Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:03

Shadow, je begrijpt me echt verkeerd hoor..

Ik zeg toch ook dat die bezuinigingen anders kunnen en zouden moeten? Net of ik zeg dat een nieuw kantoorgebouw belangrijker is dan minder eigen risico, of zo. Ik zeg toch ook dat het eigen risico stom is? En ik zeg dan weer nérgens dat je geen kritiek mag hebben omdat het ergens anders slechter gaat. Jij vult echt van alles in.

Ik probeer alleen te zeggen dat ik het niet eens ben met het argument "ik kies niet voor mijn ziekte dus is het oneerlijk dat ik moet betalen" - want 'de maatschappij' kiest óók niet voor jouw ziekte, en heel veel wordt wél vergoed. Dat neemt niet weg dat iemand niet gefrustreerd mag zijn over het eigen risico, of over deze verhoging, en het neemt óók niet weg dat er in de zorg nogal wat ruimte voor verbetering is..ik ben het gewoon niet eens met dit specifieke argument.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:14

piffgek schreef:
ik vind het ergens ook wel weer logisch. Het is heel erg duur al die medicijnen en het geld moet ergens vandaan komen. Ik vind het op zijn minst terecht dat jij als zieke een kleine bijdrage levert. En in mijn geval is het echt maar een kleine bijdrage (ik ben diabeet en de kosten voor mijn spullen zijn echt, echt, hoger dan 220 euro..). Het grootste deel wordt toch door iedereen een beetje betaald. Dus ik vind het zo slecht nog niet

Bij mij net zo en denk precies zelfde over ( zelf ook diabeet, astma en meer ...)

Zorg is gewoon duur en wordt elk jaar meer eigen risico betalen

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 10:21

Ik snap iedereen wel een beetje hier.

Wat ik me ook afvraag is waarom moeten medicijnen in nederland zo duur zijn? neem bijv, het voorbeeld wat hier in het topic is genoemd had in het buitenland voor €6,- haar medicijnen gehaalt waar ze hier in nederland 10X zoveel betaald. Ja invoerbelasting normale belasting alles om die hogepiefjes betalen

En wat betreft nederland in de zorg zijn ze zeer traag en idd veel duurder ik heb het verschil gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:47

Daphne__ schreef:
Dus als ik het goed begrijp... veranderd er weinig, nouja je betaald nu meer omdat je eigen risico hoger is?

Als we mijn medicijnen helemaal zelf moeten betalen, dan zal ik moeten stoppen. Zelfs als we onze paarden en auto's verkopen is dat niet te doen, dan is er mischien genoeg geld voor één a twee jaar medicijnen :=

Je moet straks de eerste 350 euro zelf betalen, de rest wordt vergoed. Ik weet niet welke medicijnen je gebruikt, maar op het ogenblik wordt alleen fluimicil niet vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:50

Princesj schreef:
Natuurlijk is het rot dat je een eigen bijdrage moet betalen, ik slik zoveel medicatie dat ik het er makkelijk 3x uit haal, maargoed.

Waar ik mij eerder boos over maak, is dat sommige mensen die psychische zorg nodig hebben moeten betalen (naast hun medicatie). Dit houd een hoop mensen tegen om deze zorg te nemen, terwijl deze mensen met hulp misschien wel (parttime) kunnen werken en dat ze zonder hulp niet lukt.

Was er niet een instantie die besloten heeft in hun kliniek het zelf te betalen, omdat anders patienten weg zouden blijven. Was vorige week op de televisie, iets met verslaafdenzorg dacht ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:58

Ashleytjuhh schreef:

Wat ik me ook afvraag is waarom moeten medicijnen in nederland zo duur zijn? neem bijv, het voorbeeld wat hier in het topic is genoemd had in het buitenland voor €6,- haar medicijnen gehaalt waar ze hier in nederland 10X zoveel betaald. Ja invoerbelasting normale belasting alles om die hogepiefjes betalen

En wat betreft nederland in de zorg zijn ze zeer traag en idd veel duurder ik heb het verschil gezien.

De prijs van medicijnen wordt o.a. bepaald op het gemiddeld inkomen van de burger (modaal).
In griekenland betaal je dus aanzienlijk minder omdat ze gemiddeld minder verdienen.
In zwitserland is het daarentegen angstaanjagend hoog (8 euro voor 20 paracetamolletjes, of 20 euro voor 1 maand pilstrip) omdat de inkomens hoger zijn.

MacDonalds werkt precies zo trouwens.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:59

Maar wat is dan chronisch ziek? Ik heb hooikoorts, is dat ook chronisch ziek? Ik kan wel functioneren zonder medicatie, maar mijn kwaliteit van leven wordt veel beter als ik die pillen neem. Telt dat dan ook?

