Studente doodt katjes voor kunst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:54

Ja, wat Jacimatho schreef vond ik ook al zeer... ehm...apart :D

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:57

Jij gaat er blind vanuit dat ze eigenhandig de beestjes heeft vermoord en verwerkt.
Ik denk dat ze dit stelt om zo de discussie aan te zwengelen... vermoed maar zo dat er geen kat het loodje heeft gelegd.
En ja, gezien de lading bedreigingen die ze over zich heen krijgt....
Ze veroorzaakt een hele hoop beroering en maakt het onderwerp internationaal bespreekbaar.

Denk dat jullie mijn gebruikte term " dapper " verwarren met bewondering. Dat is niet zo.
Ik zou het zelf niet zo doen. Misschien dekt " de ballen hebben" de lading meer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:58

Wat een achterlijke... Spinnen en vliegen etc mep ik rustig dood want die vind ik eng en kriebelig :+ (mn vader zet altijd alles lief buiten hihi). Vind dat er betere manieren zijn om overlast van muizen/ratten ed op te lossen dan door ze te doden, maar ok. Soms is het gewoon niet anders op te lossen en als ze er eenmaal zijn kom je er ook niet zomaar vanaf..

Maar dieren doden voor kunst??? :n Van de zotte. Een rat doden voor de kunst zou ik ook idioot vinden. Bah. Sommige mensen hebben echt een steekie los.

En dan midden in de stad gaan plassen, dan ben je voor mij helemaal van t padje af :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:59

Jacimatho schreef:
Hoeveel kittens worden er dagelijks vergast in de asiels omdat er veel te veel zijn?

Euhm, als het goed is geen. NL schijnt een no kill policy te hebben in asiels

Vala

Het is geen nederlandse kunstenares gelukkig dus mijn belastingcenten gaan er in ieder geval niet naartoe!
Tis een bels zottekopje :D , met ballen dan, vooruit. En nee, ik wil hiermee niet mijn belgische medemensen discrimineren :D

Authentic

Jacimatho schreef:
Ze veroorzaakt een hele hoop beroering en maakt het onderwerp internationaal bespreekbaar.

Het onderwerp katjes doden? :P

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:01

Dieren speciaal doden voor zoiets vind ik echt niet kunnen.

Heeft iemand nog dat een link naar dat topic dan die van haar kat een handtasje had gemaakt?
Mijn vriend wil graag van zijn slang, als die later overleden is een riem maken als aandenken.
Vond ik ook wel een apart idee (heb ook ff achter me oren gekrapt). Maar ja als dat beestje dan toch al dood is voelt hij het toch niet meer. Maar niet doden om kunst of kleding. Ben ik echt op tegen. Kunst kan wel op andere manieren en kleding van andere materialen kan tegenwoordig ook. We leven niet meer in de middeleeuwen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:02

Jacimatho schreef:
Jij gaat er blind vanuit dat ze eigenhandig de beestjes heeft vermoord en verwerkt.
Ik denk dat ze dit stelt om zo de discussie aan te zwengelen... vermoed maar zo dat er geen kat het loodje heeft gelegd.

Geen, ze heeft het project al lang gecancelled, het nieuwsbericht is oud nieuws. En zoals ik al eerder zei, vanuit de school klinkt het dat er nooit sprake geweest is van het effectief te doen. Het was gewoon een facebookgrap om veel volk te lokken naar een tentoonstelling.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:03

Ze heeft echt gevraagd om kleine katjes? Dat stond volgens mij in de OP " ik zoek kleine katjes"...
je zal maar een simpele ziel zijn zoals ik, een straatkat naar binnen halen, dan bv opgescheept zitten met een nest, denken god nou leuk, iemand wil een katje...om die vervolgens terug te vinden in een kunstwerk!

Als je je dan zonodig ergens aandacht voor wil, werk dan samen met een dierenverwerkingsachtig iets..vast wel dat je dan je kunstwerk kan neerzetten voor nog steeds dat doel. Ik bedoel dood is dood...maar om ze levend op te vragen en dan te verwerken in kunst...
Lijkt me niet helemaal lekker gaan dan in dat bovenkamertje van d'r.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:04

Jacimatho, ik noem dat geen "ballen hebben", ik noem dat dom.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:05

maar nu de stomme vraag aan heel bokt hier...

waarom zijn jullie hier wel tegen?? en tegen het slachten van een koe, paard, varken kip etc niet? terwijl daar ook schoenen,tassen,banken etc van gemaakt worden..
dat kan en mag dus allemaal wel wat de dieren worden voor ons afgemaakt zodat wij een bank kunnen kopen en schoenen en ga zo maar door...

kijk hoeveel asiels er vol zitten met afgedankte katten...hoeveel katten lopen allemaal ongesteriliseert/gecastreerd rond en jongen allemaal maar aan...er word in asiels zovaak katten afgemaakt omdat ze al te lang in t asiel zitten...wat is er dan zo verkeerd aan om er b.v een tas van te maken??

we kopen toch ook allemaal een jas met b.v konijnenbont kraag of vos of wat dan ook voor dier in je nek.
of t nou die kat is of het konijn of een afgeschoten stuk wild wat als trofee aan de muur gaat worden...

