Hoe komen we uit deze crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:06

Wat zal jij veel plezier en inspiratie beleven met het boek van Trendwatcher Adjiedj Bakas en HR-Professional Martijn van der Woude met hun boek: De toekomst van werk.
Leen het boek anders van de bibliotheek, je zal het boek in 1 zucht uitlezen. :j

Een citaat van de achterkant van het boek:
Leiderschap verandert en het aantal managers neemt af.
Wat zijn banen van de toekomst?
Welke branches verdwijnen en welke nieuwe ontstaan er?
Welke toekomst hebben organisaties in het MKB en Multinationals?
Hoe worden we straks beoordeeld en beloond voor werk?
Hoe worden we gemotiveerd?
Hoe vindt wervin van personeel plaats?
Waardoor wordt straks je promotie bepaald?
Er komt een andere toekomst voor sociale zekerheid; vakbonden en werkgeversorganisaties eroderen. Leren wordt anders. Welke toekomst hebben freelancers?
Komen gilden en ambachtswerken terug?
Technologie veranders werk ingrijpend, bijvoorbeeld de baan van de secretaresse, maar ook in fabrieken werken straks meer robots dan mensen. De snelheid van veranderen groeit. Hoe word je "employee of choice"in deze nieuwe tijd? Hoe verlopen twee carriéres in een huwelijk straks? Hoe functioneert de expat van de toekomst.

Een boek waar de antwoorden te vinden "kunnen" zijn over de vraag: Waar moet je morgen aan beginnen om klaar te zijn voor de toekomst?

Er worden 8 megatrends beschreven (voorspellingen op basis van onderzoek)

1. Naar drastische vernieuwing van het onderwijs
2. Naar nieuwe arbeidsrelaties en een leven lang gepassioneerd werken
3. Naar een arbeidsmarkt die divers talent herbergt, met andere markten voor hoger en lager geschoolden en een nieuwe positie voor vakbonden, ondernemingsraden en werkgeversorganisaties.
4. Naar technologisering van werk en de uitverkoop van Nederland
5. Naar nieuwe zingeving in werk en andere ethiek in een "open Source"tijd met meer internationaal en lokaal werk tegelijk
6. Naar een versmelting van werk en prive
7. Naar nieuw leiderschap
8. Naar een verschuiving van de economie van west naar oost

moonsparkle schreef:
Hallo allemaal,

normaal gesproken gaf ik nooit zo om politiek, maar nu gaat het vind ik echt te ver. Wat ik zelf merk aan de crisis is:
- geen of minder studiefinanciering of hoge boetes bij lang studeren
- weinig banen
- verhoogde eigen risico
- vrije tarieven tandartsen
- vermindering of afschaffinge km vergoeding
- moeilijk om een vast contract te krijgen
- kan geen huis kopen op één salaris
- sta al jaren ingeschreven maar heb nog geen huurhuis
- verhoging energiekosten
- vermindering en aanscherpen regels huurtoeslag
- werken tot 67e

Daarnaast wat nog niet geldt voor mij als je dus binnen 5 jaar 67 word...krijg je ook minder nu de aow ook minder geworden.

ik ben zelf halverwege de 20 en woon dus nog bij mn ouders. Ik krijg op mn werk eerst 3 keer een 6 maanden contract en daarna mag ik hopen dat ik mag blijven. Dan ben ik dus ook al 1 en een half jaar verder voor ik weet of ik uberhaupt voor een huis zou kunnen kijken(zowel huur als koop want met een huurhuis moet je toch ook niet nu je baan kwijtraken).

