Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:37

mirim schreef:
NatasjavE schreef:
Ja dat is lastig. Maar juist dan op school niet onoverkomelijk. Je moet passend onderwijs bieden.
(Ik heb er zelf een die hoogbegaafd is)

Maar als geen school ze wil hebben zijn ze niet alleen dyslectisch en HB maar ook gewoonweg spuugvervelend.

Met je laatste opmerking ga je wel heel erg ver NatasjavE...niet alle kinderen die HB zijn en dyslectisch of een andere stoornis hoeven spuugvervelend te zijn om geweigerd te worden op school! Helaas is er voor sommige kinderen in Nederland gewoon geen onderwijs en geen school die ze hebben wil. En neem maar van mij aan dat het ook een kind kan betreffen die NIET spuugvervelend is en geen enkele last in de klas veroorzaakt.
Het is voor mij misselijkmakend als jij zo makkelijk een oordeel velt over andermans kinderen alleen maar omdat jezelf een HB kind hebt die ( nog ) wel binnen dit onderwijssysteem een plekje heeft. Weet wel dat het binnen het VO soms nog moeilijker is voor HB- ers en ' anderszijnden' dan op de basisschool.

Ik zeg niet dat alle kinderen die hoogbegaafd zijn dyslectisch zijn of spuugvervelend zijn. Ik zeg dat ik denk dat deze kinderen( dus diegene die gaan zeilen) dat wel eens kunnen zijn. Ik kan me nl niet voorstellen dat een school zomaar de handdoek in de ring gooit.

Ik heb zelf een hoogbefaafd kindje en die is niet dyslectisch en ook niet spuugvervelend. Is het onderwijs moeilijk passend te krijgen? Ja voor hoogbegaafden is dat in Nederland heel erg lastig. En voor alle andere anders zijnde kinderen ook.
Het is van de zotte dat Leonardo onderwijs het moet hebben van giften van derde. Hoogbegaafde krijgen geen extra geld voor extra begeleiding. Terwijl deze kindrren het ook nodig hebben.

Of ze echt spuugvervelend zijn weet iknuiteraard niet....maar het is niet alleen vanwege dyslectie.

Collie2008

Re: Dyslectische broers al meer dan een jaar geen onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:42

Ik denk ook dat er gedragsproblemen zijn...Als het niet bij de kinderen is danwel bij de ouders

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:03

Ben benieuwd wat er vooraf is gegaan. Werk zelf in speciaal onderwijs en verbaas me erover hoeveel kinderen thuis kunnen zitten zonder dat er wat aan gedaan door wordt door bv leerplicht ambtenaren. Mijn leerlingen gaan na ons onderwijs ook naar reguliere scholen en weet dat de voornamelijk de scholen waar ze vandaan komen erg moeilijk doen. En de scholen bepaalde doelgroep (gedragsproblemen) dit als een geheel zien ipv individueel. Vraag me ook af als er geen reguliere school ze niet wil hebben waarom geen speciaal onderwijs?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:44

Er is gewoon geen speciaal onderwijs waar een HB- er met andere ' stoornissen ' terecht kan, helaas. Voor veel van deze kinderen is er geen andere optie dan thuis blijven. Niet omdat ze niet anders willen, maar omdat het gewoon niet anders kan.
Je mag niet over deze twee jongens oordelen omdat ze niet toegelaten worden op scholen....je weet niet wat hier aan voorafgegaan is als je deze mensen niet persoonlijk kent. Je weet ook niet of er gedragsproblemen zijn en als die er zijn of die bij de jongens vandaan komen of veroorzaakt zijn door de omgeving. Ik ken zat gefrustreerde pubers waar geen land mee te bezeilen is, maar of het altijd de schuld is van deze kinderen vraag ik me af.....maar dat is weer een ander onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:38

ik vind het ook wel wat kort door de bocht natasja.

Ik heb ook een half jaar thuis gezeten (was nog wel ingeschreven, maar ging gewoon niet meer) op mijn 15e/16e . Ik had concentratieproblemen en ben na 4 jaar VWO, volkomen logisch ( :') ), naar het MBO gestuurd wat dus gewoon niet ging. Spuugvervelend, zo zou ik mezelf toch niet willen omschrijven. Een lastige leerling die meer begeleiding nodig had... Tja,. dat mss wel.
Het was uiteindelijk ook nog een heel gevecht om daarna een gewone HAVO-opleiding te kunnen volgen. Wat gelukkig wel, met veel moeite (en voornamelijk weinig medewerking van mijn eerdere school, zucht.) gelukt is :)
Maargoed. Sommige dingen zijn echt niet zo fantastisch geregeld in het onderwijssysteem hoor :\ En particulier onderwijs (of uberhaupt begeleiding naast een reguliere school) is idd alleen een optie als je het geld er voor hebt.
Denk toch echt niet dat die jongetjes voor hun lol thuis zitten. Ik heb iig helemaal niets positief ervaren aan dat half jaar thuis zitten. Vreselijk was het, en wat wilde ik graag weer naar school!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:32

terlygert schreef:
Bedoelen ze niet dat de leerplicht voor Nederlandse kinderen niet geldt in het buitenland?

Dat lijkt me niet, want als je emigreert val je gewoon onder de wetten van het land waar je naartoe gaat veronderstel ik. En in BE bv hebben we wel degelijk alsnog een leerplicht tot 18 jaar. 't Is niet zo dat een Nederlands kind bij ons lekker op z'n reet mag gaan zitten en niet moet studeren ook al is hij minderjarig, alleen maar omdat hij Nederlands is x)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:46

De leerplicht voor Nederlandse kinderen geldt ook in het buitenland, maar de schoolplicht niet: je kunt dan dus afstandsonderwijs volgen.

(De oplossing voor eea lijkt me simpel: verruim de mogelijkheden voor afstandsonderwijs binnen Nederland. Ook ideaal voor de schipperskinderen die nu op internaat moeten, of de kinderen van de eilanden die daar alleen maar vmbo kunnen volgen.)