Kangoeroe ontsnapt en doodgeschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:39

Anoli schreef:
Als je boos wilt zijn wees dan boos op de eigenaar van de kangoeroe, blijkbaar was de omheining niet goed genoeg om het dier te houden waar het hoort.

Ook dat weten we niet 100% zeker natuurlijk - zolang er niets over bekend is, weet je ook niet of het verwijtbaar is. Naast een aantal situaties die eerder onder overmacht vallen dan onder nalatigheid worden dieren soms zelfs met opzet door anderen losgelaten (door mensen die zichzelf grappig vinden, of door mensen die denken dat ze 'nobel' werk verrichten bv.)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:51

Shadow0 schreef:
Anoli schreef:
Als je boos wilt zijn wees dan boos op de eigenaar van de kangoeroe, blijkbaar was de omheining niet goed genoeg om het dier te houden waar het hoort.

Ook dat weten we niet 100% zeker natuurlijk - zolang er niets over bekend is, weet je ook niet of het verwijtbaar is. Naast een aantal situaties die eerder onder overmacht vallen dan onder nalatigheid worden dieren soms zelfs met opzet door anderen losgelaten (door mensen die zichzelf grappig vinden, of door mensen die denken dat ze 'nobel' werk verrichten bv.)

Dat is waar, maar het dier is ontsnapt (met of zonder hulp van grapjassen) en dan vraag ik mij af hoe dat kan...
Maar goed dit zijn nieuwsberichten waar je nooit de hele waarheid van zult horen. Simpelweg omdat ze niet belangrijk genoeg zijn voor de media...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:26

Daantje schreef:
Soms is er geen andere mogelijkheid, tja dat zal best maar er word naar mijn mening de laatste tijd veelste makkelijk omgegaan met uitgebroken dieren.

Minder makkelijk dan met ´deugdelijke´ omheiningen of (af)sluitingen van doorgangen.

Het begínt ermee dat ´huis´dieren niet op de openbare weg horen los te lopen. Helaas hoort daar tegenwoordig vaak een slot op het hek bij.

Marjo

Re: Kangoeroe ontsnapt en doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:58

Van wat ik heb gehoord op de radio, is er geprobeerd de kangoeroe te verdoven, en is dit niet gelukt. Wat ik me wel afvraag: Waarom krijgen ze een verdovingspijltje er niet in, en een kogel wel?

Ik ben er niet tegen dat het dier is doodgeschoten, als het een gevaar vormt voor het verkeer e.d. dan moet er iets gebeuren, en snel. Voor het zelfde geld hupst dat beestje de snelweg op en veroorzaakt ie daar een kettingbotsing!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:04

Marjoow schreef:
Van wat ik heb gehoord op de radio, is er geprobeerd de kangoeroe te verdoven, en is dit niet gelukt. Wat ik me wel afvraag: Waarom krijgen ze een verdovingspijltje er niet in, en een kogel wel?

Ik ben er niet tegen dat het dier is doodgeschoten, als het een gevaar vormt voor het verkeer e.d. dan moet er iets gebeuren, en snel. Voor het zelfde geld hupst dat beestje de snelweg op en veroorzaakt ie daar een kettingbotsing!

Waarschijnlijk omdat je met een kogelgeweer vanaf grotere afstand kan schieten en je met een verdovingspijl dichterbij zult moeten komen. Wij hebben een boerderij en een jager die ons betaald om op ons land te mogen jagen. Wij zitten redelijk in de buurt van de snelweg en hij mag ook een ree schieten zodra die echt richting snelweg loopt, uit veiligheid voor het verkeer.

