Hoge dierenartskosten door zieke hondenfokkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:09

Huertecilla schreef:
Ik heb hier twee gezonde, opgewekte Franse Bulldogjes
Knip

Ik fok die om zelf één of twee gezonde hondjes meer te hebben.
Daarna wordt de teef gecastreerd.
.

mag ik vragen waarom je de reu niet castreert? Je hebt je merries ook allemaal op de pil, is het een enorm mannen ding om niet voor de makkelijke weg, en dus de ballen eraf te snijden, te kiezen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:46

Abiola schreef:
Huertecilla schreef:
Ik heb hier twee gezonde, opgewekte Franse Bulldogjes
Knip

Ik fok die om zelf één of twee gezonde hondjes meer te hebben.
Daarna wordt de teef gecastreerd.
.

mag ik vragen waarom je de reu niet castreert? Je hebt je merries ook allemaal op de pil, is het een enorm mannen ding om niet voor de makkelijke weg, en dus de ballen eraf te snijden, te kiezen?

Omdat die reu niet twee keer per jaar loops wordt :)*

Mbt die merries en hengst sla je maar liefs drie planken mis in één keer. Da´s knap, maar verder tant pis.

Oh, en ik heb zelf op 25 jarige leeftijd een vasectomie gehad.

Overigens is jouw reactie off topic en aardig vals op de man. Is dat vanwege een vrouwending waar jíj mee zit soms?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:40

Huertecilla schreef:
Sonja_vR schreef:
ik koop ook geen hond zonder papier, is mij een iets te groot risico met de rasgroep waar ik op val
wil graag lijf en karakter een aantak generaties terug kunnen zien
huidige hond komt dna ook bij een Goede! fokker vandaan die op correct functioneel lijf fokt, goede karakters etc
papier staat ok vol met tot op hoge leeftijd sportende honden op hoog niveau, allemaal met correcte gewrichten en karakters etc
lopen ook show ivm het fokken (iets met Utjes en ZGtjes enzo) maar dit is wel allemaal een heel ander kaliber dan hetgeen waar in het artikel word gesproken ...

maar hier komt geen hond zonder papier in huis :n

Dat is alleen zinvol bij een groep van fokkers van gebruikshonden met werkproef-certificaat. Voor de rest is het (zelf)bedrog.

Het hardnekkige kynologisch geneuzel is urbane legende die voortduurt door de onkunde van de doelgroep die met de illusie van ´goede fokker´ een voelgoed verkocht wordt en er een als kwaliteitsindicatie waardeloos certificaat van afstamming als ´bewijs´ bij krijgt.

de hond die we nu hebben lopen is conform de eisen wensen van de rasvereiging, op shows heeft alles wat er voor zit ook goede resultaten behaald (anders mag er niet gefokt worden) maar het is idd zo, gebruikshonden, zullen (godzijdank) lichamelijk vaak goed in elkaar zitten, andedrs kun je ze niet "gebruiken"
showhonden/lijnen, kunnen nogal krakkemikkig in elkaar zitten omdat uiterlijk blijkbaar boven gezondheid gaat

je hebt een punt, maar al die fokkers vallen mijn inziens gewoon niet onder goede fokkers :n
dat zijn mensen die ene defect gebruiksvoorwerp produceren, helaas wel een gebruiksvoorwerp waar ze even voorbijgaan aan het bewustzijn van het voorwerp .

een rasvereniging is ooit ontstaan uit liefhebbers, die hebben zich verenigd en hebben een rasomschrijving opgetekend, helaas zijnn er idd rassen waarbij er extremen zijn ingefokt, steeds net even meer van hetgeen wat gemodereerd aanwezig was et voila, honden met een hoge schedeldruk die gek worden van hun eigen lijf en pijn ... of luchtpijpjes waar met goed fatsoen geen enkele normale ademteug doorheen past , ik zie ze iets te vaak voorbij schuiven op de kliniek waar we altijd heen gaan (voor niet meer dan entingen tot nog toe)
als ik heel eerlijk ben twijfel ik ook aan de inlevings- en denkvermogens van mensen die dergelijk dieren fokken , ik bedoel...hoe kun je met goed fatsoen dergelijke honden fokken?
dan kun je je zelf toch niet meer recht in de spiegel aankijken?

