Hoe Ethisch handel jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:27

Shadow0 schreef:
Deel 2: hoe ethisch handelt de werkgever?

Situatie 1: De wet zegt dat je na 3 tijdelijke contracten een vast contract moet worden aangeboden. Een groot callcenter heeft daarom een regeling met een uitzendbureau: na 3 tijdelijke contracten worden de contracten niet verlengd, en kunnen er nieuwe mensen via het uitzendbureau worden ingewerkt. Na 6 maanden kunnen voormalige werknemers soms weer terugkomen: dan begint wel opnieuw de termijn van de tijdelijke contracten.

Dit doet nagenoeg ieder bedrijf. Een wet die er is gekomen om de werknemer te beschermen is er eentje geworden die je gigantisch in je kont bijt als werknemer.

Shadow0 schreef:
Situatie 2: Een plaatselijk taxibedrijf belast met het vervoer van mensen die niet zelfstandig kunnen reizen raakt in financiele moeilijkheden. Om deze te ondervangen betaalt het bedrijf z'n personeel geregeld te laat, verkeerd of soms helemaal niet uit.

Vind ik niet kunnen. Ontsla mensen als je niet meer fatsoenlijk kunt betalen, dat vind ik dan eerlijker om te doen

Shadow0 schreef:
Situatie 3: Een onderneming met meerdere vestigingen verlangt van z'n werknemers dat ze elke dag ruim een half uur voor aanvang van werktijd aanwezig zijn om de werkdag voor te bereiden. Deze tijd wordt echter niet uitbetaald.

Been there, done that. Nogsteeds geen idee wat je eraan kunt doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:30

Vjestagirl schreef:
Vertel je aan je baas/rest van het bedrijf dat je een dag gaat zeilen, omdat je dat op persoonlijke titel hebt gekregen?

Overgens ben ik altijd bang dat dat soort grote cadeaus voor scheve verhoudingen zorgen, dus ik zou het niet accepteren denk ik.

Sterker nog, die uitnodiging kwam binnen via het bedrijf, ja op mijn naam, maar met mijn werk post. En ik ben er mee naar mijn leidinggevende gegaan of dit akkoord was of niet.

Geen collega die mij er scheef om aan kijkt. Maar goed, misschien verschilt dit per bedrijf. Mocht 1 introducee meenemen, heb bewust gekozen voor iemand 'uit productie' ipv een kantoor collega. Ook daar wordt dan niet raar van opgekeken.

Ethisch vind ik het niet kunnen dat je: privé dingen aanneemt buiten je werk om, steelt, liegt en bedriegt voor eigen gewin.
Als jij af en toe een presentje krijgt die persoonlijk aan jou gegeven wordt heb ik er geen enkel probleem mee om die dan ook persoonlijk te houden.

Er lopen hier ook collega's rond met jassen van klanten die ze hebben gekregen, bbq sets van leveranciers enz.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:50

Dat voorbeeld van het dagje zeilen vind ik ook heel normaal?!? Ik kreeg tickets voor concerten toegestuurd (niet dat ik ze nodig heb, kan bijna overal met AAA of VIP heen via mijn eigen werk :D ) en uitnodigingen voor borrels etc. Omdat ik dagelijks contact met die bedrijven had, de contactpersoon was. Er werden nieuwe ontwerpen van kleding naar me gestuurd als cadeautje. Dat ga ik echt niet weigeren hoor, daarvoor heb ik die positie nu eenmaal. En als ik aan mijn chef zou gaan vragen of ik daarheen "mag" of de kleding "mag" houden zou ie heel hard gaan lachen. Tuurlijk, is toch aan mij gericht. Wij nodigen bepaalde contactpersonen ook uit voor van alles, voor concerten, voor voetbalwedstrijden etc. Als er een ander persoon op zou komen dagen dan de persoon die we uitgenodigd hadden, zouden we héél raar staan te kijken :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:57

En nog een paar intrigerende (en heel wat lastiger dan de voorbeelden.)

1. Je werkt bij een grote instelling. Er wordt je gevraagd om je uren dubbel op te schrijven en te ondertekenen, zodat ze dubbel gedeclareerd kunnen worden, of gebruikt kunnen worden om een subsidieaanvraag in te dienen. Doe je dit?
Stel, het gaat om subsidie van de EU, wijzigt dit je houding?

2. Je werkt bij een bedrijf dat belast is met internetbeveiliging. Je bent op de hoogte dat de veiligheid niet voldoet en er zelfs is ingebroken. De leiding van het bedrijf doet niets met die informatie. Doe jij er wel wat mee?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:38

3. Stel je werkt bij een bedrijf en 1 van de parttimers belt niet voor de eerste keer af, omdat haar man terminale kanker heeft en verzorging nodig heeft.

Je baas kijkt in zijn administratie en ziet dat haar contract vandaag afloopt.
Hij zegt, schrijf d'r maar een brief met ondertekening van gisteren dat ze niet meer terug hoeft te komen.

