Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:40

Donkerblauw schreef:
Heb het filmpje met stijgende verbazing zitten kijken..
Zo ga je als agent toch niet met een mens (of het nou een verdachte of arrestant is) om?! :n

Weet natuurlijk niks over de toedracht van de situatie, was er tenslotte niet zelf bij, maar op het filmpje is de man die hardhandig tegen de grond gewerkt wordt niet gewelddadig (verre van zelfs). En wanneer je pepperspray in je ogen hebt ben je meer daarmee bezig, dan met de mensen die om je heen staan lijkt mij.

En wat betreft de omstanders; deze hadden (lijkt mij) geen zin in een dosis pepperspray in het gezicht en een knietje. Vandaar dat zij er zich niet mee bemoeien (op het roepen na dan).

Dat ging over de collega die er bij stond en niets deed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:41

Hoezo ben ik zo 1? Leg eens uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:44

JessAndHope schreef:
love_western schreef:
Ik ben van mening dat politie zich harder mag gaan gedragen.
En niet eerst waarschuwen en dan pas pepperspray gebruiken.

Willen ze niet luisteren gelijk gummi knuppel erover. Wedden dat er spontaan minder vechtpartijen onstaan enzo.

Helemaal mee eens.... MAAAAAR dan wel als er inderdaad teruggevochten word.... niet als je in elkaar gedoken op de grond zit.

Ja dat was ik vergeten te zeggen. De generatie van mijn opa zijn leeftijd is er ook mee groot geworden. En echt niet dat het durvden te zeggen tegen hun ouders. dan werden ze nog veel meer gestraft.

Amandavd

Je hebt je ten alle tijde te identificeren als de politie daar om vraagt. Als je dat niet wil, dan heb je i.m.o iets te verbergen, anders zou je er geen moeite mee hebben.

De politie slaat je echt niet in elkaar omdat jij ergens een foto van maakt hoor, kom op hey, we leven niet in Amerika. Als jij je gewoon als een normale burger van NL gedraagt heb je nergens last van.

Dat ze idd grote groepen niet aanpakken ben ik het ook niet mee eens maar kan het wel begrijpen als je zelf maar met 2 bent en er staat een groep van 10 of meer voor je neus. De fatsoensnormen anno 2012 zijn zover gedaald dat er tegenwoordig geen respect meer is voor niemand en iedereen tegenwoordig maar naar geweld grijpt als ze daar zin in hebben.

Maae weet je, de politie kan het nooit goed doen. De politiek kan het nooit goed doen, niemand kan het nooit goed doen want we weten het zelf allemaal beter. Dat is de mentaliteit van tegenwoordig.

marleen_usar

Je weet niet wat er daar voor allemaal is voor gevallen, voor dat er gefilmd werd.Want dat werd nou net niet gefilmd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:47

Maakt niet uit wat er is voorgevallen vooraf. De man ligt op de grond opgerolt, doet op dat moment niets. Dan heb je niet door te trappen als agente. Nooit. :n dat is zinloos geweld, daar arresteren ze normaal mensen voor.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:48

Bassenqua schreef:
Cryssie schreef:
En daar is waar de burger nou is vanaf moet stappen. Dat wij alleen maar flitsen en bonnen schrijven. Overigens ook de fout van media, want die zet dat er alleen maar in. Maar mensen vergeten, dat wij ook nog hele andere dingen doen.

Hou toch op zeg, als je de politie belt en nodig hebt moet je niet raar staan te kijken als de hoorn op de haak wordt gegooid, mij laatst nog gebeurd toen ik vroeg in de ochtend een boxer op de openbare weg zag liggen en de dierenambulance niet bereikbaar was, weigeren de naam te geven, te hard rijden op de wegen zonder zwaailicht of alarm, op afstand gaan kijken als er knokpatijen zijn omdat ze te scheiterig zijn om het moment zelf in te grijpen. Nee de politie hoeft van mij geen respect te verwachten. Daarbij is er een bepaalde groep mensen die je geen pet op hun hoofd moet zetten, daar kunnen ze niet mee omgaan en gaan dan rare dingen doen zoals op het youtube filmpje te zien is. Aanklagen die handel en niks geen voordeeltje omdat je politieagent bent zoals in Hoek van Holland is gebeurd, lekker mensen dood schieten en dan de schuld bij een ander leggen, ja ja dát is de politie in Nederland, iets om trots op te zijn!! :r

