Proefdieren : Voor of Tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:50

Ik vind het erg dubbel. Het is verschrikkelijk wat sommige dieren moeten doorstaan. Proefdieren die voor bijvoorbeeld het uitproberen van makeup etc worden gebruikt ben ik pertinent tegen. Tegen kankerbehandelingen etc vind ik dan toch weer wat anders.

Ik ben overigens absoluut tegen vivisectie :r afschuwelijk!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:54

gohya schreef:
Ik ben tegen! er zijn genoeg mensen die terminaal ziek zijn en zich wel voor proeven willen lenen.
Maar nee dieren zijn veel makkelijker en die hoef je niet te betalen.

Terminaal zieken zijn vaak al geen goed 'startersproefpersonen' omdat men de veranderingen niet steeds kan correleren met de behandeling ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:59

Ik ben bij een proefdierenlab geweest, en ken iemand die op een ander lab werkt. Ik heb niets gemerkt van de harde houding, maar het is wel een bedrijfsmatige houding: er zit een zakelijke kant aan, het zijn teveel dieren om met allemaal een persoonlijke band op te bouwen, en uiteindelijk gaan ze dood. Maar dat is in veehouderij natuurlijk ook het geval.

De grote proefdieren worden beperkt gebruikt, en de dieren hebben het zeker een stuk beter dan in de bioindustrie: de levensruimte is een stuk groter en er wordt aandacht besteed aan het verrijken van de leefomgeving en het welzijn van de dieren. Geen kistkalveren hier!
Tegelijkertijd hebben ze niet de vrijheid die je bv zou vinden op een erg ruime biologische boerderij met speciale varkensmodderpoelen of weidegang met schuilstallen. (Dat is vooral niet mogelijk omdat de dieren in een gecontroleerde omgeving gehouden moet worden.) De honden en katten in het lab waar ik was gingen wel naar buiten. Een deel van die honden en katten werden bovendien expliciet gehouden om geneesmiddelen en procedures te testen voor huisdieren: het is dan dus vooral een kat die z'n leven voor andere katten geeft.

De ratten en muizen zitten in kooien die vrij normaal zijn - niet zo groot als de avonturenparken die mensen soms thuis bouwen, maar wel waar ze heel normaal kunnen bewegen en leven, met soortgenoten en verrijking.

Ik heb er kortom niet zoveel moeite mee, zolang de proeven inderdaad met terughoudendheid worden opgezet (nut en noodzaak.) Het onderzoek naar alcohol vind ik niet automatisch onzinnig. De alternatieven die genoemd worden bieden in elk geval zeker niet dezelfde informatie en kunnen dus geen vervanging zijn. Voor de details weet ik te weinig van het onderzoek, maar het afwijzen op de magere basis van proefdiervrij gaat mij te ver.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:00

Sja ze worden inderdaad goed verzorgd (althans waar ik ze gezien heb, umcg and biologisch centrum), maar dat ze het supergoed hebben kan je ook niet echt zeggen denk ik. De meesten zitten toch in kleine kooitjes met verder weinig verrijking. Als het goed is laat de dec (dierexperimentencommissie) in ieder geval geen zinloze onderzoeken die teveel leed aanrichten door, ik weet niet hoe dat in andere landen is maar ik weet dat ze er hier behoorlijk streng in zijn.

Maar er wordt hier ook onderzoek gedaan met vogels (bv kippen, duiven, mezen, ganzen etc.), cavia's en een paar andere diersoorten.
Die zitten er vaak beter bij dan de gemiddelde hobby vogel/dier.
Voorbeeldje van de duivenkooi: http://img.photobucket.com/albums/v210/ ... geons3.jpg, en er zit nog een groot stuk aan vast.

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:04

Voor mijn studie kom ik af en toe in aanraking met proefdierlaboratoria. De wet omschrijft dat een dierproef pas uitgevoerd mag worden indien het maatschappelijk belang opweegt tegen het leed van het dier. Ook staan hierin vereisten voor de leefomstandigheden van de proefdieren. De proef die uitgevoerd wordt, moet dan ook eerst goedgekeurd worden door de DEC. Tijdens de proef staat er ook iemand bij die alleen let op het welzijn van het dier. Als je meer wilt weten over proefdieren vind ik dit een goed website:

http://www.informatiedierproeven.nl/home.php

Hier staat vrij objectief beschreven wat proefdieren zijn, hoe en wanneer ze wel en niet uitgevoerd worden etc.