NatasjavE

Re: Hoe komen we uit deze crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:10

Lijkt me een heel interessant boek. Gaan we eens lezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:15

Crisis oplossen begint met bezuinigingen, dus minder uitgaven door de regering. Echter, ons kabinet bezuinigd door de burgers te laten betalen, dit is geen bezuinigen, dit is kaal plukken. Zo langzamerhand vind ik het spijtig dat alles wat onze grootouders, ouders en wijzelf opgebouwd hebben de laatste jaren word weggevaagd door de euro en alle strubbelingen die daar bij komen. Misschien is het tijd voor een goed zakenkabinet ipv de mensen die er nu zitten. Zij zijn duidelijk niet op hun taak berekend want de burger word door hen beschouwd als melkkoe, misschien word het tijd om eens het land een dag plat te leggen, staken, ipv ons als vee naar de slachtbank te laten leiden, zoals zovaak. Veel beloftes maar deze worden weer net zo gemakkelijk ingetrokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:17

bigone schreef:
Crisis oplossen begint met bezuinigingen, dus minder uitgaven door de regering. Echter, ons kabinet bezuinigd door de burgers te laten betalen, dit is geen bezuinigen, dit is kaal plukken. Zo langzamerhand vind ik het spijtig dat alles wat onze grootouders, ouders en wijzelf opgebouwd hebben de laatste jaren word weggevaagd door de euro en alle strubbelingen die daar bij komen. Misschien is het tijd voor een goed zakenkabinet ipv de mensen die er nu zitten. Zij zijn duidelijk niet op hun taak berekend want de burger word door hen beschouwd als melkkoe, misschien word het tijd om eens het land een dag plat te leggen, staken, ipv ons als vee naar de slachtbank te laten leiden, zoals zovaak. Veel beloftes maar deze worden weer net zo gemakkelijk ingetrokken.

Okey. Zakenkabinet hoor je inderdaad wel vaker. In Italie helpt het iig wel.

Maar wat zouden dan maatregelen kunnen zijn die de burger niet schade maar wel veel geld opleveren?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:20

Helemaal mee eens, mij verontrust het ook enorm.. Ben bang om mijn vaste baan op te zeggen en te kiezen voor wat ik leuk vind. Spaar als een malle, en vast velen met mij, wat de crisis waarschijnlijk alleen maar erger zal maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:33

VDB, wat leuk dat je het boek van Adjiedj Bakas naar voren brengt, Adjiedj is een persoonlijke kennis en ik vind zijn insteek vaak wel een goede aanleiding tot verder denken.

Waar ik het bij Adjiedj en anderen niet mee eens ben is de focus op het oosten als nieuwe leidende economieën omdat we in de jaren 90 al gezien hebben dat het ook niet uitkwam met Japan en omdat bijvoorbeeld India en China al eeuwenlang de leidende positie ontwijken. De Chinezen blijven een naar binnen gerichte economie en in India zit men te vast in het ouderwetse kastensysteem waardoor 20 miljoen mensen in echte armoede leven en dat verandert niet met de groeiende economie. Deze landen hebben geen naar buiten gerichte economie zoals wij dat in EU en US wel hebben, we stappen op een boot en nemen onze producten ergens mee naartoe, India en China doen dat niet, die hebben dat altijd door ons (de Europeanen ) laten doen. Ik hoop dat dit duidelijk is.

Het woord armoede is gevallen en dan wil ik graag even voorzichtig naar voren brengen dat armoede in Nederland niet bestaat. Het is begrijpelijk dat men zichzelf graag arm en zielig ziet, maar echte kommer en kwel waarbij mensen gedwongen zijn om te bedelen, hebben wij in NL niet. In verband hiermee is het belangrijk dat de mensen in NL ook leren begrijpen dat we decennia lang een enorm luxe leven hebben geleid waarbij heel veel door de overheid betaald werd. Die tijden van luxe zijn nu voorbij en moeten we allemaal weer de paasei naar de nering zetten om onze economie er weer bovenop te helpen.

