Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:58

Dan nog is dat slaafs zijn hun eigen keuze. Ik woon in dezelfde gemeente als NatasjavE maar in een dorpje waar ook een dergelijke ´zware´ kerk zit. Hier stemmen dus ook veel mensen SGP. Ik heb toevallig een leuke discussie gehad hierover met een buurtbewoner (die hier dus op stemt, en zijn vrouw ook), en ik ben tot de conclusie gekomen dat mensen toch echt zelf de keuze maken hierop te stemmen. Dat geldt dus voor zowel mannen als vrouwen - sommige vrouwen zien hun ´slaafse´ positie als iets fijns, als iets dat God voor/van ze wil. Niet als iets negatiefs. Dat is dan prima, toch? Ieder z´n keuze.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:59

mika11 schreef:
Ayasha en Patatkraam,
Er staat ergens in de Bijbel dat de vrouw de man moet gehoorzamen.
In deze kerken hier, hebben vrouwen ook geen taken in de kerk zoals ouderling, diaken, dominee.
Dat is alleen voor de man, vrouwen doen dingen als bezoekjes afleggen en zulke dingen.
De vrouwen hier vinden zichzelf niet slaafs, maar zij leven gewoon zoals zij denken dat God het wil.

ja en de bijbel vind ik ook nogal achterhaald

Anoniem

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:59

Ja, dat vind jij. Maar zij niet. En dat is prima, toch? Ieder z´n mening.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:01

Ffortuna schreef:

eens...je hoeft niet alles als negatief te beschouwen of achterhaalt als je het niet begrijpt..

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:04

mika11 schreef:
Ayasha en Patatkraam,
In deze kerken hier, hebben vrouwen ook geen taken in de kerk zoals ouderling, diaken, dominee.
Dat is alleen voor de man, vrouwen doen dingen als bezoekjes afleggen en zulke dingen.
De vrouwen hier vinden zichzelf niet slaafs, maar zij leven gewoon zoals zij denken dat God het wil.

Indd.
Maar in de bijbel word niet gesuggereerd dat de vrouw de man sláafs moet volgen. Er zitten grenzen aan.

Hetzelfde als dat er in de bijbel staat dat een vader zijn kinderen kastijdt, als hij ze lief heeft.
Wat er op neer komt dat hij ze strikt moet opvoeden, en ze straft. Dit omdat de kinderen er uiteindelijk zelf profijt van hebben.
Maar ook hierna word gezegd; kinderen, gehoorzaam uw ouders, behalve als het onredelijk is.
Tenminste, daar komt het in begrijpelijk Nederlands op neer :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:04

mika11 schreef:
Ayasha en Patatkraam,

Wat ze vinden, of hoe ze zich er onder voelen, veranderd niets aan de definitie. :D

Dat ik iets blauw, niet blauw vind, maakt het niet minder blauw. :+
Maar goed, ik word verkeerd begrepen heb ik het idee dus la-ma zitte.
Ik vind het een belachelijke partij.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:06

Ayasha schreef:
mika11 schreef:
Ayasha en Patatkraam,

Wat ze vinden, of hoe ze zich er onder voelen, veranderd niets aan de definitie. :D

Dat ik iets blauw, niet blauw vind, maakt het niet minder blauw. :+
Maar goed, ik word verkeerd begrepen heb ik het idee dus la-ma zitte.
Ik vind het een belachelijke partij.

Reageer nog even op mij, als je wilt ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:08

Ik kan veel van hun punten ook begrijpen hoor, ook waar het abortus of het homohuwelijk aangaat. Punten waar ik zelf radicaal anders over denk, maar ik snap, gezien de achtergrond, waarom zij erop tegen zijn, en kan dat ook prima respecteren.

Alleen zijn er een paar punten die ik echtécht niet kan begrijpen, die uit de OP..dus ik zou 't tof vinden als iemand die zou kunnen toelichten.

Ayasha: ik snap wat je bedoelt, alleen is blauw objectief meetbaar en slaafs niet. En er zit dan ook nog verschil tussen de woordenboekdefinitie en de culturele lading die om het begrip heenhangt. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:11

Anne_mieke88 schreef:
Ffortuna schreef:

eens...je hoeft niet alles als negatief te beschouwen of achterhaalt als je het niet begrijpt..

