Zijn kerk en staat nog wel gescheiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:59

NatasjavE schreef:
Maar de SGP laat gewoon de helft van de bevolking niet mee doen en onderdrukt de rechte van de vrouw.

Toen SGP vrouwen massaal lid werden van D66 heeft D66 zelf ook een stop voor vrouwen ingevoerd :roll:
Hoezo dubbele moraal???
http://sargasso.nl/archief/2010/04/22/d ... n-als-lid/

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:07

Albert schreef:
NatasjavE schreef:
Maar de SGP laat gewoon de helft van de bevolking niet mee doen en onderdrukt de rechte van de vrouw.

Toen SGP vrouwen massaal lid werden van D66 heeft D66 zelf ook een stop voor vrouwen ingevoerd :roll:
Hoezo dubbele moraal???

Nog dubbeler...van de SGP mogen ze wel lid worden van D66 maar niet van de SGP....om D66 een klein beetje minder seculier te krijgen?

Daar zou ik ook niet op zitten wachten als partij.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:07

Albert schreef:
NatasjavE schreef:

Hoezo dubbele moraal???

Niets dubbele moraal, deze (imo onderdrukte) vrouwen werden door de SGP misbruikt omdat de "heren" op hun zielige pikjes waren getrapt en de D66 heeft groot gelijk dat zij deze niet in de partij toelaten :Y)

Blue_Eyes

Re: Zijn kerk en staat nog wel gescheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:09

En tegelijk is dit hele verhaal in de link een grote HOAX :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:15

Dat wil ik best geloven..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:25

Ach, kan best een hoax zijn maar ik zou de SGP er best voor aan zien het is toch een bende enorm zielige geschifte mannetjes....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:34

Maar als je als partij je zo druk maakt over het feit dat SGP vrouwen niet lid mogen worden zou je ze zelf toch met open armen moeten ontvangen?
Blijkbaar vind D66 een gereformeerde vrouw minder dan een atheïstische vrouw.
Volgens mij maak je jezelf dan compleet ongeloofwaardig.
Ik had ze gewoon lid laten worden en wie weet wat daar uit was gekomen, ook gereformeerde vrouwen hebben namelijk lerend vermogen.
Ik vind het nog steeds een gemiste kans van D66.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:52

Albert schreef:
Maar als je als partij je zo druk maakt over het feit dat SGP vrouwen niet lid mogen worden zou je ze zelf toch met open armen moeten ontvangen?
Blijkbaar vind D66 een gereformeerde vrouw minder dan een atheïstische vrouw.
Volgens mij maak je jezelf dan compleet ongeloofwaardig.
Ik had ze gewoon lid laten worden en wie weet wat daar uit was gekomen, ook gereformeerde vrouwen hebben namelijk lerend vermogen.
Ik vind het nog steeds een gemiste kans van D66.

Wat een onzin als er al iets klopt van dit verhaal werden die vrouwen echt geen lid omdat ze de partij wilde steunen of van hen te leren maar omdat ze hem ten gronde wilde richten. De mannen een vrouwen van de SGP zijn zo gehersenspoeld in hun extremistische denkbeelden dat het geen enkel nut dient deze vrouwen toe te laten tot D66 :roll: .

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:58

Ze werden lid om hun mening te geven, waarom is de mening van een gereformeerde vrouw in jouw ogen dan minder waard dan die van een niet gelovige vrouw?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:06

Albert schreef:
Ze werden lid om hun mening te geven, waarom is de mening van een gereformeerde vrouw in jouw ogen dan minder waard dan die van een niet gelovige vrouw?

De mogelijkheid om lid te worden van een politieke partij bestaat om de ideologie van zo'n partij te ondersteunen niet om " je mening te geven". Bovendien hebben de vrouwen van de SGP geen mening over politiek, die zijn goed afgericht.....

Ik denk dat ik ook niet bij het SGP aan hoef te kloppen om lidmaatschap.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:12

Volgens mij mag je lid worden bij de SGP maar je mag geen functie uitoefenen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:16

Heb je dat al geprobeerd dan Liedje89?
Ik ben zelf absoluut niet gelovig maar woon al wel mijn hele leven midden op de Veluwe en het is mijn ervaring dat gelovige mensen helemaal niet zo extreem zijn als ze worden afgeschilderd.
Je kunt gewoon met ze praten en een discussie aan gaan, termen als extremistisch en gehersenspoeld vind ik erg kortzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:19

Je hebt binnen elk geloof zo enorm veel gradaties.

Van de mensen die niet per se naar de kerk gaan op zondag tot de mensen die hun buren boos aankijken omdat die op zondag hun auto willen wassen...

Ik hoef bijvoorbeeld niet in Staphorst te gaan wonen, hoewel ik het een geweldig dorp vind...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:01

Albert schreef:
Heb je dat al geprobeerd dan Liedje89?
Ik ben zelf absoluut niet gelovig maar woon al wel mijn hele leven midden op de Veluwe en het is mijn ervaring dat gelovige mensen helemaal niet zo extreem zijn als ze worden afgeschilderd.
Je kunt gewoon met ze praten en een discussie aan gaan, termen als extremistisch en gehersenspoeld vind ik erg kortzichtig.

