De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:59

Denk je dat je bij overconditie geen lichamelijke klachten krijgt? Je lichaam is daar niet voor gemaakt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:01

Ojajoh schreef:
zeker een gratenpakhuis? ondergewicht is ook zo gezond niet hoor :n

Dit vind ik altijd zo grappig (eerder een beetje triest) "gratenpakhuis" mag kennelijk wel, maar zodra je "vetklep" oid zegt.... berg je maar... :Y)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:01

Ja ik ben er 1 in overconditie die jij nu veroordeeld.
Met een kom yoghurt en stuk fruit in de ochtend.
2 crackers in de middag en in de avond gemengde sla met tomaat en appel lukt me dat.
Eet ik echt zo ongezond?
Nee maar ik heb wel medicijnen en ondanks dat je braaf zegt dat je die niet mee neemt in je veroordeling liep ik net misschien wel over het station en dacht jij- zie je wel!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:03

Maar schrikdraad, dan hoef jij je nu toch ook niet aangesproken te voelen?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:06

maeve
jawel want ik liep bij wijze van net over het station en ben al veroordeelt door ts.
Aan de buitenkant zie je niets en mensen als ts vragen echt niet waarom iemand te dik is. Die hebben het oordeel al klaar.
Zeker als je hoort dat ze 80% dik schat weet je genoeg.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:06

Wat is 'overconditie' nou weer voor een woord? :') Totaal niet logisch als je het mij vraagt.

Ontopic; mollig/dik/vetklepperig, ja je ziet het overal. Ook ik (als maat 40/42 zijnde) denk wel eens als iemand twee stoelen bezet "jeetje". Maar ga er verder absoluut niet over druk maken, diegene weet zelf dondersgoed of het een probleem is of niet.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 17-05-12 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:07

schrikdraad schreef:
maeve
jawel want ik liep bij wijze van net over het station en ben al veroordeelt door ts.
Aan de buitenkant zie je niets en mensen als ts vragen echt niet waarom iemand te dik is. Die hebben het oordeel al klaar.
Zeker als je hoort dat ze 80% dik schat weet je genoeg.

Dat jij jezelf aangesproken voelt ligt echt aan jezelf; ik zeg nog medische zaken uitgesloten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:07

Ik vind jouw oordeel over de mensen wel een beetje discriminerend TS. Hoe kan jij zien dat iemand elke dag bij BK zit en bij de Mac? Ooit wel eens nagedacht dat mensen die overgewicht hebben een hele andere oorzaak kunnen hebben dan alleen het eten bij de fastfoodketens. Mensen kunnen schildklierproblemen hebben of andere oorzaken. Of ze slikken dagelijks prednisolon, daar kom je ook van aan.

Tuurlijk, ik ben ook niet superslank en ik heb geen maatje 38. Maar ik ben liever iets te zwaar dat ik mezelf goed in mijn vel vind zitten, dan dat ik al bij voorbaat niets meer eet omdat de maatschappij verwacht dat ik maarje 38 behoud.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:09

Ik denk niet dat die 46% allemaal aan de medicijnen zitten die zorgen dat je aankomt. :\ Ik ben het wel een beetje met de TS eens, het percentage loopt op en je ziet steeds meer mensen met een maatje meer lopen. Dat brengt de nodige gezondheidsrisico's met zich mee.

Als je zelf maar lekker in je vel zit, denk ik maar. :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:10

schrikdraad, dat snap ik inderdaad. Maar jij weet toch beter? Gratenpakhuizen zijn hier ook al benoemd en dat denken waarschijnlijk veel mensen als ze mij zien. Maar ik (en jij ook?) weet zelf dondersgoed van mezelf dat ik kerngezond ben. En nee, het is niet leuk om veroordeeld te worden, maarja daar krijg je een olifantenhuid van. Maar jij weet zelf toch ook wel dat niet alle mensen in ''overconditie'' zo gezond leven als jij? Nouja soms moet je gewoon even generaliseren om je punt duidelijk te maken...
Laatst bijgewerkt door Maeve op 17-05-12 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:11

