Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:38

Marjoow schreef:
Blacky94 schreef:
Sorry Marjo, maar wat dit betreft ben ik geen voorstander van Wakker dier. Net als partij voor de dieren. Heb het op facebook al eens een keer geroepen ook over een discussie van plofkip en ''antibioticavlees''. Deze instanties hebben best goede punten, maar in veel punten slaan ze door. Een boer, de meeste in Nederland iig, hebben echt wel het beste voor hun dier over. Willen ze echt wel medische zorg geven wanneer dat nodig is, maar wij als consument willen alleen maar goedkoper en goedkoper eten terwijl alles alleen maar duurder wordt. En wat veel mensen dan blijkbaar nogal eens willen vergeten is dat de boer zelf óók moet kunnen eten en leven van zijn dieren.

Daar twijfel ik zeker niet aan, een boer moet tenslotte zijn brood verdienen met zijn vee :)

Maar is het ergens niet nodig om een beetje door te slaan, zodat je aandacht krijgt en hetgeen voor elkaar krijgt waar je voor ging?
Ik moet toegeven, ik heb niet heel veel kennis van alle instanties hoor, wijzelf steunen Greenpeace en de Dierenbescherming, maar ik heb me nooit echt verdiept in alle instanties.

Wel weet ik dat de dieren in Nederland meer rechten, meer hulp en meer wetten hebben dan de slachtoffers van de Holocaust.

Dat klopt wel, maar zoals bijvoorbeeld megastallen ben ik niet per definitie tegen terwijl WD dat bijvoorbeeld wel wilde verdiepen. Als een dier daar gewoon genoeg ruimte en zorg krijgt en als het even kan zomers naar buiten kan, zie ik het verschil niet tussen een stal 100 dieren of een stal die 5x zo groot is met 500 dieren. En aandacht krijgen voor hetgeen wat je wil bereiken is niet slecht, maar het vervolgens nog eens willen overdrijven vind ik dan weer niet kunnen. Een boer moet ook kunnen leven en dat soort instanties maken dat haast onmogelijk tegenwoordig.

Even terug naar de startpost, ik vind, net als een aantal anderen hier, de vergelijking tussen de bio-industrie en de holocaust ook niet kunnen. Dat zijn immers twee hele andere situaties.

Asciugamano

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:22

Als ik denk aan de transporten, megastallen, legbatterijen, mesterijen en andere manieren van mishandeling met als enige doel de dood ten behoeve van een andere soort,
zie ik inderdaad overeenkomsten.
En ik denk dat er nog wel meer zijn.
Ik vind dat er over het algemeen respectloos met dieren wordt om gegaan.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 00:35

Marjoow schreef:
Jammer dat de TS niet komt met bronnen om haar argumenten te versterken :) Ben ik erg benieuwd naar namelijk.

Ik zou het fijn vinden als jij eerst je eigen argumenten zou willen onderbouwen. Wat meer op de bal kan ook geen kwaad.

Zoals ik in mijn beginpost al aangaf, vind ik de vergelijking wel terecht en de reden dat ik hem niet maak is omdat je mensen er alleen maar mee kwetst en kwaad mee maakt, daar heeft niemand iets aan. De manier waarop er met dieren wordt omgegaan roept bij mij hele heftige emoties op, en dan kan ik flink uit mijn slof schieten. Dat is in het vorige topic gebeurd, toen heb ik deze vergelijking er dus ononderbouwd uitgegooid. Dat had ik niet moeten doen en ik heb daarvoor al mijn excuses aangeboden. Er werd vervolgens op doorgegaan en dat was nogal off-topic, dus vandaar dit topic. Om een discussie te hebben, niet om iedereen te overtuigen dat ik gelijk heb (al vind ik natuurlijk van wel, zoals iedereen dat van zichzelf vindt :Y) ). Ook zou ik het prettig vinden als mensen niet meteen zouden roepen dat ik me nergens in verdiep. Ik snap dat ik misschien wel bevooroordeeld ben als dierenrechtenactivist, maar dat betekent niet dat ik bij God niet weet waar ik het over heb.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:50

