Avondklok voor festivals

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:48

k_m schreef:
Eilleen, dit vind ik dan weer overdreven, op grote festivals worden er helemaal niet zoveel mensen echt afgevoert naar het ziekenhuis. Oke er zijn dronken mensen daar maar wanneer je tussen de 100 en de 200 euro voor je ticket hebt betaald, zuip je jezelf niet in een coma of iets dergelijks..

Nee, maar als je 100% waar voor je geld wil kan je jezelf wel op andere manieren overvragen. Niet genoeg eten en (alcohol vrij) drinken en het gaat ook mis. Ik denk dat het artikel uit de openingspost daar ook op doelt.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:55

Waren er in vorige generaties zoals de 70's geen disco's en festivals volgens jou dan Arabesk?
Does Woodstock ring a bell? :')

Maar verder heb je gelijk hoor, ik ga veel feestjes en festivals af en heb dat ook al regelmatig gemerkt aan mijn oren. Ik draag geen oordoppen, op eigen verantwoordelijkheid. Die keus kan ik heel goed zelf maken, dat hoeft niemand anders voor me te doen. Hetzelfde geldt voor wanneer ik stop met feesten. Ik vind een avondklok een belachelijk idee, de tijd dat ik een tijd mee kreeg bij het uitgaan is al een tijdje voorbij hoor! :')

En hoe zit het dan eigenlijk met de nachtfestivals? Moeten die dan maar afgeschaft worden ofzo, of mogen die wel doorgaan omdat ze laat beginnen?
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 30-05-12 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:00

pfff betutteling ten top.
11 uur avondklok? en dan moet iedereen zeker om 12 uur in z'n tent liggen. Net als vroeger op schoolkamp.

En dat het zwaar is voor de vrijwilligers... ik neem aan dat de naam het al zegt maar ze staan daar toch vrijwillig? Als ze geen pauze willen nemen, als ze langer door willen werken als ze na de laatste act & het opruimen zichzelf nog kapot willen drinken dan doen ze dat toch vrijwillig?

Volgens mij ziet meneer Sweets andere festivals groeien en wil hij daar zelf niet aan meedoen. Daarom gaat hij nu rare dingen roepen om zijn eigen zaakje te redden.

Vjestagirl

Re: Avondklok voor festivals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:04

Vrijwillig is niet vrijblijvend Moon. Er zijn maar heel weinig vrijwilligers die zichzelf kapot drinken, maar als jij 17 uur gewerkt hebt is het wel lekker om eventjes te zitten en de dag van je af te laten glijden.

Daarnaast doen mensen het ook uit liefde voor het festival, omdat ze willen dat het festival geweldig wordt, omdat het druk is en ze bezoekers geen uren in de rij willen laten staan voor wat dan ook etc.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:06

@vjesta: Dan zet je desnoods iemand in die heel kinderachtig met een clipbord iedereen gaat lopen controlen op uren. Of een prikklok systeem. Of je een verbod voor het volgende jaar om terug te komen als vrijwiliger. Er valt vast wel iets te bedenken ipv de festivals te verkorten omdat medewerkers geen grens kunnen houden.

@Arabesk: Oren zijn eigen risico. Oordoppen kosten geen drol meer tegenwoordig.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:06

eileen, maar dat is dan weer heel iets anders als zo een mensen naar het ziekenhuis moeten is dit te begrijpen en terrecht, ook vaak door de warmte maar dat maakt toch niet uit? Er worden elke dag mensen met flauwtes opgehaalt, niet moeilijk dat dat op een festival meer is dan.

Moon volledig met jou eens, die man is ook al 67 jaar, denk dat het tijd is voor zijn pensioen..

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:08

Dat de medewerkers geen grens kunnen houden is hun eigen keus, dus ook hun eigen schuld dat het een 'roofbouw' op hun lichaam is. Ze moeten niet 4 dagen blijven hé..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:10

Is pinkpop dan ook afgelopen om 23 uur trouwens? Of past hij zijn eigen overtuiging niet toe?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:14

Half 11 is het programma afgelopen op de camping kan je nog tot 3 uur door :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:19

Depende schreef:
Half 11 is het programma afgelopen op de camping kan je nog tot 3 uur door :j

Wel goed dat hij het zelf toepast :j. Maar wat vreemd zeg, word dat vaker zo gedaan op grote Nederlandse festivals?

Hoe moet ik dat voor me zien op de camping? Als dat nog een fesstje is heeft een verbod natuurlijk niet veel zin, en lijkt me ook niet zo veranwtwoord?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:21

Het wisselt sommige festivals wel, sommige niet.