Met alle respect hoor, maar de gozer die daar is neergeknald heeft dat toch echt aan zn eigen te danken :n Het eerste wat ik zo'n beetje van mn ouders heb geleerd mbt de politie, is dat als er ergens oproer is.... keihard de andere kant op lopen. De politie gaat eeeecht niet beleefd vragen of je er wel of niet bij hoort als je er met je stomdronken kop tussen staat te schreeuwen....
De agenten in HvH hebben zich dusdanig bedreigd gevoeld dat ze moesten schieten (en dat was één van de eerste keren dat er geschoten werd, sindsdien komt het steeds vaker voor dat ze schieten), tsja... en als jij dan zo nodig stoer moet lopen doen om er tussen te staan... :n eigen schuld dikke bult.

Te scheiterig om in te grijpen? Neuh.... de politie KAN niet eens meer ingrijpen, want als ze er één neerknuppelen gaan ze zelf zogenaamd de fout in en mogen ze zich verantwoorden voor de rechter met schorsingen en al het papierwerk van dien!!! Geen wonder dat je je twee keer bedenkt voordat je je in het geweld stort als je baan daarmee op de tocht staat...

Ik ben ook kneuzen van agenten tegen gekomen (helemaal in mijn tijd bij de beveiliging) die het gewoon stoer vinden om in zo'n uniform te lopen en nog jong zijn, maar ik heb er ook zát goede meegemaakt.... Kwestie van iedereen over één kam scheren? En dan heb jij het over respect? Ja er zitten banketstaaf tussen, maar ook hele goeie....

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:50

Ik denk dat zij naast politieagent ook mens is.... Het is op het filmpje niet te zien watskebeurt voor dit begon....
Zeer betrouwbare bronnen zijn vaak nog 1 kant van het verhaal.....

Ik vraag me nu alleen af, was deze vrouw na dit voorval weer gewoon agent en heeft zij duidelijk op papier gezet dat ze hem buitenproportioneel heeft aangepakt nadat hij gepepperd is?

Ook als haar verklaring zodanig is dat de zaak geseponeerd word is het de vraag, kan en wil zij nog terug de straat op! Er is nu n hoop commotie rondom haar geweest....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:50

Shadow0 schreef:
xx_Horsiex schreef:
Niemand weet precies wat er vooraf aan het filmpje is gegaan, en dit soort filmpjes kun je op zoveel manieren interpreteren, als ze mij filmen terwijl ik iemand in elkaar sla, tsja dan ben ik ook de bad guy. Maar wat als de ander van te voren mij heeft aangevallen en dat is niet gefilmd, is weer een heel ander beeld opeens.

Ik vind het dan helemaal geen ander beeld. Ik kan werkelijk NIETS verzinnen waarbij dit een logisch gevolg zou zijn. Politie heeft niet de taak om wraak te nemen. Ze mogen gepast geweld gebruiken om een verdachte aan te houden, maar dit was in geen enkel opzicht gepast. Het was ook niet gericht op het overmeesteren, en nadat hij al op de grond lag nog even flink trappen is gewoon wreed. Daar kan ik echt niets anders van maken, wat er ook aan vooraf is gegaan.

Citaat:
Politie zou zowiezo harder mogen optreden, als je je gewoon fatsoenlijk gedraagt, heb je ook geen problemen met de politie.

Dat ligt eraan wat je verstaat onder 'fatsoenlijk'. Totale gehoorzaamheid aan de politie, ja, dat levert meestal weinig problemen op. Maar onevenredig hard aanpakken kan ook al gebeuren als je foto's maakt, gebruik maakt van je recht om te demonstreren, geen identiteitsbewijs wilt tonen omdat er geen aanleiding is, je kortom simpelweg je rechten opeist die de politie op dat moment niet welgevallig is.