Noem dan ook geen dingen op die, iig hier in NL, al lang niet meer van toepassing zijn. Je komt, in mijn ogen, alleen maar aanzetten met punten die in NL of al lang niet meer van toepassing zijn of je roept, net als vele andere Nederlanders overigens, idd toch zeker wel dingen waaruit ik kan opmaken dat je idd niet weet hoe het écht zit.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:55

Ik wordt eerlijk gezegd nogal misselijk van je vergelijking.
Mensen die in doodsangst leefden, zagen hoe hun familie werd verkracht en afgeslacht, die naakt en ziek in smerige barakken in de vrieskou moesten wachten op een gruwelijke dood, die hun lotgenoten de gouden tanden moesten uittrekken en begraven, die hun bloedeigen kinderen hun zekere dood tegemoet zagen gaan vergelijken met varkens en legkippen?

Ga je schamen. Ga je diep, diep schamen...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:59

Maar waarom vind je die vergelijking terecht? Daar ben ik wel benieuwd naar, het is een vrij extreme vergelijking nml.

Zoals ik al eerder zei, hij loopt ook spaak op enkele punten: in de holocaust was er sprake van het structureel uitroeien van een groep mensen enkel om ze van de aardbodem te vegen. Zonder verder doel. Bij de bio-industrie is er wel een doel: eten creëren. Dat is een groot verschil, wat voor mij de vergelijking krom maakt.

Bovendien, dieren en mensen zijn mijns inziens überhaupt niet te vergelijken. Dieren zijn onderdeel van onze voedselketen, mensen (meestal...) niet. Als ik moest kiezen tussen en mens dood of 100 dieren dood, dan zou ik voor de 100 dieren gaan. Dus ja, dan is holocaust een stuk erger. En zoals SaskiaKa het al verwoord: wat er in die concentratiekampen is gebeurd is te ziekelijk voor woorden. Daar is echt geen vergelijking met dierenleed mee te maken.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 01:28

Weet je wat ik niet snap? terechte vergelijking of niet: Dat iedereen nog steeds zo panisch doet en op de achterste poten staat over de holocaust en het Hitler gebeuren. Laten we vooropstellen dat het verschrikkelijk is, uiteraard. Maar vandaag de dag gebeuren er nog steeds vergelijkbare gruwelijke praktijken, laten we ons daar vooral druk over maken, juist daar moet verandering in komen. Het verleden kan niet meer veranderd worden, daar kan slechts nog van geleerd worden. Waarom mag bij iedereen de Holocaust absoluut niet vergeten worden en beseffen juist die mensen zich niet wat voor gruwelijke praktijken zich nu nog steeds afspelen in bijvoorbeeld (zuid)Afrika?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 01:41

Sorry jongens, ik moet om de vijf minuten naar de wc rennen vanwege een hardnekkige paprika-intolerantie |o en een betoog schrijven lukt me even niet. Die houden jullie tegoed. Dit vind ik zelf goed verwoord.

LOCA, ik vind bepaalde historische gebeurtenissen inderdaad ook schokkend, maar ik maak me drukker om de wereld nú. Daar valt genoeg te verbeteren.

edit; oh wacht, dat was je punt :') sorry, ben niet helemaal helder...

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 02:04

:(:) He wat vervelend.... sterkte op dit late uur

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:20

Loca, daar heb je ook een punt. Wat er nu gaande is in de wereld, daar kunnen we nog wat aan doen. Daar zou de focus ook op moeten liggen. :j

Maar, ik ben wel van mening dat de Holocaust nooit vergeten mag worden. Dat was zo iets groots, zo extreem, daar zullen mensen nog een hele tijd van 'op hun achterste benen' van staan.
Daarbij was de holocaust voor Nederlanders iets waar ze middenin zaten. Oorlogen die nu spelen in de wereld zijn vaak een ver-van-mijn-bed-show. Je ziet er weinig over op tv, internet, enz. dus het leeft niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:09

