Ik word zo ziek van die ziekenfondsverzekering!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorse1

Re: Ik word zo ziek van die ziekenfondsverzekering!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 10:45

Ik snap het niet waarom men het eigen risico ooit in hebben gevoerd!!!
En natuurlijk niet waarom ze het ziekenfonds hebben afgeschaft.
Waarom maken ze niet de zorgverzekering hoger met meteen daarin het eigen risico erin?
Als je het eigen risico aan het eind van het jaar niet op hebt gemaakt gewoon terug storten aan de client.

En zoals vele hier zeggen dat je verplicht bent om een zorgverzekering te hebben klopt wel maar hoeveel mensen hebben het niet en worden toch geholpen bij de huisarts ed?
Dan gewoon heel streng zijn in NL en die mensen niet helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:50

lovemyhorse1 schreef:
Waarom maken ze niet de zorgverzekering hoger met meteen daarin het eigen risico erin?
Als je het eigen risico aan het eind van het jaar niet op hebt gemaakt gewoon terug storten aan de client.

Dat werkt psychologisch-emotioneel niet: het eigen risico is immers nadrukkelijk bedoeld om mensen 'bewust te maken' (aka frustreren)... zodat ze geen ongelukken of chronische ziekte meer hebben, of er in elk geval minder zorg voor vragen. (Die dingen verdwijnen immers gewoon als je dat wilt.)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:30

Chronische ziektes heb je altijd.Kunnen de mensen heel vaak niets aan doen.
Maar als je kijkt waar mensen mee naar de huisarts komen.
Voor een sneetje in dr vinger,een griepje enz.
Daar hoef je toch helemaal niet voor naar de huisarts?
En dat wordt steeds erger nu ze alles duurder maken in de zorg.
Mensen willen hun geld eruit halen wat ze voor de zorgverzekering hebben betaald.
Aan de ene kant is dit logisch want ze betalen ervoor maar aan de andere kant wordt het daardoor steeds duurder.

Ze moeten terug gaan naar het oude ziekenfonds en dan moeten ze maar ergens anders op gaan bezuinigen zoals immigratie,hulp naar ontwikkelingslanden,gouden handdrukken,salarissen ministers ed maar niet op de zorg!!!

Ik kan me er zo kwaad over maken.Sta nu echt op ontploffen.
Emigreren naar Belgie als het zo door gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:35

lovemyhorse1 schreef:
Chronische ziektes heb je altijd.Kunnen de mensen heel vaak niets aan doen.

En die worden nu wel het meest de dupe van het beleid. Dat is erg jammer.

Citaat:
Voor een sneetje in dr vinger,een griepje enz.
Daar hoef je toch helemaal niet voor naar de huisarts?

Tsja, da's lastig. Het advies, ook bv op MW, is toch in alle gevallen: 'wij zijn geen medici, ga naar de huisarts'. Het is soms best lastig in te schatten wat noodzakelijk is en wat niet - maar bovendien denk ik dat het eigen risico niet helpt om mensen een verantwoorde keuze te laten maken. En dat is wat je wilt: je wilt dat mensen precies op tijd hulp zoeken, niet te vroeg maar ook niet te laat (want dan zijn de gevolgen meestal ernstiger.)

Er zijn werkgevers die het verplicht stellen dat je, ook met een griep, naar de huisarts gaat.

Citaat:
Mensen willen hun geld eruit halen wat ze voor de zorgverzekering hebben betaald.

Ja, hoog tijd dat duidelijk wordt gemaakt dat dat niet de manier is waarop het werkt. Het is een verzekering, geen abonnement.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:44

nu is het zo als mensen zorg gebruiken dat er een eigen risico betaald moet worden.
geen zorg, ook geen eigen risico.
Dat is eerlijker, dan iedereen zomaar meer laten betalen. Zou jij dan liever 130 euro basisverzekering betalen en nog een bedrag voor je aanvullende verzekering?

Evt. een premie gerelateerd naar draagkracht kan ik me enigzins nog in vinden.

Het is veel geld, zeker als je bijv nog studerende kinderen van 18+ hebt bij je op de polis.
Die betalen ook het volle pond.

Maar als je meer inzicht krijgt in wat bijv een nieuwe knie kost; duizenden euro's dan is 220 euro toch een hele redelijke eigen bijdrage?

