Verkeersregels gelden niet voor politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Verkeersregels gelden niet voor politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:11

Ja, heel onbeschoft zijn ze ook:

Met loeiende sierene als een gek rijden en iedereen opzij gaan voor ze en reed die politiewagen door rood, Levensgevaarlijk, het betreft hier een hele drukke grote kruising.

Gingen ze gelijk om de hoek op de stoep parkeren en gingen ze een patatje halen in de snackbar, hoezo nood?

Ik heb allang geen ontzag/respect meer voor ze, ze doen maar wat, de boefjes lachen ze uit.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:15

"Ze"?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:16

Ragdollcat schreef:
Gingen ze gelijk om de hoek op de stoep parkeren en gingen ze een patatje halen in de snackbar, hoezo nood?

Heb je dat gemeld?
Elk assertief tienermeiske heeft een mobiel met camera op zak dus *-:)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:41

Is er in dit topic, waar veel mensen hun oordeel klaar hebben liggen, weleens iemand een dagje meegeweest met de politie?

Weleens erbij nagedacht dat er een melding is waar ze met 'toeters en bellen' heen moeten, er een andere wagen (soms onverwacht door bv het verkeer) sneller in de buurt is/of het blijkt een melding die toch minder urgentie geeft en er meteen weer afgeschaald word, ja dan mag het hele circus weer uit en moet je weer normaal verder.

Hoeveel van jullie hebben er weleens op 1 avond 4x je eten op moeten warmen omdat er, net als je een hap wil nemen, een spoedmelding komt. Dan kan je eten weer onder een folietje in de koelkast en maar hopen dat er een moment komt om te eten. Ik kan me dan uiteindelijk best voorstellen dat je na een melding even bij de mac binnenwandeld, je moet toch eten nietwaar?

Vergeet niet dat de politie er niet alleen maar is voor de bekeuringen maar dat zij het grootste deel van de dag hulpverleners zijn die de meest nare, gore, ranzige dingen te zien en te horen krijgen, daar mag je best een klein beetje respect voor hebben.

En ik zal echt niet beweren dat ik nooit gemopperd heb als ik een bekeuring kreeg en dat er geen mensen tussen zitten die minder geschikt zijn voor het vak. Maar sinds ik weet wat het werk inhoud heb ik een stuk meer respect voor ze gekregen.
Dat zouden meer mensen moeten doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:12

Polly schreef:
Vergeet niet dat de politie er niet alleen maar is voor de bekeuringen maar dat zij het grootste deel van de dag hulpverleners zijn die de meest nare, gore, ranzige dingen te zien en te horen krijgen, daar mag je best een klein beetje respect voor hebben.

Dat verandert niets aan het simpele gegeven dat JUIST zij zich zichtbaar aan de wet moeten houden. Dat is namelijk een fundament onder respect :)*

In jouw betoog mis ik verder dat ze betaald worden. Het is een beroep. Daar hoort professioneel gedrag bij. Dát verdient respect. Onprofessioneel gedrag ondermijnt dat.

Ambulancepersoneel ziet ook veel ellende zónder macho cultuur of boven de wet gedrag.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:20

Ben het helemaal met Polly eens. Tuurlijk hebben ze een voorbeeld functie, maar ze ook zonder toeters en bellen gewoon door rood rijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:23

maar ze gedragen zich niet boven de wet, daar hebben ze vrijstelling voor.

Als jij belt dat er een inbreker door je huis sluipt wil je ook graag dat ze laagvliegend aankomen nietwaar.

En ze zijn zeker niet allemaal even verstandig hoor, heb er diverse in opleiding gehad waar ik me echt van heb afgevraagd hoe die in godsnaam door de opleiding gekomen waren, maar dat heb je in elk vak.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:31

Polly schreef:
Is er in dit topic, waar veel mensen hun oordeel klaar hebben liggen, weleens iemand een dagje meegeweest met de politie?

Weleens erbij nagedacht dat er een melding is waar ze met 'toeters en bellen' heen moeten, er een andere wagen (soms onverwacht door bv het verkeer) sneller in de buurt is/of het blijkt een melding die toch minder urgentie geeft en er meteen weer afgeschaald word, ja dan mag het hele circus weer uit en moet je weer normaal verder.