LOCA schreef:
Weet je wat ik niet snap? terechte vergelijking of niet: Dat iedereen nog steeds zo panisch doet en op de achterste poten staat over de holocaust en het Hitler gebeuren. Laten we vooropstellen dat het verschrikkelijk is, uiteraard. Maar vandaag de dag gebeuren er nog steeds vergelijkbare gruwelijke praktijken, laten we ons daar vooral druk over maken, juist daar moet verandering in komen. Het verleden kan niet meer veranderd worden, daar kan slechts nog van geleerd worden. Waarom mag bij iedereen de Holocaust absoluut niet vergeten worden en beseffen juist die mensen zich niet wat voor gruwelijke praktijken zich nu nog steeds afspelen in bijvoorbeeld (zuid)Afrika?

Iedereen is zich er van bewust wat er in Afrika afspeelt, maar dat is een compleet andere discussie en ook daar zijn de meningen over verdeelt.

Waar het hier omgaat, is dat de TS iets beweerd, niet met betrouwbare bronnen komt om haar argumenten te onderbouwen en naar mijn inziens geen kennis van zaken heeft.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:13

overdreven..
de holocaust was doelbewust op sadistische wijze uitroeien van bepaalde ("ongewenste ") mensen.
wat er met dieren gebeurd, hoe verschirkkelijk ik dat ook vind - is om financieel economische redenen. dieren zijn een product.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:24

Blijf het apart vinden dat je sommige dingen niet zou mogen vergelijken. Je kunt toch ook appels met peren vergelijken? Het zijn allebei vruchten, ze hebben allebei pitten, zijn allebei gezond, allebei lekker, hebben allebei steeltjes, groeien allebei aan bomen en toch hebben we die stomme uitdrukking: je moet geen appels met peren vergelijken.

Stel, iemand heeft nog nooit van een peer gehoord en samen met deze persoon beland je op een onbewoond eiland met alleen maar perenbomen. Je wil hem uitleggen wat peren zijn omdat ze jullie kunnen helpen bij het overleven. Dus zeg je: dat zijn een soort appels, maar dan hebben ze een andere vorm en smaken ze anders.

Het leven zou toch heel moeilijk worden als ooit is besloten dat vergelijkingen met peren AFSCHUWELIJK zijn en dat er nooit iets mee mag worden vergeleken.

Zo zie ik het ook met de Tweede Wereldoorlog. Stel er staat een keer in Nederland een politicus op die van alles roept over joden, een hakenkruis op z'n arm draagt en een snorretje heeft. Wat doen we dan? Een vergelijking trekken met gebeurtenissen uit het verleden en vervolgens concluderen dat we beter niet op deze man stemmen.

Maar ho eens, dat mag toch niet? Je mag toch niet vergelijken met de Tweede Wereldoorlog? Dus wat dan? Geen vergelijking trekken? Niet nadenken? Deze besnorde man een kans geven?

Als je als mensheid ook maar enige vooruitgang wil boeken, zul je voortdurend vergelijkingen met het verleden moeten maken. En als je wil voorkomen dat je gigantische fouten uit het verleden herhaalt, zul je voortdurend na moeten gaan of je niet op hetzelfde pad zit als het pad dat in het verleden naar die fout leidde. Daarom is dat taboe op vergelijken met de Tweede Wereldoorlog wat mij betreft ontzettend dom.

Een vergelijking betekent niet dat je zegt: dit is net zo erg. Je gaat alleen maar na of er overeenkomsten zijn.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:42

Alles mag vergeleken worden, als het terecht is. Punt van de holocaust is dat het zo ongelofelijk gruwelijk was, dat het vrij moeilijk is om iets ermee te vergelijken. Als er nu in Australië een vrouw opstaat die structureel alle Aziaten wil uitmoorden, alsjeblieft, vergelijk het met de holocaust en probeer het te stoppen. Bio-industrie zit níet in die lijn. Appels en peren zijn beide vruchten, en dienen beide hetzelfde doel. Bio industrie gaat over dieren, niet over mensen en dient een totáál ander doel dan de holocaust. Dus zijn deze onvergelijkbaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:45

Ja het is terecht.