wat mij betreft mag er van hogerhand dan bij bepaalde rassen ook best ingegrepen worden, als de "liefhebbers" dit niet zelf doen
en mocht dit niet voldoende zijn ...
er word door mensen trouwens ook nogal eens naar de raad van beheer gekeken, maar de raad van beheer is ook niets anders dan een door hondenfokkers opgezet orgaan wat niet anders doet dan de door hen gestelde regels handhaven en registreren
uiteindelijk moet de verandering toch bij de fokker plaatsvinden, al dan niet onder druk van hogerhand of beter nog, onder druk van de "eindgebruiker" helaas is het gros van de mensne niet voldoende geinformeerd , of geinterresseerd en kijkt die niet verder dan het plaatje waarna , als blijkt dat het dier ene veel voorkomend probleem heeft gaan brullen dat ze het niet geweten hebben

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:45

Tja, wat zal ik er van zeggen. Onze eerste hond was zorgvuldig uitgezocht bij een erkende, aangesloten fokker die de ouderdieren op o.a. HD had laten testen. Echter had de hond op 5 jarige leeftijd al zo ernstig HD dat inslapen er aan zat te komen. Helaas is hij daarvoor verongelukt. Daarna wat mixen gehad, poos later aangevuld met wederom 2 rashonden. Bewust een ras uitgezocht wat vrij onbekend was, tot dan toe geen enge ziekten/aandoeningen bekend. Die eerste had al vroeg nier problemen, met speciale voeding toch nog 13 geworden. Zijn nicht op de leeftijd van 14 maanden na een zware epileptische aanval in coma geraakt en overleden. Toen een herplaats rashond genomen. Zij is bijna 14 geworden, nog noot een DA gezien, maar helaas onlangs in moeten laten slapen vanwege een neustumor. Met de (hobby)fokker destijds persoonlijk contact gehad, fokte voornl. op karakter en gezondheid. Teef was ook eigenlijk te groot, net als haar paps. Maar sjonge wat was paps een magnifiek mooie hond, net als zijn dochter. En een fijn karakter beiden, om te zoenen.
Momenteel 1 mix in huis (nog geen DA gezien), en vorige week een Frans bulletje gekocht. Teefje van 4 jaar. Heeft bij de fokker 2 nestjes gehad en daarna gesteriliseerd. Geen papieren erbij, maar wel zorgvuldig door vorige eigenaar (hobby fokker die zo nu en dan een nestje heeft) geselecteerd. Fokker is aan het afbouwen (al op leeftijd) en zocht een goed thuis voor haar. Dame doet t prima, geen ademhalingsproblemen, super actief, voor zover in kan beoordelen prima rug. Prettig karakter. Mooie hond. De vorige eigenaar gaf aan, dat je juist van de 'goede, erkende etc' fokkers weg moest blijven. Volgens hem fokten die alleen naar show resultaten en kwam gezondheid op de 2e plaats.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:53

aslo schreef:
Tja, wat zal ik er van zeggen. Onze eerste hond was zorgvuldig uitgezocht bij een erkende, aangesloten fokker die de ouderdieren op o.a. HD had laten testen. Echter had de hond op 5 jarige leeftijd al zo ernstig HD dat inslapen er aan zat te komen.
...
Knip
...
Frans bulletje gekocht. Geen papieren erbij,
...
Dame doet t prima, geen ademhalingsproblemen, super actief, voor zover in kan beoordelen prima rug. Prettig karakter. Mooie hond.

De vorige eigenaar gaf aan, dat je juist van de 'goede, erkende etc' fokkers weg moest blijven. Volgens hem fokten die alleen naar show resultaten en kwam gezondheid op de 2e plaats.

Jouw reactie is triest representatief ´normaal´ en de conclusie is praktijkbewezen correct.

