Biologische kip slechter voor milieu dan plofkip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Biologische kip slechter voor milieu dan plofkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:45

Als jij in de supermarkt staat, waar kijk je naar? Naar prijs of naar een keurmerk (bio/beter leven)

Zolang consumenten niet bereid zijn een eerlijke prijs voor een (beter) stukje vlees te betalen blijft er een bio-industrie bestaan. Daarnaast is de wereld te klein om al het eten wat er nu opgemaakt wordt te produceren. De oplossing voor een duurzamere wereld is minder eten, meer betalen voor hetgeen je eet en bewuster leven. Dit scheelt ook medische kosten voor bijvoorbeeld obesitas enz.

Ik ben niet tegen een bio-industrie, het is zelfs onderdeel van mn werk, maar het begint bij een groter bewustzijn bij consumenten en meer financiële/politieke ruimte voor de boer die het stukje vlees produceert!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:48

Ik eet mínder (60-75gram vlees), maar geen bio, maar ook geen prijsknallers.
Minder eten zal een betere bijdrage leveren, imo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:56

Wat in het onderzoek vergeten wordt ben ik bang is dat de plofkip voer eet dat voor een groot deel bestaat uit soja dat verbouwd wordt in zuid amerika en waarvoor grote stukken land verminkt worden voor de verbouw ervan.

Een erg dubieus onderzoek, misschien kwa meststoffen uitscheiding omdat ze binnen leven. Maar in een plofkip gaat ook veel meer voer dan in een biokip tot de slacht.

O ja en vergeet de ab niet die de niet bio kip eigenlijk standaard krijgt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:59

Idd al die grote bergen met voedsel minderen óf eerlijk verdelen over de wereld!
Dan heb je ook geen obese of magerheid onder de mensen.
Gewoon vlees per gezin slachten,op bestelling en dan tot een bepaalde hoeveelheid mogen.
Dan sterven er ook niet onnodig veel dieren en vreet de mens ook meteen minder,gelijk minder welvaartsziektes.
Dieren horen een goed leven te hebben en niet te worden opgesloten in veelste kleine zompige hokken.
En als ze het over het milieu hebben dan laat ze al die overvloedige stinkfabrieken maar sluiten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:59

Lusitano schreef:
Weet je wat goed is voor het milieu?! Zo min mogelijk of geen vlees eten.
Het houden van dieren op grote schaal vervuilt altijd, ook het graan dat aan de dieren gevoerd moet worden heeft impact op het milieu. Nu hoeft niet iedereen vegetarisch te worden, maar 2 dagen minder per persoon en de milieunormen zijn al bereikt!

Mee eens! :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:16

karuna schreef:
Maar in een plofkip gaat ook veel meer voer dan in een biokip tot de slacht.

Heb je daar een bron van? Mij lijkt het sterk aangezien een biologische kip ongeveer twee keer zo lang leeft als een plofkip.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:58

goeroe schreef:
karuna schreef:
Maar in een plofkip gaat ook veel meer voer dan in een biokip tot de slacht.

Heb je daar een bron van? Mij lijkt het sterk aangezien een biologische kip ongeveer twee keer zo lang leeft als een plofkip.

Juist uit het onderzoek bleek dat er minder voer bij plofkip nodig is omdat deze in korte tijd veel groeien, dus minder dagen voer. Daarnaast wordt het voer efficiënter benut door de plofkip.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:26

MarjanB schreef:
Als jij in de supermarkt staat, waar kijk je naar? Naar prijs of naar een keurmerk (bio/beter leven)

Nou Marjan, ik koop wel altijd vrije uitloop eieren en ik sla met liefde mijn stukje vlees over :) Als ik moet kiezen tussen diervriendelijk en prijs, ga ik voor de dieren.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:41

Toch weer kip-ei verhaal.

Leer mensen wat te minderen met het consumeren van vlees, minder weggooien en dan is er ineens meer ruimte voor milieubelastende vrijlopende kippetjes.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:58

groenten worden altijd gecontroleerd op het bevatten van sproeistoffen
na het besproeien is er altijd een minimum wachtijd
de hoeveelheid restanten is verwaarloosbaar en dus niet ongezond

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:58

antje_vip schreef:
MarjanB schreef:

Nou Marjan, ik koop wel altijd vrije uitloop eieren en ik sla met liefde mijn stukje vlees over :) Als ik moet kiezen tussen diervriendelijk en prijs, ga ik voor de dieren.

Is niks mis mee, maar er zijn veel mensen die alleen het plaatje dier zien maar niks meer willen betalen.. Verder worden dieren wel heel veel vermenselijkt ik denk niet dat een plofkip denkt was ik maar een gewone kip.. Die leeft gewoon zoals ie is en weet niet beter...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:07

Een plofkip eet idd minder lang omdat hij minder lang eet, alleen eten ze bij hun leven veel meer per dag dan een biologische mestkip juist omdat ze veel harder groeien. Ik moet even heel hard gaan zoeken waar ik dat ooit heb gelezen was er toen ook erg verbaasd over.

Daarnaast is de toevoeging van medicijnen voor ons een groot nadeel en het dierenwelzijn. Dat is toch veel belangrijker dan wat ook.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:50

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:29

Ik kan hier echt helemaal niks mee.

De hele wereld kan ruim voldoende leven op biologisch geproduceerd voedsel, mits er voldoende voor iederéén word geproduceerd, en niet een overschot alléén voor het westen geproduceerd en de rest weggegooid en doorgedraaid én we kwalitatief goed voedsel zouden eten, maar wel minder, in plaats van elke dag een boel 'troep' en beesten als hamburgers en kroketten uit de muur kunnen trekken en in de chips en slaatjes verwerkt zitten zonder dat we er ook maar 1 seconde over nadenken of dit niet een béétje overdreven is?

http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwe ... fkip.dhtml

Een uitgebreider artikel.

Ik vind het trouwens nu ik erover nadenk wel heel bijzonder dat biologisch graan uit het land komt waar de meeste Tsjernobyl-fallout is geweest.