is dit serieus, of een grap van 'wakker dier'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: is dit serieus, of een grap van 'wakker dier'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:44

ik vraag me oprecht af of er al mensen in de supermarkt naar de goedkopere binnenmelk gevraagd hebben..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:46

Wat is in jullie ogen het voordeel van dat de koeien buiten lopen?
Wat mist een koe daadwerkelijk als hij binnen is?

Je hoeft trouwens niet perse biologische melk te drinken, campina heeft ook melk van de "hollandse" weide.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:49

ShauniBef schreef:
F_Orumster, dus als jij een koe was, had je het ook niet erg gevonden dat je dag en nacht, je hele leven lang, opgehokt moet leven?

Ik zeg wat ik realistisch vind, niet wat leuker is.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:52

Ik vind dat ze wel altijd ''leuke'' acties hebben, waar ze men echt mee aan het nadenken zetten :)

ben het er ook mee eens, koeien horen lekker de wei op te kunnen (maar ik weet ook wel dat dat niet altijd haalbaar is) was ook een mooi gezicht toen ze een tijdje geleden bij ons achter weer voor het eerst na de winter de wei op gingen, het leken net paarden hoe ze die wei door crossde en bokte :P

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:52

siskeh schreef:

Je hoeft trouwens niet perse biologische melk te drinken, campina heeft ook melk van de "hollandse" weide.

Natuurlijk gedrag? Dierenwelzijn?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:56

koeien in stallen leven niet opgehokt. Ze mogen en kunnen gewoon rondlopen. Het heet niet voor niets loopstal :-). Vroegah.... had mijn opa 11 melkkoeien en vanaf half september tot begin mei lagen ze vast geketend en konden net een metertje voor en achteruit. Nee, voor de koeien moeten de grote stallen een verademing zijn. We moeten ophouden met het feit dat dieren het prettiger vinden buiten. Als dieren genoeg te eten en te drinken hebben in hun stal gaan dan blijven ze echt binnen. Even naar buiten voor een frisse neus gaat voor een koe niet op wel voor een mens..... maar die leven op dit moment ook al behoorlijk indoors :-). Kinderen komen tegenwoordig ook maar zelden buiten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:56

Pinda_Dipje schreef:
siskeh schreef:

Natuurlijk gedrag? Dierenwelzijn?

Wát specifiek?Welk natuurlijk gedrag kunnen ze buiten wel uiten maar binnen niet, en andersom...
Wat missen ze qua dier welzijn?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:19

siskeh schreef:
Wát specifiek?Welk natuurlijk gedrag kunnen ze buiten wel uiten maar binnen niet, en andersom...
Wat missen ze qua dier welzijn?

Het hoefmechanisme wordt belast zoals zou moeten, ze hebben een zachtere bodem om in te liggen, kunnen liggen in verschillende houdingen, kuddegedrag vertonen, spelen, de kans op ziekten schijnt buiten minder te zijn, ze kunnen zelf de hoeveelheid voer bepalen en doordat ze onbeperkt kunnen grazen waardoor de dieren meer rust hebben en geen stress omdat de dieren die lager in rang staan niet hoeven te vechten om hun eten. Daarbij veroorzaken de ligboxstallen (waar de hier genoemde 'binnenmelk' vandaan komt) vaak doorligplekken, liggen de dieren opgepropt bij elkaar, zijn de looppaden vaak te smal om elkaar te kunnen passeren, vergroeien de hoeven door de stalen roosters etc. etc. Kortom natuurlijke interactie is nagenoeg onmogelijk...

Koeien houden in een potstal is iets anders, maar dit betreft dan vaak ook biologische melk. Kortom s'zomers naar buiten, s'winters in een potstal. Dat is iets heel anders!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:23

Dit kunnen ze in een moderne stal dus wel allemaal, alleen geen buitenlucht, al missen bij veel stallen ook de zijkanten al, en krijgen ze geen gras.

