Studieschuld en hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:01

Sinds wanneer is dat verplicht dan? Toen ik mijn huis kocht (samen met mijn vriend) 2 jaar geleden is er nieteens naar gevraagd (terwijl we wel NHG hebben op onze hypotheek).
Nu had de bank aan ons weinig tot geen risico maar toch.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:02

Natuurlijk wel, de te betalen hypotheekrente is een aftrekpost. Waardoor je totale inkomen lager wordt en je dus minder belasting betaalt. Als je in loondienst werkt krijg je dat verschil teruggestort door de belastingdienst.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:12

Equimotion schreef:
Natuurlijk wel, de te betalen hypotheekrente is een aftrekpost. Waardoor je totale inkomen lager wordt en je dus minder belasting betaalt. Als je in loondienst werkt krijg je dat verschil teruggestort door de belastingdienst.

:? Snap er niet veel van, maar zou ook zeggen dat je verzamelinkomen niet veranderd door de hypotheek en wat je terugkrijgt de hypotheekrente-aftrek is... Maargoed, ik regel zelf nooit de belastingaangifte hoor!

manzano

Re: Studieschuld en hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:13

Dat is toch je belastbaar inkomen....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:17

Maar bij ons rekenden ze met je bruto jaarinkomen (altijd volgens mij) en daar heeft aftrek geen invloed op.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:31

Bedenk me overigens dat ik bij het afsluiten nog niet aan het aflossen was, dus het klopt gewoon dat ik geen maandelijkse lasten had toen :)) scheelt weer :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:08

Hypotheekrente-aftrek verlaagt inderdaad je verzamelinkomen. Maar er wordt bij mijn weten ook niet naar verzamelinkomen gekeken voor wat je betreft de hoogte van het bedrag dat je kunt lenen. In je verzamelinkomen kunnen wel meer 'verstorende' factoren zitten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:41

Hypotheekrenteaftrek wordt inderdaad niet meegenomen in je leencapaciteit. Een goed advies noemt wel je netto- en brutolasten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:54

Ja dat hadden we idd wel :j

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:09

Berdien schreef:
Hypotheekrenteaftrek wordt inderdaad niet meegenomen in je leencapaciteit. Een goed advies noemt wel je netto- en brutolasten.

Dat was mijn vraag helemaal niet.

Volgens mij is het zo, dat na het afsluiten van een hypotheek je toetsingsinkomen voor de hoogte van je terugbetalen aan DUO verandert. Door de aftrek van de hypotheekrente daalt het inkomen waarover wordt bepaald welk bedrag je terug moet betalen aan DUO. Dat wordt dus lager. Daarmee wordt de rekensom over wat je netto te besteden hebt anders.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:15

Ik reageerde ook niet op jouw vraag, maar op de stelling van veerledec. Hoe de DUO je (verzamel)inkomen meeneemt in de te betalen aflossing zou ik niet weten. Dat zou je na moeten vragen bij DUO zelf, als je daar een sluitend antwoord op wilt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:17

Die is zoals ik hierboven aangaf. Ik vroeg me af of dat dus ook meegenomen wordt in een hypotheekberekening, omdat het nog wel eens zo kan zijn dat iemand na het afsluiten van de hypotheek veel minder of zelfs helemaal niet meer hoeft te betalen aan DUO.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:22

Nee, dat wordt niet zo meegenomen. Uiteindelijk zal je immers je studieschuld af moeten betalen, die wordt niet ineens kwijtgescholden doordat je verzamelinkomen er anders uit komt te zien. Net als met elke andere schuld wordt je hypotheek bepaald door de hoogte van de schuld en de hoogte van de initiële aflossing. Zelfde als met een krediet, ondanks dat je dat op dit moment niet hebt opgenomen wordt wel de maximale opnamecapaciteit meegenomen in de berekening.
Door een rentewijziging of aflossing kan de mate van de te betalen hypotheekrente ook sterk wijzigen, waardoor je betaling aan DUO ook weer kan wijzigen. Wat dat betreft wordt er altijd van het meest negatieve scenario uitgegaan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:24

Je studieschuld wordt na 15 jaar kwijtgescholden en gedurende die 15 jaar los je af naar draagkracht. Dus het kan goed zijn dat de gehele schuld nooit wordt terugbetaald. Het is dus juist niet hetzelfde als met een krediet (en daar ging het artikel ook over)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:26

Hmmm dan is het misschien wel interessant om de volledige hypotheekrenteaftrek op mijn naam te zetten ipv verdeeld tussen mij en mijn vriend :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:26

