Op deze manier gaan we weer terug naar vroeger, waar alleen de rijken kunnen studeren want lenen is tegenwoordig ook niet meer te doen. We zouden gewoon met z'n allen in protest moeten gaan.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chanen schreef:Alweer een hele opluchting dat de instelling het resterende gedeelte terug moet betalen. Scheelt alweer de helft van de boete.Abiola schreef:Daar denk ik dus anders overJe krijgt pas een boete als je meer dan 1 jaar te lang over je studie doet, dus je hebt heus wel wat uitloop. Daarnaast is het collegegeld nu zwaar gesubsidieerd, dus op kosten van de maatschappij
Gelukkig wordt die boete pas na een jaar opgelegd, anders kun je je als student straks helemaal niks meer veroorloven. Als ik binnen mijn studie een paar dagen ziek thuis had gezeten tijdens practicum, had ik zo een half jaar studievertraging te pakken en zeg nou zelf, wie heeft er nooit eens een griepje? Je studiefinanciering wordt overigens al wel in het eerste jaar dat je uitloopt omgezet in een lening, dus een schuld bouw je sowieso al op, ongeacht of die boete er nou wel of niet was gekomen.
Nikka schreef:_Esther_87_ schreef:.
Ik meen dus serieus dat ik nooit was gaan studeren als ik dit geweten had. Ik heb met heel die boete op zich geen probleem, weet zeker dat er veel mensen zijn die echt bewust heel lang studeren omdat ze het gewoon gezellig vinden. Maar de manier waarop je in een hoek wordt gezet...Ik ben 24, heb vanaf mijn 16e altijd hard gewerkt, nooit schulden gehad, doe geen gekke dingen, ga niet op vakantie maar werk in de zomervakantie...en toch, ondanks alles, heb ik straks duizenden euro's schuld....Echt tof.
Tja en als je een beetje goede studie hebt uitgekozen (niet een of andere pretstudie) dan verdien je met een betere baan dit ook weer zo terug ten opzichte van een baan met nauwelijks opleiding.
_Esther_87_ schreef:Goedemorgen
Ik ga zo even richting ruitershop, even wat dingetjes aanvullen....Dan vanmiddag even kijken of ik wat aan mijn studie kan doen en vanavond lesgeven. Paardje heeft gisteren fijn gelopen op wedstrijd dus die krijgt vrij vandaag...
_Esther_87_ schreef:Aaah ik moet verder aan mijn studie opdrachten en ik heb er geen zin in....
Hele weekend heerlijk met mijn paardjes kunnen frummelen en dat maakt het nu weer binnen zitten er niet leuker op
Abiola schreef:_Esther_87_ schreef:Goedemorgen
Ik ga zo even richting ruitershop, even wat dingetjes aanvullen....Dan vanmiddag even kijken of ik wat aan mijn studie kan doen en vanavond lesgeven. Paardje heeft gisteren fijn gelopen op wedstrijd dus die krijgt vrij vandaag..._Esther_87_ schreef:Aaah ik moet verder aan mijn studie opdrachten en ik heb er geen zin in....
Hele weekend heerlijk met mijn paardjes kunnen frummelen en dat maakt het nu weer binnen zitten er niet leuker op
Kijk Esther, dit soort berichten lees ik van jou. Dan kan ik me niet aan de indruk omtrekken dat je nou zo'n gemotiveerde student bent
purny schreef:Het geeft de studenten druk om de studie op tijd af te ronden. Nu zijn er nog zat studenten die er te gemakkelijk over denken en maar een beetje aanpappen. Ik ben door omstandigheden niet mijn jaar doorgekomen en heb gekozen om een BBL opleiding te doen. En ook ik moet terugbetalen omdat ik wel genoodzaakt was om te lenen.
Maar wat denk je van de prestatiebeurs? Als je je niveau 3 of 4 niet haalt kan je ook alles terugbetalen, van ov tot stufi aan toe. En bovendien betaal je nou weer niet zo veel rente, niet zoveel als een gewone lening, dus is het eigenlijk niet juist om te zeggen dat je geen sociaal leven op kunt bouwen.