Overigens ben ikzelf voor dierproeven, mits (zoals de wet omschrijft) het maatschappelijk belang van de uitkomst van de dierproef opweegt tegen het dierenleed.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:07

Ik vind het heel dubbel allemaal.
Ben absoluut tegen dierenleed, ben vega, eet alleen biologisch zuivel, ben er dus gewoon heel bewust mee bezig.
En dan heb je dierproeven.. Ik snap heel goed waarom het gedaan wordt. Ziektes moeten gewoon te verhelpen zijn en dat is natuurlijk een heel belangrijk en mooi doel. Maar wat mij altijd dwars zit is dat áltijd dieren 'de dupe' zijn.
Dierproeven, bio-industrie, noem maar op.. En het ergste van alles vind ik dat dieren niet kunnen kiezen. Ik heb me niet zozeer verdiept in dierproeven, meer in bio-industrie, maar ik denk dat die beesten alles zijn behalve gelukkig en ze kunnen niet zelf aangeven, 'ik heb het niet goed hier.' Dieren zijn afhankelijk van mensen, wij moeten voor ze zorgen, wij moeten beslissingen voor ze nemen, wij moeten ze een goed leven kunnen bieden want daar heeft ieder levend wezen recht op. En of dat in deze 2 sectoren gebeurd, tsja dat zie je in dit topic ook, de meningen zijn erover verdeeld en er zal nooit echt een knoop worden door gehakt omdat iedereen weer andere belangen heeft. That's just how it is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:08

De huisvesting van de dieren moet ook aan erg strenge normen voldoen. Alles moet gecertificeerd zijn.
Het is een heel precieze boel om alles in orde te houden.
Maar inderdaad, de dieren zijn nu eenmaal geen huisdieren en worden dus ook niet als dusdanig beschouwd.
Eenmaal als de proef afgelopen is, worden de dieren geëuthanaseerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Proefdieren : Voor of Tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:48

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:52

Zeer vooruitstrevend! Dit kan in de toekomst het leven redden van mensen wiens longen en of ademhalingsspieren het niet meer doen. En dan is een erg grote groep!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:52

Klinkt als een fantastische uitvinding!
(wil alleen even niet weten hoe ze de luchtwegen van de proefdieren afgesloten hebben..... :o )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:11

Ik ben zwaar, zwaar tegen dierproeven. Waarom zijn altijd de beesten de l*l... :(

Mijn eerste gedachte is: ga bewezen, zwaar gedetineerden hiervoor gebruiken. Doen die nog wat nuttigs ook en het is tenslotte voor de mens bedoeld, lijkt mij. Op deze reactie zal wel weer de nodige kritiek komen, maar mijn onderbouwing is: nóg een reden om te zorgen dat je op het rechte pad blijft. ;)

Mijn tweede gedachte is dat ik met die uitspraak dan net zo slecht ben als de mensen die de dierproeven goedkeuren en uitvoeren. :o Was het niet een heel naar persoon in de Tweede Wereldoorlog die dergelijke dingen bij die onschuldige mensen van een bepaalde afkomst liet doen? En was het niet zo dat bijna de hele wereldbevolking dit verafschuwde (en daar nog steeds een mening over heeft)? Blijft bij mij toch de vraag hangen waarom dierproeven dan wel geaccepteerd worden. :? Ik ben ervan overtuigd dat er vele andere mogelijkheden bestaan.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:25

Omdat dieren geen mensen zijn.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:15

Shenavallie schreef:
Ik ben zwaar, zwaar tegen dierproeven. Waarom zijn altijd de beesten de l*l... :(

Mijn eerste gedachte is: ga bewezen, zwaar gedetineerden hiervoor gebruiken. Doen die nog wat nuttigs ook en het is tenslotte voor de mens bedoeld, lijkt mij. Op deze reactie zal wel weer de nodige kritiek komen, maar mijn onderbouwing is: nóg een reden om te zorgen dat je op het rechte pad blijft. ;)