Of je nu 130 of 80 rijd, je wilt echt geen kangaroe/koe/ree op je voorruit. Het is triest voor het diertje, maar in mijn ogen hebben ze een goede afweging gemaakt door voor de veiligheid van alle weggebruikers te kiezen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:07

Oke, dan snap ik hem, bedankt voor de uitleg Delphi :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:18

Marjoow schreef:
Oke, dan snap ik hem, bedankt voor de uitleg Delphi :)

Ik weet het niet zeker hoor, maar dit is wel het eerste dat bij me op kwam ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:10

De kans is ook dat de kangoeroe al zo erg opgejaagd is dat er veel adrenaline door zijn lijf gierde dat de verdoving niet/nauwelijks reageerde. Hier in de buurt lopen ook kangoeroe's los, al jaren en niet zover van een snelweg. Deze kunnen wel blijven leven, waarom die afgeschoten is niet?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:49

Omdat jij het hebt over kangoeroes die al langer in de buurt van de snelweg vertoeven. Die dieren zijn (vermoedelijk) meer gewend aan de snelweg als onderdeel van de omgeving, en weten dat ze daar niet in de buurt moeten komen. De kangoeroe in deze kwestie heeft waarschijnlijk nog nooit in de buurt van een snelweg gelopen en is in paniek geraakt. Dat is een ontzettend gevaarlijke situatie.
Wanneer de kangoeroes die jij noemt op de snelweg lopen, gok ik dat ook daar ingegrepen wordt (hetzij verdoven, hetzij afschieten). Levensgevaarlijk wanneer grote dieren (herten, kangoeroes, koeien, paarden) op de snelweg lopen... Zonde voor de dieren, maar je wilt ze niet tegen komen met 120 km/u :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:33

Met 80 ook niet. Er zijn al een paar kanga's plat gereden jong en oud, zowel op een 80 weg als snelweg. Er is niets ondernomen om deze dieren te vangen dan wel af te schieten. De "eigenaar" is bekent, maar ze zijn niet zo makkelijk te vangen. Dat is bekent. Ze hebben de ruimte en vermeerderen niet snel dus laten ze ze maar.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:35

Ik snap dit niet hoor... Ze kunnen het beest toch net zo goed met een verdovingspijl schieten. Dan dood schieten....
Dit was laatst ook al bij mij in de buurt gebeurt bij een stier... Zo apart... Tuurlijk duurt het even voordat de verdoving is ingewerkt, maar alsnog....

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:02

Misschien lukte verdoven wel niet??
Je wil niet weten wat voor ongelukken hadden kunnen gebeuren als je dat beestje gewoon z'n gang had laten gaan. En als er dan een ongeluk gebeurd en er mensen zwaar gewond geraakt waren had je iedereen gehoord: "waarom is dat beestje niet doodgeschoten".
Kortom.... ze doen het toch nooit goed :)

Ben van mening dat ze inderdaad eerst moeten proberen om te verdoven maar als dat niet lukt, waarom dan levens op het spel zetten?? Ja tis poedersuiker maar een weg afsluiten kan echt niet zomaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:12

aikon schreef:
Met 80 ook niet. Er zijn al een paar kanga's plat gereden jong en oud, zowel op een 80 weg als snelweg. Er is niets ondernomen om deze dieren te vangen dan wel af te schieten. De "eigenaar" is bekent, maar ze zijn niet zo makkelijk te vangen. Dat is bekent. Ze hebben de ruimte en vermeerderen niet snel dus laten ze ze maar.

Zijn dat geen wallaby 's?
Een (volwassen) reuzenkangoeroe is wel een beetje zwaarder (80 kilo) en een stuk groter (>1,50m), die rijdt je niet "even" plat.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:07

Met plat bedoel ik aangereden, dan liggen ze ook plat. Nee, zijn die grote, geen wallaby's.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:40

Szan schreef:
Zonde voor de dieren, maar je wilt ze niet tegen komen met 120 km/u :)

Boven de 50 zijn pony en groter al potentieel dodelijk voor inzittenden. Over de motorkap, door de voorruit bij je op schoot is onleuk+.
Met de motorfiets al met formaat ree.

Ik kwam in de kleine uurtjes van de nacht uit Granada naar huis over een lége snelweg. Met slechts 100 - 110 en nóg ben je met een compact gezinsautootje kansloos als er door/in een bocht een paard op de weg zou staan.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:05

Ik vroeg me ten eerste eigenlijk af of dit een nieuw beleid is omdat je het nu vaker lijkt te horen. Maar wellicht komt dat doordat het 2x vlak achter elkaar is gebeurd.