dat zeg je wel. maar aangezien jij niet weet wie dat heeft veroordeel jij iedereen op voorhand.
Dus ook de mensen met gezondheidsproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:11

purny schreef:
Ik vind jouw oordeel over de mensen wel een beetje discriminerend TS. Hoe kan jij zien dat iemand elke dag bij BK zit en bij de Mac? Ooit wel eens nagedacht dat mensen die overgewicht hebben een hele andere oorzaak kunnen hebben dan alleen het eten bij de fastfoodketens. Mensen kunnen schildklierproblemen hebben of andere oorzaken. Of ze slikken dagelijks prednisolon, daar kom je ook van aan.

Tuurlijk, ik ben ook niet superslank en ik heb geen maatje 38. Maar ik ben liever iets te zwaar dat ik mezelf goed in mijn vel vind zitten, dan dat ik al bij voorbaat niets meer eet omdat de maatschappij verwacht dat ik maarje 38 behoud.

Daarom zeg ik medische oorzaak uitgesloten :Y)
Het valt me overigens wel op dat als het gewicht betreft dat men zich snel aangevallen/gediscrimineerd voelt. Als ik lange slungel zeg of kleintje kijkt niemand daarvan op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:13

Ik zie ook wel eens mensen in de trein zitten, die met een zak patat & een frikandel in de trein zitten, die wel wat kilo's zouden mogen verliezen.

Dan denk ik weer van :n hoe kan je zo leven.
Het kan natuurlijk heel veel redenen hebben, medicatie, ziekte, depressie oid.
of dat diegene eigenlijk altijd gezond eet.

Maar ik geef toe, dat is de eerste wat in mij opkomt.
Maar het is niet goed, het is gewoon iemand vooroordelen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:15

Maar laten we even realistisch blijven; het IS nu eenmaal zo dat ook in Nederland mensen steeds dikker worden. En nee nu heb ik het niet over hen die aankomen door medicijnen/bepaalde gezondheidsproblemen maar simpelweg door levensstijl. Kan iedereen hier zich wel aangesproken voelen omdat het in dit topic even recht voor z'n raap gezegd wordt, maar de TS heeft toch ook gewoon een punt? Ik vind het ook schrikbarend hoeveel kinderen er bijvoorbeeld al kampen met overgewicht (wat ze natuurlijk aan de ouders te danken hebben) maar ook veel volwassenen.
46% is bijna de helft (!!) van de bevolking!
En dan is ook nog veel "slecht" eten vaak veel goedkoper dan gezond voedsel. Dat kan toch eigenlijk niet...

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:20

Fiffill schreef:
Maar laten we even realistisch blijven; het IS nu eenmaal zo dat ook in Nederland mensen steeds dikker worden. En nee nu heb ik het niet over hen die aankomen door medicijnen/bepaalde gezondheidsproblemen maar simpelweg door levensstijl. Kan iedereen hier zich wel aangesproken voelen omdat het in dit topic even recht voor z'n raap gezegd wordt, maar de TS heeft toch ook gewoon een punt? Ik vind het ook schrikbarend hoeveel kinderen er bijvoorbeeld al kampen met overgewicht (wat ze natuurlijk aan de ouders te danken hebben) maar ook veel volwassenen.
46% is bijna de helft (!!) van de bevolking!
En dan is ook nog veel "slecht" eten vaak veel goedkoper dan gezond voedsel. Dat kan toch eigenlijk niet...

toevallig kwam daar net een topic van langs waarbij dit ook werd gesuggereerd. En inderdaad, het valt mij vaak ook op dat mijn gezonde maaltijd veel duurder is dan een happy meal.

