'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:59

Rinske schreef:
karuna schreef:
Of zou het een verkapte maatregel zijn om de auto verkoop te stimuleren. Ik denk dat een 12 jaar oude alto minder vervuild dan een 6 jaar oude dikke hummer.

En daar sla je de spijker op zijn kop. Ze willen gewoon dat we elke aantal jaar een nieuwe auto kopen.
Ik weet zeker dat mijn Fiat 500 uit 1969 een minder vervuiling heeft gebracht in al zijn jaren dan de zogenaamd schone Priussen (hoe worden accu's gemaakt en zijn die goed voor het milieu? )...

Nou inderdaad. Mijn man rijdt een polo uit 1996 en ook nog een heel beperkt aantal kilometers. Die is toch echt een heel stuk zuiniger dan veel van die grote auto's van tegenwoordig. En de auto is nog lang niet afgeschreven, die kan nog wel wat jaartjes mee. Is het dan milieuvriendelijk om die maar te laten slopen? Is wel geen oldtimer, maar je mag er dan ineens niet meer de binnenstad mee in... lekker dan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:03

Dat schijnt nogal mee te vallen hoor, met die accu's van die Priussen ;) Daar gaat wel een urban legend over rond, maar dat slaat echt nergens op.
Nou zal een Fiatje 500 al gauw minder vervuilend zijn, die weegt ongeveer 1/3 van de Prius, dus ik mag lijen dat-ie zuinig rijdt ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:16

njiloj schreef:
Vjestagirl schreef:
Wat vinden we hiervan?

Ik ben er niet bepaald blij mee: ik rij in een 12 jaar oude diesel wagen, een VW Lupo. Gekocht omdat hij ontzettend zuinig is, een ontzettend lage uitstoot heeft, en ja, omdat ik er geen belasting over betaal. Nu zou ik met mijn prupke dus niet meer het centrum van verschillende steden in mogen, omdat hij teveel zou vervuilen?

Laat ze dan een norm instellen gebaseerd op de daadwerkelijke uitstoot, waarmee je ook al die PC Hoofdstraat trekkers uit het straatbeeld ziet verdwijnen, en schone auto's mogen blijven rijden...

? hoe krijg je dat voor elkaar?

Inderdaad. Geen belasting voor een auto van 12 jaar oud?

Hoe mensen hier over denken lijkt me een vraag met een zeer voorspelbaar antwoord :O . Twee categorieën:
1. Dit raakt mij niet omdat ik geen auto heb/sowieso nooit met de auto in enige binnenstad kom/altijd in een zo nieuw mogelijke auto rijd dus ze doen maar.
3. Wat? Dit zou mij persoonlijk kunnen raken! Ik ben tegen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:03

De uitstoot wordt niet gemeten in grammen per uur of kilometer maar in %. Menig oudje stoot in hoevéélheid minder uit dan vergelijkbare nieuwe veel zwaardere autos met motoren met grotere cilinderinhoud.

Verder is uitstoot slechts een deel van het plaatje van milieubelasting.

Het is gewoon weer een voorbeeld van een comsumptieval in onze maatschappij/economie.

Voorbeeld: WVO vermindert drie milieuproblemen in één keer. Het mág echter niet want de overheid loopt er accijns op mis.
Een oúde diesel loopt doorgaans probleemloos op WVO, een moderne common rail niet. Oplossing; ontmoedig oude diesels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:10

Mootje schreef:
In DLD hebben ze dit systeem al, de zogenaamde 'umweltzones'. Vergelijkbaar, maar toch nog strikter.
Ook al heb ik een auto uit 2006, mag ik in DLD toch de binnenstad niet in. Ik zou hier dus ook niet heel blij van worden :n

Het is daar alleen maar een economische maatregel om meer mensen een nieuwe auto te doen kopen, wat goed is voor de duitse autoindustrie.
Blijven rijden met de allereerste Golf GTI is minder milieubelastend dat elke 5 jaar een nieuwe kopen. Het ding is zelfs per kilometer vergelijkbaar mbt milieubelasting omdat het oudje de helft weegt en de helft motorvermogen heeft.