Dan komen we in een politiestaat ipv een rechtstaat, en persoonlijk ken ik niet 1 politiestaat waar het fijn wonen is.

Love_western, oh u is er zoeen :) Dat verklaart veel.

Doodsimpel, politie mag altijd om je ID vragen omdat je je ten alle tijden moet kunnen indentifiseren. Deze regel alleen is al een wet en de politie moet nazien op het nalezen van de wet.... dus ja, als jij je ID niet laat zien, ben jij fout... niet de plisie ;)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:53

marleen_usar schreef:
Je weet niet wat er daar voor allemaal is voor gevallen, voor dat er gefilmd werd.Want dat werd nou net niet gefilmd.

Maakt niet uit, al heeft ie haar verrot getrapt.... als agent zijnde dien je je te houden aan de regels van je beroep, en dat is dus daadkrachtig handelen... niet iemand nodeloos de grond in trappen. Wat je ziet is namelijk dat ze rustig op hem afloopt en dan begint te trappen. Zou ze nou terug trappen als hij haar aanvalt, dan vind ik het een ander verhaal. Maar hier was duidelijk geen sprake meer van zelfverdediging (zelfverdediging is doorgaans een reactie binnen 2 seconden om een aanval).

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:56

Ik vermoed dat er wellicht meer aan de hand was, dan op dit filmpje te zien is.
Mede doordat het 'slachtoffer' ook geen aangifte doet.
Helemaal mooi, ontzettend veel mensen die er over vallen en zich enorm er over opwinden en hij weet er helemaal niets meer van :+.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:57

xx_Horsiex schreef:
Je hebt je ten alle tijde te identificeren als de politie daar om vraagt.

De politie mag er echter niet zomaar naar vragen, alleen omdat ze er toevallig zin in hebben. Dat is misbruik van hun positie, en daar moet je tegen kunnen protesteren.

Citaat:
De politie slaat je echt niet in elkaar omdat jij ergens een foto van maakt hoor, kom op hey, we leven niet in Amerika. Als jij je gewoon als een normale burger van NL gedraagt heb je nergens last van.

En dat is precies het probleem: je moet je ineens 'als een normaal burger' gedragen. Al die vrijheden (vrijheid van meningsuiting, recht op privacy), rechtsbescherming, het wordt zo uit het raam gekieperd. In een rechtstaat moet je je aan de wet houden, in een politiestaat gaat het ineens om 'normaal', een erg flexibel begrip dat zomaar eenzijdig kan worden aangepast. Maar journalisten die hun werk doen, doen wel eens niet normaal maar verdacht, omdat ze dingen uitzoeken. En demonstranten, die doen ook niet 'normaal', omdat ze het ergens niet mee eens zijn en dat laten weten. De wet heeft daar geen enkele moeite mee en staat die dingen gewoon toe (onder een aantal voorwaarden uiteraard), de handhavers vinden het echter nog wel eens moeilijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:57

De man heeft inmiddels wel aangifte gedaan hoor. Daarnaast komt hij uit het oostblok en is daardoor misschien minder geneigt aangifte te doen tegen politie of leger in eerste instantie.

Edit

Daarnaast is hier in de buurt een journalist gearresteerd omdat hij filmde op de plek waar de politie bezig was met de afhandeling van een ongeluk. De man doet gewoon zijn werk dus. Wordt behoorlijk agressief belaagt door de agenten, zijn camera wordt afgepakt en beschadigt daarbij en hij verdwijnt voor een dag de cel in. Voor het doen van zijn werk. Uiteindelijk bleek dit onrechtmatig te zijn geweest, de man wordt vrijgelaten maar wel zonder excuses en zonder de geheugenkaart van zijn camera. Die heeft hij niet meer terug gekregen. Waarom niet, niemand weet het?
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-06-12 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Re: Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:59

Recht van mening uiten kan ook op een normale manier. Demonstreren kan ook op een normale manier. Je hoeft je niet als een losgeslagen holbewoner te gedragen om je rechten uit te voeren.