Alane

Re: Hoge dierenartskosten door zieke hondenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:27

je hebt als fokker shows nodig, zodat je niet 'stalblind' wordt en de raskenmerken verloren gaan. met werkhonden moet ook gewerkt worden, om ook zo die gewenste raseigenschappen te behouden.
Alle honden die geen stamboompapieren hebben zijn rasloos, ook al hebben ze bepaalde raseigenschappen.
en ook daar tref je minder bedeelden, honden die van alles mankeren. Geen papier is geen garantie op een hond die gezond is en blijft en heel oud wordt. Papieren evenmin.
Het probleem bij de aanschaf is vaak de emotie die de boventoon gaat voeren, en waar je voor gewaarschuwd wordt ben je blind voor op het moment dat je een dier voor jezelf aanschaft.

zolang er mensen zijn, afnemers van verkeerd gefokte dieren, zullen er vermeerderaars blijven.
Een kennis van mij is helemaal weg van de engelse buldog, maar kocht er geen omdat die niet via natuurlijke weg geboren konden worden (ik schrijf dit bewust in de verleden tijd omdat ik niet weet of dit nu nog zo is)
Er zou een fokbeperking moeten komen op dat soort rassen, om zo het ras weer gezond te krijgen.

Wij hebben eigenlijk alleen honden met papieren, uit bewezen ouders die zowel op shows goed doen als in het werk, wij hebben een Duitse staande korthaar. ouders hebben shows gelopen, hun diploma's voor het werk en de moeder gaat mee op jacht. en met succes :D en voor ons is de hond niets meer dan een huisdier, er wordt niet mee gewerkt, gaat niet naar shows. Wij hebben een eindprodukt :+
Daarnaast hebben we soms een mixje, zomaar.
Onze eerste mix is ingeslapen vanwege een tumor , de huidige is net aan 1 jaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:37

Alane schreef:
zolang er mensen zijn, afnemers van verkeerd gefokte dieren, zullen er vermeerderaars blijven.

Die afnemers worden bewust onvolledig voorgelicht door de kynologie en zo blijft het geldmachientje draaien.

De Britse Kennel Club heeft vrij recent een uitvoerige inventarisatie van erfelijke problemen bij de verschillende rassen gemaakt.
Dit overzicht is ook representatief voor NL.
Ik heb daarnaar al verschillende keren links op Bokt gezet.
Het blijft net als het boekje Mooi, mooier, mooist een angstvallig bewaard geheim wat de kopers niet kennen omdat deze informatie simpelweg het brede publiek niet bereikt en de hoofdzakelijk urbane legende boekjes van rasvereningen en fokkkers wél in Jip & Janneke - taal in de bibliotheek staan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:36

tuurlijk HC alle kopers zijn dombo's, je hebt ook nog zoiets als onderzoeksplicht...
en als je dat als koper nalaat zul je op de blaren moeten zitten, helaas te koste van een dier (eigenlijk meerdere dieren)
De vermeerderaars horen niet aan te bieden, echter er zijn vele rotte appels die over de ruggen van dieren geld willen verdienen, en die kans ook krijgen door de afnemers.

En dat is niet alleen in Nederland, kijk eens in Spanje, Portugal, Frankrijk en andere landen waar dieren zwaar ondergeschikt zijn, minder zijn dan de grond waarop ze lopen...
Ik ken meer verrotte honden zonder papieren dan met papieren, maar dat kan dan komen vanuit het feit dat ik geen mode hondje wil, bereid ben te betalen en hogere eisen stel.
Gezond verstand is belangrijker dan welk boek dan ook, en zolang bij de afnemer het prijskaartje belangrijker is en de emotie bepaald, helpt je geen boek of regel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:19

Sinds dat ik mijn gezonde verstand gebruik en alleen nog maar honden aanschaf tot max. 250 euro ipv rond de 700/800 euro, blijkt opeens dat we (tot nu toe) veel beter af zijn. Zowel financieel als vwb de DA kosten ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:57

dat spreekt het onderwerp/topic weer tegen. juist de goedkopere hondjes van broodfokkers (die dan nog wel geld durven te vragen), breng je meer geld naar de DA.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:58

Alane schreef:
zolang bij de afnemer het prijskaartje belangrijker is en de emotie bepaald, helpt je geen boek of regel.