In de begroting die er nu ligt in de vorm van het lente akkoord mis ik een gedegen strategie om banen te creeren. In de krant las ik vandaag dat D66 graag weer de 40 urige werkweek terug zou zien als standaard in plaats van de 36, 37, of 38 urige werkweek die we nu vaak zien. Deze boodschap valt me erg tegen omdat ATV ooit in is gesteld om banen te scheppen en dat werkte. Dit voorstel is tegengesteld aan wat we ooit hebben bedacht en ik ben ook bang dat het effect tegengesteld zal zijn en er geen nieuwe banen uit voort komen. D66 vindt dat met meer uren het salaris stijgt en er meer bestedingsruimte ontstaat bij consumenten. Het lijkt mij een korte termijn oplossing, ik zie meer in een strategie om banen te creeren zodat meer mensen aan het werk kunnen en de totale nationale loonsom op die manier omhoog gaat en dus ten gunste van meer huishoudens (volgt u het nog?).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:40

Ik denk dat het verlengen van de werkweek alleen maar meer parttimers zal oplever

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:43

Het verlengen van de werkweek van 36 uur naar 40 uur zal echt geen nieuwe banen opleveren. En 2 parttimers van 20 uur op een baan van 40 uur kost de werkgever alleen maar meer geld.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-05-12 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:47

Het is voor de discussie wel prettig als jullie ook wat in brengen.

Het lijkt mij voorbeeld helemaal niet erg als het bedrijfsleven meebetaalt aan het oplossen van de crisis. HOgere loonkosten horen daarbij, soms door nieuwe banen of meer pt'ers en tegelijk ook om het koopkracht probleem op te lossen door de werknemers te vergoeden voor het verlies van de fiscale korting op reiskosten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-12 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:47

heeft iemand de link naar de bezuinigingsplannen van 2013?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:49

VDB, bedankt voor die tip! Ik zal eens kijken in de bieb, want andermans visie vind ik altijd interessant :)

Mijn idee voor een bezuiniging heb ik al genoemd. Maar ik broed nog even verder :)
(Alleen was economie niet mijn beste vak in ieder geval haha, mijn kwaliteiten liggen ergens anders)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:58

Als ik zie hoe er in Amerika met de crisis is omgegaan (meer geld van de overheid ingepompt) dan pakken ze het daar toch heel anders aan dan hier. Maar nee, wij hebben jarenlang een grote mond gehad tegenover andere leden van de EU dat wij ons wel aan de 3% grens hielden. Kunnen we het niet maken om dat dit keer wel met voeten te treden. Ziedaar de duimschroeven die moesten worden aangehaald.

Europa wil meer geld zien. Laat Europa eens gaan bezuinigen door niet iedere maand het hele Europese circus van Brussel naar Straatsburg te verhuizen en omgekeerd. Daar zou je nou echt miljoenen mee kunnen besparen. Hou alles in Brussel, klaar.

Voor wat de situatie in eigen land betreft: het kon jarenlang niet op. Een huis kopen en 125% lenen, geeen eigen spaargeld, zoveel keer je salaris mogen lenen, doe maar een beetje royaal, de kosten voor overschrijving, een verbouwinkje en de nieuwe auto ook maar meteen in de hypotheek meenemen. En dan een beleggingshypotheek nemen, niets aflossen want je wilt toch ook leven....

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:04

Tijd voor een goed zakenkabinet? Het grootste gros zal in de toekomst verdwijnen, schat ik.
Ze geven ZELF al het goede voorbeeld doordat het kabinet weer eens "gevallen" is.
Dat is goed, dat houdt het "kabinet" scherp en op den duur komen er hele duidelijke conclusies die jij hieronder al beschrijft.
Het is een zooitje in het kabinet, en ja, ze worden zelf ook gestraft met als resultaat dat er misschien sprake zal zijn van "overbodige koppen" die van ons geld voor jan kl-ootviool aan het vergaderen zijn over vergaderingen van vorige week waar als agendapuntje staat: de vergadering van vorig kwartaal.... etc. etc.

IK maak mij niet eens zorgen meer om het kabinet. Want met een goed of slecht lopende politieke partij komt het op hetzelfde neer: je moet ZELF je zaken regelen, ZELF zorgen dat je inkomen genereerd en er zelf voor zorgen dat je zaken voorkomt door ZELF niet in een crisis te raken (op bijvoorbeeld thuisfront)
Dat laatste is niet makkelijk. Maar je kunt niet beter/meer dan je best doen, zeker niet afwachten wat het kabinet nu weer bedacht heeft, maar zelf ervoor zorgen dat de crisis niet door je eigen huis waait door innitiatieven te nemen, stappen naar voren te zetten.