Mijn tweede gedachte is dat ik met die uitspraak dan net zo slecht ben als de mensen die de dierproeven goedkeuren en uitvoeren. :o Was het niet een heel naar persoon in de Tweede Wereldoorlog die dergelijke dingen bij die onschuldige mensen van een bepaalde afkomst liet doen? En was het niet zo dat bijna de hele wereldbevolking dit verafschuwde (en daar nog steeds een mening over heeft)? Blijft bij mij toch de vraag hangen waarom dierproeven dan wel geaccepteerd worden. :? Ik ben ervan overtuigd dat er vele andere mogelijkheden bestaan.

Dus als jij ziek ben neem je geen medicijnen?
Antibiotica enzo? dat is namelijk op dieren getest en daar ben jij zwaar, zwaar tegen..

Ik vind dat je een dier niet kan vergelijken met een mens..
Er moeten medicijnen komen voor van alles en dat moet nou eenmaal getest zijn VOORDAT het in productie gaat en gebruikt gaat worden op mensen.
Dat vind ik normaal...
Een muis/rat kan je niet vergelijken met een mens.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:28

Ho, ho, rustig maar. Ik gaf al aan dat er vast kritiek zou zijn, maar het is de toon die de muziek maakt. ;)
Net zo goed als een ander zijn mening mag hebben dat hij/zij het niet erg vindt dat er proefdieren gebruikt worden, lijkt het mij dat ik ook mijn mening mag hebben dat ik het wel erg vind. Dat was tenslotte de hoofdvraag van dit topic? :j

Het is inderdaad dubbel, er zijn vele medicijnen in omloop die echt hard nodig zijn voor mensen. Maar waarom moeten daarvoor dan onschuldige dieren gebruikt worden. Er zijn toch vast - met de huidige technieken - ander mogelijkheden om het te onderzoeken? En er zijn bijvoorbeeld zoveel mensen die zich ter beschikking van de medici willen stellen, maar dit vanwege ethische gronden niet mogen. Op sommige onderzoeken na, waar men tegen vergoeding aan testen onderworpen wordt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:41

Ow je mag zeker een mening hebben hoor ;) Ik vraag me alleen serieus af of de mensen die echt zwaar tegen zijn wel medicatie gebruiken, want dat zou ik persoonlijk wel een beetje krom vinden.
Zelfde als vegatarisch zijn maar wel biefstuk eten omdat je dat zo lekker vind (ff stom voorbeeld :P )

Er zijn zeker een hoop alternatieven en die worden de laatste jaren ook echt steeds vakar toegepast, maar dat kan niet voor alles.
De testen die op mensen worden gedaan zijn eesrst getest op dieren want ze mogen niet uit het niets op mensen testen.

als je alles zonder voor onderzoek test op mensen heb je op korte termijn geen proefpersonen meer over, een muis heeft een dracht van 18-21 dagen, een mens van 9 maanden.
Als er dan een muis dood gaat door een test heb je sneller een vervanger dan met een mens. zo gaan de onderzoeken sneller..

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zie ook liever de alternatieve manier MAAR als het niet anders kan ben ik er niet op tegen MITS er wel daadwerkelijk vooruit gang komt in het onderzoek en die beestjes wel een steentje bijdragen..
Op die manier gaan ze niet voor niks dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:52

duizenden dieren zijn de bok , maar toch door hun heeft onze 'soort' grotere overlevingskansen. die diertjes zou ik bijna willen bedanken voor wat ze al bereikt hebben , ik ben niet voor en ook niet tegen... weet nooit goed wat ik ervan moet denken...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:04

100% tegen. Heb eens ergens gelezen dat het ook kan zonder dieren.........

