'XXL-maaltijden moeten verboden worden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denk jij dat het zin heeft om XXL-maaltijden te verbieden?

Nee, mensen kopen toch wel wat ze zelf willen
73 (55%)
Ja, ik denk wel dat het mensen stimuleert om minder te eten
59 (44%)

Totaal aantal stemmen: 132

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:30

groenten en fruit nog goedkoper lijkt me niet mogelijk. Dat wordt nu al tegen bodemprijzen weggezet bij de producent. Ja de supermarkten maken daar grote winst op, het probleem is alleen dat die de prijzen weer verhalen op de producent. Dus als groenten en fruit nog goedkoper moeten, kan krijgen de boeren nog minder, wordt er minder geproduceerd, schaarste treedt op en uiteindelijk wordt het allemaal weer duurder.

Mensen moeten ook hun eigen verantwoording nemen. Als je XXL verpakkingen verbiedt, wie zegt dat ze dan niet 2x meer kleinere verpakkingen kopen?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:21

NenaC schreef:
groenten en fruit nog goedkoper lijkt me niet mogelijk. Dat wordt nu al tegen bodemprijzen weggezet bij de producent. Ja de supermarkten maken daar grote winst op, het probleem is alleen dat die de prijzen weer verhalen op de producent. Dus als groenten en fruit nog goedkoper moeten, kan krijgen de boeren nog minder, wordt er minder geproduceerd, schaarste treedt op en uiteindelijk wordt het allemaal weer duurder.

Mensen moeten ook hun eigen verantwoording nemen. Als je XXL verpakkingen verbiedt, wie zegt dat ze dan niet 2x meer kleinere verpakkingen kopen?

Wij zijn erg van het fruit eten, maar het is belachelijk duur...

een kilo nectarines 6 euro !! ( Ik heb 3 nectarines gekocht voor 1,93 :7 )

Een bakje bosbessen 4 euro...

Nou neem me niet kwalijk een zak chips kost een euro ofzo :')

Electra63

Re: 'XXL-maaltijden moeten verboden worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:31

Het heeft geen nut. Volgens sommige topics op Bokt komt overgewicht niet door grote zakken chips en veel eten, maar door ziekten en medicijnen.;)
Behalve minder, maar vooral gezonder eten, zou meer bewogen moeten worden. Vooral bij kinderen moet buiten spelen en sporten gestimuleerd worden en niet als ze uit school komen voor de TV of PC hangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:33

Als er geen XXL is zullen de "grotere" eters wel gewoon 2 porties bestellen.
Ik zou zeggen eigen verantwoording.

Nectarines 6 euro, is nu ook niet raar, nog niet het seizoen.
Seizoensfruit is stuk goedkoper.
En bosbessen is arbeids intensief etc. Dus niet zo raar die prijzen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:41

Sjolvir schreef:
Als er geen XXL is zullen de "grotere" eters wel gewoon 2 porties bestellen.
Ik zou zeggen eigen verantwoording.

Nectarines 6 euro, is nu ook niet raar, nog niet het seizoen.
Seizoensfruit is stuk goedkoper.
En bosbessen is arbeids intensief etc. Dus niet zo raar die prijzen.

Het is belachelijk die prijzen ... En dus zeker verklaarbaar waarom mensen dat niet kopen...

Ik koop het wel af en toe maar zeker niet veel. Niet iedereen kan 20 euro per week fruit weg eten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:07

NenaC schreef:

misschien moet unilever gewoon wat minder winst pakken? ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:11

geerke schreef:
NenaC schreef:

Dat lijkt mij niet de bedoeling van Unilever. Je hoeft die XXL-zak toch niet in één keer op te eten?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:13

Electra63 schreef:
geerke schreef:

Dat lijkt mij niet de bedoeling van Unilever. Je hoeft die XXL-zak toch niet in één keer op te eten?

Dat hoeft niet, maar door stofjes die erin zitten, wil de producent wel graag dat je dat doet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:13

appels en bananen die in de aanbieding zijn zijn niet 20 euro per week.
Reden om seizoensfruit te kiezen.

Ik ben gek op kersen, maar gezien de prijs eet ik die ook niet elke dag, maar maar heel af en toe.
Verder dan toch maar het ganbaardere fruit.

(kersentijd komt er weer aan!)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:14

De overheid moet zich eens gaan bemoeien met belangrijke zaken. En de burgers hun verstand laten gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:07

Babsiej schreef:
NenaC schreef:

Wij zijn erg van het fruit eten, maar het is belachelijk duur...

een kilo nectarines 6 euro !! ( Ik heb 3 nectarines gekocht voor 1,93 :7 )

Een bakje bosbessen 4 euro...

Nou neem me niet kwalijk een zak chips kost een euro ofzo :')

Waar haal jij ze dan? Hier zijn ze echt niet zo duur hoor, en het is nog niet eens het seizoen voor nectarines, worden als het goed is nog goedkoper...