Op 2 van de 4 campings is een tent/zaal waarin muziek gedraaid wordt. Een gewoon feestje dus. :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:27

Jah, dan verschuif je het probleem natuurlijk gewoon.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:38

Bospop had volgens mij in het verleden een 24 uurs tent, weet niet of ze dat dit jaar ook hebben.
Handig voor mijn vriend toen hij zijn tentje was vergeten.
Handig voor mensen die nog niet kunnen/willen slapen.. Daar kunnen ze nog een biertje doen, dansen op een locatie waar de mensen die willen slapen geen last er van hebben.
Zorgt ook voor een stukje rust op de camping, de feestbeesten blijven in de tent en gaan niet verder feesten op de camping.
Ik vond het een slim systeem :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:46

BraveSpots schreef:
Jah, dan verschuif je het probleem natuurlijk gewoon.

Dat is niet helemaal waar. Ik ga naar een festival voor de artiesten, gewoon 'uitgaan' kan ik in Amsterdam genoeg dus dat hoef ik daar niet zonodig. Ik ben op Pinkpop dan ook alle dagen lekker na de optredens naar bed gegaan, en zo kwam ik elke dag nog enigszins uitgerust m'n bed uit. Als de artiesten tot 3 uur door gaan zou ik daar ook voor op blijven omdat ik daar wel voor betaald heb. Ik vind het helemaal niet zo'n heel raar idee, hoewel ik het niet met alles eens ben. Zo heb ik op genoeg festivals gewerkt die een week duurden, en dat ging prima omdat het heel anders in elkaar zat. Maar iets als pinkpop, ik moet zeggen dat ik 3, hooguit 4 dagen dan ook wel prima vindt. Net als een festivaldag van 12 uur. En dan mag dat van mij ook wel tot 12 of 1 zijn, maar als ik elke dag pas om 4 uur in bed lig en om half 8 wakker wordt van de andere festivalganger hou ik dat zeker in de hitte geen 4 dagen vol :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:20

@Vjesta: Ik heb ervaring met festivals van 1000 tot letterlijk 150.000 bezoekers maar ik herken niet per se de situatie die jij schetst. Ik denk dat je moet oppassen je eigen ervaringen te presenteren als de werkelijkheid bij ieder denkbaar festival.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:45

Dat is waar Nouks, en ik weet niet hoe het met de vrijwilligers zit, maar ik weet bijvoorbeeld wel dat de onstage crew ook enorm lange dagen maakt. Mijn vader is stagemanager, hij regiseert wat op het podium gebeurt en is dus niet zomaar vervangbaar. Vaak staat hij van 's ochtends tot 's nachts op het podium, en dat is op normale dagen, op bouwdagen is het niet vreemd dat hij 24 uur werkt ('s ochtends beginnen met soundchecken, 's middags/'s avonds festival, 's nachts/'s ochtends afbreken). Hij is freelancer en werkt op een hoog niveau, dus even zeggen dat hij maximaal 8 uur op een dag mág werken zit er niet in, dan is hij zijn werk kwijt. Als ik met hem meega om op het podium te werken kom ik later aan en ga ik eerder weg, anders trek ik het niet. Het is zwaar werk en er staat een hoge werkdruk om dat alles goed moet lopen, voor alle bandjes, en als je dan een uur wisseltijd hebt is het aanpoten om het hele podium om te bouwen voor de volgende band. Als er tot 3/4 uur gespeeld wordt, betekent dat dat de crew tot 4/5 op het podium staat, en de volgende ochtend om 9/10 uur maximaal weer aanwezig moet zijn. Dus er zit wel wat in de woorden van Jan Smeets :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:45

Nouks, ik studeer evenement management, en k heb al behoorlijk wat festivals gezien achter de schermen, zowel in Nederland als erbuiten. Dit kom ik tegen bij de harde kern van vrijwilligers en medewerkers op nagenoeg ieder festival.

Uiteraard is de ene vrijwilliger de andere niet, en is het ene festival het andere niet, maar dit kom ik toch vaak tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:11

k_m schreef:
Maar zoals bij festivals als Werchter en Pukkelpop en dergelijke, kan je gewoon niet anders ik bedoel 60 000 mensen of meer, er zitten altijd wat onraad stokers tussen.
De buurtbewoners krijgen ook een vergoeding en oké dan is het lawaai niet weg maar het is 3 of 4 dagen in één jaar. Dat vind ik een beetje muggeziften eigenlijk.
Wanneer festivals om 11 zouden stoppen zullen er altijd lawaaimakers blijven tot een gat in de nacht, die gaan zich dan vervelen en die gaan eerder foute dingen doen dan mensen die nog aan stage's staan naar de muziek te luisteren.