hoeveel dieren worden er nu wel niet gedood voor vlees en zogezegd kunst wat betreft kleding en schoenen enzo dat is inprincipe ook kunst...
en de dame heeft haar idee stop gezet omdat veel mensen er een enorme heisa van maken..maar als een dier al dood moet dan kan je er toch net zo goed zelf wat van maken?? :o

ik snap soms niet heel goed waar men zich zo druk om maakt het is maar een kat... :o er lopen er nog 100000den rond in asiels of buiten op straat

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:06

Nee, dat bovenkamertje functioneert niet helemaal waarschijnlijk. In NL gaan ze nu op de rem trappen wb antidepressiva voorschrijven, hopelijk wachten ze daar in Belgie nog even mee :D

@NathalietjeB, idd een stomme vraag, behalve wb het bont vind ik de rest niet in verhouding staan tot het vermoorden van jonge katjes om zelf interessant gevonden te worden.
Laatst bijgewerkt door Vala op 08-06-12 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:07

Kwanyin schreef:
Jacimatho schreef:

Geen, ze heeft het project al lang gecancelled, het nieuwsbericht is oud nieuws. En zoals ik al eerder zei, vanuit de school klinkt het dat er nooit sprake geweest is van het effectief te doen. Het was gewoon een facebookgrap om veel volk te lokken naar een tentoonstelling.

And there you have it...
Een stunt om mensen te lokken en jezelf in de krant te spelen.
Nou, die missie is geslaagd.

Ik zou het jammer vinden als men met de discussie en de beroering die ontstaan is, verder niets doet.
Het zou een mooie kans zijn om de rechten van het dier in de kijker te spelen evenals de houding van de mens daar tegenover.
Weet iemand of er vervolg aan gegeven is?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:09

Bezuinigen op kunst is zo gek nog niet.....

Dieren of mensen doden voor kunst, mode e.d. is imo not done. Hoever mag een kunstenaar gaan? Ratten, katten, honden, mensen? Maakt het uit of er veel van zijn of niet (in dat geval loopt de diersoort mens het grootste gevaar, daar zijn er zoveel van.)?

Kennelijk zijn sommige zo gek dat wat ze maken niet tot kunst moet worden verheven, maar zij zelf. En dan krijg je dus: het lichaam van een kunstenaar als helicopter, levend natuurlijk want dode mensen is vast over de grens. Gelukkig komt die van mij al veel eerder.

De oplossing voor dit soort vage types is simpelweg negeren. Als ze een roepende in de woestijn zijn, verstommen ze vanzelf.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:19

Ben zo vrij geweest even te googlen op haar naam om te zien om wat voor persoon het ging. Immers, scheve wenkbrauwen en een niet flatteuze foto zeggen mij niet zoveel. Geen paranormale gaven op dat gebied... :D

Zie: http://aalstersegazet.weebly.com/4/post ... staan.html

Een reactie van de dame in kwestie:

Beste,

Gisteren was er heel wat heisa rondom een artikel over mij in de krant over het doden van kittens voor de kunst.

Nu na een dagje storm en aangezien mijn school al een halve waarheid prijs heeft gegeven, nu een echte verklaring.

Ik ben inderdaad niet van plan om effectief levende kittens te gebruiken/doden voor een kunstwerk. Het betreft een breder kunst project voor mijn eindwerk waarvoor ik de media als middel heb gebruikt.

Enderzijds is het zo dat men in de kunstwereld bijna per definitie controversieel en schreeuwerig moet uitpakken om de aandacht op je kunst te vestigen. Dit statement was hier ook een beetje een aanklacht tegen. Het is jammer dat kunst controversieel moet zijn om in de spotlights te staan. Mijn werken zijn meestal schilderijen. Deze keer dacht ik het eens anders aan te pakken en toch met een stunt aan te vallen puur uit nieuwschierigheid. Natuurlijk is dit concept niet uniek maar toch... het betreft ook nog een tweede laag.

Ik wou namelijk ook experimenteren in welke mate je de media kan beïnvloeden en de daaropvolgende hetse. Ik verzon een van de pot gerukt verhaal met als hoop reactie uit te lokken, en zo ons kunstevenement op 23 juni van de 3de jaars kunstacademie in de meibloem straat te gent te promoten. Heel deze hetse en talrijke negatieve reacties gaan ook deel uitmaken van een van mijn kunstwerken. Met deze ervaring zal ik de komende weken aan de slag gaan, en het resultaat van die multilediale experiment kan je dan ook zien op 23 juni.

Ik ben tot slot nog op verschillende wijzen verrast van de reacties. Enerzijds waren er zeer veel negatieve reacties, de typische roepigere ongefundeerde forum reacties op de website van het nieuwsblad en de hilarische doodsbedreigingen op mijn facebook. Ongelofelijk hoe mensen kritiek spuien zonder na te denken. Een aanklacht tegen populisme. Anderzijds ook reacties van dierenverenigingen evenals de politiek. We hoorden dat Vlaams belang al verschillende stappen wou ondernemen in de richting van een klacht bij het gerecht. Vreemd toch dat Vlaams belang zich plots bezig houdt met het welzijn van dieren. Verkiezingen in aantocht, eigen dieren eerst?

