Langstudeerboete

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krijg jij met de langstudeerboete te maken?

Nee, ik kan hem nog net ontlopen door nu af te studeren.
13 (10%)
Nee, ik verwacht binnen de gestelde uitloopmarge af te studeren.
54 (43%)
Nee, door andere reden namelijk.....
7 (5%)
Ja, door vertraging door externe omstandigheden ((psychische)ziekte/overlijden gezinslid)
22 (17%)
Ja, door eigen keuze (bestuursjaar/extra minor/extra stage)
2 (1%)
Ja, door verkeerde sudiekeuze.
18 (14%)
Ja, door andere reden namelijk.....
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:37

:n Ik vind het echt belachelijk en een enorme stap terug in het Nederlandse onderwijs. Door al die belachelijke regeltjes vangt de overheid flink wat geld, maar merken wij als burgers daar iets van terug? Nee dus, misschien dat we het alleen merken aan dat iedere minister een BMW erbij krijgt...

Op deze manier gaan we weer terug naar vroeger, waar alleen de rijken kunnen studeren want lenen is tegenwoordig ook niet meer te doen. We zouden gewoon met z'n allen in protest moeten gaan.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:37

Chanen schreef:
Alweer een hele opluchting dat de instelling het resterende gedeelte terug moet betalen. Scheelt alweer de helft van de boete.

Abiola schreef:
Daar denk ik dus anders over :o Je krijgt pas een boete als je meer dan 1 jaar te lang over je studie doet, dus je hebt heus wel wat uitloop. Daarnaast is het collegegeld nu zwaar gesubsidieerd, dus op kosten van de maatschappij :)

Gelukkig wordt die boete pas na een jaar opgelegd, anders kun je je als student straks helemaal niks meer veroorloven. Als ik binnen mijn studie een paar dagen ziek thuis had gezeten tijdens practicum, had ik zo een half jaar studievertraging te pakken en zeg nou zelf, wie heeft er nooit eens een griepje? Je studiefinanciering wordt overigens al wel in het eerste jaar dat je uitloopt omgezet in een lening, dus een schuld bouw je sowieso al op, ongeacht of die boete er nou wel of niet was gekomen.

die mazzel heb ik ook nog is, vanaf september krijg is dus geen stuffi meer, maar gelukkig krijg ik een dergelijke vergoeding van stage dat ik daardoor meer geld heb als dat ik stuffi kreeg en ga dan dus ook niet bijlenen

MissAnnemijn

Re: Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:38

Ik heb 10 maanden dubbele stufi gehad die ik opzij heb gezet, hierdoor hoef ik ook niet meer bij te lenen voor mijn laatste jaar hopelijk..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:39

Hmz, zit net terug te lezen, ik ben niet zo zielig als het nu overkomt hoor, zo bedoel ik het nou ook weer niet. Red me verder uiteindelijk heus wel aangezien ik toch door blijf knokken, moeilijk gaat ook he.

Ik vind het alleen zo cru dat er zo hard geoordeeld wordt...'iedere langstudeerder zal het wel aan zichzelf te danken hebben', zo'n gevoel geven sommige reacties. Dat soort berichten doen mijn bloed echt koken....Ik zou er heel veel voor over hebben om gewoon lekker aan het werk te zijn namelijk. Juist omdat ik er al zo hard voor moet werken voelt dit echt als een enorme straf en is het weer een extra hindernis op een weg die toch al vol met soms bijna onoverkoombare hindernissen zit....Bij mij is de emmer echt wel bijna vol. En het zou fijn zijn als daar soms heel even bij stil wordt gestaan voor je heel makkelijk roept over 'eindeloos over je studie doen' of 'niet helemaal normaal'. Zou die 3000 euro graag ervoor over hebben als ik het dan via de 'normale' weg kon doen.

Limoen

Re: Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:41

Ik heb dan dus hiervoor 2 jaar HBO gedaan wat niet helemaal goed ging :P
En nu ga ik na de zomervakantie het 2e jaar doen.
Dus ik heb alleen volgend jaar nog een jaar stufi.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:47

Nikka schreef:
_Esther_87_ schreef:
.