Nou, in ons geval niet hoor....
Wij krijgen er helemaal niets voor terug.

Ja, de mensen die dírect naast het festival wonen, die krijgen een toegangskaartje.
Woon je net een blokje verder, dan krijg je niets, behalve de vervelende gevolgen.

Het grote festival is dan wellicht maar een paar dagen per jaar...
Maar er zijn ook genoeg kleinere festivals in het dorp, die ook voor 't nodige lawaai en overlast zorgen. Zeker in de zomer.

En wie bepaald voor mij of/dat 3 á 4 dagen herrie per jaar acceptabel is...?
Dat mag ik nog altijd zelf bepalen natuurlijk :)

Als ondernemer zijn dat voor mij wel 3 á 4 dagen waarop ik niet kan werken.
Niet kunnen werken = geen cent kunnen verdienen op die dagen.

Dan is herrie van 1 artiest nog "te doen"...
Maar in dit geval zijn er meerdere podia en loopt alles qua geluid dwars door elkaar. Niet meer te herkennen als muziek. Het is één grote massa van chaos in dreunen en tonen.
'k Maak me dan ook 't liefst uit de voeten op dat soort dagen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:27

k_m: wij wonen naast een festivalterrein, maar we krijgen geen cent hoor! Zelfs geleden schade (we hebben een melkveehouderij en de koeien raken aardig in de stress door de herrie) wordt niet vergoed.
Veel buurtbewoners klagen indd over geluidsoverlast, maar ja, het is maar een paar dagen en dan denk ik: gun die mensen ook hun lolletje. Bovendien kan je er rekening mee houden, dus of ergens anders gaan slapen of oordopjes kopen :)
Wel vind ik het bizar als ze dit ook aan banden gaan leggen, voor de vrijwilligers en medewerkers van het festival vind ik het toch eigen verantwoordelijkheid, iedereen is vervangbaar, dus kan ook iedereen zn rust pakken!
Ook vind ik het raar dat je naar een festival oordopjes in moet, omdat je anders grote kans hebt op een gehoorbeschadiging. Kunnen we dan niet gewoon het geluid zachter zetten? Dat scheelt toch voor iedereen?
Het festival bij ons naast de deur produceert 106 decibel! Gelukkig hebben wij het voor elkaar gekregen dat er tijdens melktijd de decibellen op ons erf werden gemeten en niet meer mocht zijn dan 80 decibel.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:16

meikemarieke schreef:
k_m: wij wonen naast een festivalterrein, maar we krijgen geen cent hoor! Zelfs geleden schade (we hebben een melkveehouderij en de koeien raken aardig in de stress door de herrie) wordt niet vergoed.
Veel buurtbewoners klagen indd over geluidsoverlast, maar ja, het is maar een paar dagen en dan denk ik: gun die mensen ook hun lolletje. Bovendien kan je er rekening mee houden, dus of ergens anders gaan slapen of oordopjes kopen :)
Wel vind ik het bizar als ze dit ook aan banden gaan leggen, voor de vrijwilligers en medewerkers van het festival vind ik het toch eigen verantwoordelijkheid, iedereen is vervangbaar, dus kan ook iedereen zn rust pakken!
Ook vind ik het raar dat je naar een festival oordopjes in moet, omdat je anders grote kans hebt op een gehoorbeschadiging. Kunnen we dan niet gewoon het geluid zachter zetten? Dat scheelt toch voor iedereen?
Het festival bij ons naast de deur produceert 106 decibel! Gelukkig hebben wij het voor elkaar gekregen dat er tijdens melktijd de decibellen op ons erf werden gemeten en niet meer mocht zijn dan 80 decibel.

En dat is dus niet waar. Vrijwilligers wel, maar de mensen die op het podium werken niet zomaar. Ten eerste omdat de grote festivals vaak de beste geluidstechnici, stagehands, lichtmensen ed kapen die er zijn, die kun je dus niet zomaar vervangen want dan gaat het niveau achteruit (en dat merk je echt sterk). Daarnaast is het podium een doorlopend iets, het is allemaal met elkaar verbonden en het is van groot belang dat de mensen op het podium precies weten hoe of wat. Dan kán je geen shift draaien, want mensen op het podium vervangen betekent een hoop gedoe en tijd om die up-to-date te krijgen. Elke groep moet weer opnieuw ingewerkt worden omdat alles continue veranderdt. Dat werkt niet.