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:04

Ik ben voor. Ik heb de opleiding proefdierverzorger art. 12 gevolgd en daarbij meerdere stages gelopen bij proefdierbedrijven. Deze dieren zijn er speciaal voor gefokt en absoluut niet te vergelijken met dat muisje/ratje/konijn in de achtertuin. Daarbij word er zeer goed in de gaten gehouden of de dieren niet lijden en als dat wel zo is dan word er iets aan gedaan, hetzij pijnstilling hetzij euthanasie. Mensen mogen hoe dan ook niet gebruikt worden voor proeven, dat is wettelijk vastgesteld. En om toch dat nieuwe pilletje tegen 1 of andere ziekte moet er toch echt getest worden. Ik geloof niet dat er mensen tussen zitten die zich er vrijwillig voor aanbieden. Bij een nieuwe proef word eerst bekeken of er geen alternatief voor bestaat en of er al een soortgelijke proef is. Dit moet eerst aan een commissie worden voorgelegd alvorens er toestemming word gegeven.
En make up word idd niet meer getest, in heel europa niet meer. Wel op ander cosmetisch gerelateerde producten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:07

Sjors schreef:

En gebruik jij wel medicijnen als je ziek bent? (niet aanvallend bedoelt, gewoon interesse)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:10

Don_Zhivago schreef:
Sjors schreef:

En gebruik jij wel medicijnen als je ziek bent? (niet aanvallend bedoelt, gewoon interesse)

Ik zal niet snel naar een paracetamol grijpen. Ook gewoon omdat ik het vies vind, maar ook om dit ;)
Exceem zalf van mezelf weet ik eigenlijk niet hoe het zit :o

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:13

Volgens mij is alles eerst getest op dieren..

Maar bekijk het eens anders...
Stel, er is geen alternatieve proef voor medicatie tegen kanker..
Dan zijn er misschien 1000 muizen nodig die ervoor kunnen zorgen dan er een medicatie gevonden wordt die effectief werkt tegen de ziekteverschijnselen van deze verschrikkelijke ziekte..
Met de jaren worden en duizenden mensen genezen verklaard dankzij dit medicijn...
Vind je het dan nog steeds niet de moeite waard?

Vind dit overigens wel een hele interesante discussie!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:15

Tja nu begin ik ter plekke te twijfelen :=

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:19

Sjors schreef:
Tja nu begin ik ter plekke te twijfelen :=

Haha geeft niet..
Maar heb zelf altijd het idee dat de mensen die tegen zijn alleen denken aan zielige witte muisjes die worden ingespoten met ziek makende stoffen..
Maar de rol die, die dieren hebben zien ze vaak niet.
Maar die dieren hebben een doel en dat is een hele belangrijke!!

denk dat de mensen er vaak te weinig over nadenken, maar alles is getest op dieren (bijna alles)
onstekingen... antibiotica.. bedankt muis dat ik beter wordt en dan het veilig is en ik niet dood neer val door de bijwerkingen..
Operatie... bedankt muis dat ik dankzij jou zo'n ingreep pijnloos kan ondergaan en dat ik ook weer gewoon goed wakker wordt.

en zo kan je nog wel even door gaan :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:55

Niet alles kan ook zomaar op een andere manier getest worden. Aangezien noch de mens noch een muis voor 100% opgeklaard zijn hoe sommige systemen werken, is het onmogelijk om een replica te maken die het effect van een medicijn exact zou weerspiegelen. Als dat mogelijk zou zijn, dan zouden er heus geen dierproeven meer gebeuren hoor. Het is snel geschreven dat er voor alles een alternatief zou zijn en een beetje kriticisme is toch wel wenselijk in deze tijden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:42

De zorg is nu al voor veel mensen (bijna) niet meer te betalen.. door nog meer door te ontwikkelen wordt het allemaal nog duurder, nu hoor je al wel verhalen dat mensen een zeldzame ziekte hebben en alleen in het buitenland een therapie kunnen volgen die niet vergoed wordt.
Moet zo de toekomst er uit gaan zien? Dat alleen de rijken zich goede zorg kunnen permiteren?
Laten we alsjeblieft stoppen met al die omstreden dierproefen en zorgen dat iedereen een redelijke zorg kan krijgen met de middelen die we nu hebben..
Ik vind het onzin om te zeggen dat mensen die tegen dierproeven zijn dan ook geen medicijnen moeten gebruiken die via die weg beschikbaar zijn gekomen, dan zouden al die dieren nog eens voor niks gestorven zijn, dat is toch nog erger..?