Ik meen dus serieus dat ik nooit was gaan studeren als ik dit geweten had. Ik heb met heel die boete op zich geen probleem, weet zeker dat er veel mensen zijn die echt bewust heel lang studeren omdat ze het gewoon gezellig vinden. Maar de manier waarop je in een hoek wordt gezet...Ik ben 24, heb vanaf mijn 16e altijd hard gewerkt, nooit schulden gehad, doe geen gekke dingen, ga niet op vakantie maar werk in de zomervakantie...en toch, ondanks alles, heb ik straks duizenden euro's schuld....Echt tof.

Tja en als je een beetje goede studie hebt uitgekozen (niet een of andere pretstudie) dan verdien je met een betere baan dit ook weer zo terug ten opzichte van een baan met nauwelijks opleiding.

Zelfs met een studie bouwkunde of werktuigbouwkunde is het banenperspectief bedroevend. Daarnaast vind ik mijn studie Nederlandse taal en cultuur hartstikke tof, maar niet per sé een 'pretstudie'. Ik wil er best wat voor betalen en opzijleggen (en dat doe ik ook), maar die boete... Tssk, sinds wanneer worden studenten door iedereen gezien als luie mensen die alleen een beetje op kosten van de overheid lopen te zuipen? Dat beeld geldt misschien voor 10%, de rest werkt er keihard voor. Het is een keuze, maar die wordt steeds moeilijker gemaakt. Overigens heeft de helft van de mensen die nu voor het CDA werken er langer over gedaan dan de jaren die nu gegeven zijn. En oja, ik loop nu keurig nominaal, maar 1 vak niet halen en ik ben de banketstaaf, met mijn verkeerde keuze. Hele probleem is namelijk dat universiteiten ook moeten bezuinigen en minder vakken gaan aanbieden + dat de harde knip er opeens is en ik niet al aan een master mag beginnen als ik nog 1 vak in mijn bachelor moet volgen. Kortom, ik werk 20 uur in de week, volg een voltijd studie, maar word nog altijd gezien als de luie student die niet goed bezig is, want ik heb een jaar extra uitloop. Terwijl mijn mogelijkheden om snel af te studeren steeds beperkter worden.

Het hele harde oordelen is inderdaad het probleem. Precies wat Esther ook zegt.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:47

Ik krijg er ook mee te maken.

Ik ben na de middelbare school naar het HBO gegaan, waar ik mijn propedeuse heb gehaald. Ik heb destijds even getwijfeld om meteen door te stromen naar de universiteit maar dit uiteindelijk niet gedaan, omdat ik hoopte dat mijn HBO-studie me in latere jaren wat meer zou gaan bevallen (de opzet werd na het eerste jaar vrij anders dus ik had goede hoop!), maar uiteindelijk vond ik het toch niet echt meer mijn ding en ben ik alsnog overgestapt naar de universiteit. Needless to say dat ik nu spijt heb als haren op mijn hoofd dat ik na het behalen van mijn P niet gewoon metéén naar de universiteit ben gegaan...

Het viel mij trouwens ook op dat er nu ineens gesproken wordt over een "rechtmatige vorm van regulering van de toegang tot onderwijs". Toch vreemd dat iets dat begon als motivatie om sneller te studeren nu plots gebruikt gaat worden als toegangsregulering..
Ik neem aan dat deze rechter daarmee doelt op alle (extra) kosten/boetes die er met studeren gepaard zullen gaan nu een impact op het onderwijs zullen gaan hebben en op die manier een barriere gaan vormen om uberhaupt te beginnen, maar ik blijf het een vreemde uitspraak vinden.