Ik vind het overigens wel goed om de mens af en toe tegen zichzelf te beschermen. Obesitas is een groot probleem, dreigt in de toekomst nog erger te worden, en het kost de maatschappij handen vol geld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:13

[/quote]

misschien moet unilever gewoon wat minder winst pakken? ;)[/quote]

Dat lijkt mij niet de bedoeling van Unilever. Je hoeft die XXL-zak toch niet in één keer op te eten?[/quote]

ik bedoelde dat groenten en fruit goedkoper moet,chips mag van mij 10 euro per zak kosten....chips is namelijk niet nodig en er zit niets gezonds in alleen erg veel callorieen en een berg zout en vet.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:23

verootjoo schreef:
Waar haal jij ze dan? Hier zijn ze echt niet zo duur hoor, en het is nog niet eens het seizoen voor nectarines, worden als het goed is nog goedkoper...

Ik vind het overigens wel goed om de mens af en toe tegen zichzelf te beschermen. Obesitas is een groot probleem, dreigt in de toekomst nog erger te worden, en het kost de maatschappij handen vol geld.

Bij AH ;) staan toevallig nu in de folder voor volgende week, voor 4 euro per kilo in de aanbieding..

Voor vanavond een lekkere meloen gesneden, was in de aanbieding voor 1,59 :9 :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:04

mmm...laten we alles dichttimmeren met regeltjes en verbodjes, dan hoeft niemand meer na te denken maar lekker allemaal aan het handje mee met de instanties...fain....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:06

Euhm misschien bestaan er ook nog mensen die een xxl verpakking met 7 personen opeten ipv alleen :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:06

Sonja_vR schreef:
mmm...laten we alles dichttimmeren met regeltjes en verbodjes, dan hoeft niemand meer na te denken maar lekker allemaal aan het handje mee met de instanties...fain....

Precies. Nog meer regels waar weer meer ambtenaren voor nodig zijn om dit te handhaven.
:D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:07

Electra63 schreef:
Het heeft geen nut. Volgens sommige topics op Bokt komt overgewicht niet door grote zakken chips en veel eten, maar door ziekten en medicijnen.;)
Behalve minder, maar vooral gezonder eten, zou meer bewogen moeten worden. Vooral bij kinderen moet buiten spelen en sporten gestimuleerd worden en niet als ze uit school komen voor de TV of PC hangen.

Haha inderdaad

Al denk ik dat het wel een goed signaal is om zulke giga maaltijden niet meer aan te prijzen. Mensen zijn de weg kwijt wat eten betreft

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:09

Ik denk dat als je dat gaat afschaffen dat men wel 2 normale porties koopt ipv een XXL portie.
Ja dat is toch zo?
Ik denk echt dat je er geen ruk mee op schiet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:13

Ik denk dat het wel enigszins kan werken, als je het aanbod verkleint van iets, wordt ook de consumptie minder. Tuurlijk zullen er mensen zijn die dan gewoon 2 small of medium porties bestellen, maar genoeg die dat dan toch laten..

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:15

Twee normale porties is meestal zelfs meer dan een XXL portie, dus eigenlijk wordt het dan alleen maar erger.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:26

Verbieden gaat niet lukken. Hoe zouden ze dat in hemelsnaam in Nederland alleen willen doen? Dan zullen ze in Europa moeten lobbyen.

Daarnaast denk ik niet dat het heel veel uitmaakt voor de zakken chips, en andere dingen die je in een supermarkt koopt. Ook bij een fastfood restaurant denk ik dat het niet zo veel uitmaakt. Je ziet immers niet voor hoe veel personen degene voor of naast je in de rij het eten besteld. Bij gewone restaurants, met bediening, zal het misschien wel iets schelen. Maar ook daar is de kans dat mensen dan gewoon een extra gang erbij nemen.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:32

Pffff Altijd die betuteling. Als iemand zin heeft om een XXL-maaltijd te eten, of energydrankjes te drinken, laat hem dat dan doen.
Ik snap niet dat iemand daar wakker over kan liggen. Waarom wil men zich toch altijd bemoeien met de medemens?
Leven en laten leven.
Mensen stimuleren gezond te leven: Oké, helemaal goed. Doe dat dan door gezond voedsel goedkoper te maken. Maar de beslissing om daar wel of niet gebruik van te maken, wil ik graag zelf maken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:18

In plaats van het verbieden van xxl ongezond voedsel zou er betere voorlichting moeten komen.
Je kunt gezond en goedkoop eten maken ook zijn er super gezonde tussendoortjes die niet veel hoeven te kosten.

9 van de 10 keer is het zelfs gemakzucht.
Als dieetist hoor ik zo vaak
"Ja ik vind een verse fruit salade net zo lekker als chips - koek etc maar bij een zak chips hoef ik het pak maar te openen en ik kan op de bank ploffen".

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:22

tjah naar mijn idee zou ik zeggen maak het groente en fruit aantrekkelijker want nu koop ik het in blik ipv 5 euro voor een klein doosje fruit.

en hier koop ik ook eerder xxl verpakkingen doen we langer mee en is goedkoper

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:30

In Denemarken pakken ze het anders aan: daar verbieden ze XXL-maaltijden niet, maar zijn de prijzen voor ongezond eten (chips, etc.) vele malen hoger. De verpakkingen zijn ook nog eens kleiner, dus je moet echt in de buidel tasten als je eens wil chipsen o.i.d..