Op veel oudere stallen, zoals ook die van ons, is het pure noodzaak om ze naar buiten te doen, omdat ze dus binnen zéker in de zomer, niet zo veel comfort hebben.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:26

Vind het wel slim, kijk maar hoe iedereen er over na denkt. Er wordt zelfs een topic over gemaakt (waardoor nog meer mensen het zien) :D
Denk dat dit langer blijft hangen omdat je er over na denkt, dan alleen iets als 'koeien horen op de wei niet (alleen) in een stal. punt'.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:28

F_Orumster schreef:
kleinvosje schreef:
Ze willen ermee duidelijk maken dat er nog steeds een heleboel koeien nooit buiten komen omdat ze dan minder melk produceren. Door deze reclame willen ze de mensen aansporen op te letten waar de melk vandaan komt of zo.

Het gros komt niet buiten, zeker niet met die joekels van stallen waar het daglicht gesimuleerd wordt.
Ik zou graag zien dat stallen schoner waren, maar ik heb er niet zoveel moeite mee als ze niet buiten komen.
Een wereld waarin elk koetje buiten staat is niet haalbaar.

Een boer kan wel meer geld krijgen voor koeien die buiten staan, omdat het dan eiwitrijker is.

Geen moeite mee als ze niet buiten komen? :? Sluit jij jouw paard ook 24/7 op?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:29

siskeh schreef:
Dit kunnen ze in een moderne stal dus wel allemaal, alleen geen buitenlucht, al missen bij veel stallen ook de zijkanten al, en krijgen ze geen gras.

Op veel oudere stallen, zoals ook die van ons, is het pure noodzaak om ze naar buiten te doen, omdat ze dus binnen zéker in de zomer, niet zo veel comfort hebben.

Ja, volgens het potstallen principe neem ik aan. Maar hoeveel binnenkoeien (dus zonder weidegang) worden op een dergelijke manier daadwerkelijk zo gehouden? Weinig is mijn ervaring. De meeste 'binnenkoeien' staan nog altijd opgehokt in ligboxen, dat heeft helaas niets te maken met natuurlijk gedrag noch dierenwelzijn.

Doe mij maar biologische melk :)

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:32

Om even terug te komen op de 'binnenmelk', je hebt toch ook zomerboter (van koeien die in de weide grazen tijdens de zomer) en winterboter (koeien die op stal staan in de winter).
De zomerboter is toch anders in kleur en waarschijnlijk is er ook een klein smaakverschil omdat de koeien dan buiten lopen en gras eten.
Zou het dan niet mogelijk zijn dat het met melk net hetzelfde is en dat er verschil is in smaak/structuur?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:33

F_Orumster schreef:
kleinvosje schreef:
Ze willen ermee duidelijk maken dat er nog steeds een heleboel koeien nooit buiten komen omdat ze dan minder melk produceren. Door deze reclame willen ze de mensen aansporen op te letten waar de melk vandaan komt of zo.

Het gros komt niet buiten, zeker niet met die joekels van stallen waar het daglicht gesimuleerd wordt.
Ik zou graag zien dat stallen schoner waren, maar ik heb er niet zoveel moeite mee als ze niet buiten komen.
Een wereld waarin elk koetje buiten staat is niet haalbaar.

Een boer kan wel meer geld krijgen voor koeien die buiten staan, omdat het dan eiwitrijker is.

owjaa, dus jij zou het niet erg vinden als jij je hele leven lang in een (huis)kamer leeft, zonder buiten te komen. Want ja, er zijn ramen en daar kan daglicht wel doorheen :j