Elk geval zou je dan apart moeten inschatten en dat is niet te doen.
Er moet gewoon bezuinigd worden. Daar zijn veel oneerlijke voorbeelden over. Ik ben net de laat begonnen met studeren. Ik moet straks alles zelf betalen want mijn stufi wordt misschien niet meer kwijtgescholden.
Als ik in de auto zit en er rent ineens iemand onder mijn auto, dan mag ik betalen.
Ik ben een vrouw, ik geef een fortuin uit aan tampons, kan ik die dan ook vergoed krijgen? Menstruatie is ook chronisch.
Moeten we luiers voor baby's gaan vergoeden?
De pil moet ik ook zelf betalen. Abortus is (voor zover ik weet) gratis. Wat is daar de logica van? Genezen is beter dan voorkomen?

Ik snap je punt en ik ben het met je eens. Maar er moeten grenzen getrokken worden. Ik hou het geld wat ik verdien graag over voor dingen die ik zelf nodig heb of wil doen. Ik sta niet te werken voor de medicatie van iemand anders. Ik wil best bijdragen, maar het moet niet de spuigaten uit gaan lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:12

Sizzle schreef:
Ashleytjuhh schreef:

De prijs van medicijnen wordt o.a. bepaald op het gemiddeld inkomen van de burger (modaal).
In griekenland betaal je dus aanzienlijk minder omdat ze gemiddeld minder verdienen.
In zwitserland is het daarentegen angstaanjagend hoog (8 euro voor 20 paracetamolletjes, of 20 euro voor 1 maand pilstrip) omdat de inkomens hoger zijn.

MacDonalds werkt precies zo trouwens.

Inderdaad. Een vriendin van mijn moeder was ook zo verbaasd na een doktersconsult en medicijnen welke zij kreeg ik Indonesië. :') Geloof dat ze iets van 15 euro moest betalen.. Jammer dat ze niet doorhad hoeveel dat is voor een gemiddeld Indonesisch gezin. :+

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:41

Als je chronisch ziek bent, dan zou je eens kunnen kijken of je in aanmerking komt voor de Wet Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten of de Algemene Tegemoetkoming van het CAK.
Als dat zo is, dan zou je daarvan je eigen risico volledig of deels kunnen voldoen.
Ook bij de belasting zijn bepaalde specifieke zorgkosten nog aftrekbaar.
Daarnaast kun je bij de meeste verzekeraars regelen dat het eigen risico van 220 in 10 of 12 maanden wordt verrekend zodat je, na zorg of medicijnen, niet plots een groot bedrag hoeft te betalen. Je kunt dit natuurlijk ook zelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:54

We kregen laatst de rekening voor gebruik van scoot(en rolstoel) 300 euro per 4 weken.....
Daar komt een eigen bijdrage voor medicatie bovenop, sommige vergoed, sommige niet of gedeeltelijk. Ik wil best betalen voor mijn medicatie en ook voor mijn hulpmiddelen maar 300 euro per 4 weken is wel veel.
Ega is al gestopt met hobby, 2 pony's hebben we nog maar voor hoelang dat weet ik niet.
Die tegemoetkoming is absoluut niet dekkend.
Wel is alles aftrekbaar van de belasting.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 01:21

Voor de eigen bijdrage kan de tegemoetkoming wel dekkend zijn.
Wel prettig dat alles aftrekbaar is maar je blijft alsnog met hoge kosten zitten..
Ik denk ook dat het afsluiten van aanvullende verzekeringen steeds belangrijker wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 01:39

Voor de eigen bijdrage wel ja, maar die 300 euro per 4 weken das echt veel....
Dat viel me tegen.
Ik ben aanvullend verzekerd , al van af mijn 18e, gelukkig wel.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 01:48

Mindim schreef:
Daphne__ schreef:
Dus als ik het goed begrijp... veranderd er weinig, nouja je betaald nu meer omdat je eigen risico hoger is?

Als we mijn medicijnen helemaal zelf moeten betalen, dan zal ik moeten stoppen. Zelfs als we onze paarden en auto's verkopen is dat niet te doen, dan is er mischien genoeg geld voor één a twee jaar medicijnen :=

Je moet straks de eerste 350 euro zelf betalen, de rest wordt vergoed. Ik weet niet welke medicijnen je gebruikt, maar op het ogenblik wordt alleen fluimicil niet vergoed.

Oww, oke, dat is wel te doen :j Maakte me al even flink zorgen, want ik kan niet zonder die medicijnen.... Kost nu al behoorlijk veel, maar als ik stop met m'n medicijnen dan zal dat nog een paar keer verdubbelen :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:17

Creatas schreef:
Hier ook standaard medicijnen en dus standaard ER.. Waar ik dit jaar op probeer te beknibbelen..
Typisch alleen dat ik in het buitenland ook medicijnen nodig had (onvoorzien): 4 verschillende (oa AB/cortico) medicijnen/kuren:

6 (ZES!!) euro!