Je zal maar politie agent of vrouw zijn, dan heb je toch een behoorlijk zware baan met al die mensen die denken dat ze om elke scheet maar mogen rellen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:00

karuna schreef:
De man heeft inmiddels wel aangifte gedaan hoor. Daarnaast komt hij uit het oostblok en is daardoor misschien minder geneigt aangifte te doen tegen politie of leger in eerste instantie.

Klein detail dat ik dan weer gemist heb :o .
Wel vreemd dat hij nu besluit dat ineens wel te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:01

Ook demonstraties waarbij niet gereld wordt kunnen toch erg hard aangepakt worden. Goed gedrag garandeert niet altijd dat de politie zich ook goed gedraagt.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:02

Citaat:
Doodsimpel, politie mag altijd om je ID vragen omdat je je ten alle tijden moet kunnen indentifiseren. Deze regel alleen is al een wet en de politie moet nazien op het nalezen van de wet.... dus ja, als jij je ID niet laat zien, ben jij fout... niet de plisie ;)

Dat is niet waar.... Voor een staandehouding moet iemand verdachte zijn....

En gewoon vragen naar id moet zijn voor de uitvoering van zijn taak. Gewoon willen weten is geen reden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:10

Shadow0 schreef:
Ik kan geen scenario bedenken waarin dit geweld acceptabel of begrijpelijk is. Bovendien: de man was stomdronken en werd aangesproken omdat hij ergens sliep / wilde slapen!

Oke, jij weet er blijkbaar meer vanaf? Wat ging er dan precies aan vooraf?
Dit geweld is inderdaad niet acceptabel, ze horen het anders op te lossen en dat leren ze inderdaad bij de trainingen. Maar als mijnheer zich agressief opstelt en al gepepperd is en nog in verzet gaat, dan is een hardere aanpak wel vereist. Op deze manier is echter niet bepaald de goede manier geweest, het doorgaan met heb ik het dan over. Die eerste keer kan ik me voorstellen als mijnheer zou hebben gemeld een wapen bij zich te dragen en te willen gebruiken, veiligheid gaat voor alles.. maar dat ze daarna erop door blijven gaan vind ik een zeer kwalijke zaak!
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 22-06-12 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:16

Dreamy: ik ga af op http://www.dichtbij.nl/rotterdam-zuid/r ... video.aspx Omdat de politie de aanleiding niet heeft tegengesproken ga ik ervanuit dat die aanleiding klopt (dronken, slapen op verkeerde plek). De verdere toedracht weet ik niet, want ik was er niet bij, maar het gaat dus niet om iemand die al voordat de politie er was gewelddadig was.

Maar ook dan, ik kan me echt geen scenario voorstellen waarin je zo uit het niets zo hard trapt, en doortrapt. Ik kan het echt niet bedenken.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:24

Nee, maar openbare dronkenschap mag gewoon niet. Als meneer erop aangesproken wordt en weigert zal er niet gelijk zó gereageert zijn, dan is hij zelf duidelijk ook góed in verzet geweest en agressief.
Neemt niet weg dat dit écht niet kan hoe deze agente heeft opgetreden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:28

Dreamy schreef:
Nee, maar openbare dronkenschap mag gewoon niet.

En daar mag je ook gewoon op de geeigende manier tegen optreden: boete geven wegens openbare dronkenschap enzo.

Citaat:
Als meneer erop aangesproken wordt en weigert zal er niet gelijk zó gereageert zijn, dan is hij zelf duidelijk ook góed in verzet geweest en agressief.

Dat is een conclusie die ik niet kan trekken: tenslotte wordt dit geweld gebruikt op een moment dat de man niet meer doet dan wankel tegen de pui aanleunen. Wie zegt dat er voor het eerdere geweld wel aanleiding was?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:34

Shadow0 schreef:
Dreamy schreef:
Nee, maar openbare dronkenschap mag gewoon niet.

En daar mag je ook gewoon op de geeigende manier tegen optreden: boete geven wegens openbare dronkenschap enzo.