Ten tweede schieten we toch ook geen herten of zwijnen die te dicht op de snelweg lijken te komen? Dan kunnen we wel mensen langs de snelwegen gaan laten patrouilleren... Er leven meerdere Wallabies (ik ga er in ieder geval vanuit dat dat het was, een Kangoeroe is weer een maatje anders) in het wild en die worden ook niet afgeschoten.
Vond het gewoon zo'n heftige maatregel.

overigens vind ik het wel goed dat er kamervragen worden gesteld. Iedere x als iemand een wapen trekt en schiet in het openbaar is dat een risico.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:44

Huertecilla schreef:
Szan schreef:
Zonde voor de dieren, maar je wilt ze niet tegen komen met 120 km/u :)

Boven de 50 zijn pony en groter al potentieel dodelijk voor inzittenden. Over de motorkap, door de voorruit bij je op schoot is onleuk+.
Met de motorfiets al met formaat ree.

Ik kwam in de kleine uurtjes van de nacht uit Granada naar huis over een lége snelweg. Met slechts 100 - 110 en nóg ben je met een compact gezinsautootje kansloos als er door/in een bocht een paard op de weg zou staan.

Klopt hoor, Huertecilla.
Alleen ik noemde de snelheid van 120 km/u omdat ik reageerde op een post waarin het specifiek over de snelweg ging, vandaar ;) Maar wat je zegt, klopt helemaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:26

Szan schreef:
Alleen ik noemde de snelheid van 120 km/u omdat ik reageerde op een post waarin het specifiek over de snelweg ging, vandaar ;) Maar wat je zegt, klopt helemaal.

Je mág ook 50 op de snelweg.
MOET dat zelfs als de omstandigheden daarom vragen.

De maximum snelheid is geen verplichting en triest weinig bestuurders realiseren zich hoe lang de stop-afstand is.
Zeker ´s nachts is dat een situatie waar men zich doorgaans niet bewust is van de risiso-beslissing die men neemt door met 120 in een smal, kort kokertje van licht te rijden.

Wanneer je je realiseert
- hoe ver je effectieve, bewuste waarneming in dat licht reikt,
- hoe lang je stopafstand is en
- dat een pony door de voorruit met 50 al serieus on-leuk is,
dan krijgt het gevaar wat een loslopend groot dier inhoudt ineens meer betekenis. Dus ook de beslissingen van de politie in deze.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:27

Lusitano schreef:
overigens vind ik het wel goed dat er kamervragen worden gesteld. Iedere x als iemand een wapen trekt en schiet in het openbaar is dat een risico.

Iedere x als er een ruiter de openbare weg oprijdt is dat een risico wat nog groter is :)*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:33

Citaat:
"Triest einde van vangpogingen met verdovingen kangoeroe langs A27. Het dier liep naar snelweg. Voor veiligheid dier en verkeer het dier uitgeschakeld",

Dit lijkt me toch duidelijk genoeg?
Vind het niet raar dat zo'n dier dan afgeschoten wordt hoor, als zo'n dier op de snelweg aan het rennen gaat ben je altijd te laat.
En als je op de snelweg rijd en er springt ineens een kangaroe op je motorkap dan kun je dat niet navertellen.

Zolang ze buiten de vangrail blijven kun je nog proberen te vangen of verdoven maar gaan ze erover en lopen ze echt op de weg dan mogen ze wat mij betreft wel meteen schieten.
Er vanuit gaande dat het om dieren gaat die niet simpel te lokken zijn met een handje brok.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:41

@ Huertecilla: ik geloof dat je een beetje off-topic gaat. 120 km/u is wel de gemiddelde snelheid op de snelweg, vandaar dat ik die noemde. En los daarvan lijkt het me gevaarlijk om onder normale (!) omstandigheden 50 km/u te rijden op een snelweg, maar dat is weer een heel andere discussie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:15

Szan schreef:
@ Huertecilla: ik geloof dat je een beetje off-topic gaat. 120 km/u is wel de gemiddelde snelheid op de snelweg,

Dat is juíst helemaal ON TOPIC :)*

Doordat 120 zo´n beetje gemiddeld is, heeft het doodschieten van een loslopend groot dier een zwaarwegende reden. Hoe groter hoe zwaarwegender.