Maar dat is dan toch de mening van die persoon. En dat mag ook in een vrij land als Nederland
Als zij dat negatief of achterhaalt vinden, dan vinden zij dat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:12

DaniBanani schreef:
Ik kan veel van hun punten ook begrijpen hoor, ook waar het abortus of het homohuwelijk aangaat. Punten waar ik zelf radicaal anders over denk, maar ik snap, gezien de achtergrond, waarom zij erop tegen zijn, en kan dat ook prima respecteren.

Alleen zijn er een paar punten die ik echtécht niet kan begrijpen, die uit de OP..dus ik zou 't tof vinden als iemand die zou kunnen toelichten.

Ayasha: ik snap wat je bedoelt, alleen is blauw objectief meetbaar en slaafs niet. En er zit dan ook nog verschil tussen de woordenboekdefinitie en de culturele lading die om het begrip heenhangt. :)

Wat betreft jouw openingspost, de punten waar je nog vragen over had.
"Omdat God het wil"

Daar komt het eigenlijk op neer.
Iemand is ziek en heeft een lange lijdensweg.
Geen euthanasie, misschien wil God wel dat deze persoon deze weg moet volgen.
Abortus, je doodt een leven wat God geschapen heeft.
En je mag nooit tegen het werk van God ingaan.
Is lastig uitleggen, maar daar komen al die punten uit voort.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-09-12 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:12

mika11 schreef:

Dat is denk ik het belangrijkste - zij vinden dat ze het goed doen. Net als wij dat denken van onszelf. Dat is toch prima? Ik snap het gehakketak niet zo op een partij (helemaal van een Belg op een Nederlandse politieke partij :+ ). Ze doen niemand kwaad, je hebt er geen last van en het gros van de mensen die hier reageren wonen niet eens in een zwarte kousen gemeente (en ja, ik dus wel. Maar ik ben zelf niet gelovig) en weten dus amper waar ze het over hebben. Ga eens een gesprek aan met een vrouw die door jullie ´slaafs´ wordt genoemd en je ziet dat het ook maar gewone mensen zijn met hun eigen idealen. Die toevallig niet stroken met die van jou, maar ja, boeiend!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:12

Maar dat beantwoordt niet de vraag over de doodstraf. En ook niet mijn punt over de vrije wil van de mens. ;)

Ffortuna: dat gesprek probeer ik hier dus aan te gaan. :+ Ik woon niet bepaald in de buurt van een SGP-gemeente, en in mijn eigen woonplaats zal 't lastig zoeken worden met 0.5% SGP-stemmers. :P

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:16

DaniBanani schreef:
Maar dat beantwoordt niet de vraag over de doodstraf. En ook niet mijn punt over de vrije wil van de mens. ;)

Ffortuna: dat gesprek probeer ik hier dus aan te gaan. :+ Ik woon niet bepaald in de buurt van een SGP-gemeente, en in mijn eigen woonplaats zal 't lastig zoeken worden met 0.5% SGP-stemmers. :P

Alles is beredeneerd vanuit de bijbelse wetten, of bijbelse voorschriften. Sommige dingen zelfs gebaseerd op keuzes die Jezus vroeger maakte, en wat staat beschreven in de bijbel.
Die wetten, levenswijzen en ideeëen zijn vertaald naar het nu, en in grote lijnen nu de partijprogramma van de SGP.
En in grote lijnen de levenswijze van christelijke mensen.

Wat is je punt over de vrije wil van een mens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:19

Danibanani, dat snap ik :D maar ik reageer op de mensen die weer reageren, haha. Ik denk dat je echt een SGP-stemmer nodig hebt om te reageren op jouw vragen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:19

DaniBanani schreef:

Van de doodstraf snap ik ook niet, hoe dat zit.
Wat betreft de vrije wil van de mens: als je gelooft in God en de Bijbel wil je niet anders dan deze weg volgen.
Alleen is de ene kerk veel strenger met de regeltjes dan de andere.
Daar zijn oorlogen en ruzies om geweest, dus daarom is het ook haast niet uit te leggen. :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:20

Jo_vales schreef:
Alles is beredeneerd vanuit de bijbelse wetten, of bijbelse voorschriften. Sommige dingen zelfs gebaseerd op keuzes die Jezus vroeger maakte, en wat staat beschreven in de bijbel.
Die wetten, levenswijzen en ideeëen zijn vertaald naar het nu, en in grote lijnen nu de partijprogramma van de SGP.