Hier in NL zou je er minstens 40-60,- voor betaald moeten hebben..

Tsja, andersom bestaat het ook. Ik heb ooit voor een huisartsbezoek incl beperkt bloedonderzoek in het buitenland 75euro mogen neerleggen.

Werd trouwens geheel door de verzekering vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:23

Hier ook aan de astma medicijnen, dagelijks ontstekingsremmers. Dus dat kost me mijn eigenbijdrage en datvind ik niet meer dan normaal.
Je kan nu eenmaal niet voor elke kwaal een andere regel maken.

Een groot deel van de kanker wordt door mensen zelf veroorzaakt ( niet gezond eten, neit genoeg bewegen, roken dirnken etc etc) moet er dan bij elke ziekte eerst gekeken worden hoe je geleefd hebt voor er bepaald wordt of je vergoeding krijgt.

Er moeten nu eenmaal algemene regels komen die voor bijna iedereen vrij redelijk uitkomen. En dan vind ik de 220 euro voor mijn astma medicijnen nog wel meevallen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:26

Je kunt het ook omdraaien. Mensen die nooit ziek zijn en nooit iets gebruiken die mogen gewoon de basisverzekering betalen want die is verplicht. En dan mogen ze ontzettend blij zijn, want ze hoeven geen eigen risico te betalen!!!

En dan zijn er de chronisch zieken. Die diezelfde basisverzekering betalen + dat eigen risico, maar daar in alle waarschijnlijkheid in kosten ruim bovenuitgaan wat dus wel door de verzekring vergoed word.

Dus wie is er nu "zieliger". De persoon die voor noppes een hele dure verplichte zorgverzekring moeten ophoesten of de chronisch zieke die daadwerkelijk gebruik maakt van die verzekering .. zij het een fractie duurder (220 euro op een basisverzekering van gemiddeld €1600 per jaar)?

Persoonlijk vond ik het eerste systeem waarbij je geld terug kreeg als je geen gebruik had gemaakt een veel fijner gevoel geven. Heel stom want het werk hetzelfde als eigenrisico, alleen betaal je het vooruit in feite.

Maar feit blijft gewoon dat beide partijen niet voor de kosten kiezen, maar dat we al zooo gruwlijk blij mogen zijn met ons zorgsysteem uberhaupt. Het kan veel beter, maar het kan ook zooooo veel slechter...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:40

karin1985 schreef:
Dus wie is er nu "zieliger".

Nou ja, de zieken hebben ook nog de pech om, eh, ziek te zijn. Dat is in veel gevallen al knap waardeloos (pijn, ongemak, minder energie voor overige dingen, veel extra gedoe, extra kosten - ook buiten de ziektekosten om, in veel gevallen teruggang in inkomen etc.)

(En het gros heeft gewoon de pech gehad om ziek te worden, zonder dat daar een 'eigen schuld' aanhangt. Pech, domme pech, het kan iedereen overkomen, ook jou.)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:42

Gaat het nou over wie zieliger is, of over solidariteit - het hele principe waar ons zorgstelsel ooit op is gebaseerd?

Niemand weet vantevoren of hij een ernstige of levensbedreigende kwaal of ziekte krijgt, of een ongeval krijgt. En dat is echt lang niet altijd 'eigen schuld', een heel gevaarlijke insteek voor toegang tot zorg.
Het hele idee erachter is dat iedereen betaalt, ongeacht of hij nou ziek of gezond is, zodat op het moment dat je het nodig hebt, je van die verzekeringen gebruik kunt maken.

Met het invoeren van het eigen risico, is het solidariteitsprincipe deels al losgelaten: je betaalt
extra op het moment dat je die zorg nodig hebt.

Het is het begin van het einde. Maar dat was 'marktwerking' in de zorg toch al.

Ik vraag mij ook af hoe hoog de winsten zijn die zorgverzekeraars/thuiszorgorganisaties/enz maakten de afgelopen jaren?
Betalen wij ook.

En ik vraag mij ook af, hoeveel iedere Nederlander extra zou betalen als er geen eigen risico was maar de bijdrage gewoon hoger werd?

Overigens, afgelopen tijd heb ik wel enkele keren van zorg gebruik gemaakt. Maar die onderzoeken en de tetanusspuit werden niet eens vergoed en zijn sowieso door mij betaald.
Ik ga voortaan overigens wel vooraf vragen wat kosten zijn van medische handelingen, net zoals je met je VA overlegt over kosten en alternatieve behandelingen.