Hoeveel van jullie hebben er weleens op 1 avond 4x je eten op moeten warmen omdat er, net als je een hap wil nemen, een spoedmelding komt. Dan kan je eten weer onder een folietje in de koelkast en maar hopen dat er een moment komt om te eten. Ik kan me dan uiteindelijk best voorstellen dat je na een melding even bij de mac binnenwandeld, je moet toch eten nietwaar?

En ik zal echt niet beweren dat ik nooit gemopperd heb als ik een bekeuring kreeg en dat er geen mensen tussen zitten die minder geschikt zijn voor het vak. Maar sinds ik weet wat het werk inhoud heb ik een stuk meer respect voor ze gekregen.

Amen.
Sinds ik een relatie heb met een agent heb ik me veel meer kunnen verdiepen in het werk wat er word gedaan. Ik heb ook vragen gesteld over o.a. dit onderwerp en dingen die ik niet snapte en waar ik eerder ook van zou steigeren (zoals ik veel mensen hier over de politie zie doen.....) :)
Ik zou zeggen, loop eens een dag mee of verdiep je er eens meer in...

En natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar hier word zoveel over 1 kam geschoren en zo snel conclusies getrokken... vindt het echt jammer om te lezen.

Dat ik het me zo aantrek is dus omdat mijn vriend agent is en ik merk echt dat hij wel 24 uur per dag ermee bezig is. Als wij gaan shoppen ziet en hoort hij alles en maakt meldingen/onderneemt actie wanneer nodig, in restaurants wilt hij zo zitten dat hij overzicht heeft en houdt de boel alsnog in de gaten en toen we 2 weken geleden opweg naar Schiphol een slingerende auto tegenkwamen op de snelweg toen heeft hij daar ook nog achteraan gereden terwijl hij zijn collega's inlichtte om een blaastest te kunnen doen! ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:35

Polly schreef:
maar ze gedragen zich niet boven de wet, daar hebben ze vrijstelling voor.

Als jij belt dat er een inbreker door je huis sluipt wil je ook graag dat ze laagvliegend aankomen nietwaar.

En ze zijn zeker niet allemaal even verstandig hoor, heb er diverse in opleiding gehad waar ik me echt van heb afgevraagd hoe die in godsnaam door de opleiding gekomen waren, maar dat heb je in elk vak.

Kom op; wees realistisch.
Veel zijn niet bepaald hoogvliegers en de macho cultuur behoorlijk :x
Er wordt wel degelijk door een deel misbruik gemaakt van hun speciale status.
Ontkennen maakt het disrespect wat die groep creëert alleen maar erger voo het grotere deel wél integer met hun werk omgaande wetsdienaars. Dit laatste woord gebruik ik heel bewust.
Daar ligt namelijk ookgelijk de onderliggende grond voor wrok door de bevolking.
Ze dienen de wét; handhaven de gevestigde orde.
Een perceptie van integriteit is van fundamenteel belang. Daarvoor moeten de onjuiste zaken aangepakt worden. Niet vergoeilijkt of ontkend; dat is olie op het vuur.

Mbt die inbreken noem je een heikel punt. Menigeen heeft het vertrouwen in de politie mbt veiligheid van huis en haard totaal verloren. Daarbij verbiedt de wet dat de burger zichzelf beschermt en is de politie wél in staat om die burger aan te pakken.
Dat ondermijnt respect nog meer dan geen richting aangeven of met een mobiel aan het oor bellen. Dat zijn alleen maar de zichtbare druppels die de emmer doen overlopen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:36

Huertecilla schreef:
Polly schreef:

Dat verandert niets aan het simpele gegeven dat JUIST zij zich zichtbaar aan de wet moeten houden. Dat is namelijk een fundament onder respect :)*

In jouw betoog mis ik verder dat ze betaald worden. Het is een beroep. Daar hoort professioneel gedrag bij. Dát verdient respect. Onprofessioneel gedrag ondermijnt dat.

Ambulancepersoneel ziet ook veel ellende zónder macho cultuur of boven de wet gedrag.

Dus als in jouw huis word ingebroken en er word een melding gedaan en politie wil daar zsm heen (en daarbij moeten ze juist geen sirene/zwaailichten inschakelen), dan moeten zij gewoon netjes blijven wachten voor het stoplicht etc. (ipv door rood, maar wel op een veilige manier uiteraard) en elke minuut maar voorbij laten gaan terwijl op dat moment jouw huis word leeggeroofd? :+
(en dit is nog niet eens een van de ernstigere gevallen natuurlijk.. )

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:41

Dreamy, dat is dan toch niet het misbruiken van de regels?
Dat is voor een noodgeval/melding.
Ik herken je verhaal en daarom weet ik ook dat het misbruiken van verkeersregels in praktijk voorkomt.
Bedoel, 170km/u rijden voor een 'teamuitje'?
En dan nog door een burger aangesproken worden op je gedrag en dat grappig vinden?

