg rare dingen op het internet die jonge kinderen niet hoeven te zien, daar let je toch een beetje op?

:') :wave:
Haai :9k

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:37

helaas doet mijn toetsenbord het niet meer rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrMaar anders zei Ik meer , Ik heb ooK fotos gemaakt in een slagthuis en de fotos vind ik tog wel kunst

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:40

Morgen onderbouvv ik het vvel

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:46

Nou deze foto is nog heel bescheiden... :o Laats kwam ik op FB een foto tegen van een aap die levend ontveld is en die ze met een geweer en een peuk in zijn bek op de foto zetten, gewoon voor de lol! Afschuwelijk! Ik ben zelf wel voor het tonen van gruwelijkheden, daarmee creëer je in elk geval bewust zijn.. Maar die foto.. Ik werd er echt misselijk van! :r

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 01:07

Ik heb het gezien walgelijk
Naakt zou niet mogen maar dit wel ?slaat nergens op

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:54

Marjoow schreef:
Tegenwoordig worden vooral de negatieve fotos gepost. Een foto van een blij varken bv word niet gepost, alleen de zwarte kant van de industrie word belicht..

Facebook is geen instantie, Facebook ben je zelf, mét al je Facebookvrienden.
Wat je te zien krijgt op FB hangt dus af van je FB-vrienden. Ik heb een heleboel paarden- en fotografievrienden maar deze foto's heb ik (nog) niet voorbij zien komen.
Zijn er FB-vrienden die foto's posten die je niet wil zien, dan unfriend je ze toch? Hetzelfde geldt voor mensen die alleen maar negatieve berichten plaatsen. Door selectief te zijn met wie je wel/niet bevriend bent, filter je zelf de berichten die je te zien krijgt.

En vind je dat er meer blije foto's te zien moeten zijn, dan maak je die foto's zelf en plaats ze op FB. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:59

Marjoow schreef:
Fiffill schreef:
Ik vraag me dan ook af of kinderen van 10 dit dan wel op hun wall te zien krijgen? Of zitten die dit soort dingen massaal te liken en houden ze het zo zelf in stand?

Dat weet ik niet, maar je kunt de fotos wel rapporteren. Het is volgens mij niet toegestaan om dergelijke fotos te posten. Nu kan het beheer natuurlijk niet alles filteren, maar als er genoeg rapporten komen zullen ze er wel naar kijken denk ik :)

Kinderen van 10 horen officieel nog niet eens op fb thuis. Omzeilen ze dat door een fake geboortedatum in te vullen... tja... dan kun je ook dit soort dingen tegenkomen.

Helaas pindakaas.

Ik kan helaas de foto niet zien (ook voor bokt schijnt deze te schokkend te zijn :Z ) maar als het een gewoon geslacht paard is, tja. Dan kijk ik nog maar eens naar mijn boterham met ham. Die ham is ook dood. (maar dan snap ik al helemaal niet waarom er geen link op bokt zou kunnen staan, maar goed)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:07

sja, vlees eten is normaal, dus slachten is normaal...zo zie je nog eens waar je eten vandaan komt :+

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:42

Amaris als je het wil zien kijk dan op fotoacedemi dan zie je hem

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:31

Ik snap de ophef ook niet. Ik vind het geen schokkende foto, ik vind de foto wel wat hebben. En ongevraagd er mee geconfronteerd? Ik werd vorig jaar ook ongewild geconfronteerd met beelden van een doogeschoten Osama Bin Laden. En als ik in de krant blader dan word ik ook geconfronteerd met foto's die ik liever niet had willen zien. Loop ik in het Nation History Museum in Londen bij de expositie van de beste foto's van National Geographic dan zie ik grúwelijke foto's die wel hoog gewaardeerd worden door de jury.
En dan ben ik 25, maar diezelfde beelden kunnen ook bekeken worden door jonge(re) kinderen.

Wat is kunst? Wat wil je zien? Dat is voor een ieder persoonlijk. Kunst is het tonen van dingen ter vermaak, lering en het verbreden van je eigen geest, binnen de wettelijke kaders. Of je iets móói vindt staat daar weer helemaal los van.

Dus ja, ik vind dat dit soort foto's gewoon moeten kunnen. In de krant, op internet en ook op FB.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:57

De foto is verwijderd geweest maar staat nu weer terug in de openingspost, in de link. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:45

Ik.denk.dat.de.f0t0s.meer.t0t.hun.recht.k0men.in.swart/wit.Dan.is.het.minder.sh0ckerend
(st0m.t0etseb0rd |o )

Ik.kan.1.f0t0.laten.sien.die.ik.in.het.slachthuis.hep.gemaakt?Die.vind.ik.0nder.kunst.vallen....

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:01

Opvallend dat juist veel vegetariërs vinden dat dit moet kunnen. Lijkt er toch op dat vleeseters gewoon hun kop meer in het zand steken.

Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, en daarom vind ik dat dit ook op het internet mag staan. Du ook op facebook. Op het journaal zie ik ook wel eens schokkende dingen die ik misschien liever niet zou zien. En geloof me, er zijn ook zat kleine kinderen die het journaal meekijken. Moet er dan overal maar censuur op komen? Moeten we dan maar overal bloemetjes en regenboogjes laten zien?
Sorry, zo zit de wereld helaas niet in elkaar. :n