Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Polly schreef:Vergeet niet dat de politie er niet alleen maar is voor de bekeuringen maar dat zij het grootste deel van de dag hulpverleners zijn die de meest nare, gore, ranzige dingen te zien en te horen krijgen, daar mag je best een klein beetje respect voor hebben.
Polly schreef:Is er in dit topic, waar veel mensen hun oordeel klaar hebben liggen, weleens iemand een dagje meegeweest met de politie?
Weleens erbij nagedacht dat er een melding is waar ze met 'toeters en bellen' heen moeten, er een andere wagen (soms onverwacht door bv het verkeer) sneller in de buurt is/of het blijkt een melding die toch minder urgentie geeft en er meteen weer afgeschaald word, ja dan mag het hele circus weer uit en moet je weer normaal verder.
Hoeveel van jullie hebben er weleens op 1 avond 4x je eten op moeten warmen omdat er, net als je een hap wil nemen, een spoedmelding komt. Dan kan je eten weer onder een folietje in de koelkast en maar hopen dat er een moment komt om te eten. Ik kan me dan uiteindelijk best voorstellen dat je na een melding even bij de mac binnenwandeld, je moet toch eten nietwaar?
Vergeet niet dat de politie er niet alleen maar is voor de bekeuringen maar dat zij het grootste deel van de dag hulpverleners zijn die de meest nare, gore, ranzige dingen te zien en te horen krijgen, daar mag je best een klein beetje respect voor hebben.
En ik zal echt niet beweren dat ik nooit gemopperd heb als ik een bekeuring kreeg en dat er geen mensen tussen zitten die minder geschikt zijn voor het vak. Maar sinds ik weet wat het werk inhoud heb ik een stuk meer respect voor ze gekregen.
Dat zouden meer mensen moeten doen.
Polly schreef:maar ze gedragen zich niet boven de wet, daar hebben ze vrijstelling voor.
Als jij belt dat er een inbreker door je huis sluipt wil je ook graag dat ze laagvliegend aankomen nietwaar.
En ze zijn zeker niet allemaal even verstandig hoor, heb er diverse in opleiding gehad waar ik me echt van heb afgevraagd hoe die in godsnaam door de opleiding gekomen waren, maar dat heb je in elk vak.
Huertecilla schreef:Polly schreef:Vergeet niet dat de politie er niet alleen maar is voor de bekeuringen maar dat zij het grootste deel van de dag hulpverleners zijn die de meest nare, gore, ranzige dingen te zien en te horen krijgen, daar mag je best een klein beetje respect voor hebben.
Dat verandert niets aan het simpele gegeven dat JUIST zij zich zichtbaar aan de wet moeten houden. Dat is namelijk een fundament onder respect![]()
In jouw betoog mis ik verder dat ze betaald worden. Het is een beroep. Daar hoort professioneel gedrag bij. Dát verdient respect. Onprofessioneel gedrag ondermijnt dat.
Ambulancepersoneel ziet ook veel ellende zónder macho cultuur of boven de wet gedrag.
Dreamy schreef:En natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar hier word zoveel over 1 kam geschoren en zo snel conclusies getrokken... vindt het echt jammer om te lezen.
Dat ik het me zo aantrek is dus omdat mijn vriend agent is en ik merk echt dat hij wel 24 uur per dag ermee bezig is.
Dreamy schreef:Dus als in jouw huis word ingebroken en er word een melding gedaan en politie wil daar zsm heen (en daarbij moeten ze juist geen sirene/zwaailichten inschakelen), dan moeten zij gewoon netjes blijven wachten voor het stoplicht etc. (ipv door rood, maar wel op een veilige manier uiteraard) en elke minuut maar voorbij laten gaan terwijl op dat moment jouw huis word leeggeroofd?
(en dit is nog niet eens een van de ernstigere gevallen natuurlijk.. )
Shadow0 schreef:Huertecilla schreef:Ik woon op het platte land en constateer dat er steeds minder bescherming is, dat de agenten steeds minder hun nek uitsteken en dat de criminelen steeds brutaler worden.
Voor de goede orde: het platte land van Andalusie, Spanje, toch?
josie schreef:Dan ook niet meer aan de kant gaan voor een hulpverlenings voertuig met alleen lichtsignalen aan!
Dat is immers dan geen voorrangsvoertuig volgens de wet!
Daarvoor dien je beide (geluid + licht) te voeren en hoe vaak gebeurt het niet dat alleen het lichtsignaal aan is, dus dan mag je gewoon blijven rijden en doen wat je aan het doen was bv inhalen.