Wat mij betreft zouden de ziekenhuizen beter en efficienter kunnen werken, veel afspraken die vergeten worden of onderzoeken die dubbel gedaan worden in verschillende ziekenhuizen. Dure MRI apperatuur etc. die enkel tijdens kantoortijden gebruikt worden. Deze kunnen toch meer ingezet worden? dan heb je minder wachtlijsten, het apparaat verdiend zich ook terug. Als daar meer aan gedaan zou worden, dan kan er ook bezuinigd worden op de gezondheidszorg zonder dat de patient de dupe is.
En hechtingen eruit halen kan ook bij de huisarts, maar het ziekenhuis rekent daar 52 euro voor, dat is snel verdiend in 5 minuten.

En moet je die 80-jarige nog een nieuwe knie geven? dit soort vragen lijkt me ook wel eens zinnig.
Dure operatie, rendement? Misschien dan de pijnklachten medicamenteus behandelen.
Maar goed, dat is meer een ethiek vraagstuk...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:42

swatch schreef:
Dat is eerlijker, dan iedereen zomaar meer laten betalen.

Precies, veel eerlijker. Mensen die ziek zijn geworden hebben dat immers aan zichzelf te danken dus die verdienen, naast de pijn die ziekzijn uberhaupt met zich mee brengt, ook best de financiele nadelen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:34

nou, dat zie ik wel wat genuanceerder hoor.
De chronisch zieke mensen kunnen worden gecompenseerd door toeslagen en subsidies.
de groep mensen die door een ongezonde levensstijl (denkend aan slecht ongezond eten, weinig beweging, roken etc.) waar ze dus wel zelf voor kiezen, klachten krijgen zoals overgewicht, slechte vaten/ hart, longkanker etc. dat is een groep die ook onder chronisch zou kunnen vallen die het wel in zekere mate aan zichzelf te danken heeft, Heb er geen probleem mee als die mensen daar ook op gewezen worden, en financieel ook een deel daarvan dragen.
Voel me zelf niet geroepen om voor deze laatste groep mensen die zorg nodig heeft een aanzienlijke extra premie te betalen. Jij wel dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:04

swatch schreef:
De chronisch zieke mensen kunnen worden gecompenseerd door toeslagen en subsidies.

Compensaties zijn over het algemeen niet toereikend. Natuurlijk niet, want het idee van bezuinigen is dat het geld oplevert. En dus moet je minder compenseren dan je benadeelt, want anders had je het niet hoeven te bezuinigen.

Dergelijke compensaties zijn dan ook meestal bij lange na niet genoeg om de werkelijk ontstane problemen te dekken. Wel levert het enorm veel extra bureaucratie op. En veel frustratie en onzekerheid voor de mensen die op voorhand niet weten of ze in de financiele problemen komen en of ze hun zorg wel kunnen betalen.

De werkelijke reden van compensaties is dan ook niet om de benadeelde mensen te beschermen, maar om de niet-zieke mensen de illusie te geven dat er niks aan de hand is. En persoonlijk vind ik dat een laffe uitweg. Als je werkelijk minder zorg wilt bieden, wees er dan maar eerlijk over: wat vind je aanvaardbaar? Welk niveau van zorg willen we bieden aan iedereen? Zijn er situaties waarin we uit economische motieven mensen dood moeten laten gaan, ze operaties moeten ontzeggen? Of pijn laten lijden, omdat we de medicijnen niet willen vergoeden? De politiek zou zo dapper moeten zijn die dilemma's open en eerlijk voor het voetlicht te brengen, ipv de ogen te sluiten en een paar zoethoudertjes te bedenken.

swatch schreef:
Voel me zelf niet geroepen om voor deze laatste groep mensen die zorg nodig heeft een aanzienlijke extra premie te betalen. Jij wel dan?

Ja, ik wel. Want ook dat is voor een groot deel gewoon pech. Geen mens leeft alleen maar gezond, iedereen neemt risico's, dat is deel van het leven. Ik betaal voor mensen die te hard rijden in auto's, voor mensen die hun been breken met paardrijden, en zelfs voor mensen die zo dom zijn om spiritus op barbecues te gooien. Hoewel het me een goed idee lijkt mensen hier en daar iets meer inzicht in de risico's te geven, vind ik de zorgpremie een totaal verkeerd middel om dat te bereiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:18

tita schreef:
Nouks schreef:
Ik heb zelf ook al met het idee gespeeld om vanaf volgend jaar gewoon maandelijks 150 euro op een aparte rekening te storten ofzo. De basisverzekering is verplicht, maar wat voor risico's loop ik als ik dit plan doorzet?