Geen twijfel dat het geen makkelijk beroep is, maar dat neemt niet weg men zich professioneel moet gedragen.
Dat verwacht mijn baas ook van mij.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:46

Ik zeg ook niet dat er geen rotte appels tussen zitten, dat zeggen ze bij de politie zelf ook.
Maar de agenten waar ík mee gewerkt heb en bij wie ik aanwezig mocht zijn tijdens de werkzaamheden hebben mijn mening 180 graden omgedraaid en sindsdien heb ik diep respect voor deze mensen!

@urselin, en dat 'teamuitje' was geen trainingsdag? Die hebben ze namelijk ook en dan is de opdracht vaak zo snel mogelijk van de ene naar de andere kant van het land, zonder OGS.
Of van Den Helder naar Amsterdam Centraal zonder stil te staan, daar leer je van vooruit kijken.

Maar ik denk dat deze discussie zinloos is, en ik wil mijn mening ook niet aan iemand opdringen. Maar bij deze nogmaals het advies om eens contact te zoeken met iemand van de politie en te kijken wat de mogelijkheden zijn om een dagje mee te lopen. Denk dat je mening dan iets anders word.

Overigens zitten er in elke bedrijfstak rotte appels, maar dat betekend niet dat ik me ook aangesproken voel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:55

Dreamy schreef:
En natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar hier word zoveel over 1 kam geschoren en zo snel conclusies getrokken... vindt het echt jammer om te lezen.

Dat ik het me zo aantrek is dus omdat mijn vriend agent is en ik merk echt dat hij wel 24 uur per dag ermee bezig is.

Jouw vriend is dus bij uitstek degene die het hardste van allemaal getroffen wordt door het wel degelijk spelende machtsmisbruik.
Ook jij zou dat juist moeten bekritiseren!
Jullie zijn degenen die het meeste schade ondervinden van die rotte appels. ´Ja maar´ door jou is daarom mijns inziens volstrekt 8)7

Met de budgetbeperkingen en de toenemende inkomen genererende rol van de politie wordt het dienen van de gevestigde orde steeds duidelijker.
Minder bescherming van huis en haard, meer bekeuringskassa.
Ook het intensiever op afstand monitoren is alleen maar controle van de burgerij want de criminele sector zit niet in het net en zet wel een masker op.
De burger zal voorlopig nog wel even behoorlijk wat minder vertrouwen in de politie als apparaat gaan krijgen.

Ik werk als vrijwilliger voor 112 en we zijn de eerste lijns inzet voor ALLES.
Ook wij krijgen keihard te maken met de de budgetbeperking voor de politie. Ik weiger steeds vaker ´dienst´: Ik ben vrijwilliger vóór de burger. Geen goedkoop alternatief voor handhaving van de gevestigde orde.
Ook zie ik daardoor van dichtbij dat de burger fors minder door de wet beschermd wordt tegen criminele aspecten in de samenleving maar de brave burger zelf wel volledig ingepakt wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:07

Dreamy schreef:
Dus als in jouw huis word ingebroken en er word een melding gedaan en politie wil daar zsm heen (en daarbij moeten ze juist geen sirene/zwaailichten inschakelen), dan moeten zij gewoon netjes blijven wachten voor het stoplicht etc. (ipv door rood, maar wel op een veilige manier uiteraard) en elke minuut maar voorbij laten gaan terwijl op dat moment jouw huis word leeggeroofd? :+
(en dit is nog niet eens een van de ernstigere gevallen natuurlijk.. )

Lees! :)* eens wat ik schrijf ipv naar conclusie te springen op basis van wat je dénkt dat ik schrijf.

Nood breekt de wet niet, want de wet voorziet er in dat de politie dan haast mág hebben. Zonder prioriteitssignaal ligt de verantwoordelijkheid voor veilige haast volledig bij de politie.

Een machtspositie komt met extra verantwoordelijkheid; niet met meer rechten.