Wat is je punt over de vrije wil van een mens?

Dat staat in de OP. En ik begrijp prima waar de oorsprong ligt van de partij en hun programma. Ik ben niet op zoek naar de theoretische achtergrond, maar naar de stem van hun kiezers. Waarom is iemand anti-abortus maar pro-doodstraf? Dát kan ik moeilijk rijmen. En aangezien er ook voldoende Christenen zijn die CU stemmen, of CDA, of heel iets anders, is het niet zo simpel als 'het staat in de Bijbel.' Ik wil graag weten waarom individu A, als SGP-stemmer, die keuze maakt, en waarom hij of zij van mening is dat God abortus wel veroordeelt maar een doodstraf niet.

Ffortuna schreef:
Danibanani, dat snap ik :D maar ik reageer op de mensen die weer reageren, haha. Ik denk dat je echt een SGP-stemmer nodig hebt om te reageren op jouw vragen.

Ja, dat denk ik ook. Daarom hoop ik van harte dat er een paar willen reageren. Volgens het "Wie krijgt jouw stem op 12 september?" topic zijn het er 7. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:22

DaniBanani:
Als ik het simpel probeer uit te leggen:
De mensen van de 'zware' kerken stemmen SGP.
De mensen van de lichtere, modernere kerken stemmen CDA, CU

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:25

Ik heb nu CDA gestemt, maar het zelf ook wel een SGP gestemt...de beweegredenen waren voor mij heel anders dan ben je tegen abortus en voor doodstraf. Meer van ik ben Christen en vind het belangrijk dat er in ieder geval iemand iets van een christelijk oogpunt bekijkt in de kamer.
Maar dat is voor ieder persoonlijk...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:33

Anne_Mieke: natuurlijk zal iedereen andere beweegredenen hebben om op de SGP te stemmen, en is het zéker niet zo simpel als abortus en doodstraf. Maar ik neem aan dat iemand die SGP stemt het wel grotendeels eens is met hun lijn van denken, en dan misschien zelf óók wel anti-abortus maar pro-doodstraf is. Ik kan dat niet rijmen, zij wel. Dan wil ik graag weten: hoe kan dat? Hoe kan je, vanuit de Bijbel of persoonlijke overtuiging, beredeneren dat 't ene wel mag en het ander niet?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:36

Ik ben zelf anti-abortus en doodstraf...Ik ben juist VOOR vrede en in vrede samenleven met iedereen.. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:36

Nog één uitleg proberen:

Ik noem het maar even SGP stemmers (zware kerk):
Zij geloven de Bijbel van A t/m Z, leven ernaar zoals het is beschreven.
Wat er staat, dat staat er, daar valt niks aan te veranderen.
Dus ook over doodstraf, abortus, homosexualiteit, euthanasie

De CU stemmers (lichtere, modernere kerk):
Leven ook naar de Bijbel maar proberen wel de bijbel in onze tijd te plaatsen.
Dus niet zo zwartwit.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 12:48

Mika..dat snap ik zelf ook wel. Ik zoek geen theoretische achtergronden. Ik wil weten hoe een stemmer dat uitlegt. Welke passages in de Bijbel passen bij de standpunten, vinden zij oprecht dat de mens het recht heeft om de zwaarste straf uit te delen, zijn ze echt voor de doodstraf of accepteren ze dat als onderdeel van het partijprogramma?

Want ook 'de Bijbel geloven' is niet zo eenvoudig, aangezien het over interpretatie gaat. Een kind mogen kastijden wordt door persoon A opgevat als een tik op de kont en door persoon B als een afranseling met de riem, bij wijze van spreken.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:49

Ja ok maar ik probeer het ook altijd net zwart-wit neer te zetten en alles vanuit liefde rescpect naar elkaar toe te bekijken. En mijn moeder ook. En toch stemt ze sgp. Er zit wel degelijk verschil in. Niet iedereen is hetzelfde :)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:48

Anne_mieke88 schreef:
Ik ben zelf anti-abortus en doodstraf...Ik ben juist VOOR vrede en in vrede samenleven met iedereen.. :)

Even ter verdeuidelijking: Dus als jij verkracht wordt en zwanger raakt, dan zou je abortus niet overwegen, dat is geen optie?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:51

klopt :j
maar dat is voor iedereen persoonlijk :)