Doe jij dat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:47

:oo Nee, dat zou ik niet doen. Ik zou vermoedelijk (nog voor ik verstandig de voors en tegens heb afgewogen) al hebben gezegd dat ik het een buitengewoon onsympathieke actie vindt, en dat als hij vindt dat hij het juridisch kan maken, dat hij dat vooral zelf mag opknappen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:03

Ja ik heb het wel gedaan... Ik heb er niet lang gewerkt, dat niet. Ik zei "meen je dat??"
Mwoah zei die, ik heb de beste advocaten in de hand en die lui hebben meestal nieteens een rechtsbijstandsverzekering (was ook zo, waren schoonmakers dus niet de rijksten).

Ik vond dat echt k u t streken. Ik ben ervan overtuigd dat zijn karma 'm inhaalt :j

Maargoed, ik vind jouw stelling 1 en 2 ook lastig, in beide gevallen ben ik maar werknemer en geen grote baas, ik kan alleen maar voor mezelf denken 'ik wil niet zo'n baan, ik zoek wat anders' omdat ik zelf niet zo goed ben in in opstand komen.

Maarja dat zou de baas ook over mij kunnen denken als ik 2500 pagina's sta te kopieren :+ 'ik zoek wel iemand anders'

patatkraam

Re: Hoe Ethisch handel jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:42

Ik vind stiekem beide wel kunnen. O:)

Oke het is niet netjes dat Sarah kopieert, maar ik kan het geen heel ernstig vergrijp vinden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:04

Nicolletje schreef:
Maargoed, ik vind jouw stelling 1 en 2 ook lastig, in beide gevallen ben ik maar werknemer en geen grote baas, ik kan alleen maar voor mezelf denken 'ik wil niet zo'n baan, ik zoek wat anders' omdat ik zelf niet zo goed ben in in opstand komen.

De persoon die in situatie 1 in opstand is gekomen heeft het ook flink moeten bezuren... in sommige situaties is ethisch handelen niet zo heel erg moeilijk, maar in andere situaties zijn het best heftige dilemma's met grote en ingrijpende gevolgen. (En dat geldt ook voor jouw voorbeeld: ik had vermoedelijk dus nee gezegd, maar het is duidelijk dat het dan ook voor mij op vrij korte termijn finito geweest zou zijn daar.)
Ik hoop met je mee voor karma, bah, wat een manier om met mensen om te gaan :\

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:02

Meestal trek je zelf toch aan het kortste eind inderdaad. Helaas.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:20

Even de situaties uit de OP

1: Wij delen hier bijna alles en mijn baas heeft de regel, de eerste fles wijn die hij krijgt (met de kerst e.d.) gaat naar zijn managementassistente (ik dus) Verder komt er veel op inkoop terecht en daar zit 1 iemand die het volgens mij ook zelf houdt. Ik kan me er niet druk over maken.

2: Ik voel me wel altijd een beetje schuldig als ik prive iets kopieer :o Ik zie het hier genoeg mensen doen hoor, even 1 of 2 A4tjes. Moet ook niet heel veel uitmaken. Laatst had ik een hele grote printklus voor de muziekvereniging. Gelukkig hebben wij hier nu een nieuw systeem zodat je geld op je printpas kan zetten. Dus heb genoeg geld op mijn printpas gezet en heb de printjes dus zelf betaald. Ook als ik nu een priveprintje moet maken betaal ik dat van het geld wat ik op mijn pas heb staan, ik voel me daar een stuk beter bij moet ik eerlijk zeggen. Maar er zijn genoeg collega's die geen cent op die pas hebben staan hoor ;)

Dat van die vrouw die voor haar partner moet zorgen en andere datum op de brief, weet ik zo net nog niet. Het gaat wel tegen mijn gevoel in, maar mijn baan is mij lief en als ik het niet doe ben ik bang dat ik mijn baan er mee verlies. Ik laat wel duidelijk merken dat ik het er niet mee eens ben en niet vind kunnen trouwens

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:28

2 zou ik nooit doen, belde bijvoorbeeld ook nooit met mijn werktelefoon privé.
Ik heb in het verleden wel kadootjes gehad van klanten. Als het eetbaar was, zette ik het op de afdeling neer. Was het niet eetbaar zette ik het op het kantoor op de lokatie waar ik werkte. Dit soort kado´s bleven dan bij het kantoor ook als ik niet meer voor de klant werkte. Ik heb nog een kado liggen hier thuis en dat was een persoonlijk bedankje van de cliënt aan het einde van een begeleiding. Dat heeft voor mij nog steeds nog een sterke betekenis.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:40

Ik ben inkoper en bij ons gaan alle kado's linea recta retour afzender. Vroeger kon er nog wel wat maar inmiddels wordt het niet meer geaccepteerd. Op huisadres heb ik nooit spullen gekregen.
Enne voor alle inkopers hier die wel accepteren:
Wat doe je als je offertes hebt opgevraagd en de gulle leverancier heeft offerte ingediend welke een beetje duurder is dan die van de concurrent, hoe goed kan je hem dan nog afwijzen op een relatief klein bedrag? Daar zit het gevaar lijkt me.

Voor geval kopiëren, gewoon even aan de baas vragen of het tegen kostprijs kan, kan bij ons ook, geen probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:51

Moet je op een financiële administratie werken...dan krijg je bijna nooit kado's :)
Het laatste bedrijf waar ik werkte deed dat goed, alle kado's die binnenkwamen werden verzameld en bij de kerstborrel werd alles verloot. Het was daar dus ook not-done om kado's naar je privé adres te laten sturen.