Dit soort wetten gaan er overigens gewoon komen. Is economisch belang en consumeren zúllen we.
Reken maar eens door hoeveel economisch verschil er zit tussen nog steeds rijden met de eerst Golf GTI en elke vijf jaar een nieuwe zwaardere, meer verbruikende, duurdere.
De overheid loopt daar de BTW, BPM, miliieutoeslag, hogere wegenbelasting en meer brandstofaccijns op mis. Die wil dus wel verkoopstimuleren. Of dat nu in het belang van de individuele burger is of niet.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-08-12 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 00:13

njiloj schreef:
Vjestagirl schreef:
Wat vinden we hiervan?

Ik ben er niet bepaald blij mee: ik rij in een 12 jaar oude diesel wagen, een VW Lupo. Gekocht omdat hij ontzettend zuinig is, een ontzettend lage uitstoot heeft, en ja, omdat ik er geen belasting over betaal. Nu zou ik met mijn prupke dus niet meer het centrum van verschillende steden in mogen, omdat hij teveel zou vervuilen?

Laat ze dan een norm instellen gebaseerd op de daadwerkelijke uitstoot, waarmee je ook al die PC Hoofdstraat trekkers uit het straatbeeld ziet verdwijnen, en schone auto's mogen blijven rijden...

? hoe krijg je dat voor elkaar?

VW lupo heeft officieel een verbruik van 1/33. Realistisch is dat 1/28. En ja, dan vervuil je zo ontzettend weinig dat je geen belasting betaald...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:17

Vjestagirl schreef:
VW lupo heeft officieel een verbruik van 1/33. Realistisch is dat 1/28. En ja, dan vervuil je zo ontzettend weinig dat je geen belasting betaald...

Derving aan belasting- en accijnsinkomsten voor de overheid dus moet dat ontmoedigd worden. Jammer dat het ding per kilometer zo weinig uitstoot en de vervanger MEER, maar dat heeft de meerderheid gelukkig toch niet door met een béétje demagogie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:25

Ik heb een oude eereervorige generatie diesel terreinwagen.
Weegt 1750 kilo, heeft 98 pk. en is een héééél grote stationwagon.
Een nieuwe Mini Cooper S weegt 1300 kilo, heeft 180 pk en verbruikt/vervuilt in de praktijk MEER!

De boemel van mij levert afgezien van alle genoemde inkomsten voor industrie en Staat ook nog eens nooit bekeuring voor snelheidsovertredingen op. Het Mini-kanon echter is een bonnengenerator.
Zo´n nieuwe Cooper S is dus een weldoener voor de samenleving en de oude boemel moet verbannen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:37

FlyAway schreef:
Voor wat betreft het andere deel, dat gaat over de oldtimers (25 jaar en ouder) dat is een discussie die al heel lang loopt.

Die dan vervolgens in dezelfde moeite omgezet wordt naar een ongedifferentieerde 8 jaar voor diesels >;)

Het is gewoon een leuk verkochte economische consumptieval. Een nieuwe kopen zúl je.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:29

Huertecilla schreef:
Het is gewoon een leuk verkochte economische consumptieval. Een nieuwe kopen zúl je.

Is dat dan 'slecht' van de overheid of betekent het dat mensen gewoon te stom zijn om weloverwogen verantwoordelijke beslissingen te nemen? Ofwel, zijn zij nou zo slim of zijn wij nou zo dom? (even wennen aan de nieuwe BC hoor)
Is het verwijtbaar als een 'grote boze overheid' gebruik maakt van de pertinente weigering van 'de massa' om voor zichzelf te denken en eigen verantwoordelijkheid te erkennen? En maakt het voor die verwijtbaarheid nog iets uit hoe de opbrengst van het gebruik maken van 'de massa' wordt ingezet? Wordt het minder verwijtbaar als dat geldt rechtstreeks wordt geïnvesteerd in verduurzaming van de samenleving?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:33

maura schreef:
Huertecilla schreef:

Is dat dan 'slecht' van de overheid of betekent het dat mensen gewoon te stom zijn om weloverwogen verantwoordelijke beslissingen te nemen? Ofwel, zijn zij nou zo slim of zijn wij nou zo dom? (even wennen aan de nieuwe BC hoor)
Is het verwijtbaar als een 'grote boze overheid' gebruik maakt van de pertinente weigering van 'de massa' om voor zichzelf te denken en eigen verantwoordelijkheid te erkennen? En maakt het voor die verwijtbaarheid nog iets uit hoe de opbrengst van het gebruik maken van 'de massa' wordt ingezet? Wordt het minder verwijtbaar als dat geldt rechtstreeks wordt geïnvesteerd in verduurzaming van de samenleving?

Volgens mij mis je het punt maura.
Het uitgangspunt van de overheid bij dit soort maatregelen is niet juist. Wat HC en een aantal anderen juist aangeven is dat oude auto's niet per definitie vervuilender zijn dan nieuwe.
Als de overheid nou gewoon zou toegeven dat het niets met duurzaamheid te maken heeft, maar met het stimuleren van de economie, dan zou je gelijk hebben.

magda_90

Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:36

En de brommers en scooters dan? Daar heb ik persoonlijk meer last van dan de oldtimers als we kijken naar de geur etc die ze achterlaten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:39

stimuleren van de economie ? zal wel.. >;) moeten ze alle belastingen verlagen i.p.v. verhogen.
zal wel te maken hebben met geen WB, dus inkomstenderving !
Wij hebben een klein oldtimertje, die we alleen gebruiken voor lokaal verkeer, of als we eens de stad ingaan.kunnen we overal parkeren, en hoeven niet bang te zijn voor (parkeer)schade .
als we daarmee niet meer de stad in mogen, gaan we gewoon niet meer naar de stad. :n

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:44

Ik zou niet weten waar ik het geld vandaan zou moeten halen om elke 8 jaar een nieuwe auto te kopen. Belachelijk..
Dan zou ik inderdaad ook niet meer naar de stad gaan, dan bestel ik mijn kleren wel op internet. Kunnen de gewone winkels uit de stad verdwijnen omdat het niet meer uit kan om meer personeel te hebben. Nee, dat is lekker voor de economie al die mensen die dan werkeloos worden ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:46

Ook fijn voor de medewerkers die niet in de stad wonen. Na horeca sluitingstijd met het openbaar vervoer naar huis of lopend naar een parkeerplaats buiten de stad. Als krimineel zou ik hetbwel weten. Gewoon rustig daar zitten wachten op de mensen die naar huis willen. Of zou de baas dan voor iedereen een jonge auto hebben?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:51

Ik rij met een Ford Fiesta van nu 26 jaar.

Elk jaar wordt bij haar (ja haar, haar naam is Goldie :+) de CO2 uitstoot gemeten en die zit beter dan de meeste auto's van deze generatie :j

Ik rij nooit met haar buiten het dorp, haar max. snelheid is 90. Maar toch hoop ik dat deze wet er niet door komt,
jongeren kunnen gewoon geen nieuwe auto's betalen :n En ik zou het toch écht wel fijn vinden om met mijn auto in de stad te geraken als het nodig is (bvb. man in ziekenhuis...)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:55

chipieke schreef:
Maar toch hoop ik dat deze wet er niet door komt,
jongeren kunnen gewoon geen nieuwe auto's betalen :n

Ik kan het wel betalen, maar ik wil het niet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:04

Wendy schreef:
Ik kan het wel betalen, maar ik wil het niet...

Het is ook helemaal niet nodig en het is van de zótte dat je tot die onnodig snelle consumptie van duurzame! goederen defacto verplicht wordt.

Wendy schreef:
Volgens mij mis je het punt maura.
Het uitgangspunt van de overheid bij dit soort maatregelen is niet juist. Wat HC en een aantal anderen juist aangeven is dat oude auto's niet per definitie vervuilender zijn dan nieuwe.
Als de overheid nou gewoon zou toegeven dat het niets met duurzaamheid te maken heeft, maar met het stimuleren van de economie, dan zou je gelijk hebben.