Het valt mij op dat mensen van 20 tot 40 jaar (gelukkig) vooruit kijken. Maar mensen van gemiddeld boven de 40 hebben al een deel van het leven geleefd en moeten EN terug kijken EN vooruit kijken. Ze hebben vergelijkingsmateriaal hoe de goede tijden waren en nu hoe de behoorlijk slechte tijden zijn.

bigone schreef:

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:11

@ Vuurneon, graag gedaan. Het is een visie van deze twee mensen maar zeer zeker ook voorspellingen. Voorspellingen die in het verleden ook gedaan zijn door hun en grotendeels ook uitkwamen (trendwatching)
Google voor de gein anders op Adjiedj Bakas. Hij heeft meerdere boeken maar die heb ik (nog) niet gelezen. De toekomst van werk is echt een boek wat je doet nadenken over je toekomst en de toekomst van iedereen.

vuurneon schreef:
VDB, bedankt voor die tip! Ik zal eens kijken in de bieb, want andermans visie vind ik altijd interessant :)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:17

Lovely schreef:
Het lijkt mij voorbeeld helemaal niet erg als het bedrijfsleven meebetaalt aan het oplossen van de crisis. .

Wie bedoel je met het bedrijfsleven? Wij vallen onder het MKB, en deze bedrijven hebben het juist nu ook enorm zwaar. Als deze groep nog zwaarder wordt belast, vallen de bedrijven om, en heb je nog meer werklozen erbij.
Als de banken het MKB weer beter zullen steunen, zal daar weer meer geld worden verdiend.
Ik denk dat een groot deel van de crisis tussen de oren zit. Kijk naar de emoties op de beurs, dat is allemaal spanning en paniek, soms om niets maar dan is het leed al geleden en ze trekken iedereen mee.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:20

Ik vind crisis groot voor zo iets het is gewoon naja niet verzonnen maar door ons bedacht als wij nog gewoon een koekje voor een bloem ruilde dan hadden we nu geen crisis als wij geen koersen hadden en ons niet constant vergelijken dan hadden we geen crisis, ik zie niet waar het over gaat.

Als we het toch over crisis hebben heb ik nog een vraag:
1. aan wie hebben we schulden? Brussel heeft toch geen geld?
2. welk begrotings te kort? die begroting moet van brussel, ik denk dat zij daar alleen maar rijker van worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:56

Ninia schreef:
Lovely schreef:
Het lijkt mij voorbeeld helemaal niet erg als het bedrijfsleven meebetaalt aan het oplossen van de crisis. .

Wie bedoel je met het bedrijfsleven? Wij vallen onder het MKB, en deze bedrijven hebben het juist nu ook enorm zwaar. Als deze groep nog zwaarder wordt belast, vallen de bedrijven om, en heb je nog meer werklozen erbij.
Als de banken het MKB weer beter zullen steunen, zal daar weer meer geld worden verdiend.
Ik denk dat een groot deel van de crisis tussen de oren zit. Kijk naar de emoties op de beurs, dat is allemaal spanning en paniek, soms om niets maar dan is het leed al geleden en ze trekken iedereen mee.

Met het bedrijfsleven bedoel ik in dit geval de werkgevers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:11

horzlover schreef:
Ik vind crisis groot voor zo iets het is gewoon naja niet verzonnen maar door ons bedacht als wij nog gewoon een koekje voor een bloem ruilde dan hadden we nu geen crisis als wij geen koersen hadden en ons niet constant vergelijken dan hadden we geen crisis, ik zie niet waar het over gaat.

