Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
piffgek schreef:ik vind het ergens ook wel weer logisch. Het is heel erg duur al die medicijnen en het geld moet ergens vandaan komen. Ik vind het op zijn minst terecht dat jij als zieke een kleine bijdrage levert. En in mijn geval is het echt maar een kleine bijdrage (ik ben diabeet en de kosten voor mijn spullen zijn echt, echt, hoger dan 220 euro..). Het grootste deel wordt toch door iedereen een beetje betaald. Dus ik vind het zo slecht nog niet
Daphne__ schreef:Dus als ik het goed begrijp... veranderd er weinig, nouja je betaald nu meer omdat je eigen risico hoger is?
Als we mijn medicijnen helemaal zelf moeten betalen, dan zal ik moeten stoppen. Zelfs als we onze paarden en auto's verkopen is dat niet te doen, dan is er mischien genoeg geld voor één a twee jaar medicijnen
Princesj schreef:Natuurlijk is het rot dat je een eigen bijdrage moet betalen, ik slik zoveel medicatie dat ik het er makkelijk 3x uit haal, maargoed.
Waar ik mij eerder boos over maak, is dat sommige mensen die psychische zorg nodig hebben moeten betalen (naast hun medicatie). Dit houd een hoop mensen tegen om deze zorg te nemen, terwijl deze mensen met hulp misschien wel (parttime) kunnen werken en dat ze zonder hulp niet lukt.
Ashleytjuhh schreef:Ik snap iedereen wel een beetje hier.
Wat ik me ook afvraag is waarom moeten medicijnen in nederland zo duur zijn? neem bijv, het voorbeeld wat hier in het topic is genoemd had in het buitenland voor €6,- haar medicijnen gehaalt waar ze hier in nederland 10X zoveel betaald. Ja invoerbelasting normale belasting alles om die hogepiefjes betalen
En wat betreft nederland in de zorg zijn ze zeer traag en idd veel duurder ik heb het verschil gezien.
Sizzle schreef:Ashleytjuhh schreef:Ik snap iedereen wel een beetje hier.
Wat ik me ook afvraag is waarom moeten medicijnen in nederland zo duur zijn? neem bijv, het voorbeeld wat hier in het topic is genoemd had in het buitenland voor €6,- haar medicijnen gehaalt waar ze hier in nederland 10X zoveel betaald. Ja invoerbelasting normale belasting alles om die hogepiefjes betalen
En wat betreft nederland in de zorg zijn ze zeer traag en idd veel duurder ik heb het verschil gezien.
De prijs van medicijnen wordt o.a. bepaald op het gemiddeld inkomen van de burger (modaal).
In griekenland betaal je dus aanzienlijk minder omdat ze gemiddeld minder verdienen.
In zwitserland is het daarentegen angstaanjagend hoog (8 euro voor 20 paracetamolletjes, of 20 euro voor 1 maand pilstrip) omdat de inkomens hoger zijn.
MacDonalds werkt precies zo trouwens.
Mindim schreef:Daphne__ schreef:Dus als ik het goed begrijp... veranderd er weinig, nouja je betaald nu meer omdat je eigen risico hoger is?
Als we mijn medicijnen helemaal zelf moeten betalen, dan zal ik moeten stoppen. Zelfs als we onze paarden en auto's verkopen is dat niet te doen, dan is er mischien genoeg geld voor één a twee jaar medicijnen
Je moet straks de eerste 350 euro zelf betalen, de rest wordt vergoed. Ik weet niet welke medicijnen je gebruikt, maar op het ogenblik wordt alleen fluimicil niet vergoed.
Creatas schreef:Hier ook standaard medicijnen en dus standaard ER.. Waar ik dit jaar op probeer te beknibbelen..
Typisch alleen dat ik in het buitenland ook medicijnen nodig had (onvoorzien): 4 verschillende (oa AB/cortico) medicijnen/kuren:
6 (ZES!!) euro!
Hier in NL zou je er minstens 40-60,- voor betaald moeten hebben..
karin1985 schreef:Dus wie is er nu "zieliger".
TinePine schreef:de mensen die het minder breed hebben krijgen een zorgtoeslag.
Citaat:Verder zijn er landen waar zorg helemaal gratis is en daar is iedereen (buitenstaanders) lovend over. Bijvoorbeeld Cuba.
TinePine schreef:de mensen die het minder breed hebben krijgen een zorgtoeslag. Ga je meer verdienen dan krijfg je die niet meer.
Verder zijn er landen waar zorg helemaal gratis is en daar is iedereen (buitenstaanders) lovend over. Bijvoorbeeld Cuba. Men vergeet dan even voor het gemak dat Cuba een dictatuur is. Dat je dus verder niks te vertellen hebt en dat je alles in kunt leveren. Alles is van de staat. Volgensmij hebben we het zo slecht nog niet. Komt bij als je je de hele dag drukt maar over dit soort dingen je veel minder plezier hebt! Dus zolang je het kunt betalen heb je niks te klagen. Als je het niet meer kunt betalen zal de staat voor je zorgen uit de AWBZ. In NL laten ze iemand niet doodgaan omdat je je medicijnen niet kunt betalen. Er zijn landen op de wereld waar het wel zo gaat.