'Lichaam Mona Lisa gevonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: 'Lichaam Mona Lisa gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:07

Oké, en dan moet iemand me nou toch eens uitleggen waarom een gewone, lachende dame op een schilderij al eeuwen lang zoveel mensen bezig houdt? Wat is er nou dat maakt dat archeologen hun hele leven wijden aan het opgraven van wat botten van een dode vrouw? Gewoon een oprechte vraag hoor, ik snap het gewoon niet, wat is er zo speciaal aan haar?

Dat er zoveel commotie zou zijn als het lichaam van Jezus of Osama bin laden tevoorschijn zou komen, snap ik, maar dit niet. :') :o

Gini

Re: 'Lichaam Mona Lisa gevonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:17

Wikipedia schiet ter hulp: Het schilderij is vooral beroemd geworden vanwege de glimlach van de Mona Lisa, die vaak als 'mysterieus' omschreven wordt. De beschrijving van kunstenaarsbiograaf Giorgio Vasari ligt hier waarschijnlijk aan ten grondslag. Hij omschreef de glimlach als "eerder goddelijk dan menselijk". Anderen zijn van mening dat de geportretteerde heel neutraal kijkt. Bij vergelijking van dit schilderij met andere schilderijen uit het begin van de 16e eeuw blijkt hoe ver Da Vinci zijn tijd vooruit was, vooral door het gebruik van zijn sfumato-schildertechniek. Ook opvallend is dat de linkerhorizon lager ligt dan de rechter. Dit optische middel is waarschijnlijk gebruikt om de contraposto-houding van het model te benadrukken.