Er was natuurlijk ook de groep mensen die meer thuis waren in de de cultuurwereld en rap doorzagen dat dit een stunt was.
Zou het niet leuk zijn mochten alle mensen die zoveel energie staken in negatieve kritiek en bedreigingen eens komen kijken wat jong kunsttalent te bieden heeft in Vlaanderen/Gent.

Het was ook zeer opmerkelijk dat dit bijna het hoofdnieuws van de dag was. Terwijl er zoveel belangrijkere zaken aan de gang waren, zo zie je maar: Poesjes, kalfje Willy... Mensen mogen soms 2 keer nadenken voor ze een persbericht zomaar geloven. Het is ongelofelijk te zien hoe journalisten zonder bewijzen op grond van gewoon een verteld verhaal dit toch direct gaan geloven en de krant ermee koppen. Als het maar sensatie bevat. Waarna iedereen (radio...) dit uiteraard overneemt.

Stunt in ieder geval geslaagd. Heel wat ophef. Zowel over wat is kunst als over dierenleed. Maar vooral voor mij geslaagd omdat ik het de media eigenlijk liggen heb gehad...

Maar nu ga ik druk aan de slag. Veel werk en inspiratie. Hopelijk krijgen we nu op 23 juni een beetje aandacht waardoor we op een leuke manier in de aandacht komen."

Jacimatho

Re: Studente doodt katjes voor kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:21

Dus ja, ik blijf bij mijn mening..dapper ding en respect!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:24

oke lees het nu hierboven, haha goede troll, heeft heel belgie op zijn kop gehad.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:29

Ik ben blij dat ze het met deze redenen de wereld in gebracht heeft en niet écht zo'n zieke geest heeft.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 17:44

Fijn dat het inderdaad een schreeuw om aandacht was dan.

Vind het alleen jammer dat dat altijd weer op zo'n manier moet. Kunnen ze tegenwoordig niet meer op een leuke, humoristische manier een schreeuw om aandacht doen voor de kunst, of is dat enkel nog mogelijk door mensen te shockeren met zulke berichten ? Of het nou wel of niet gedaan wordt, vind het geen positieve ontwikkeling :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:59

stef schreef:
Jacimatho schreef:
Hoeveel kittens worden er dagelijks vergast in de asiels omdat er veel te veel zijn?

Euhm, als het goed is geen. NL schijnt een no kill policy te hebben in asiels

Blij dat jij het zegt, scheelt mij weer typen :)

Ze mogen op die kunstacademie wel eens investeren in NL lessen: 'nieuwschierigheid'?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:03

Sommige reacties hier, die mensen mogen zichzelf wel eens hard achter de oren krabben :D zat er dik in dat dit niet de gehele waarheid zou zijn, van alles met kleine katjes staan mensen meteen op hun kop whaha :D

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:51

Tsja, naast dat het inderdaad niet heel aannemelijk is (ook omdat je als afstudeerproject moeilijk andere hele bekende projecten kan gaan nadoen), kijk ik toch wel op van de manier van reageren hoor.

Hoezo, je kan aan iemand zien dat er een steekje los zit? Duidelijk weer zo'n semi-artistieke gothic die zo nodig aandacht moet? Rare wenkbrauwen en aan d'r ogen te zien rijp voor het gesticht? Horrorfilm? :? Volgens mij mag je dan zelf ook even je bovenkamer wat gaan opruimen en afstoffen...

Tinkebell (die van de handtas) heeft er een boek van gemaakt, alle haatmail die ze ontvangen heeft in combinatie met alles wat op Google over die mensen te vinden was. Heel bijzonder hoe ver mensen gaan in het beledigen en bedreigen van iemand die ze niet kennen, terwijl het verder hele aardige mensen lijken. :n En ja, ook dat heet "kunstproject", wellicht dat deze dame iets soortgelijks wil doen. Voor de geinteresseerden: http://www.looovetinkebell.com/pages/dearest-tinkebell

Tenslotte: kunst is niet het doel van kunst. Kunst is niet een mooie tekening maken omdat je toevallig zo goed kan schilderen, maar een afspiegeling van de huidige cultuur. En als je dat goed kan, zet je mensen ook nog eens aan het denken over wat hun bijdrage daaraan is. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:24

Juist.

En daarmee vind ik haar project zéér geslaagd :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:26

Die Tinkebel had toch wel die beesten misbruikt? Of was dat ook nep?
In ieder geval vermoedde ik in dit geval dat het nep was. Kon me al niet voorstellen dat er nog zo'n idioot rondliep. ;)

Trouwens, die burgemeester, Uytensprot ofzoiets, was dat niet die van dat 'vakantiefilmpje' op youtube? :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:31

sflj schreef:
Trouwens, die burgemeester, Uytensprot ofzoiets, was dat niet die van dat 'vakantiefilmpje' op youtube? :D

Ja, maar tot nader order staat dat incident nog niet bekend als deel van een kunstproject :') :') :')