Als we het toch over crisis hebben heb ik nog een vraag:
1. aan wie hebben we schulden? Brussel heeft toch geen geld?
2. welk begrotings te kort? die begroting moet van brussel, ik denk dat zij daar alleen maar rijker van worden

Je voorbeeld van het koekje ruilen voor een bloem is goed bedacht, maar het wordt ook dan crisis als je bloemen te snel op raken en je die niet meer tegen koekjes kunt ruilen. Als je bijvoorbeeld die koekjes weer gebruikte om brood en groente te kopen, dan loop je vanzelf tegen een probleem op. In elk ruilsysteem ontstaat na verloop van tijd een standaard ding waartegen alles geruild kan worden en wat je dus altijd nodig hebt om iets anders te kunnen krijgen (kopen dus). Op den duur is dit goud geworden en dat is geld geworden. Hoe graag je ook zou willen dat je allerlei dingen tegen elkaar weg kon ruilen, de mens (in het algemeen) neigt toch naar een soort standaard ding waarvan de waarde bekend is.

De schulden die wij hebben, hebben we bij internationale instituten zoals de Europese Centrale Bank ECB) en ook bij andere landen. De ECB is de monetaire vertegenwoordiging van de Europese Unie, die vaak 'Brussel' wordt genoemd. Elk land heeft wel schulden bij de ECB (alleen Europese landen) of bij elkaar. Een begrotingstekort onstaat als een land meer uitgeeft dan het binnenkrijgt, gewoon zoals dat bij gewone mensen, gezinnen en bedrijven ook gaat. Binnen de EU is er de richtlijn om dit begrotingstekort niet groter te laten zijn dan 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP), het geld dat we met zijn allen verdienen. Hier zit dus een klein addertje omdat het BPP elk jaar anders kan zijn en 3% daarvan een ander bedrag vertegenwoordigt terwijl je schuld ook weer verandert, zodoende moet er dus steeds opnieuw gerekend worden. Elk land moet elk jaar een begroting maken, dat is een rekensom waarbij je alvast opschrijft wat de uitgaven zullen gaan zijn in dat jaar. Tegelijkertijd is er een rekensom om te bepalen wat er zo ongeveer binnen gaat komen aan geld en die twee rekensommen moeten niet teveel afwijken en dus zeker niet meer dan 3%. Die regel is er om te zorgen dat de kosten van het begrotingstekort (bijvoorbeeld rente) beheersbaar blijven en de schulden niet steeds groter worden omdat de kosten niet te betalen zijn. Eigenlijk werkt het gewoon net zoals gewone leningen die je bij banken kan afsluiten.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:41

oke bedankt ook van de koekjes bloem theorie ik kom nu net weer niet zo ver met mijn aardrijkskunde :D maar wel leerzaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:57

Aardrijkskunde is vooral handig om te weten wat er met Europa bedoeld wordt, voor de rest heb je meer aan vakken als Economie en geschiedenis ;). Ik weet niet op wat voor school je zit, maar als je dit soort dingen interessant vindt dan kun je dat onthouden voor straks voor het kiezen van een richting of keuzevakken?

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 00:58

Ja klopt wil al in de richting AK enz gaan doen vind ik leuk :P zit op een gymnasium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 01:00

Gymnasium is leuk, ook goed op blijven letten bij Nederlands zodat je je zinnen netjes blijft schrijven!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 01:01

lovely, is een bekend probleem schrijven gaat van zelf (7,7 gemiddeld) maar typen gaat toch iets chaotischer hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 01:06

Met een beetje aandacht krijg je alles voor elkaar, ook typen :).

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:35

@Lovely: Tja, mijn vriend is ook werkgever, met 7 medewerkers. Je wilt niet weten hoe zwaar deze kleine bedrijven belast worden. Daarnaast moeten ze aan alle regeltjes voldoen, net als de grote bedrijven. Dat is natuurlijk prima en logisch, maar als je ziet wat er voor een klein bedrijf komt kijken bij bijvoorbeeld het regelen van een arbodienst, je bhv, je kwaliteitscontroles en certificaten voor apparaten etc. Dat is voor grote bedrijven toch wat makkelijker. Natuurlijk moeten we allemaal ons steentje bijdragen, maar ik hoop dat de kleine bedrijven hier juist wat ontzien worden.