Off topic;
Ik woon op het platte land en constateer dat er steeds minder bescherming is, dat de agenten steeds minder hun nek uitsteken en dat de criminelen steeds brutaler worden.
Als brave burger leunt de wet echter wel met het volle gewicht op míj wanneer ik het gat opvul door huis en haard zelf te verdedigen.
Ik heb groot respect voor de integere personen in het politie-uniform. Ik heb een HEEL groot en toenemend probleem met de rol van de politie als instelling welke de politiek oplegt.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-06-12 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:10

Huertecilla schreef:
Ik woon op het platte land en constateer dat er steeds minder bescherming is, dat de agenten steeds minder hun nek uitsteken en dat de criminelen steeds brutaler worden.

Voor de goede orde: het platte land van Andalusie, Spanje, toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:12

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Voor de goede orde: het platte land van Andalusie, Spanje, toch?

Ja.

Was 12 jaar geleden in NL ongeveer vergelijkbaar met hier nu.
Hoor van schoonouders, vrienden, kennissen dat het in NL nog een knap stuk duidelijker is dan hier.
Gisteren nog een oude vriendin op bezoek met een verhaal over gezamelijke kennissen die een villa in Bloemendaal hebben.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-06-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:14

Dan ook niet meer aan de kant gaan voor een hulpverlenings voertuig met alleen lichtsignalen aan!
Dat is immers dan geen voorrangsvoertuig volgens de wet!
Daarvoor dien je beide (geluid + licht) te voeren en hoe vaak gebeurt het niet dat alleen het lichtsignaal aan is, dus dan mag je gewoon blijven rijden en doen wat je aan het doen was bv inhalen.
Sterker nog, op veel wegen staan borden met zo'n voertuig met alleen lichtsignaal aan, en daarvoor 'moet' je dan aan de kant gaan.............. (volgens de wet dus niet!)
http://www.brimos.nl/webshop/cms/domain ... 16/664.jpg

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:15

Huertecilla schreef:

't Lijkt me toch wel relevant dat je geen recente ervaringen uit de eigen hand hebt met het beschermen van 'eigen haard' in Nederland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:22

josie schreef:
Dan ook niet meer aan de kant gaan voor een hulpverlenings voertuig met alleen lichtsignalen aan!
Dat is immers dan geen voorrangsvoertuig volgens de wet!
Daarvoor dien je beide (geluid + licht) te voeren en hoe vaak gebeurt het niet dat alleen het lichtsignaal aan is, dus dan mag je gewoon blijven rijden en doen wat je aan het doen was bv inhalen.
Sterker nog, op veel wegen staan borden met zo'n voertuig met alleen lichtsignaal aan, en daarvoor 'moet' je dan aan de kant gaan.............. (volgens de wet dus niet!)
http://www.brimos.nl/webshop/cms/domain ... 16/664.jpg

Het is simpel.
De wet geldt JUIST voor wetsdienaars.
Die wet voorziet in haast bij uitoefening van de functie.
Ook aanwijzingen door de politie vormen een onderdeel opdat situationeel afhankelijk gehandeld kan worden.
Dit ligt ALLEMAAL bij de wetsdienaar; die heeft daar door de wet de macht en middelen voor.
Wanneer de burger ´flexibel´ moet anticiperen is dat stap één tot anarchie :)*

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:26

haha, maar goed HC, de wet stelt dat je pas een voorrangsvoertuig bent met zwaailicht en sirene.
Op dit bord zie je alleen een zwaailicht, dus geen voorrangsvoertuig, dus niet aan de kant
Dit bord is in strijd met de wet..............
Ik snap uiteraard dat ze iets duidelijk willen maken, maar doe dat dan volgens de wet en niet op deze wijze ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:35

Sorry, inderdaad slecht gelezen HC. Mijn excuses! :+

Van wat ik weet worden diegene die wetten overtreden in functie ook zeker wel aangepakt, maar dan moet je het wel melden! Zo was er laatst door een tankstationmedewerker naar de politie gebeld aangezien er een persoon met normale auto en normale kleding kwam tanken met een politiepas. Deze was toen ook niet in burger aan het werk, maar dus gewoon buiten diensttijd aan het profiteren ervan. Deze is hierom ook ontslagen, en dit is dan nog maar een "klein/ongevaarlijk" iets. Maar het moet dus wel worden gemeld ja :j . Maarja, wij weten natuurlijk ook niet wanneer iemand ervan profiteerd of wanneer het echt noodzakelijk is.. en dat is erg lastig.