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:38

Net als bij mensen maakt ook een koe vitamine D aan door direct zonlicht.
Het is gezond voor een koe genoeg frisse lucht, zonlicht en gras te hebben. In gras zit nog altijd meer vitaminen en mineralen dan in kuil wat er vlak voor het nieuwe kuilseizoen al een jaar ligt. Vaak ligt de melkgift in de buitenmaanden ook hoger dan in de binnenmaanden, zeker de 1ste maand als ze weer naar buiten kunnen.
De koeien in de stallen lopen tegenwoordig bijna niet meer op stalen roosters. Mijn schoonouders en de tante van mijn vriend hebben een melkveebedrijf, daar lopen de koeien op opgeruwde beton roosters. Daarnaast wordt 2 x per dag de poep van de ligboxen verwijderd en worden de roosters 1 x per dag schoongeschraapt/gesleept met een kleine machine zodat ze niet glad worden en de koeien niet uitglijden. Ze liggen op dikke speciale matten met wat zaagsel en kunnen elkaar gemakkelijk passeren in de gangen. Ook kunnen ze de ligboxen gewoon uit als ze dat willen, ze kiezen voor lopen, eten, drinken, langs de grote koeienborstel (vinden ze heerlijk!) of slapen.
Ik zeg niet dat het overal zo mooi geregeld is, maar wat ik op deze bedrijven zie is dat alles picobello in orde is en dat er zoveel mogelijk voor de gezondheid en welzijn van de koeien wordt gedaan.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat de koeien het niet per definitie slecht hebben in de stal, maar dat het zeker wel beter is dat ze zo veel het kan naar buiten gaan. Een gezonde, blije koe betekend voor de boer ook meer melkopbrengst en als weidegang hieraan bijdraagt en het ligt binnen de mogelijkheden wordt dit veelal ook gedaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:46

Goede actie wel.

Geen shockerende anti-reclame met nare beelden, wel een goede nadenker. :)

En ik geloof zo dat er genoeg stallen zijn waar koeien het (relatief) goed hebben.
Maar meer bewustzijn vind ik nóóit verkeerd. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:52

emilieke schreef:
Om even terug te komen op de 'binnenmelk', je hebt toch ook zomerboter (van koeien die in de weide grazen tijdens de zomer) en winterboter (koeien die op stal staan in de winter).
De zomerboter is toch anders in kleur en waarschijnlijk is er ook een klein smaakverschil omdat de koeien dan buiten lopen en gras eten.
Zou het dan niet mogelijk zijn dat het met melk net hetzelfde is en dat er verschil is in smaak/structuur?

Kaas zou zonder toevoeging van annatto erg bleek zijn, laat je niet om te tuin leiden door kleurtjes.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:54

Miracle_ schreef:
Geen moeite mee als ze niet buiten komen? :? Sluit jij jouw paard ook 24/7 op?

Nee, heb geen paard. Daarnaast kan een koe in een ligboxenstal flink heen en weer lopen, kun je van een 24/7 gestald paard niet zeggen, en ook niet van varkens, vleeskoeien en kippen veelal niet zeggen. In verhouding daartoe heb ik minder moeite met melkkoeien die op stal gehouden worden inderdaad. Kun je struikelen over mijn mening, maar ik vind het wel realistisch, zeker als je elke dag je kiloknallertje eet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:57

De behoeften van een paard zijn behoorlijk anders dan van een koe, als mijn paard binnen een stalling zou kunnen vinden zoals dat bij moderne veebedrijven is, met daarbij de behoeften van het paard zo goed mogelijk nagebootst zou hij binnen mogen.
"grootste" verschil is het aantal uren lopen/eten bij paarden en koeien, koeien liggen héél veel en hoeven niet veel uren te eten.
Paarden moeten daarentegen véél meer bewegen en ook nog redelijk wat uur eten.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:57

ShauniBef schreef:
F_Orumster, dus als jij een koe was, had je het ook niet erg gevonden dat je dag en nacht, je hele leven lang, opgehokt moet leven?

Je zult zien dat er nog een hoop mensen weinig af weten van koeien en meteen met Wakker Dier meelopen. Heb je ooit met een boer gepraat die zijn koeien dag en nacht in een prachtig grote, schone stal laten staan?

Ik wel. :D En die koeien hebben het beter dan de buitenkoeien hoor ;) . Niet verbranden in de felle zon of mok aan de hoeven vanwege de blub. Ziektes die bij de binnenkoeien sneller gevonden en behandeld kunnen worden.