Ik ben hier dan ook absoluut niet blij mee. Heb jarenlang hard gewerkt en ben écht geen luie student, in tegendeel, maar ik voel me echt gewoon genaaid. Als ik dit had geweten dan was ik na het behalen van mijn P sowieso meteen doorgestroomd en had het mij heel wat duizenden euro's gescheeld.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:48

Zelf had ik 3 maanden vertraging door een stage die ik niet kon vinden naar mijn zin. De planning was om in april dit jaar af te studeren. Helaas kreeg ik toen een longembolie en ben maanden moe en futloos geweest waardoor ik de deadline niet gehaald heb. Vervolgens heb ik een poging gewaagd in juni, helaas mijn assessment niet gehaald en nu dus de nieuwe poging in december en de langstudeerboete. Als ik die longembolie niet gekregen had was ik dus in april opgegaan en als ik dan ook gezakt was had ik in juni nog een poging kunnen doen. Best zuur dus.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:49

_Esther_87_ schreef:
Goedemorgen :)

Ik ga zo even richting ruitershop, even wat dingetjes aanvullen....Dan vanmiddag even kijken of ik wat aan mijn studie kan doen en vanavond lesgeven. Paardje heeft gisteren fijn gelopen op wedstrijd dus die krijgt vrij vandaag...

_Esther_87_ schreef:
Aaah ik moet verder aan mijn studie opdrachten en ik heb er geen zin in....
Hele weekend heerlijk met mijn paardjes kunnen frummelen en dat maakt het nu weer binnen zitten er niet leuker op :z

Kijk Esther, dit soort berichten lees ik van jou. Dan kan ik me niet aan de indruk omtrekken dat je nou zo'n gemotiveerde student bent :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:49

Het geeft de studenten druk om de studie op tijd af te ronden. Nu zijn er nog zat studenten die er te gemakkelijk over denken en maar een beetje aanpappen. Ik ben door omstandigheden niet mijn jaar doorgekomen en heb gekozen om een BBL opleiding te doen. En ook ik moet terugbetalen omdat ik wel genoodzaakt was om te lenen.

Maar wat denk je van de prestatiebeurs? Als je je niveau 3 of 4 niet haalt kan je ook alles terugbetalen, van ov tot stufi aan toe. En bovendien betaal je nou weer niet zo veel rente, niet zoveel als een gewone lening, dus is het eigenlijk niet juist om te zeggen dat je geen sociaal leven op kunt bouwen.

Maar ik ben wel blij dat bepaalde groepen ontzien worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:50

Abiola schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ik ga zo even richting ruitershop, even wat dingetjes aanvullen....Dan vanmiddag even kijken of ik wat aan mijn studie kan doen en vanavond lesgeven. Paardje heeft gisteren fijn gelopen op wedstrijd dus die krijgt vrij vandaag...

_Esther_87_ schreef:
Hele weekend heerlijk met mijn paardjes kunnen frummelen en dat maakt het nu weer binnen zitten er niet leuker op :z

Kijk Esther, dit soort berichten lees ik van jou. Dan kan ik me niet aan de indruk omtrekken dat je nou zo'n gemotiveerde student bent :o

Dus je bent enkel gemotiveerd als je naast je studie geen leven hebt? Iedere student heeft weleens even een moment van zwakte, dat is menselijk. Knap dat je uit die berichtjes kunt halen of iemand gemotiveerd is of niet :)

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:50

purny schreef:
Het geeft de studenten druk om de studie op tijd af te ronden. Nu zijn er nog zat studenten die er te gemakkelijk over denken en maar een beetje aanpappen. Ik ben door omstandigheden niet mijn jaar doorgekomen en heb gekozen om een BBL opleiding te doen. En ook ik moet terugbetalen omdat ik wel genoodzaakt was om te lenen.

Maar wat denk je van de prestatiebeurs? Als je je niveau 3 of 4 niet haalt kan je ook alles terugbetalen, van ov tot stufi aan toe. En bovendien betaal je nou weer niet zo veel rente, niet zoveel als een gewone lening, dus is het eigenlijk niet juist om te zeggen dat je geen sociaal leven op kunt bouwen.

Maar ik ben wel blij dat bepaalde groepen ontzien worden.