En ik vind het vreselijk.

Maar ja wat doe je eraan? iedereen wil vlees/melk/eieren/kip eten en dan zo goedkoop mogelijk.

Er zijn zoveel mensen zodat ze het op die manier moeten doen, zoveel mogelijk tegelijk en ja dan gaat het op holocaust toer.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:46

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat er niets te vergelijken is met de holocaust, en ik vind het ook ontzettend respectloos om het wel te doen.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Vraag me af als je zon vergelijking maakt of je je wel eens echt verdiept hebt in de holocaust.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:47

Appelmoes_11 schreef:
N.a.v. dit topic: [NM] Studente doodt katjes voor kunst

Ikzelf vind het een terechte vergelijking. Er zijn miljoenen mensen op de trein gezet, richting concentratiekamp. Er worden vandaag ook miljoenen varkens in overvolle vrachtwagens gepropt,?

Een terechte vergelijking???
Varkens gaan op transport omdat wij hun vlees nuttig willen gebruiken. Hoe afschuwelijk zo'n transport ook is, het heeft een doel!

De miljoenen joden die op de trein en aan het gas gingen werden niet nuttig gebruikt. Hun dood diende geen doel, dat is pas afschuwelijk.
Ik snap werkelijk niet dat je zo'n vergelijking kunt maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:52

Juist, Arno. Vind ik een heel sterk punt. Je verwoordt mijn gedachte zo.

Over rechten voor dieren:
Dat valt in de praktijk toch wel weer redelijk tegen.

Je mag een hond 14 uur per dag in een bench houden als je zou willen, zolang je het dier voorziet van eten en drinkwater, zul je geen last krijgen met de dierenbescherming. Vanuit het oogpunt van een hond bekeken is het pure mishandeling.
Het dier krijgt niet de sociale contacten die hij broodnodig heeft (een hond is een ontzettend sociaal dier, hoewel er helaas heel veel erg verknipt zijn voor een samenleving die ze wil zien als een soort levende knuffels), krijgt niet de beweging die hij nodig heeft, de geestelijke uitdaging die hij nodig heeft, en leidt een heel, heel eenzaam leven, met al vrij vroeg pijnklachten, ontstaan door artrose en spierafname, icm met overgewicht. Toch is dit in NL géén mishandeling.

Een hond of kat in een laboratorium heeft idd over het algemeen een beter leven. Testen van medicijnen is bepaald nuttig imo, terwijl een sociaal dier zó laten vereenzamen alleen maar misselijkmakend is.

Je mag varkens alle dagen in een donkere schuur houden, met nog altijd veel te veel varkens per vierkante meter. Die dieren zien nooit daglicht, worden na verloop van tijd met een heleboel in een vrachtwagen gejaagd en geëlectrocuteerd.
En voordat nu de boeren van alles verweten worden....... het is het NL publiek dat geen varkens buiten wil, want ze stinken...... ze willen een mals stukje vlees, maar het mag niks kosten........ vreemd he, dat de varkens niet buiten komen, geen uitdagingen hebben, geen spel, niets. Dat terwijl het een redelijk intelligent dier is. Dit is geen mishandeling.

Je mag een paard 23/7 op stal zetten, sterker nog: je krijgt commentaar als je ze door de modder laat banjeren. Je mag dat paard de hele dag opsluiten in een hok dat te klein is om een paar stappen te zetten, zolang je hem maar hooi en water geeft. Je mag een paard isoleren van soortgenoten en andere levende wezens, je mag een bewegingsdier stil zetten, iets dat onherroepelijk tot klachten zal lijden in spieren en gewrichten, een sociaal dier mag in NL een volkomen geïsoleerd leven leiden, en dat valt niet onder dierenmishandeling.

