Shadow0 schreef:Deel 2: hoe ethisch handelt de werkgever?
Situatie 1: De wet zegt dat je na 3 tijdelijke contracten een vast contract moet worden aangeboden. Een groot callcenter heeft daarom een regeling met een uitzendbureau: na 3 tijdelijke contracten worden de contracten niet verlengd, en kunnen er nieuwe mensen via het uitzendbureau worden ingewerkt. Na 6 maanden kunnen voormalige werknemers soms weer terugkomen: dan begint wel opnieuw de termijn van de tijdelijke contracten.
Dit doet nagenoeg ieder bedrijf. Een wet die er is gekomen om de werknemer te beschermen is er eentje geworden die je gigantisch in je kont bijt als werknemer.
Shadow0 schreef:Situatie 2: Een plaatselijk taxibedrijf belast met het vervoer van mensen die niet zelfstandig kunnen reizen raakt in financiele moeilijkheden. Om deze te ondervangen betaalt het bedrijf z'n personeel geregeld te laat, verkeerd of soms helemaal niet uit.
Vind ik niet kunnen. Ontsla mensen als je niet meer fatsoenlijk kunt betalen, dat vind ik dan eerlijker om te doen
Shadow0 schreef:Situatie 3: Een onderneming met meerdere vestigingen verlangt van z'n werknemers dat ze elke dag ruim een half uur voor aanvang van werktijd aanwezig zijn om de werkdag voor te bereiden. Deze tijd wordt echter niet uitbetaald.
Been there, done that. Nogsteeds geen idee wat je eraan kunt doen.
) en uitnodigingen voor borrels etc. Omdat ik dagelijks contact met die bedrijven had, de contactpersoon was. Er werden nieuwe ontwerpen van kleding naar me gestuurd als cadeautje. Dat ga ik echt niet weigeren hoor, daarvoor heb ik die positie nu eenmaal. En als ik aan mijn chef zou gaan vragen of ik daarheen "mag" of de kleding "mag" houden zou ie heel hard gaan lachen. Tuurlijk, is toch aan mij gericht. Wij nodigen bepaalde contactpersonen ook uit voor van alles, voor concerten, voor voetbalwedstrijden etc. Als er een ander persoon op zou komen dagen dan de persoon die we uitgenodigd hadden, zouden we héél raar staan te kijken
Nee, dat zou ik niet doen. Ik zou vermoedelijk (nog voor ik verstandig de voors en tegens heb afgewogen) al hebben gezegd dat ik het een buitengewoon onsympathieke actie vindt, en dat als hij vindt dat hij het juridisch kan maken, dat hij dat vooral zelf mag opknappen. 
'ik zoek wel iemand anders' 
Ik zie het hier genoeg mensen doen hoor, even 1 of 2 A4tjes. Moet ook niet heel veel uitmaken. Laatst had ik een hele grote printklus voor de muziekvereniging. Gelukkig hebben wij hier nu een nieuw systeem zodat je geld op je printpas kan zetten. Dus heb genoeg geld op mijn printpas gezet en heb de printjes dus zelf betaald. Ook als ik nu een priveprintje moet maken betaal ik dat van het geld wat ik op mijn pas heb staan, ik voel me daar een stuk beter bij moet ik eerlijk zeggen. Maar er zijn genoeg collega's die geen cent op die pas hebben staan hoor