Zoals het MBO :')

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:51

@Abiola: Dat zegt toch helemaal niets over hoe hard ze werkt voor haar studie? Ik ken haar niet persoonlijk, maar het lijkt me niet meer dan normaal dat iemand soms geen zin heeft om aan de slag te gaan. Ze zegt toch ook nergens dat ze het niet doet, alleen dat ze geen zin heeft? Lijkt me dat jij heel soms ook wel eens geen zin hebt om te gaan werken of weet ik het, ben je dan ook meteen een luie en slechte werknemer? Ik vind dit wel héél kort door de bocht hoor.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:52

Abiola schreef:
_Esther_87_ schreef:

Oh....dus omdat ik in de vakantie toch nog tussendoor wat studeer, ben ik niet gemotiveerd? Dat is wel een heel aparte....Wat moet het dan wel niet worden met al die studenten die de hele vakantie hun boeken niet opendoen :roll:

Abiola

capopjekop schreef:
Dus je bent enkel gemotiveerd als je naast je studie geen leven hebt? Iedere student heeft weleens even een moment van zwakte, dat is menselijk. Knap dat je uit die berichtjes kunt halen of iemand gemotiveerd is of niet :)

Als je je paarden belangrijker vindt dan je studie, en "geen zin" hebt in je opdrachten, moet je imo ook niet mutsen als je wat meer moet betalen voor die opleiding. Dan maak je maar zin, en studeer je binnen de termijn af. Welkom in het echte leven :D

Fenn

Abiola schreef:
_Esther_87_ schreef:

_Esther_87_ schreef:

En jij bent op je werk aan het bokken meen ik. Verschil is alleen dat wij voor die studie betalen en jij voor je "studie"/werk betaald krijgt. Ik vind het niet netjes om iemand op deze manier aan te vallen.

Verder is het echt niet zo'n groot deel van het budget wat in 'studenten' gestoken wordt. Daarnaast vind ik het prima als ze ergens een beperking willen maken, maar zeg dan dat je binnen 7 jaar een diploma moet hebben ipv binnen 10.
Laatst bijgewerkt door Fenn op 11-07-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:54

Abiola schreef:
capopjekop schreef:

Als je je paarden belangrijker vindt dan je studie, en "geen zin" hebt in je opdrachten, moet je imo ook niet mutsen als je wat meer moet betalen voor die opleiding. Dan maak je maar zin, en studeer je binnen de termijn af. Welkom in het echte leven :D

En wie zegt dat ze dat niet doet? Dat valt niet uit die berichten te halen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:56

Abiola schreef:
capopjekop schreef:

Maarre....staat er ook ergens in die berichten dat ik daadwerkelijk niets gedaan had? Of alleen dat ik er even geen zin in had?
Ik heb namelijk wel degelijk gewerkt die dagen hoor....maar het is zo lekker om soms even (juist in een HK topic!) te klagen en wat medeleven te krijgen....Daarna lijkt het allemaal juist weer wat lichter.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:56

Ik vind dat de overheid meer verantwoordelijkheid moet nemen dan een simpele boete. Als je mensen wil bestraffen voor een verkeerde keuze, zorg dan ook voor betere begeleiding. Een 17-jarige kan niet altijd goed bedenken wat hij/zij 'later' wil gaan doen, en de opleidingen in het hoger onderwijs zijn vaak volkomen anders dan wat je kent van de middelbare school.

Motiveer leerlingen te kiezen voor een opleiding waar behoefte aan is, verzorg betere voorlichting, zorg dat middelbaar onderwijs beter aansluit op hoger onderwijs, inventariseer op tijd wie twijfelt en besteedt extra aandacht aan die groep.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:57

gekkesies schreef:
@Abiola: Dat zegt toch helemaal niets over hoe hard ze werkt voor haar studie? Ik ken haar niet persoonlijk, maar het lijkt me niet meer dan normaal dat iemand soms geen zin heeft om aan de slag te gaan. Ze zegt toch ook nergens dat ze het niet doet, alleen dat ze geen zin heeft? Lijkt me dat jij heel soms ook wel eens geen zin hebt om te gaan werken of weet ik het, ben je dan ook meteen een luie en slechte werknemer? Ik vind dit wel héél kort door de bocht hoor.