Maar ik ben wel blij dat bepaalde groepen ontzien worden.
Abiola schreef:_Esther_87_ schreef:Aaah ik moet verder aan mijn studie opdrachten en ik heb er geen zin in....
Kijk Esther, dit soort berichten lees ik van jou. Dan kan ik me niet aan de indruk omtrekken dat je nou zo'n gemotiveerde student bent
capopjekop schreef:Dus je bent enkel gemotiveerd als je naast je studie geen leven hebt? Iedere student heeft weleens even een moment van zwakte, dat is menselijk. Knap dat je uit die berichtjes kunt halen of iemand gemotiveerd is of niet
Abiola schreef:_Esther_87_ schreef:Goedemorgen
Ik ga zo even richting ruitershop, even wat dingetjes aanvullen....Dan vanmiddag even kijken of ik wat aan mijn studie kan doen en vanavond lesgeven. Paardje heeft gisteren fijn gelopen op wedstrijd dus die krijgt vrij vandaag..._Esther_87_ schreef:Aaah ik moet verder aan mijn studie opdrachten en ik heb er geen zin in....
Abiola schreef:capopjekop schreef:Dus je bent enkel gemotiveerd als je naast je studie geen leven hebt? Iedere student heeft weleens even een moment van zwakte, dat is menselijk. Knap dat je uit die berichtjes kunt halen of iemand gemotiveerd is of niet
Als je je paarden belangrijker vindt dan je studie, en "geen zin" hebt in je opdrachten, moet je imo ook niet mutsen als je wat meer moet betalen voor die opleiding. Dan maak je maar zin, en studeer je binnen de termijn af. Welkom in het echte leven
Abiola schreef:capopjekop schreef:Dus je bent enkel gemotiveerd als je naast je studie geen leven hebt? Iedere student heeft weleens even een moment van zwakte, dat is menselijk. Knap dat je uit die berichtjes kunt halen of iemand gemotiveerd is of niet
Als je je paarden belangrijker vindt dan je studie, en "geen zin" hebt in je opdrachten, moet je imo ook niet mutsen als je wat meer moet betalen voor die opleiding. Dan maak je maar zin, en studeer je binnen de termijn af. Welkom in het echte leven
gekkesies schreef:@Abiola: Dat zegt toch helemaal niets over hoe hard ze werkt voor haar studie? Ik ken haar niet persoonlijk, maar het lijkt me niet meer dan normaal dat iemand soms geen zin heeft om aan de slag te gaan. Ze zegt toch ook nergens dat ze het niet doet, alleen dat ze geen zin heeft? Lijkt me dat jij heel soms ook wel eens geen zin hebt om te gaan werken of weet ik het, ben je dan ook meteen een luie en slechte werknemer? Ik vind dit wel héél kort door de bocht hoor.
Abiola schreef:Als je je paarden belangrijker vindt dan je studie, en "geen zin" hebt in je opdrachten, moet je imo ook niet mutsen als je wat meer moet betalen voor die opleiding. Dan maak je maar zin, en studeer je binnen de termijn af. Welkom in het echte leven
Rintah schreef:ik denk dat de langstudeerboete ook op een stuk minder tegenstand gestuit was als er als overgangsregeling bijvoorbeeld gesteld werd dat je vanaf het punt waar je nu bent met je studie incl eventuele uitloop nog een jaar uitloop mag krijgen en daarna ook moet dokken. dus als je nu 4 jaar bezig bent en wat betreft studielast nog vakken/stages ed ter waarde van 1 studiejaar open hebt staan dat je daar dus de duur van studielast+1jaar over mag doen. dus dat je dus die 4 jaar hebt gehad en nog 1 jaar uit mag lopen op nog openstaande studielast dus totaal die 4 jaar+jaar studielast+jaar uitloop=totaal 6 jaar
(staat er nu heel wazig maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)