Volgens mij hebben hier in dit land vooral de mensen erg veel rechten. Laten we het maar niet over dierenrechten hebben, want sorry, dan begin ik spontaan te janken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:11

Wat in de concentratie kampen gebeurde had wel degelijk een nut. Het uitroeien van mensen die niet aan een ideaal plaatje van een gek voldeden om te voor komen dat "zijn ras" er mee besmet/vermengt zou worden en dus zwak zou worden.

Ik ben het met TS eens, er zijn wel degelijk vergelijkingen. Wij gaan beestachtig om met ons "product" Het is nog altijd een levend wezen dat ook, net als wij mensen, hun behoeftes hebben. Puur omdat men goedkoop hun "product" op tafel wil mag dit alles gewoon. En een vergelijking met WO II is dan een no-go?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:13

Maar, hoe waar de voorbeelden van Yamcha misschien ook zijn, dat is de discussie niet. De stelling is: is het terecht om te bio-industrie te vergelijken met de holocaust?

En, zoals al meerdere mensen aangegeven hebben in dit topic: Nee. Waarom niet? Omdat de twee zo ver van elkaar liggen dat het niet eens líjkt op appels met peren vergelijken. Holocaust was mensen vernietigen met als enig doel een complete soort mensen van de aardbodem vegen. Bio-industrie gaat over dieren, en heeft als doel: zorgen dat wij een stukje vlees op ons bord krijgen. In de basis zijn beide dus compleet onvergelijkbaar.

Ik vind de vergelijking überhaupt niet haalbaar omdat mensen mijns inziens niet met dieren te vergelijken zijn, maar daar zullen de meningen hier heel erg over verschillen, dus dat staat buiten de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:21

Da's een raar krom iets imo, dat we blijkbaar wel dieren mogen uitbuiten, mogen fokken om op te eten, als een dier het zou doen, zouden we het gestoord gedrag vinden, en wij mogen het blijkbaar, maar er mag vooral niks van gezegd worden, en helemaal geen vergelijkingen worden getrokken met dingen die we naar vinden (en waar we als NL volk niet al te graag aan herinnerd worden, want de dappere verzetsstrijders waren nog geen 3% van de bevolking, en de rest legde de bezetter geen strobreed in de weg en hielp zelfs als dat zo uitkwam, 97% dus) want dan is de vergelijking heel ongepast, en schieten we degene af die ons aan het nadenken wil zetten.
Toegegeven: 't is wel makkelijker.

Stop nu eens met de vergelijking heel vreselijk en ongepast te vinden, en denk eens na waaróm die gemaakt wordt...... ze heeft wel een punt, namelijk.

En ik ben niet eens vegetariër, en ik eet ook geen vega-zooi.
Ik eet vis. En vlees, wat ik koop bij een boer in de buurt. Maïskip (geel vlees dat niet kleinder wordt in de pas, en zalig lekker rundvlees, van een dier dat niet op die manier gehouden is, en ik voel me daar heel goed bij).

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:23

Eerlijk gezegd snap ik de vergelijking wel (al zal ik hem zelf nooit gebruiken, omdat je eerder mensen tegen je in het harnas jaagt dan dat er werkelijk over de kwaliteit van leven wordt nagedacht).

Voordat ik heel bokt over me heen krijg: in beide gevallen creëer je voor de ander een onwaardig bestaan. Onmenselijk en harteloos. Het doel van dat onwaardige bestaan is verschillend, de uitwerking komt nogal overeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:27

Lizzle schreef:
Eerlijk gezegd snap ik de vergelijking wel.