Dat snap ik. Maar daar wordt in een hypotheekberekening geen rekening mee gehouden. Tenzij jij zwart op wit hebt dat je niet af hoeft te betalen en dat als 'bewijslast' over kunt dragen aan de hypotheekverstrekker. Anders wordt eruit gegaan van de gestelde aflossing, hoe hoog of laag die ook is vóór je je hypotheek bent aangegaan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 01:04

Ik heb geen stelling ingenomen, ik heb alleen een feitelijke uitspraak over het verzamelingen gedaan. Overigens maakt het voor de inkomstenbelasting niet uit op wiens naam de hypotheek staat als je elkaars fiscaal partner bent, dus kijk daar dan nog wel even goed naar. Van DUO heb ik verder weinig verstand, maar bij draagkrachtmeting telt volgens mij het inkomen van je partner mee, tenzij je verzoekt dat niet te doen, maar dan wordt die 15 jaar verlengd. Ook goed checken dus.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:48

Je studieschuld is niet een BKR geregistreerde schuld en wordt daarom niet als negatief mee genomen. Althans, zo heb ik het begrepen.

Toen wij bijna 3 jaar terug ons eerste huis kochten, betaalde ik nog niet de eerste aflossingen aan DUO, inmiddels wel, mijn man op dat moment al wel. Wij hebben een hypotheek met NHG en dus beide een bekende studieschuld, maar volgens mij werd daardoor onze maximale hypotheek niet anders (we zaten ook niet aan de max, dus dat scheelt ook).

Onze inkomens zijn bij elkaar op geteld (ik had toen ook nog geen vast contract, dus moest zo'n bewijs dat ze mij wel in dienst wilden houden hebben etc). We hebben onze creditcards toen wel stopgezet (die werden, ook al stonden we er niet rood mee, wel als krediet gezien, hangt van je bank af of dat wel of niet zo is, bij de Rabobank blijkbaar wel).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:25

Hier nog iemand met een behoorlijke studieschuld. Bank weet het wel, maar we hebben aangegeven dat dat ons probleem is en niet de zijne. Volgens mij hebben ze ook geen studieschuld aangegeven bij het verstrekken. Als ze er moeilijk over hadden gedaan was ik naar een ander gegaan.

Wij hebben NHG, financieren ver onder onze max en daarnaast hebben wij onze woning vér onder de aankoopprijs gefinancierd. Moet dus makkelijk kunnen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:02

Wij zijn ook bezig met een koophuis.
Mijn vriend heeft een studieschuld.
Maar de hypotheek adviseur heeft gezegd dat hij er in zijn berekening wel rekening mee houd.
Maar omdat het een niet BKR geregistreerd is dat het verder niet uitmaakt.
Wij hebben op de website van het Nibud uitgerekend wat er uitgeven en over houden per maand.
En als vaste last hebben we ook de aflossing van de studieschuld van mij vriend erbij gerekend.
En dan kunnen we makkelijk en hypotheek van 200.000.
Maar als we de berekeningen van gebruiken met het procent wat de bank rekening mee houd kunnen nog niet eens een huis van 150.000 kopen.
Zoveel verschil is toch raar? Zo hoog is de studieschuld niet eens.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:45

Het werd ons uitgelegd dat wat je aan schuld hebt, stel je leent 10.000 euro voor een auto, dan mag je zeker het dubbele minder lenen van de bank. Zonder schuld zou je dan 200.000 mogen lenen, met schuld nog maar 180.000. Is niet helemaal 100% zo, maar redelijke berekening.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:36

Ok.
Onze hypotheek adviseur zei dat we gewoon verder konden gaan met huizen zoeken/bekijken.
Dus dan zal het vast wel goed zijn.
Uiteraard vragen we het nog een keer voor we echt ergens een handtekening onder zetten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:48

Het ligt eraan of de adviseur rekent met de normale rente op een 'schuld' (24% per jaar als jaarlast) of met de werkelijke rente die de DUO rekent. Daar zit nog wel een verschil in.

Ondanks dat een studieschuld niet geregistreerd staat bij het BKR wil niet zeggen dat deze niet meegenomen wordt. Het is en blijft een financiele verplichting en de Gedragscode Hypothecaire Financieringen schrijft voor dat ook niet geregistreerde financiele verplichtingen meegenomen dienen te worden in het advies en de maximale hypotheek.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:56

Wij hebben het wel aangegeven bij de hypotheek adviseur.
En die zij er rekening mee te houden.
Maar zoals ik al zei we gaan sowieso niks tekenen voor we het zeker weten.