Citaat:
Als meneer erop aangesproken wordt en weigert zal er niet gelijk zó gereageert zijn, dan is hij zelf duidelijk ook góed in verzet geweest en agressief.

Dat is een conclusie die ik niet kan trekken: tenslotte wordt dit geweld gebruikt op een moment dat de man niet meer doet dan wankel tegen de pui aanleunen. Wie zegt dat er voor het eerdere geweld wel aanleiding was?

Van wat ik heb vernomen gedroeg deze mijnheer zich agressief naar de agenten en was er ook pepperspray al gebruikt..
Dit heb ik gehoord via een agent, dan wel niet van hetzelfde corps dus ik weet er ook het zekere niet van.
Ik lees dat trouwens ook op meerdere sites en er zijn ook buurtbewoners die hebben gezegd dat de agente eerst is geslagen. Maar dit wordt ook weer tegengesproken door anderen (o.a. de maker van het filmpje, maar die begint ook pas op dit moment te filmen)..
Er is iig een onderzoek gaande, ben benieuwd wat eruit komt. Maar vooralsnog ging dit écht te ver inderdaad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:37

Dan nog op het moment van het gefilmde geweld van de agente was de man niet agressief, en lijkt ook niet bepaald in staat iemand te lijf te gaan. En van horen zeggen, tsja denk je nu echt dat een agent zal zeggen wat mijn collega daar doet is zo fout. Die kijken wel linker uit, voor je het weet heb je problemen met collega s of mag je nare nachtdiensten en andere vervelende klusjes gaan doen. Klokkenluiders worden niet bepaald gewaardeerd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 10:40

Wederom, uit zeer betrouwbare bron, de agente is aangevallen voor er gepepperd werd door de mannelijke agent.
Dit vind ik een goede zaak. Collega wordt aangevallen, en er word wel direct ingegrepen.

Het lijkt mij daarom ook dat de agente uit frustratie haar volgende stap neemt. Trappen terwijl er pepper in de ogen van de VD zit.

Ik ben van mening dat er op HvH een heel andere situatie aan de orde was.
Vooropgesteld en bewezen; Deze agenten werden ingesloten. Ingesloten door agressieve jongeren, mogelijk onder invloed.
Laten we hierbij niet vergeten dat er daar ook beelden zijn gemaakt vanaf camera's die op de helmen van de agenten gemonteerd waren. Het beeld wat ik dan zie is angstaanjagend.

Wat schiet er door je koppie, als je samen met je collega's in het nauw gedreven wordt? Dat je het wellicht niet overleefd? Dat je vrouw en kids alleen achter blijven?
Want, agenten zijn bovenal mensen, en mensen voelen dingen als angst. Getraint of niet, gevoelens zijn er er nemen uiteindelijk de overhand.

HvH staat buiten kuif voor mij. Ik heb het boek hierover gelezen wat destijds uitgedeeld is binnen de korpsen. Respect voor die agenten.
Hoe spijtig ik het vind dat er een jongen overleden.....

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:43

karuna schreef:
Dan nog op het moment van het gefilmde geweld van de agente was de man niet agressief, en lijkt ook niet bepaald in staat iemand te lijf te gaan. En van horen zeggen, tsja denk je nu echt dat een agent zal zeggen wat mijn collega daar doet is zo fout. Die kijken wel linker uit, voor je het weet heb je problemen met collega s of mag je nare nachtdiensten en andere vervelende klusjes gaan doen. Klokkenluiders worden niet bepaald gewaardeerd.

Nou geloof mij, er zijn er genoeg die zich voor dit gedrag schamen en daar ook voor uit durven te komen. Gelukkig!!!!

@ Lieffiefi; Ik vind dat uit frustratie alsnog die vrouw niet zo had mogen handelen. Natuurlijk is ze maar een mens, maar zoals hier ook al word gezegd is meneer op het gefilmde moment niet in verzet meer en na de eerste trap al helemaal niet meer dus de rest had écht niet gehoeven. Je maakt nog wel meer situaties mee als agent waarbij je gefrustreerd raakt en daar moet je dan wel mee om kunnen gaan vind ik...