Ouderenkeuring rijbewijs mogelijk van de baan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de ouderenkeuring worden afgeschaft?

ja
3 (5%)
nee
48 (92%)
ik weet het niet.....
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 52

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:31

mika11 schreef:
Maar dat is op de één of andere manier zijn eer te na, ik denk dat hij zich dan echt oud voelt.
En zelf ziet hij het niet, dat hij niet echt veilig rijdt. (letterlijk en figuurlijk).

Dat herken ik idd van mijn opa destijds (is nu al lang overleden, niet in het verkeer :+ )
Die zag niet goed meer maar wel met 80 km/h over een smal hoog dijkje waar je maar 60 mag. Als passagier stond je ook doodsangsten uit in de auto, maar idd te trots en te koppig om toe te geven dat het niet meer ging.

OnlyFroukje

Re: Ouderenkeuring rijbewijs mogelijk van de baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:38

Wij reden gister nog achter een oudere. Die ineens vol op de rem ging omdat ie "wat zag lopen op de weg" was gewoon een blaadje wat weg waaide :( wij vol in de ankers( was een weg waar je 100 mocht) omdat meneer het niet goed zag en doodleuk stil ging staan, midden op de weg tjsa zo krijg je brokken he. en ze willen dat er minder ongelukken gebeuren moeten ze vooral zo doorgaan weten ze zeker dat het meer in plaats minder word:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:12

Afgelopen weekend met mijn vader mee geweest in de camper. Normaal rijdt hij vrij goed, maar in bekende omgeving en met zijn kleine auto. Nu dus voor het eerst in zijn eigen camper sinds 2 jaar maar ik heb er heel wat grijze haren bij. :x zijn rijbewijs keuring heeft hij net weer gehad en ja zijn ogen zijn redelijk goed. Maar zijn verkeersinzicht, reactievermogen en vooral zijn gedrag op de weg. Help.

En hij heeft met gruwel gekeken naar de slechtste chauffeur van nederland en had flinke kritiek op die oudere man. Oke zo slecht rijdt hij niet, maar heel veel beter ook niet meer. Ik heb hem het wel een aantal keren gezegd maa hij heeft routine vindt hij. Die had hij ook maar al lang niet meer.

maar een paar voorbeelden. Met de camper in Rotterdam een stoplicht gaat vlak voor zijn neus op oranje en er zat iemand achter hem. Mijn reactie zou zijn doorrijden omdat stoppen vrij risicovol is. Zijn reactie zonder te spiegelen vol op de rem. Ik vraag hem nog of hij die auto achter hem gezien had: ja maar die moet maar afstand houden en remmen. :?

Ook in Rotterdam wij willen wegrijden van een langsparkeerplaats en het is druk, duwt hij domweg camper de weg op zonder mensen voor te laten gaan: ze moeten maar stoppen en wachten op hem. Blind de navigatie volgen zonder op de borden te letten waar hij heen moet waardoor we of erg verkeerd zijn gereden een paar keer omdat ik geen zin had hem er weer op te attenderen. Te hoge snelheid in bochten, maar niet remmen of zo welnee gewoon op de andere weghelft gaan rijden. Groot licht in het donker omdat hij anders de weg niet kan overzien, tegenliggers of niet. Enz.
Ik denk dat hij bij een rijtest in vreemde omgeving jammerlijk zakt. Maar dingen aannemen is er niet bij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:17

Froukjeloves schreef:
Wij reden gister nog achter een oudere. Die ineens vol op de rem ging omdat ie "wat zag lopen op de weg" was gewoon een blaadje wat weg waaide :( wij vol in de ankers( was een weg waar je 100 mocht) omdat meneer het niet goed zag en doodleuk stil ging staan, midden op de weg tjsa zo krijg je brokken he. en ze willen dat er minder ongelukken gebeuren moeten ze vooral zo doorgaan weten ze zeker dat het meer in plaats minder word:)