SGPers zijn ook christenen met vrij extreme standpunten, iit tot bijv mensen die het CDA of de CU aanhangen. Toen het zo speelde dat de SGP geen vrouwen toeliet zijn ze veel in de actualiteiten programma's geweest ook over de vrouwen van de SGP en daarbij werden ze ook gewoon geïnterviewd en geven ze braaf aan dat ze van god dat allemaal maar aan de mannen moeten overlaten en dat ze zelf geen mening hebben over politiek. Als je de petitie leest zoals die toen door de SGP werd gemaakt stond daar eigenlijk in dat zij vinden dat godsdienstvrijheid voor het gelijkheidsbeginsel zou moeten komen. Dat betekend dus eigenlijk dat ze vinden dat je mensen best mag onderdrukken als zij in de ogen van god niet gelijk zijn en zij beslissen natuurlijk hoe god dat ziet :x .

Als je op de SGP site zoekt naar vrouwen kom je alleen bij abortuswetgeving uit. Wat voor mij een beetje bevestigd dat we voor de SGP slechts onhandige broedmachines zijn :Y)

EDIT: Trouwens woon ik ook op de veluwe en ik vind het slechts heel irritant dat hier alles op zondag maar steeds dichtblijft en je helemaal naar utrecht of brabant moet als zondag toevallig je enige vrije dag is. Verder heb ik helemaal geen last van christenen ofzo, alleen de SGP standpunten vind ik wel degelijk zeer extremistisch.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:08

De extremere standpunten van de SGP zijn niet relevant of interessant aangezien de SGP nooit voldoende stemmen zal hebben om maar enige invloed van betekenis te krijgen. En dat is volgens mij mede dankzij diezelfde standpunten.

Ik kan me er alleen daarom al niet druk om maken, in tegenstelling tot de extremere standpunten van partijen die wel groot zijn geworden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:54

gummie schreef:
Ik kan me er alleen daarom al niet druk om maken, in tegenstelling tot de extremere standpunten van partijen die wel groot zijn geworden.

Nou, dat is inderdaad zo. Er zijn op moment twee partijen die ik toch zeker liever niet zou zien regeren, die minstens 7x zoveel stemmen hebben als de SGP. En die daarme minstens 7x gevaarlijker zijn.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:14

kerk en staat zijn wel echt gescheiden, dat wil zeggen dat de kerk zich niet mag bemoeien met het regeren en dergelijke.
maar als degene die in de partijen zitten hun geloofsovertuigingen bij hun beslissingen en plannen over het land willen betrekken, dan mag dat natuurlijk. dat kan inderdaad lijken alsof het niet meer zo heel erg gescheiden is. iedereen heeft gewoon recht om te doen en te zeggen en te denken wat ze willen, dus dat mag ook met hun geloof te maken hebben.
ook de hele extreme gedachten als het verbieden van euthanasie en abortus zelfs na een verkrachting mogen dus gewoon gedacht en uitgesproken worden ook al kan het natuurlijk wel heel ver gaan zo.

het is gewoon zo dat er steeds minder mensen naar de kerk gaan en dat veel mensen moeite hebben met van dit soort hele strenge geloofsovertuigingen. ik denk dat heel veel mensen daar moeite mee hebben.

ik den dat het inderdaad zo is dat de partijen zich meer op kleinere, misschien wel 'extremere' groepen in nederland gaan richten. zoals mensen nederland uit willen sturen en zelfs vrouwen nog steeds rechten verbieden en vrouwen die er nog mee instemmen ook.
het zijn niet echt partijen meer die zich op het hele volk richten, maar meer op een deel ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:29

Blue_Eyes schreef:
Iedere partij heeft als achtergrond een geloofsovertuiging. Of je daar nou de naam God aan hangt of niet.

Nee hoor, er is namelijk ook een verschil tussen ergens in geloven en ergens over nadenken. Een ideologie bestaat doorgaans uit denkbeelden die besproken en getoetst kunnen worden. Bij religie is dat toch anders.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:39

liedje89 schreef:
EDIT: Trouwens woon ik ook op de veluwe en ik vind het slechts heel irritant dat hier alles op zondag maar steeds dichtblijft en je helemaal naar utrecht of brabant moet als zondag toevallig je enige vrije dag is.

Wat apart, wij wonen vlakbij Apeldoorn en daar kun je gewoon elke zondag naar de supermarkt en elke 1e zondag van de maand zijn alle winkels in de stad open ;)
Zover ik weet ligt Apeldoorn aardig centraal op de Veluwe maar misschien woon jij op een andere Veluwe?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:46

Albert schreef:
liedje89 schreef:
EDIT: Trouwens woon ik ook op de veluwe en ik vind het slechts heel irritant dat hier alles op zondag maar steeds dichtblijft en je helemaal naar utrecht of brabant moet als zondag toevallig je enige vrije dag is.