Als het mij dan toch geld kost bepaal ik ook graag zelf.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:50

de mensen die het minder breed hebben krijgen een zorgtoeslag. Ga je meer verdienen dan krijfg je die niet meer.
Verder zijn er landen waar zorg helemaal gratis is en daar is iedereen (buitenstaanders) lovend over. Bijvoorbeeld Cuba. Men vergeet dan even voor het gemak dat Cuba een dictatuur is. Dat je dus verder niks te vertellen hebt en dat je alles in kunt leveren. Alles is van de staat. Volgensmij hebben we het zo slecht nog niet. Komt bij als je je de hele dag drukt maar over dit soort dingen je veel minder plezier hebt! Dus zolang je het kunt betalen heb je niks te klagen. Als je het niet meer kunt betalen zal de staat voor je zorgen uit de AWBZ. In NL laten ze iemand niet doodgaan omdat je je medicijnen niet kunt betalen. Er zijn landen op de wereld waar het wel zo gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:56

TinePine schreef:
de mensen die het minder breed hebben krijgen een zorgtoeslag.

Die zorgtoeslag heeft niets met het eigen risico te maken.

Citaat:
Verder zijn er landen waar zorg helemaal gratis is en daar is iedereen (buitenstaanders) lovend over. Bijvoorbeeld Cuba.

Ik heb voor de zekerheid nog even nagekeken wat 'iedereen (buitenstaanders)' daarover heeft gezegd. Da's heel gek, maar ik heb dus in geen van de discussies op Bokt ergens iets gevonden over 'helemaal gratis' en al helemaal geen lovende recensies over hoe het in Cuba geregeld is?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:02

Shadow0 schreef:
TinePine schreef:
de mensen die het minder breed hebben krijgen een zorgtoeslag.

Die zorgtoeslag heeft niets met het eigen risico te maken.

Het zou me eigenlijk niet verbazen als de zorgtoeslag volgend jaar, door het stijgen van het ER, ook weer hoger wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:05

Tiggs schreef:
Het zou me eigenlijk niet verbazen als de zorgtoeslag volgend jaar, door het stijgen van het ER, ook weer hoger wordt.

Nogmaals: zorgtoeslag heeft niets te maken met het eigen risico.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:21

TinePine schreef:
de mensen die het minder breed hebben krijgen een zorgtoeslag. Ga je meer verdienen dan krijfg je die niet meer.
Verder zijn er landen waar zorg helemaal gratis is en daar is iedereen (buitenstaanders) lovend over. Bijvoorbeeld Cuba. Men vergeet dan even voor het gemak dat Cuba een dictatuur is. Dat je dus verder niks te vertellen hebt en dat je alles in kunt leveren. Alles is van de staat. Volgensmij hebben we het zo slecht nog niet. Komt bij als je je de hele dag drukt maar over dit soort dingen je veel minder plezier hebt! Dus zolang je het kunt betalen heb je niks te klagen. Als je het niet meer kunt betalen zal de staat voor je zorgen uit de AWBZ. In NL laten ze iemand niet doodgaan omdat je je medicijnen niet kunt betalen. Er zijn landen op de wereld waar het wel zo gaat.

Zorg is natuurlijk nooit 'gratis', enkel de manier waarop hij wordt ingericht én betaald, verschilt.

Dikgedrukte vind ik wel grappig. Laten we ons met zijn allen helemaal nergens meer druk over maken, dan hebben we meer plezier.

Het hele punt is dat het allemaal veel moeilijker te betalen wordt als je door een vervelende ziekte niet of minder in staat bent om te werken, en dat je dan dus ook méér moet betalen.

Je betaalt dus extra, omdat je ziek wordt. Het hele idee erachter is dat mensen dan minder makkelijk gebruik zouden maken van zorg, met in het achterhoofd dat er onterecht gebruik gemaakt wordt.
Ik heb echter nog nooit cijfers gezien van hoeveel dat dan gebeurt, en of dat nou zoveel is, dat de groep mensen die afhankelijk zijn van zorg, daaronder zouden moeten lijden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:29

Wie meer zorg gebruikt betaalt meer aan de zorg.

Is toch logisch ?

Heb je minder te besteden heb je zorgtoeslag, heeft dan misschien niks met ER te maken, je betaalt dan al 70 euro minder per maand.

Mijn schoonouders bijvoorbeeld hoor je nooit, die zijn de eerste week van januari al door het ER heen, hebben ook slechts beide AOW, maar zij redeneren ; " wij zijn blij dat we deze zorg hier kunnen krijgen, wij kosten namelijk veel en veel meer, dat zouden we zelf nooit op kunnen brengen "

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:31

Babsiej schreef:
Wie meer zorg gebruikt betaalt meer aan de zorg.

Is toch logisch ?

Ik vind dat niet zo logisch. Zorg is wat mij betreft meer een kwestie van beschaving dan van een marktproduct waar mensen kunnen kiezen wat ze willen.