Het zijn geen paarden die op een 3 bij 3 hokje staan. Ze hebben echt veel ruimte en circulatie van frisse lucht, zijn nieuwsgierig en zien veel mensen voorbij komen. Ze komen altijd even buurten bij je om dan snel verschrikt weer weg te lopen. :=

Deze boer is het niet eens met de gedachten bij het buiten lopen, niet vanwege kosten (robots maken van alles schoon, kost een hoop geld) maar vanwege de gezondheid van zijn dieren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:02

De meeste denken dat dit dus een soort van anti-reclame is... Maar volgens mij komt deze actie van boeren af die dus wel degelijk heel serieus hun koeien altijd binnen hebben staan :j Zo kunnen ze garanderen dat ze altijd dezelfde kwaliteit kunnen leveren...

Onze koeien lopen trouwens wel buiten :D Wij hebben een melkveebedrijf met in totaal 160 melkkoeien die dus iedere dag vrolijk richting wei lopen!
Er zitten trouwens wel degelijk verschillen in melk van koeien die buiten lopen of altijd binnen staan.(de gehaltes van bijv. vet en eiwit verschillen) Maar daar merkt de consument waars. niks van aangezien alle melk bewerkt word en de pakken in de supermarkt constant van kwaliteit zijn :7
Wij leveren zogenaamde weidemelk aan campina. Daarvoor moeten onze koeien ieder jaar minimaal 120 dagen van 6 uur naar buiten zijn geweest. Iets wat trouwens makkelijk haalbaar is en waar wij ruim overheen gaan :) En al zeg ik het zelf... Wat is er nou mooier om te zien als weilanden vol koeien :D

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:12

verography schreef:
ShauniBef schreef:
Deze boer is het niet eens met de gedachten bij het buiten lopen, niet vanwege kosten (robots maken van alles schoon, kost een hoop geld) maar vanwege de gezondheid van zijn dieren.

Ook boeren verschillen van mening hierin :+
En ik ga mee met de boeren die als het kan de koeien in de wei laten. En dan gaan ze dus niet de blub in, want dan lopen ze het land helemaal kapot.
Even een quote over vitamine D:
"Vitamine D is belangrijk voor gezonde botten, maar het beschermt je ook tegen ziek worden."

Zo zijn er ook eeuwige discussies over het melken zonder robot of met.
Met robot levert (als ze er eenmaal aan gewend zijn) veel minder stress op. De koeien lopen er zelfstandig in, krijgen tijdens het melken krachtvoer en als het melken klaar is mag de koe doorlopen weer de stal in.
Nadeel van melken met een robot is dat je als boer de uier niet 2x per dag langs ziet komen en daardoor ziektes minder snel ziet, maar het melken zonder robot is weer veel stressgevoeliger. Veelal lopen de koeien uit zichzelf naar de melkstal, maar het gebeurt ook dat ze er 'ingestuurd' moeten worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:47

We kunnen natuurlijk rechtpraten wat krom is, maar het is voor de boer gewoon gemakkelijker als de koeien binnen staan. Het eerlijkste zou natuurlijk zijn om gewoon de deuren open te zetten en de koeien zelf te laten kiezen. Ik vermoed dat ze dan wanneer het heet is, binnen zijn en als het weer koeler wordt, ze lekker naar buiten gaan.
Ik vraag me af voor degenen die zeggen dat een koe het binnen beter heeft of minstens zo goed heeft als wanneer ze wel buiten zijn.....waarom zien we dan overal de 'zieke' koeien buiten liggen? Da's dan opeens wel beter voor de gezondheid.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:12

Zieke koe buiten is niet zozeer beter voor de gezondheid, het is bij ons meestal puur praktisch, ruimte gebrek.(dit zal je bij een grote stal ook niet/ minder zien)
Daarnaast is het ook gewoon "handig", bijv. als de koe het niet red.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:15

Hahaha geniaal moest er best om lachen eigenlijk _O-
Wel goeie actie idd _/-\o_