Breivik krijgt 21 jaar.

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:09

De straf vind ik te weinig, maar ik denk dat als die gast ooit vrij komt daar echt niet lang van kan genieten.
Zal vast wel iemand rondlopen die een paar jaar wil zitten om hem van de wereld te helpen.

Dus ik denk dat zolang hij vast zit het beter heeft dan als die los is.

Ook vind ik dat het vastzitten van mensen de staat veel te veel geld kost (ook in NL) en denk dat daar eens iets aan gedaan moet worden, maar dat is weer een andere discussie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:10

nou dat hoop ik toch niet zeg: dat het maar 2 keer met 5 jaar verlengd kan worden...maar het zinnetje 'als breivik nog een gevaar vormt etc' zegt al genoeg: zolang zij vinden dat hij nog steeds een gevaar is, kan het verlengd worden

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:10

Muurp schreef:
Dat zou inderdaad dan kunnen betekenen dat hij levenslang zou kunnen krijgen.

:j

en ze kunnen evt door testen enz enz hem eerder vrijlaten net zoals in nederland met goed gedrag.. al hoor ik hier dat dit nooit gaat gebeuren bij breivik

evanescence

Re: Breivik krijgt 21 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 14:11

Volgens mij kan het gewoon verlengt worden tot hij dood is.

Teminste dit staat er bij rtl op.

Anders Breivik zou zijn hele leven in de gevangenis kunnen blijven zitten. De wet in Noorwegen omschrijft twee verschillende soorten gevangenisstraf. Breivik heeft 'forvaring' gekregen, dat houdt in dat er na het uitzitten van zijn straf elke vijf jaar wordt gekeken of hij nog een gevaar vormt voor de samenleving. Zijn straf kan dus elke vijf jaar verlengd worden en zo uiteindelijk een levenslange straf worden.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:15

Laten we dat maar hopen :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:16

gelukkig maar...brr krijg zo de kriebels van die vent...heb de uitspraak niet eens gezien: iedere keer als ik hem in beeld zag tijdens het proces en die 'term zal ik maar niet plaatsen' met zn voldane grijns kreeg ik iedere keer de neiging om die rotkop door mn beeld de huiskamer in te trekken en hem te wurgen.

Bah wat een walgelijk en laf ventje is dat zeg.

Vind het echt knap van die rechters en andere mensen in de zaal dat ze dit niet gedaan hebben

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:23

Ik denk dat ik ook ontoerekeningsvatbaar zou worden als hij tegenover me zou staan.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:24

Hij blijft wss zijn hele leven vastzitten, zolang ze hem niet vertrouwen om terug te keren in de maatschappij verlengen ze de straf gewoon. En ik gok dat dat wel zo zal blijven... Walgelijk hoe hij daar in de rechtszaal zat :r Van mij hadden ze hem ook die psychiatrische hulp mogen geven en daarnaast ook nog de gevangenisstraf. Dit wou hij zelf ook.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:30

Lante schreef:
Het is voor Wilders geen reclame dat Breivik publiekelijk zijn aanhanger is, maar ze willen en denken hetzelfde.
Ze bewandelen enkel een andere weg om er te komen; wat dat betreft is Wilders nog niet zo dom....
En dat is dan ook het enige compliment dat hij ooit uit mijn toetsenbord zal krijgen. Het maakt hem helaas daardoor nog veel gevaarlijker dan Breivik. Er zijn toch veel mensen die erin trappen in mijn omgeving.

Idd, alleen is de manier wat wilders doet meer vergelijkbaar met wat hitler deed...

Jeetje, ik dacht dat nederlamd altijd zo soft was wat straffen betreft, maar Noorwegen dus ook...
En hem dan ook nog als niet gestoord verklaren :n
Wat mij betreft krijgt hij levenslang, en is hij hartstikke gestoort...

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:32

Wilders vergelijken met Hitler is imo een beetje overdreven... :)

Maar Wilders en Breivik komen wat betreft de gedachtegang wel erg overeen.
Alleen Wilders pakt het anders (ik wil niet zeggen beter... Maar zijn manier zorgt in ieder geval niet voor doden) aan dan Breivik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:40

Hitler heeft aan het begin van zijn loopbaan geweldige dingen gedaan en was hij niet aan het moorden en vervolgen van Joden en het oorlog voeren geslagen, dan had hij hiervoor waarschijnlijk een nobelprijs gekregen. Hij heeft de economie in Duitsland in korte tijd geweldig op gang gekregen in tijden van enorme crisis en de Duitsers kropen daardoor voor hem en hij kon niet meer verkeerd doen. Hierdoor kreeg hij de kans om op zo'n grote schaal later oorlog te voeren en joden te vervolgen (en zigeuners).
Laatst bijgewerkt door Lante op 24-08-12 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:41

Qua aanpak wel imo.
Voor zover ik heb geleerd met heschiedenis (1 vd laatste hoofstukken ging noh over hem), en hij begind dus ook met dat de crisis door de joden komen, wat wilders nu dus ool doet. Hitler was nog niet meteen zo erg.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:44

Maar met het oog wat Hitler na zijn 'goede' (even tussen haakjes, vind het woord in 1 zin met Hitler namelijk niet echt kloppen.. := ) daden heeft gedaan vind ik persoonlijk dat het niet te vergelijken is. Dat is waar Hitler om bekend staat.