Voordat ik heel bokt over me heen krijg: in beide gevallen creëer je voor de ander een onwaardig bestaan. Onmenselijk en harteloos. Het doel van dat onwaardige bestaan is verschillend, de uitwerking komt nogal overeen.

zo vat ik hem ook op :j

ik vind hem wel sterk ook. Er zit wat in. Kun je blijven miepen over hoe een naar mens zij is om zulke dingen te roepen, maar dat schiet niet op...... ja kan er ook wat aan doen. Gewoon zelf. Voor je hond en je kat en je paard. En dan denk je ff na over waar je vlees en vis haalt, of je besluit het niet meer te kopen. Dan ben je best een heel eind.
Shampoo en douchegel koop je bij de Tuinen, of een natuurwinkel, hoef je daarvoor ook al geen varkens meer uit te buiten.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:35

SaskiaKa schreef:
Ik wordt eerlijk gezegd nogal misselijk van je vergelijking.
Mensen die in doodsangst leefden, zagen hoe hun familie werd verkracht en afgeslacht, die naakt en ziek in smerige barakken in de vrieskou moesten wachten op een gruwelijke dood, die hun lotgenoten de gouden tanden moesten uittrekken en begraven, die hun bloedeigen kinderen hun zekere dood tegemoet zagen gaan vergelijken met varkens en legkippen?

Ga je schamen. Ga je diep, diep schamen...

Helemaal mee eens!

Mensen in concentratiekampen werden misschien als dieren behandeld, maar daar zit hem nou juist net het verschil. Ik bedoel; wat maakt een mens een mens en wie hij is? Zijn bezittingen, zijn naam, zijn familie enz.
Dit alles werd deze mensen afgenomen, ze werden niet alleen letterlijk 'vernietigd' in de gaskamers, hun menselijkheid werd hen ontnomen en ze kregen een nummer toegekend..
Sorry maar ik vind het alleen maar lachwekkend dat er serieus mensen zijn die dit leed met het leed van dieren kunnen vergelijken!

Tip: lees het boek 'Is dit een mens' van Primo Levi. Heel indrukwekkend verslag over het verblijf in een kamp, dan zul je vast begrijpen wat ik bedoel! De manier waarop die mensen vernietigd en vernederd werden kan naar mijn mening nooit op dieren van toepassing zijn ;)
maarja ieder zn eigen mening!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:36

Appelmoes_11 schreef:
Ikzelf vind het een terechte vergelijking. Er zijn miljoenen mensen op de trein gezet, richting concentratiekamp. Er worden vandaag ook miljoenen varkens in overvolle vrachtwagens gepropt, richting slachthuis in Verweggistan waar de regeltjes wat minder streng zijn.

Wij zitten thuis zelf in de bio-industrie en ik schaam me er niet voor om te zeggen dat wij thuis inderdaad varkenshouden die na een maand door gaan naar het slachthuis.
Ik heb net het topic doorgelezen en vind het onzettend jammer dat er nog steeds zo ontzettend veel geoordeeld wordt op dingen die gewoon niet waar zijn.

Weet je waarom de varkens overvol in een vrachtwagen wordt gepropt? Varkens kunnen niet zitten in een auto netjes met de gordel om, als je ze meer ruimte zou geven in een vrachtwagen zouden ze omvallen, hun poten breken, over elkaar heen vallen en vervolgens kreupel of nog erger de vrachtwagen weer uit moeten. In de Holocaust werden mensen op elkaar gepropt om zo snel mogelijk en zoveel mogelijk mensen te vervoeren, dit is bij de bio-industrie zeker niet het geval. Ook de zieke mensen moesten mee, ook dit is niet het geval. Als een varken ziek is, mag hij niet mee naar de slacht maar moet bij de mesterij blijven totdat hij goed genoeg is genezen om verantwoord te kunnen worden geslacht en kreupele varkens worden apart opgehaald.

Ook het vet mesten wat je noemt, klopt niet bij de varkens. Er is een norm van hoe zwaar een varken mag wegen omdat er anders te veel vet aan komt te zitten en dit niet meer te eten is. Ook is het voer dat zij krijgen van uitermate goed kwaliteit en ook nog eens ontzettend duur.

Daarbij wordt zeker meer als de helft (als het niet zo goed als alle varkens zijn maar hier ben ik niet zeker van) van alle varkens in Nederland geslacht door het Vion. Heb je daar ooit van gehoord ts? Het Vion heeft zich ook te houden aan de regels die zijn opgesteld.
http://www.vionfood.nl/nl/over-ons/wie-zijn-we/