...en daar zijn we bij de bron van het kwaad.
Geld.
Een ´goede fokker´ verkoopt een duurder product als beter.
Om deze omzet te monopoliseren is er een kynologisch apparaat wat een urbane legende over ´rashonden´ heeft gecreëerd en welke in slechts enkele tientallen jaren heeft geleid tot genetische rampspoed.
De tentoonstellingsfok is de kern ervan; op basis van uiterlijke criteria die niet zelden schádelijk zijn wordt ´kwaliteit´ gesuggereerd terwijl de werkelijkheid het tegendeel bewíjst.

Dit is het ergste in de VS en in de UK is men het verste met het er- en onderkennen.
NL is nog te druk met ontkennen. Het is *\o/* dat er nu Ministeriële aandacht is voor opvolging aan wat in 1988 al aan de kynologie als stuk gereedschap cadeau is gegeven, maar waar (vrijwel) niets mee is gedaan.

Er zullen echter noch meer docus zoals die van Nova nodig zijn voor de publieke opinie genoeg maatschappelijk draagvlak geeft voor de écht benodigde maatregelen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:34

spicegirl schreef:
dat spreekt het onderwerp/topic weer tegen. juist de goedkopere hondjes van broodfokkers (die dan nog wel geld durven te vragen), breng je meer geld naar de DA.

Knip uit OP: "Dat geldt met name voor rasdieren. Zo is de aanschaf van een rashond, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, bepaald geen garantie voor kwaliteit. Eerder geldt het omgekeerde: in maar liefst 40% van de gevallen krijgen rashonden relatief snel na de aanschaf gezondheidsklachten. Bijna altijd zijn die problemen het directe gevolg van de manier waarop de honden zijn gefokt.
Onaangename verrassing.
Verscheidene hondenrassen worden gefokt op een extreem uiterlijk."

Hieruit maak ik op dat juist de rashonden die teveel op uiterlijk gefokt worden, hoge kosten mee brengen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:50

wat is relatief snel? en wat is bijna altijd? wanneer is een hond een rashond?
vooral dat laatste, is dat een hond met bepaalde raskenmerken of eentje met papieren?
ik vind sowieso het bericht niet echt betrouwbaar vwb de getallen, cijfers en benamingen.
maar goed, de teacup chi pups, vinden allemaal al snel een nieuw tehuis, ver beneden waarvoor de fokkers ze aanbieden.... en van die MP pups vindt je vaak via de diverse sites wel berichten terug dat het hondje helaas niet oud geworden is.
blijf het me afvragen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:13

een hond met parvo of schurft brengen hoge kosten met zich mee.
een iemand die b.v . een cavaliertje of een engelse bulldog aanschaffen, weten wat ze kopen(neem ik aan. een goede fokker verteld ook de nadelen)
maar een smal schedeltje of een platte neus kan je niets aan doen. heb je ook geen kosten aan dan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:18

spicegirl schreef:
maar een smal schedeltje of een platte neus kan je niets aan doen. heb je ook geen kosten aan dan.

Maar kan wel erg ellendig uitpakken voor het dier zelf. Voor mij één de redenen waarom ik het verkeerd vind om zo de nadruk te leggen op financiële prikkels. Niet de hoge rekeningen, maar dierenleed is het probleem.

Op zich denk ik wel dat het voordelen heeft om met dieren te fokken waarvan de stamboom bekend is. In theorie weet je dan veel meer van de genetische achtergrond van het dier. Het probleem is dat het vaak blijft bij wat namen op een papiertje. Soms worden behaalde prijzen genoemd of een gunstige testuitslag, maar met negatieve informatie lopen fokkers natuurlijk niet zo te koop. Fokkers die al langere tijd met een bepaalde lijn fokken weten veel meer dan ze zullen vertellen en hebben daardoor een enorme informatievoorsprong op kopers en mensen die hun teef (merrie/poes) willen laten dekken.