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:46

Voor zijn eigen veiligheid zal Breivik wel eenzame opsluiting gaan krijgen. Zijn lot zal anders hetzelfde zijn als bij pedo's }:). Als hij ontoerekeningsvatbaar zou zijn verklaard zou het hele proces over gemoeten omdat ie dan in hoger beroep zou gaan. Denk niet dat ze daar op hebben zitten wachten. Wijze beslissing.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:51

Geschiedenis herhaalt zich uiteindelijk altijd...

Gekken zijn gevaarlijk, inteligente gekken als Breivik zijn ontzettend gevaarlijk; intelligente gekken met geduld, arrogantie, visie en werkzaam in de politiek in tijden van crisis zijn extreem gevaarlijk.

Het gaat er niet om waar Hitler om bekend staat, het gaat erom hoe het heeft kunnen gebeuren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:18

Wat ik zo vreselijk vind is dat hij gewoon kan corresponderen met de buitenwereld. Brieven versturen, studeren en boek schrijven. :r

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:20

Nee, dat hoeft van mij ook niet inderdaad ... Eenzame opsluiting wat mij betreft.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:19

Persoonlijk vind ik het goed dat hij toerekeningsvatbaar verklaard is en zonder alle gedetailleerde info te kennen lijkt mij dat dit ook klopt. Zou hij naar een psychiatrische inrichting gestuurd zijn, en de artsen verklaren op enig moment dat hij niet ontoerekeningsvatbaar is of behandeling niet op hem van toepassing is omdat zijn daad een uiting van ideologie en niet van geestesziekte is, begint de hele poppenkast weer opnieuw aangezien hij dan "uitbehandeld" zou zijn....

Hoe dan ook: 21 jaar en daarna telkens verlenging. De kans dat die verlenging er telkens komt is imo groot, juist omdat Breivik blijk geeft van een opvatting en een daaropvolgend handelen die een buitengewoon groot gevaar is en zal zijn voor de samenleving. Geen spijt, zeer extreme opvattingen, diepgewortelde overtuiging (ideologie). Zolang hij deze tentoon spreidt, zal geen enkele rechter hem vrijlaten. Hij staat zo stevig achter zijn standpunten dat de kans klein is dat hij binnen nu en het eind van zijn gevangenisstraf van mening/ opvatting verandert.

Mijn gehele familie is van Noorse komaf en woont in Noorwegen. Ben net terug van vakantie daar, en de Noren hebben alles betreffende Breivik op de voet gevolgd. Mijn oom had liever gehad dat ze hem hadden vrijgesproken..... (je raadt wel waarom). Maar zoals ik het begrepen heb, kan Breivik inderdaad de rest van zijn leven worden vastgehouden. Alleen de uitspraak levenslang bestaat niet. Maar met verlengingen komt het wel op hetzelfde neer.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:11

Nou als hij lachend daarop reageerde wil ik zijn kop wel eens zien als hij ooit vrij mocht te komen, geloof dat ie door iedereen altijd vuil aangekeken zal blijven worden. Die gast moeten ze net zo doen als wat hij al die slachtoffers aangedaan heeft.
evanescence schreef:
Amaranth7 schreef:
Ik hoorde dat hij waarschijnlijk nooit meer vrij komt :). Maximale straf in Noorwegen is 21 jaar, maar die zullen ze waarschijnlijk zijn leven lang nog blijven verlengen :).

Mag ook wel, met zijn afschuwelijke 'trots' voor zijn daad.. :r

Hij reageerde lachend..... _-:(

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:15

Fiemo: Ik denk dat ze wel meer doen met hem dan alleen vies aankijken ....

Waar is eigenlijk die documentaire terug te kijken?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:17

Denk ik ook wel sharoontje

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:27

Hmmm wat jammer dat de tijd van de Vikingen voorbij is :o

Lekker iedere 5 jaar verlengen die straf.. daaaagh :evaw:

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:29

Sharoontje,

Ik heb deze documentaire bekeken op RTL 4, dus daarbij denk ik dat hij wel terug te zien is op RTL Gemist.

Succes.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:31

Dat vind ik veels te mild, die gevangenis waarin hij verblijft is mij nog te goed en te luxe en dat verdiend die engerd niet.

Hij spoort totaal niet en zal ook nooit weer normaal worden, blijft een gevaarlijk gek.

Hij moet gewoon kei en keihard werken onder zware toezicht (schoonmaken/onderhouden etc. werk dat absoluut niet zo fijn is) en in een zeer sobere gevangenis en als hij niet meer werken kan volgt een doodstraf, dat is echt wat hij verdiend.

Vergeet nooit niet dat hij heel veel mensen vermoord heeft dus eerst keihard gratis laten werken en dan als hij het niet meer kan lekker afmaken zoals wat hij gedaan heeft bij al die onschuldige jonge mensen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:33

Maar als ik het goed begrijp krijgt hij 10 tot 21 jaar.
Dat betekend dus dat hij ook na 10 jaar al vrij kan komen? Wie beslist of dat mag? Zijn dat weer van die goed gedrag regeltjes enzo? En wat zijn de eisen om de straf met 5 jaar te kunnen verlengen? Dat zal toch ook niet zomaar gaan lijkt me?

Ik vind het wel wat magertjes, helemaal omdat ze destijds schijnbaar zoveel moeite deden hem de rest van zijn leven in de bak te laten zitten.