Dankjewel, dat was precies wat ik wilde zeggen. Natuurlijk heb ik er soms geen zin meer in, en soms is het al voldoende om dat gewoon even kwijt te kunnen om daarna weer aan het werk te gaan. Ken geen enkele student die alle vakken, alle opdrachten, zijn gehele studietijd leuk heeft gevonden hoor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:58

Abiola schreef:
capopjekop schreef:

pff, ik vind dit wel héél, héél kortzichtig gedacht := . Dus iemand die eens op internet zet dat ze eens een dagje wat minder zin heeft om te studeren is onmiddellijk iemand die te lui is en er niet gemotiveerd genoeg is? :=

Ik heb ook wel eens een gezegd op mijn werk: "pfff, ik weet niet wat het is maar ik heb vandaag écht geen zin. Ik kijk er al naar uit als ik straks lekker voor de tv lig." En ja, dan gebeurd het wel eens een dag dat ik op minder volle toeren werk dan een dag dat ik goed in het ritme zit. Maakt dat van mij dan ook maar onmiddellijk iemand die haar werk niet graag doet en niet gemotiveerd genoeg is? -O-

Iig ben ik blij dat ik in België woon als ik zulke dingen allemaal hoor en lees van het Nederlands onderwijssysteem. Ben iig na één keer een foute studiekeuze te hebben gemaakt netjes afgestudeerd en met 0 euro schulden of zonder ooit een of andere studielening te moeten aangaan netjes mijn centen aan het verdienen nu.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:59

Vanaf studiejaar 2012/2013? Dus bijvoorbeeld niet studenten die gestart zijn in 2010 of 2011?

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:00

Abiola schreef:

Wát een onzin! Haar verhaal maakt duidelijk dat vertraging in haar geval niet ligt aan het feit dat ze de studie niet haalt. Het komt bij haar door een verkeerde keuze.
Dat kan gebeuren, studenten zijn over het algemeen jong.
Natuurlijk is het fijn als je meteen de goede keuze maakt, maar jouw conclusie heeft niets te maken me haar verhaal.

En ik studeer rechten, heb ook wel eens 'geen zin' toch haal ik alles, omdat ik over het algemeen hard werk dan mag ik, van mezelf, best eens een moment hebben dat ik geen zin heb.
Vind het juist erg goed van haar dat ze studeert in de vakantie! ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 13:02

ik denk dat de langstudeerboete ook op een stuk minder tegenstand gestuit was als er als overgangsregeling bijvoorbeeld gesteld werd dat je vanaf het punt waar je nu bent met je studie incl eventuele uitloop nog een jaar uitloop mag krijgen en daarna ook moet dokken. dus als je nu 4 jaar bezig bent en wat betreft studielast nog vakken/stages ed ter waarde van 1 studiejaar open hebt staan dat je daar dus de duur van studielast+1jaar over mag doen. dus dat je dus die 4 jaar hebt gehad en nog 1 jaar uit mag lopen op nog openstaande studielast dus totaal die 4 jaar+jaar studielast+jaar uitloop=totaal 6 jaar
(staat er nu heel wazig maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:03

Rintah schreef:
ik denk dat de langstudeerboete ook op een stuk minder tegenstand gestuit was als er als overgangsregeling bijvoorbeeld gesteld werd dat je vanaf het punt waar je nu bent met je studie incl eventuele uitloop nog een jaar uitloop mag krijgen en daarna ook moet dokken. dus als je nu 4 jaar bezig bent en wat betreft studielast nog vakken/stages ed ter waarde van 1 studiejaar open hebt staan dat je daar dus de duur van studielast+1jaar over mag doen. dus dat je dus die 4 jaar hebt gehad en nog 1 jaar uit mag lopen op nog openstaande studielast dus totaal die 4 jaar+jaar studielast+jaar uitloop=totaal 6 jaar
(staat er nu heel wazig maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

Na twee keer lezen geloof ik dat het snap :j
Ben ik het mee eens.