Ten eerste hoe kan jij zien wat er voor de auto waar jij achter rijdt gebeurt
Verder als hij echt 100 had gereden en opeens tot totale stilstand kwam zou er geheid een kettingbotsing van komen

Ook de rest van je tekst is nogal tendentieus

Iedereen kan wel een broodje aap verhaal verzinnen van ouderen in het verkeer en zeker nog meer van jongeren in het verkeer, maar ik vraag me af wat dit soort onzin aan het topic toevoegt

Karuna als je enig respect voor je vader hebt bespreek je dat met hem zet je dat niet op internet

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:22

Zulke keuringen moeten zeker niet afgeschaft worden, maar juist strenger gemaakt worden!

Mijn opa is 83, rijd nog aardig wat ritjes maar het is bij hem russische roulet als je bij hem in de auto stapt.
Hij is van het voorjaar door de keuring heengekomen maar onder de voorwaarde dat hij een bril liet aanmeten en deze ook droeg tijdens het rijden. Bril heeft ie laten aanmeten, toen goedgekeurd en vervolgens rijdt hij zonder bril, want volgens eigen zeggen ziet hij nog meer dan genoeg en is die bril onhandig...

Op de snelweg zit hij zo dicht op een vrachtwagen dat hij bij plotseling remmen en geheid onder schuift. fietsers ziet ie niet, voetgangers idem. Standaard te hard rijden etc etc...

Mijn oma wil niet meer bij hem in de auto, maar moet wel want als ze weigert wordt ie boos op haar... :roll:

Nee laat ze die keuring maar goed flink aanscherpen, met een praktijktest bijvoorbeeld!

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:23

Laatst reed ik het spoor over op de scooter, ik reed op een voorrang weg, stond er een oude vrouw stil midden op het kruispunt, dus ik rijd verder, rijd dat oude vrouwtje opeens weg zonder te kijken, dus ik toeteren, zij helemaal van slag.. :')

En mijn oma is ook een gevaar op de weg :=

Van mij mag die keuring blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:26

ze willen gewoon van de vergrijzing af :P
mn opa is ook zo doof als een kwartel, 90 jr en die rijd gewoon nog.
Denk maar niet dat die getuuter kan horen hoor...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:30

VivaLaVida schreef:

Gezien het lawaai wat uit sommige auto's komt kan ik me niet voorstellen dat je daar bovenuit nog iets anders hoort.

Ik ga mee met degenen die een verplichte keuring voor iedereen en zeker mensen met speciaal medicijnen gebruik willen en ja daar zullen zeker meer ouderen onder vallen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:32

Sarabanda, dat heb ik ook gedaan afgelopen weekend en mijn zorgen erover uitgesproken, ook met mijn zus trouwens en ja ik respecteer mijn vader en ja hij vindt dat hij zelf een erg ervaren goede chauffeur is. En nee hij maakt geen fouten, hij ziet zelf niet in dat wat hij doet gevaarlijk is. Hij vertelde zelfs de stunt die zijn eigen vader had uitgehaald destijds in Utrecht en dat hij er toen voor gezorgd heeft dat hij niet meer mocht autorijden omdat het te gevaarlijk werd. Ik schrijf het juist bewust op terwijl ik normaal erg terughoudend ben met privedingen melden.

Ik heb het idee dat er als je ouder wordt er op een gegeven moment een blinde vlek ontstaat over eigen rijkunst en het vreemde lijkt wel alsof bij de meesten het besef van: verkeer is samen werken en dat ze alleen nog aan zichzelf en de auto denken. Het andere verkeer past zich wel aan hun aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:03

sarabande schreef:
VivaLaVida schreef:

Gezien het lawaai wat uit sommige auto's komt kan ik me niet voorstellen dat je daar bovenuit nog iets anders hoort.

Ik ga mee met degenen die een verplichte keuring voor iedereen en zeker mensen met speciaal medicijnen gebruik willen en ja daar zullen zeker meer ouderen onder vallen.

dat zeg ik, en hij is dus heeeel doof. Dus hij hoort sowieso helemaal niks.