Wat apart, wij wonen vlakbij Apeldoorn en daar kun je gewoon elke zondag naar de supermarkt en elke 1e zondag van de maand zijn alle winkels in de stad open ;)
Zover ik weet ligt Apeldoorn aardig centraal op de Veluwe maar misschien woon jij op een andere Veluwe?

Supermarkt is hier inderdaad ook open maar de rest blijft potdicht, 1 keer in de maand zet nu ook niet echt zoden aan de dijk trouwens. Wat is dat nou voor pietluttig gezeik, ga niet niet naar de winkel heb je er ook geen last van. Je mag niet ontslagen of geweigert worden omdat je niet op zondag wilt werken dus wat is nu het probleem?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:02

Dus in Brabant en Utrecht zijn elke zondag alle winkels open????
Dat geloof je zelf toch niet?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:11

Albert schreef:
Dus in Brabant en Utrecht zijn elke zondag alle winkels open????
Dat geloof je zelf toch niet?

niet alle winkels maar wel veel. en hier in brabant wisselt elke stad elkaar af met koopzondagen :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:16

Lovely schreef:
Nee hoor, er is namelijk ook een verschil tussen ergens in geloven en ergens over nadenken. Een ideologie bestaat doorgaans uit denkbeelden die besproken en getoetst kunnen worden. Bij religie is dat toch anders.

Gezien het aantal christelijke stromingen (pkn, rk en alle geref stromingen) is er binnen de ‘kerk’ (of eigenlijk kerken) ook ruimte voor discussie. Er blijft echter een ‘basis’ staan en die halen ze uit de bijbel. Ik denk zelfs dat dat ergens stabieler is (ongeacht of je het er mee eens bent of niet - je weet nl. waar je aan ‘toe’ bent) dan iets gaan lopen roepen aan de waan van de dag, zoals bijv. PVV doet.

Ik zie hier opmerkingen voorbij komen dat de SGP extremistisch is.. misschien in onze huidige samenleving kunnen hun opvattingen (zeer) star overkomen. Extremistisch vind ik wel erg ver gaan, krijg ik zelf toch Volkert van der G en Breivink ideeen van .Dat zie ik van de Staij nog niet zo snel doen :D Mijn partij is het zeker niet, maar ik zie toch liever hen dan een Wilders. De partijen van tegenwoordig buitelen over elkaar naar de waan van de dag om maar stemmen te trekken. Is de verkiezing over trekken ze hun eigen lijn weer. Nee wij zijn tegen hypotheekrente aftrek. Oh is de meerderheid van NL voor nou dan zijn wij ook maar voor. Volgens mij werkt het nou net andersom.. Op zo’n manier weet je dus absoluut niet waar een partij voor staat en krijgen sommige figuren vrij spel om maar wat roepen wat aantrekkelijk is. Een deel van Nederland denkt niet verder na en staat te juigen. Maar dat heeft niks met politiek te maken.

En om nu gelijk te vrezen dat de SGP ooit de m-p zal leveren… nou dat is ongegrond := Ze hebben al jaren 2 a 3 zetels. Daarmee vertegenwoordigen ze een gedeelte van de bevolking. Prima. Meer hoeft het ook niet te worden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:21

Wat mij betreft zouden alle confessionele partijen zo snel mogelijk mogen verdwijnen. Ik heb geen problemen met de religie op zich (ookal geloof ik zelf niet), maar vind het niet terecht dat er religieuze waarden opgelegd worden aan ongelovigen. Iets als abortus vind ik een persoonlijke beslissing. Ik vind niet dat de staat jou kan verbieden een ongewenst kind weg te laten halen. Ben je gelovig en ben je erop tegen, dan doe je het toch niet? Zolang mij die mogelijkheid maar niet ontnomen wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:28

xSwanHeart dat is nu democratie. Dat is nu net waar het omdraait jij wil niet dat jouw opgelegd wordt geen abortus te plegen. De lokale christelijke supermarkthouder wil niet open op zondag, maar MOET van de gemeente. Iemand wil om 12 uur ’s nachts rust, maar dat kan niet want twee huizen verder is een kroeg die tot 2 uur ’s nachts open mag blijven. Iemand wil niet dat zijn 17 jarige zoon om alcohol gaat, maar de wet zegt dat ie het gewoon mag kopen.. :+

Daarom zijn wetten en regelgevingen, die maak je samen. Je kan niet rekening houden met alleen maar ‘jij’, maar je moet schipperen tussen al die ‘jij’ en die ‘wij’ zijn. We zijn een samenleving, dus we zullen ook samen rekening moeten houden met elkaar.

Elke partij legt je ‘wat’ op, is het geen kwestie als abortus, dan is het wel meer betalen als je boven een bepaald inkomen zit, dwingen dat je twee mensen trouwt, je inkomsten afstaan voor herverdeling aan mensen die niet werken, kinderen hebben of aow krijgen.

En wat de meerderheid (51%) vind is dus democratie :)