Wat zeker niet helpt is dat er veel rasverenigingen zijn die vinden dat mensen zelf de verantwoordelijkheid hebben om informatie in te winnen en een keuze te maken. Daarmee ontslaan zij zichzelf van de taak om mensen goed voor te lichten. Voor een leek is het echter haast onmogelijk om aan alle relevante informatie te komen. Ik vind dat rasverenigingen gestimuleerd en desnoods gedwongen zouden moeten worden om een veel actievere rol te spelen in die informatievoorziening. Daarom denk ik dat het goed zou zijn om een commissie in te stellen die in samenwerking met rasverenigingen, eigenaren en dierenartsen onderzoekt welke gezondheidsproblemen er zijn om daarover een advies te kunnen geven. Als rasverenigingen vervolgens verplicht worden om de aanbevelingen te vertalen naar een concreet plan van aanpak denk ik dat dat een goede eerste stap zou kunnen zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:34

ik had het ook over DA kosten, niet over leed. tuurlijk hebben die dieren er leed van.
maar buiten dierenleed, is er ook een hoop mensenleed.
nog erger is, als je verdriet hebt na overlijden, EN een hoge rekening.dubbelop, en niks over.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:39

Wat het punt van de Sophia Vereeniging m.i. is:

Het gaat erom dat mensen moeten inzien dat wat ze als "normaal" beschouwen, voor de hond in kwestie als zeer belastend wordt ervaren. Dan maakt wel of geen stamboom geen bal uit.
Maar, voorbeeld, een snurkende Engelse Bulldog is normaal, "dat hoort zo". Dat de hond dag in dag uit adem tekort heeft, wordt niet aan gedacht. En dat hij zonder dierenarts niet geboren kan worden ook niet.
Het punt van dierenartskosten die gepaard gaan met rasgebonden klachten vind ik de omgekeerde wereld: het dierenwelzijn dat aangetast is, zou prioriteit moeten zijn in de berichtgeving. Betere voorlichting over waarom de hond snurkt, of hoe het voelt als er steeds huidplooien ontstoken zijn, zou misschien meerdere slapende hondenliefhebbers wakker maken...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:40

even naar mijn katten.
Ik heb een poezebeest, die is drachtig geraakt. Poezebeest en papadier zijn beide zonder papieren. De jongen waren niet compleet en zijn dood geboren.... Onvolmaakte jongen kunnen ook geboren worden uit ouderdieren zonder papieren die veraf staan van welke rasstandaard dan ook. btw poezebeest heeft eerder jongen gehad en die waren goed gezond (ander vaderdier).
bekende van mij vermeerderd langhaar katten, iedere keer zwakke kittens, zowel uit de moeder als van het vaderdier, ze blijft er mee door gaan want die kittens worden toch maar mooi verkocht voor 300 euro stuk...

Het zijn de vermeerderaars en broodfokkers die de goede fokkers een naam verschaffen die ze niet verdienen.
en dan zijn het de zwakkere dieren uit die ouders waar eigenlijk niet mee gefokt zou mogen worden die ervoor zorgen dat een ras een slechte naam krijgen.

Als mensen op zoek zijn naar een nieuwe koelkast struinen ze alle winkels en het hele internet af, weten meer over de specs dan de beroepsverkoper in de winkel en dingen af tot de laatste cent, weten de prijzen bij alle winkels uit hun hoofd.
Als diezelfde mensen een dier aanschaffen zijn ze spontaan zaak deskundigen zonder zich verdiept te hebben in het ras wat ze voorogen hebben en hebben geen tijd om verschillende shows of wedstrijden te bezoeken. En denken dat wanneer ze het dier voor een fractie van de prijs van de goede fokker maar dan zonder papieren kunnen kopen dat ze de hele wereld te slim af zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:42

spicegirl schreef:
ik had het ook over DA kosten, niet over leed. tuurlijk hebben die dieren er leed van.
maar buiten dierenleed, is er ook een hoop mensenleed.
nog erger is, als je verdriet hebt na overlijden, EN een hoge rekening.dubbelop, en niks over.
Mijn punt is nu juist dat ik vind dat deze hele discussie helemaal niet over hoge rekeningen zou moeten gaan en ik het daarom zo'n slecht nieuwsbericht vind.