46% , dat is echt een enorm percentage! ruim 8 miljoen mensen met overgewicht... :\

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:21

Wie hier in dit topic heeft overgewicht door medicatie?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:21

En wordt er bij die berekeningen ook gekeken hoeveel van deze mensen het echt hebben van teveel eten en hoeveel niet?
Dan ga je pas ergens over praten.
En ik ben eerlijk als ik vroeger ook een troela was die veroordeelde van elk pondje gaat door het mondje.
Ik had energie voor tien. Geen medicijnen en was dun.
Nu weet ik dat het anders kan en hoor nu ook verhalen van mensen met medische problemen. En ik ben dus geschrokken van dat aantal.
Dat zijn er veel meer dan je verwacht.

Dus mij zeggen cijfers pas wat als ze uitgesplitst zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:23

Maar schrikdraad, je gaat mij echt niet wijsmaken dat het grootste deel overgewicht heeft door medicijnen... dat geloof ik echt niet. Het is niet alleen in ons land een probleem (slechte levensstijl). Mensen willen alleen vaak niet toegeven dat ze gewoon slecht leven (en sommige hebben het niet door/kan het niet veel schelen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:24

schrikdraad schreef:
En wordt er bij die berekeningen ook gekeken hoeveel van deze mensen het echt hebben van teveel eten en hoeveel niet?
Dan ga je pas ergens over praten.
En ik ben eerlijk als ik vroeger ook een troela was die veroordeelde van elk pondje gaat door het mondje.
Ik had energie voor tien. Geslen medicijnen en was dun.
Nu weet ik dat het anders kan en hoor nu ook verhalen van mensen met medische problemen. En ik ben dus geschrokken van dat aantal.
Dat zijn er veel meer dan je verwacht.

Dus mij zeggen cijfers pas wat als ze uitgesplitst zijn.

Het spijt me heel erg voor je dat je medicijnen moet slikken, maare mi lijden de meesten nog altijd aan overgewicht door welvaart en niet door medicijn gebruik. Cijfers heb ik niet, het is een veronderstelling.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:26

Dat maak ik je ook niet wijs. En helaas heb ik geen cijfers. Maar 10% gok ik zeker wel.
Dan heb je nog veel mensen over maar toch al een ander beeld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:27

En dan nog. Over die mensen gaat het toch helemaal niet hier? Het gaat hier over het nog steeds schrikbarende aantal mensen dat overgewicht heeft door verkeerde levenswijze. Het is al vaker genoemd dat men het niet heeft over degenen die aangekomen zijn door het gebruik van medicatie.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:28

rowdine
jij verondersteld ook 80% dus wat jij verondersteld is zeker geen maatstaf.
Jouw beeld is niet correct.
En veroordeeld zonder achtergrond.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:30

Rowdine schreef:
Denk je dat je bij overconditie geen lichamelijke klachten krijgt? Je lichaam is daar niet voor gemaakt.

Bij een BMI onder de 30 niet, maar boven de 25 is wel overconditie.

Fenrir

Ze zegt 80% op dat treinstation. Dat kan toch, weet jij dan wat ze gezien heeft? Landelijk ligt dat percentage (gelukkig) lager.

Sabine_Duco

Fiffill schreef:
Ojajoh schreef:
zeker een gratenpakhuis? ondergewicht is ook zo gezond niet hoor :n

Dit vind ik altijd zo grappig (eerder een beetje triest) "gratenpakhuis" mag kennelijk wel, maar zodra je "vetklep" oid zegt.... berg je maar... :Y)

Dat vind ik inderdaad ook altijd zo bijzonder...

Ik vind dat de TS zeker weten een punt heeft. Vaak als het over overgewicht gaat komt men aan met argumenten als "dat moet iemand toch zelf weten", "je weet niet hoe het komt" enzovoort. Misschien is dat ook wel zo, maar als je gewoon puur realistisch kijkt dan is overgewicht ongezond en het is in de afgelopen jaren ernstig toegenomen als je naar de cijfers van het CBS kijkt.