Ik hoor inderdaad helaas genoeg van dat soort verhalen van mijn vriend en dan kan ik inderdaad ook erg boos worden dat mensen zo'n misbruik maken van hun functie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:57

Polly schreef:

Ooit wel eens het programma op TV gezien van de "fouten" die politiemensen in het verkeer maken :x

Dat ze als "hulpverlener" al die nare, gore en ranzige dingen te zien en te horen krijgen, hebben ze toch echt voor gekozen.
Dat er veel meer beroepen zijn die al dit soort dingen ook te zien krijgen, denk inderdaad aan ambulance-personeel, brandweer, verpleging etc, geeft de politie NIET het recht om te doen naar "goeddunken'

Heb ooit eens zelf de opmerking gehoord;
"Het was zo'n slecht weer, dat we maar amper 80km per uur konden" O:)
Mijn vraag: "jullie mogen toch ook niet harder? Volgens mij was er geen "urgentie" bij"

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:09

gummie schreef:
Klopt, ze hebben een voorbeeldfunctie. Terecht dat een overtreding of misdrijf door een agent als kwalijk wordt beschouwd. Terecht dat men zich daar aan ergert.
Tegelijkertijd heb ik het idee dat we er erg goed in zijn geworden om "de politie" onder een vergrootglas te leggen, en een hoop stampij te maken zodra een agent zijn of haar boekje te buiten gaat. Een agent is niet de politie. Sommigen zij minder geschikt om er te werken, zo blijkt. En ik ben er absoluut VOOR om iedere misstap te melden, en ze te wijzen op hun voorbeeldfunctie. Zo ook in geval van die agente die een man in elkaar trapte, wat nu iedere 10 minuten op het nieuws is. Echter: als we alle overtredingen of misdrijven van zowel burgers als agenten zouden filmen en als nieuwsbericht zouden uitzenden, zouden we het misschien meer in perspectief zien. Ik zie dagelijks mensen die zich in het verkeer asociaal gedragen. Ik zie heel sporadisch een agent die dat doet. Ik heb dan commentaar op beiden, en probeer mij van ieder asociaal rijgedrag te onthouden. Je moet het vooral niet bagatelliseren, maar het tegenovergestelde vind ik net zo ergerlijk.

Onthoud wel dat als een agent in zijn gezicht wordt gespuugd, hij geen klap mag uitdelen. Als een agent wordt belaagd door hooligans, en hij trekt zijn pistool, wordt zijn/ haar daarop volgende handeling uit zelfverdediging grondig onderzocht. Als een agent verrot wordt gescholden, moet ie in lijn met het beleid de boel "de-escaleren". Als een agent te hard rijdt, staan we allemaal klaar om er en oordeel over te vellen en te roepen dat "de politie" er een zooitje van maakt. En ondertussen rijdt de rest (niet iedereen, maar wel een deel) ook nog steeds gewoon te hard, asociaal en zelfs gevaarlijk.

Ik probeer het een beetje in verhouding te zien. Overheidsfunctionarissen moeten zich aan veel meer regels houden dan wij. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd. Als ze misstappen begaan is het huis te klein. Dezelfde misstappen die de gemiddelde Hollander ieder jaar begaat. Jij een boete, die agent een boete. Komt het vaker voor, dan op zoek naar een andere baan.

Ws heb jij een andere ervaring dan ik en het verschilt ook per corps, maar ik vind absoluut niet dat er teveel een vergrootglas op wordt gelegd. Ik vind het ronduit terecht dat overheidsfunctionarissen scherp in de gaten worden gehouden door burgers en media, want je staat als burger altijd in de zwakste positie.

De politie kan overigens heel simpel boetes geven voor het beledigen van een ambtenaar in functie en zullen dat zeker doen als je in hun gezicht spuugt (mits ze niet bang voor je zijn). Sterker nog, die kun je al krijgen als je alleen al probeert uit te leggen waarom je het ergens niet mee eens bent en je bek niet houdt omdat een agent dat panisch in je gezicht staat te schreeuwen.

In het algemeen genomen erger ik mij gruwelijk aan de attitude van 'de politie van tegenwoordig'. Dat voorbeeld dat nu toevallig steeds in het nieuws komt (goed dat nu erin komt, ik weet ook niet waarom deze er nou is uitgepikt door de media...bij gebrek aan iets anders ws), is er een uit vele. 'Ze' durven wel een toerist met z'n 5-en tegen de grond te werken die niet eens snapte dat hij überhaupt ergens niet mochten fietsen op een vet onoverzichtelijk stuk bij centraal station, maar echt schorem doen ze niets mee. En dat heeft niet alleen te maken met de enorme hoeveelheid aan juridische restricties, maar ook met een (imo) verkeerde houding.