Dat als je een dagje opgenomen moet worden 600 euro moet dokken of ff naar KNO-arts voor voorhoofdholte-ontsteking kost 170 euro per consult van 10 min en je mag vaker terug komen

Je kunt niet tegen de kosten op sparen, beste wat je kunt doen is bv 300 van je vakantiegeld opzij zetten en gebruiken voor eigen risico..dit jaar niet geweest volgend jaar weer 300 erbij dan heb je 600 euro voor eigen risico

doet het nooit pijn :D

Om nog maar te zwijgen van wat je moet betalen als de trauma heli je uit de kreukels moet halen en je een paar dagen IC nodig hebt... Dat gaat in de 10000en euros lopen.

Overigens is de basisverzekering idd verplicht, tenzij je aangeeft morele bezwaren te hebben tegen verzekeren. Ik ken hier behoorlijk wat mensen die geen enkele verzekering hebben.

Eigen risico vind ik wel een goede maatregel. Bezuinigen moeten we sowieso met zn allen... Zo wordt je wel bewust van wat het allemaal kost...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:22

Shadow0 schreef:
swatch schreef:
Dat is eerlijker, dan iedereen zomaar meer laten betalen.

Precies, veel eerlijker. Mensen die ziek zijn geworden hebben dat immers aan zichzelf te danken dus die verdienen, naast de pijn die ziekzijn uberhaupt met zich mee brengt, ook best de financiele nadelen.

Nee, maar het logisch dat als je iets meer gebruikt je ook meer moet betalen? Ik heb t ook niet aan mezelf te danken dat mn wasmachine kapot gaat, de ketel er te vroeg mee kapt etc. En toch moet je dat betalen. Logisch. Spaargeld is gewoon heel belangrijk. Een potje achter de hand. Wees blij dat er al zoveel vergoed wordt, in veel landen op de wereld krijg je echt geen zorg als je geen geld hebt en laten ze je gewoon liggen op de stoep van t ziekenhuis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:32

verootjoo schreef:
Wees blij dat er al zoveel vergoed wordt, in veel landen op de wereld krijg je echt geen zorg als je geen geld hebt en laten ze je gewoon liggen op de stoep van t ziekenhuis.

Sterk argument. Zolang er ergens op de wereld een land is waar de zorg slechter geregeld is, mogen we niet klagen....

Ik vind zelf dat zorg een vorm van beschaving is. Wat mij betreft zoeken we dan ook naar reele manieren om zo goed mogelijke zorg binnen de mogelijkheden te bieden, niet naar 'hoe slecht kunnen we gaan'.

Ziek worden, of een ongeluk krijgen, is in de meeste gevallen stomme pech. Die mensen hebben al een boel nadelen: pijn, ongemak, praktische nadelen in werk of studie... Het kan jou ook overkomen. En misschien heb je de mazzel gehad om een spaarpotje op te bouwen. Mensen met langdurige gezondheidsproblemen hebben dat niet altijd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:53

Sterker, in de meeste landen is het slechter dan hier. Wij hebben een van de beste zorgstelsels en sociale stelsels van de wereld. Nu het even minder gaat met de economie moeten we bezuinigen, je kan niet overal je handje voor op houden. Bezuinigen is nodig om nederland van de ondergang te redden. niet heel populair, maar enorm nodig.
Lange tijd kon alles, mocht alles, was het geweldig hier omdat alles voor je geregeld is. Nu even niet, geld ligt niet voor het oprapen en sparen is enorm belangrijk voor iedereen.
En nee, ik vind dat als je hier geboren bent en woont, je absoluut niet mag klagen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:16

verootjoo schreef:
Sterker, in de meeste landen is het slechter dan hier. Wij hebben een van de beste zorgstelsels en sociale stelsels van de wereld.

Dat valt wel mee hoor. Zo geweldig is ons zorgstelsel (zeker kwalitatief niet) als je het puur vergelijkt met andere westerse landen.

Citaat:
Nu het even minder gaat met de economie moeten we bezuinigen, je kan niet overal je handje voor op houden. Bezuinigen is nodig om nederland van de ondergang te redden. niet heel populair, maar enorm nodig.