Inderdaad; het is gewoon misleiding; demagogie.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-08-12 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:10

Nou, ik ben 23 jaar, maar ik kan écht geen nieuwe auto betalen hoor :n Althans niet zonder een lening aan te gaan :-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:23

chipieke schreef:
Nou, ik ben 23 jaar, maar ik kan écht geen nieuwe auto betalen hoor :n Althans niet zonder een lening aan te gaan :-)

De Tata Nano is een héél verantwoorde stadskeuze die 20+ jaar mee kan gaan.

De prijs is overigens een :)*
In de VS kost dit ding 1900 Euro.
In Europa door allerlei belastingen gemiddeld 4000....
Transportkosten zijn vergelijkbaar.

Het model is echter aan het floppen. Tot nu toe wereldwijd slechts 130.000 verkocht.
Goed voorbeeld van onze consumptiemaatschappij waarin bijzaken belangrijker zijn dan de functionaliteit.
De slogan ´De goedkoopste auto ter wereld´ is een stigma 8)7
De koper wil meer status en heeft meer luxe ´nodig´. Die behoefte is totaal gecreëerd door marketing van daardoor duurdere autos = meer omzet = meer opbrengst voor industrie en overheid.
Bij gelijke marge geeft een duurder produkt meer opbrengst en doorgaans wordt de marge eerder gróter dan kleiner bij upmarket bewegen.

De autoindustrie kán nauwelijks meer upmarket met de autos want ze zíjn al afgeladen met alle denkbare waardoor ze het dubbele wegen en drie-/vijfvoudige kosten van wat voldoende is voor de hoofdzaak.
De oplossing is dan sneller vervangen.
Als de koper dat niet wil, dan moedig je dat van overheidswege aan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:31

Haha ik heb de luxe dat mijn auto rijdt en dat ik dus droog zit :D
Ik heb geen airbags, slechts 4 versnellingen, auto gaat 90km/u en heeft het dan toch al een beetje moeilijk.
Dus ik kan wel zeggen dat mijn auto basic is, maar toch ben ik er gelukkig mee.

Zolang de keuring zegt dat zij economisch én ecologisch nog verantwoord is zal ik er mee blijven rijden :-)
Ik rij nog geen 10km per dag, ik heb geprobeerd de auto aan de kant te zetten en met de fiets te gaan,
maar wegens een héél slechte rug (meermaals gebroken) kan ik dat niet meer uitzitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:05

chipieke schreef:
auto gaat 90km/u en heeft het dan toch al een beetje moeilijk.
Zolang de keuring zegt dat zij economisch én ecologisch nog verantwoord is zal ik er mee blijven rijden :-)
Ik rij nog geen 10km per dag,

Hmmm.
Je veruilt/verbruikt niets voor onnodige luxe, noch voor onnodig motorvermogen;
rijdt inherent niet snel te snel en
vervangt je duurzame goed niet eerder dan noodzakelijk is, waardoor geen onnodige productie plaatsvindt noch onnodig grondstoffen verbruikt worden.

Dat is ondermijnend voor de economische structuur van onze samenleving.
FOE!!
Doe niet zo aso, consumeer! Sluit een verdorie persoonlijke lening af; betaal rente!

:+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:45

Ik pest graag Vadertje Staat ~~}> Die zit al genoeg in mijn zakken ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:49

chipieke schreef:
Ik pest graag Vadertje Staat ~~}> Die zit al genoeg in mijn zakken ;)

Dan kan je in de toekomst de stad niet meer in.
Je kenteken wordt op de toegangswegen gelezen en je krijgt zowel een rekening als een boete.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:09

Hoe zouden ze dat eigenlijk doen met die oldtimer dagen en ritten? Niet meer door de stad? De oude trouwauto s, lijkwagens zijn ook vaak niet de nieuwste dingen. Oudere auto s voor serie en film? Allemaal verboden dadelijk?