Ik vraag mij ook serieus af wat die gasten op de opleiding leren (die volgens mij ook verkort is vergeleken met een paar jaar terug). In ieder geval geen psychologie/omgang met mensen, of van docenten die er hele rare gedachten op na houden. (En je wordt volgens mij niet toegelaten hebt als je humor hebt.) Mijn grootste probleem met de meeste agenten in Amsterdam (want tuurlijk, er zitten ook goede tussen) is dat ze een bord voor hun hoofd hebben, onbereikbaar zijn, situaties slecht inschatten en met name een gebrek hebben aan mensenkennis. Er wordt naar mijn idee steeds meer een rigide stramien aangehouden van zogenaamd hard optreden zonder nadenken. Wat je daar vooral mee bereikt zijn opstandige mensen en een situatie die onnodig escaleert. Ook een agent moet respect verdienen en zou juist veel meer open houding moeten hebben, om samen te werken ipv. die strijdlustige (maar laffe) houding vanuit de hoogte. Ik zie ze nu te vaak lopen met een houding van een ouder uit de jaren 50 oid, die maar al te graag stoute burgertjes betrapt in de snoeppot om die een veeg uit de pan te geven.

Ik gooi er maar ff een voorbeeld tegenaan: er zat een alcoholist op een bankje, niets aan de hand, zat daar een beetje heel rustig z'n roes uit te zitten. Komen twee agenten aan, zeggen dat hij daar moet oprotten, met niet exact die bewoording, maar niet op een vriendelijke manier. De alcoholist kijkt de agenten glazig aan en dat is aanleiding om aan de beste man te gaan lopen trekken en duwen. Uiteraard probeert hij zich te verzetten, niet door te slaan, maar proberen de duwen te ontwijken en los te komen. Vervolgens roepen ze hulp in. Er komt een politie aangereden zonder zwaailichten en sirene, kwakt uit de bocht dat ding zo het fietspad over de stoep op, rijdt een voorbijgaande fietser en voetganger op het nippertje niet aan. Vervolgens staan er vier man aan de beste man te trekken die zich al totaal niet kon verzetten en zomaar ineens in de nare situatie terecht kwam, alleen maar omdat hij dronken niets zat te doen op een bankje. Werkelijk petje af, geniaal. Hoe kun je binnen no time vanuit het niets een panieksituatie creëren, waarbij je bijna twee mensen aanrijdt en je een onschuldige alcoholist tegen de grond weet te drukken en dan wat? Moet hij mee, wordt vervolgens vrij gelaten en moet dan maar ergens anders in de stad gaan zitten, waar wellicht weer onnodig hetzelfde gebeurt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:26

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

't Lijkt me toch wel relevant dat je geen recente ervaringen uit de eigen hand hebt met het beschermen van 'eigen haard' in Nederland.

Heb jij wel ervaring uit eerste hand?
Vertel.
Deel die eens.
Staat de politie buiten de stad, maar wel in de Randstad, bijvoorbeeeld in.... Nederhorst den Berg net buiten het dorp ´s nachts binnen redelijke tijd klaar om je tegen gewapende criminelen uit de Balkan te beschermen?
Dat was 12 jaar geleden al een illusie. Is dat nu beter? Zijn er nu meer bewakers van jouw veiligheid in verhouding met het aantal verkapte belastinginners overdag?
Off topic maar wel een veiligheids- versus onderdrukkend perspectief waarin de burger de wetshandhavers ziet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:37

HC, nee, ik heb vrijwel geen ervaring uit eerste hand, de enige die ik heb is positief: toen ik een inbraak meldde stond de politie voor de deur voor ik het telefoontje had afgerond. Dat was overigens niet in Nederhorst den Berg, maar in de stad. Maar er is een belangrijk verschil: ik claim niet dat de politie 'mijn huis en haard' niet beschermd terwijl ik in het buitenland woon waar de Nederlandse politie helemaal niets te beschermen heeft. De manier waarop jij het schreef was misleidend, en daar wilde ik dus graag wat duidelijkheid over scheppen.

Verder heb ik volgens mij nog geen mening gegeven over het politiefunctioneren hier, dus je conclusies daarover hebben een grote kans om fout te zijn.