Ja, dat is dan ook het wonderlijke en mijn grootste bezwaar: er wordt nu alleen een beetje beknibbeld. Van structurelee bezuinigingen of hervormingen die de boel verbeteren (en die wel nodig zijn) is helemaal geen sprake.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:43

lovemyhorse1 schreef:
Ik ben dus compleet uit mn dak gegaan dat je eerst eigen risico moet betalen voordat CZ je behandeling gaat betalen uit de basisverzekering.

Das heel normaal je moet eerst je eigen risico opmaken en dan pas word t vergoed ;)
Is al enkele jaren op deze manier geregeld :j

tita schreef:
Volgend jaar wordt het 400 euro waar het heen gaat alles wordt duurder en als je gewoon elke maand 15 euro extra opzij zet zijn de gevolgen te overzien.

Op zich een goed idee maar dan moet je het dit jaar voor volgend jaar doen...
Ik ben eigenlijk altijd al in de eerste twee maanden er door heen vanwege medicatie ;)

aslo schreef:
De eigen bijdrage van 220,00 euro is echter pas verrekend toen ik onlangs de declaratie voor de reiskosten heb ingediend. Verder werd het nergens mee verrekend, al het andere werd vergoedt vanuit het basispakket.

Reiskosten is ook weer en los kopje ook hier heb je een stuk eigen risico van over de 90 euro per jaar dus los van de 220 die er ook is...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:34

Ja dat klopt, 93,00 euro en dan de 220,00 eigen risico. Maar goed , waar het mij om ging was dat al het andere gewoon vergoedt werd. Had ik de declaratie niet ingediend, hadden ze dus ook de eigen bijdrage niet verrekend.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:41

Jawel tuurlijk wel maar sommige verzekeringen zijn daar gewoon later mee.
Eigen bijdrage word altijd berekent en komt niet doordat je zelf wat declareert!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:33

Omdat ik erg veel onwaarheden hier lees even een kort lesje zorgverzekering.

Iedereen boven de 18 heeft een VERPLICHT eigen risico van 220 euro dit kan opgehoogd worden met een VRIJWILLIG eigen risico van max 500 euro. Iedere 100 euro vrijwillig eigen risico bied 3 euro korting per maand op je basispremie. Uitgesloten van het verplicht eigen risico zijn huisartsbezoekjes en alles rondom bevalling en kraamzorg. Er zijn echter wel verzekeraars die eigen regels hebben voor het verplicht eigen risico, zo rekent VGZ geen eigen risico over preferente geneesmiddelen.

Voor fysiotherapie gelden ook weer andere regels, de eerste 20 behandelingen zitten niet standaard in de basisverzekering, echter zodra je behandelingen voorgeschreven krijgt vanuit een operatie kunnen deze met een chronische code direct uit de basis komen waardoor je automatisch ook weer verplicht eigen risico betaald.
Ook als je een chronische ziekte hebt waarvoor je met regelmaat therapie volgt zal de indicatie jaarlijks mee genomen worden waardoor je niet eens een aanvullende verzekering nodig hebt. Dit is dan enkel nodig bij mogelijke andere indicaties welke niet chronisch gedeclareerd kunnen worden.

Veel mensen spreken over EIGEN BIJDRAGE terwijl ze het eigen risico bedoelen. Eigen bijdrages betaal je over zaken die gedeeltelijk of niet in je verzekeringspakket zijn opgenomen. Eigen risico betaald je dus over zaken die wel vergoed worden alleen dus onder het mom van het eigen risico bij de klant in rekening gebracht worden.

Voor zittend ziekenvervoer waar je een machtiging voor nodig hebt betaald je zowel een eigen bijdrage van 93 euro EN eigen risico van max 220 euro.
Voor overige reiskosten is er mogelijk een vergoeding uit je aanvullende verzekering. Vaak heb je daarbij dat je de eerste bijv 500km zelf betaald en daarna een x bedrag per km tot een max jaar bedrag.

Hopelijk is het nu iets duidelijker voor een hoop mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:44

juline schreef:
Hopelijk is het nu iets duidelijker voor een hoop mensen.

Ik ben vooral blij dat we gelukkig geen onduidelijk en ingewikkeld systeem hebben gecreerd O:)

Overigens dank voor je uitleg hoor :j Het is inderdaad verwarrend en goed om de dingen uit elkaar te houden.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:46

Ja heb er zelf ook erg lang over gedaan en nog steeds zijn er verborgen addertjes. Werk overigens zelf voor een zorgverzekeraar :P