sillysoul schreef:
Het punt van dierenartskosten die gepaard gaan met rasgebonden klachten vind ik de omgekeerde wereld: het dierenwelzijn dat aangetast is, zou prioriteit moeten zijn in de berichtgeving. Betere voorlichting over waarom de hond snurkt, of hoe het voelt als er steeds huidplooien ontstoken zijn, zou misschien meerdere slapende hondenliefhebbers wakker maken...

Dit dus, dankjewel (not so) sillysoul. :D

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:46

misschien omdat we nu in crisis leven, dat kosten een rol spelen en de mensen aanspreekt?

Nu ben ik zelf dierenarts, maar ben dus vaak onaangenaam verrast door nieuwe diereigenaren die zich niet gerealiseerd hebben dat een huisdier geld kost (voeding daar hebben ze wel op gerekend, maar bijkomende kosten niet). Dan heb ik het niet alleen over honden, maar ook over katten, konijnen, cavia's.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:48

Alane schreef:
Als mensen op zoek zijn naar een nieuwe koelkast struinen ze alle winkels en het hele internet af, weten meer over de specs dan de beroepsverkoper in de winkel en dingen af tot de laatste cent, weten de prijzen bij alle winkels uit hun hoofd.
Als diezelfde mensen een dier aanschaffen zijn ze spontaan zaak deskundigen zonder zich verdiept te hebben in het ras wat ze voorogen hebben en hebben geen tijd om verschillende shows of wedstrijden te bezoeken. En denken dat wanneer ze het dier voor een fractie van de prijs van de goede fokker maar dan zonder papieren kunnen kopen dat ze de hele wereld te slim af zijn.

Met als belangrijk verschil dat informatie over koelkasten voor iedereen vrij toegankelijk is. Je kunt fokkers bezoeken, maar die zullen allemaal enthousiast zijn over hun eigen dieren. Je kunt naar shows gaan maar daar zie je niet de dieren die om een goede reden thuis zijn gebleven...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:52

Het klinkt misschien banketstaaf,,,,,maar ik denk dat de aankoopprijs ook meespeelt in de bereidheid tot dokteren....ik persoonlijk zou bv nooit een kapitaal aan een konijn of cavia uitgeven....terwijl ik daar bij de paarden heel anders over denk..

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:53

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:55

papagroom schreef:
Het klinkt misschien banketstaaf,,,,,maar ik denk dat de aankoopprijs ook meespeelt in de bereidheid tot dokteren....ik persoonlijk zou bv nooit een kapitaal aan een konijn of cavia uitgeven....terwijl ik daar bij de paarden heel anders over denk..

Maar daarom heb je misschien ook liever een paard dan een cavia oid. Heel vaak wordt een lief klein konijntje gekocht, maar als de mensen elke maand moeten komen omdat de tanden geknipt moeten worden, komen ze toch met een hangende sik binnen hoor...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:59

goeroe schreef:
Alane schreef:

Met als belangrijk verschil dat informatie over koelkasten voor iedereen vrij toegankelijk is. Je kunt fokkers bezoeken, maar die zullen allemaal enthousiast zijn over hun eigen dieren. Je kunt naar shows gaan maar daar zie je niet de dieren die om een goede reden thuis zijn gebleven...

raseigenschappen en ongewenste eigenschappen zijn wel zeker terug te vinden op internet.
Op shows zie je volwassen en jonge honden die goed in elkaar steken. Je kunt fokkers en liefhebbers vragen.
Ga kijken bij fokkers en vraag na bij nestjes, bezoek hondefora. Laat google je vriend worden en er gaat een wereld voor je open... maar zoals ik al schreef, men is dan ter zake deskundig en merkt niet dat de emotie de boventoon voert ipv wijsheid...

die vergelijking gaat wel zeker op.
bij koelkasten, paarden, honden etc.