Sterker nog, op veel wegen staan borden met zo'n voertuig met alleen lichtsignaal aan, en daarvoor 'moet' je dan aan de kant gaan.............. (volgens de wet dus niet!)
http://www.brimos.nl/webshop/cms/domain ... 16/664.jpg
Polly schreef:Is er in dit topic, waar veel mensen hun oordeel klaar hebben liggen, weleens iemand een dagje meegeweest met de politie?
Weleens erbij nagedacht dat er een melding is waar ze met 'toeters en bellen' heen moeten, er een andere wagen (soms onverwacht door bv het verkeer) sneller in de buurt is/of het blijkt een melding die toch minder urgentie geeft en er meteen weer afgeschaald word, ja dan mag het hele circus weer uit en moet je weer normaal verder.
Hoeveel van jullie hebben er weleens op 1 avond 4x je eten op moeten warmen omdat er, net als je een hap wil nemen, een spoedmelding komt. Dan kan je eten weer onder een folietje in de koelkast en maar hopen dat er een moment komt om te eten. Ik kan me dan uiteindelijk best voorstellen dat je na een melding even bij de mac binnenwandeld, je moet toch eten nietwaar?
Vergeet niet dat de politie er niet alleen maar is voor de bekeuringen maar dat zij het grootste deel van de dag hulpverleners zijn die de meest nare, gore, ranzige dingen te zien en te horen krijgen, daar mag je best een klein beetje respect voor hebben.
En ik zal echt niet beweren dat ik nooit gemopperd heb als ik een bekeuring kreeg en dat er geen mensen tussen zitten die minder geschikt zijn voor het vak. Maar sinds ik weet wat het werk inhoud heb ik een stuk meer respect voor ze gekregen.
Dat zouden meer mensen moeten doen.
gummie schreef:Klopt, ze hebben een voorbeeldfunctie. Terecht dat een overtreding of misdrijf door een agent als kwalijk wordt beschouwd. Terecht dat men zich daar aan ergert.
Tegelijkertijd heb ik het idee dat we er erg goed in zijn geworden om "de politie" onder een vergrootglas te leggen, en een hoop stampij te maken zodra een agent zijn of haar boekje te buiten gaat. Een agent is niet de politie. Sommigen zij minder geschikt om er te werken, zo blijkt. En ik ben er absoluut VOOR om iedere misstap te melden, en ze te wijzen op hun voorbeeldfunctie. Zo ook in geval van die agente die een man in elkaar trapte, wat nu iedere 10 minuten op het nieuws is. Echter: als we alle overtredingen of misdrijven van zowel burgers als agenten zouden filmen en als nieuwsbericht zouden uitzenden, zouden we het misschien meer in perspectief zien. Ik zie dagelijks mensen die zich in het verkeer asociaal gedragen. Ik zie heel sporadisch een agent die dat doet. Ik heb dan commentaar op beiden, en probeer mij van ieder asociaal rijgedrag te onthouden. Je moet het vooral niet bagatelliseren, maar het tegenovergestelde vind ik net zo ergerlijk.
Onthoud wel dat als een agent in zijn gezicht wordt gespuugd, hij geen klap mag uitdelen. Als een agent wordt belaagd door hooligans, en hij trekt zijn pistool, wordt zijn/ haar daarop volgende handeling uit zelfverdediging grondig onderzocht. Als een agent verrot wordt gescholden, moet ie in lijn met het beleid de boel "de-escaleren". Als een agent te hard rijdt, staan we allemaal klaar om er en oordeel over te vellen en te roepen dat "de politie" er een zooitje van maakt. En ondertussen rijdt de rest (niet iedereen, maar wel een deel) ook nog steeds gewoon te hard, asociaal en zelfs gevaarlijk.
Ik probeer het een beetje in verhouding te zien. Overheidsfunctionarissen moeten zich aan veel meer regels houden dan wij. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd. Als ze misstappen begaan is het huis te klein. Dezelfde misstappen die de gemiddelde Hollander ieder jaar begaat. Jij een boete, die agent een boete. Komt het vaker voor, dan op zoek naar een andere baan.
Shadow0 schreef:Huertecilla schreef:Was 12 jaar geleden in NL ongeveer vergelijkbaar met hier nu.
't Lijkt me toch wel relevant dat je geen recente ervaringen uit de eigen hand hebt met het beschermen van 'eigen haard' in Nederland.