mirim schreef:NatasjavE schreef:Ja dat is lastig. Maar juist dan op school niet onoverkomelijk. Je moet passend onderwijs bieden.
(Ik heb er zelf een die hoogbegaafd is)
Maar als geen school ze wil hebben zijn ze niet alleen dyslectisch en HB maar ook gewoonweg spuugvervelend.
Met je laatste opmerking ga je wel heel erg ver NatasjavE...niet alle kinderen die HB zijn en dyslectisch of een andere stoornis hoeven spuugvervelend te zijn om geweigerd te worden op school! Helaas is er voor sommige kinderen in Nederland gewoon geen onderwijs en geen school die ze hebben wil. En neem maar van mij aan dat het ook een kind kan betreffen die NIET spuugvervelend is en geen enkele last in de klas veroorzaakt.
Het is voor mij misselijkmakend als jij zo makkelijk een oordeel velt over andermans kinderen alleen maar omdat jezelf een HB kind hebt die ( nog ) wel binnen dit onderwijssysteem een plekje heeft. Weet wel dat het binnen het VO soms nog moeilijker is voor HB- ers en ' anderszijnden' dan op de basisschool.
Ik zeg niet dat alle kinderen die hoogbegaafd zijn dyslectisch zijn of spuugvervelend zijn. Ik zeg dat ik denk dat deze kinderen( dus diegene die gaan zeilen) dat wel eens kunnen zijn. Ik kan me nl niet voorstellen dat een school zomaar de handdoek in de ring gooit.
Ik heb zelf een hoogbefaafd kindje en die is niet dyslectisch en ook niet spuugvervelend. Is het onderwijs moeilijk passend te krijgen? Ja voor hoogbegaafden is dat in Nederland heel erg lastig. En voor alle andere anders zijnde kinderen ook.
Het is van de zotte dat Leonardo onderwijs het moet hebben van giften van derde. Hoogbegaafde krijgen geen extra geld voor extra begeleiding. Terwijl deze kindrren het ook nodig hebben.
Of ze echt spuugvervelend zijn weet iknuiteraard niet....maar het is niet alleen vanwege dyslectie.