Geluid zachter mag van mij ook vaak wel, maar aan de andere kant is het soms best lastig om een heel veld van goed geluid te voorzien zonder op sommige plekken de grens te overschrijden. Als het geluid naast het festivalterrein nog veel te hard is dan is daar iniedergeval wat mis, maar als je helemaal vooraan moet je je ook realiseren dat het geluid daar nu eenmaal wat harder is (hoewel het tegenwoordig helemaal niet meer zo heel veel hoeft te schelen). Ze delen oordoppen uit voor 2 euro (en op veel festivals buiten NL zelfs gratis) dus dat is ook geen excuus.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:18

Killyenn schreef:
En dat is dus niet waar. Vrijwilligers wel, maar de mensen die op het podium werken niet zomaar. Ten eerste omdat de grote festivals vaak de beste geluidstechnici, stagehands, lichtmensen ed kapen die er zijn, die kun je dus niet zomaar vervangen want dan gaat het niveau achteruit (en dat merk je echt sterk). Daarnaast is het podium een doorlopend iets, het is allemaal met elkaar verbonden en het is van groot belang dat de mensen op het podium precies weten hoe of wat. Dan kán je geen shift draaien, want mensen op het podium vervangen betekent een hoop gedoe en tijd om die up-to-date te krijgen. Elke groep moet weer opnieuw ingewerkt worden omdat alles continue veranderdt. Dat werkt niet.

Geluid zachter mag van mij ook vaak wel, maar aan de andere kant is het soms best lastig om een heel veld van goed geluid te voorzien zonder op sommige plekken de grens te overschrijden. Als het geluid naast het festivalterrein nog veel te hard is dan is daar iniedergeval wat mis, maar als je helemaal vooraan moet je je ook realiseren dat het geluid daar nu eenmaal wat harder is (hoewel het tegenwoordig helemaal niet meer zo heel veel hoeft te schelen). Ze delen oordoppen uit voor 2 euro (en op veel festivals buiten NL zelfs gratis) dus dat is ook geen excuus.

Vrijwilligers kun je ook niet zomaar halverwege het festival vervangen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:20

Waarom zou dat niet kunnen Vjestagirl? Of ik nu een biertje sta te tappen of afval aan het opruimen ben of iemand anders, daar is niet veel kennis en/of inwerktijd voor nodig. :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:20

Nee tuurlijk niet, je kunt niet iedereen zomaar het terrein afgooien en allemaal nieuwe mensen erop gooien, maar als je in meerdere shifts tegelijk werkt die op verschillende tijden worden vervangen is dat best te doen. Is het nog de vraag of mensen dan stoppen of door blijven feesten en hun rust niet nemen maar dat is eigen verantwoordelijkheid :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:21

Killyenn schreef:
Dan kán je geen shift draaien, want mensen op het podium vervangen betekent een hoop gedoe en tijd om die up-to-date te krijgen. Elke groep moet weer opnieuw ingewerkt worden omdat alles continue veranderdt. Dat werkt niet.

Mwoah dat valt wel mee, als je twee goede stagemanagers hebt die goed aan kunnen sturen, moet dat wel lukken. Zeker wanneer je een op- en afbouwploeg hebt. Moet wel zeggen dat de grenzen in die branche aardig verlegd worden. Mijn vriend werkt er ook in en ik ben echt niet blij als hij na een dag/nacht van 14 uur nog 3 uur naar huis moet rijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:25

Depende schreef:
Waarom zou dat niet kunnen Vjestagirl? Of ik nu een biertje sta te tappen of afval aan het opruimen ben of iemand anders, daar is niet veel kennis en/of inwerktijd voor nodig. :)

Omdat de harde kern vrijwilligers waar ik het over heb wel iets meer doen dan biertjes tappen of afval opruimen. Die kennen het terrein op hun duimpje, weten alle shortcuts, weten waar ze wel of niet kunnen komen met een gator (hebben toegang tot de gator), kennen de noodplannen, weten waar ze bijvoorbeeld de afzet linten voor de ambulances kunnen vinden, kunnen omgaan met een portofoon (hebben toegang tot een portofoon), kennen alle standhouders, kennen alle vrijwilligers etc. etc. etc.

Niet iedereen is zo vervangbaar.

En tuurlijk, iedereen kan aan de poort *bliep* doen over een toegangskaart en iemand een polsbandje omschuiven. Gelukkig hebben we ook mensen die meer kunnen en meer doen dan dat.

In mijn eigen groep zie ik dat ook. Tuurlijk, ik kan iedereen met 5 minuten training achter een verkoop punt zetten. Helaas worden mensen voor ons pas boeiend als we ze 1,5 tot 3 uur training hebben kunnen geven in het verkopen.