Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:43

Shenavallie schreef:
Mijn reiskosten (ongeveer 20 kilometer enkele reis) worden sowieso niet door mijn baas vergoed, evenmin de eventuele parkeerkosten, dus voor mij zal er niets veranderen. Wellicht helpt het voor mensen die het normaal wel vergoed krijgen om het openbaar vervoer gratis te maken?

Lijkt me heel handig; met het OV moet mijn vechtgenoot 's avonds om 11 uur weg om tijdig op zijn werk te komen om 7 uur. :7

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:53

Ja, dat is hier ook een probleem. Met de auto rij ik er ongeveer een half uur over (lees: ochtend- en avondfiles), maar met het OV zou ik er zo'n 2 uur of langer over doen. Schiet in dit geval niet op, maar voor veel mensen is het wel een oplossing. Mijn man is juist weer in 20 minuten op zijn werk met het OV, terwijl hij er met de auto veel langer over doet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:53

Plus dat er in de tekst staat dat de reiskostenvergoeding voor het OV ook belast wordt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:34

Destino schreef:
Zonnebloem, als je met het OV naar je werk kunt is dat wel een goede stimulans van die werkgever.
Niet al het werk is bereikbaar per OV helaas!

en de regeling voor de reiskosten geld ook voor het OV , dat word ook niet meer onbelast vergoed, dus heeft het vrij weinig voordeel om met het OV te gaan, zeker als je tijd van reizen met de auto en OV tegen elkaar af gaat zetten blijft auto nog steeds aantrekkelijker als je buiten een stad woont :+

als ik met de auto naar gorinchem wil bv doe ik daar met de auto max 15 minuten over, doe ik dit met het OV duurt dit minstens 36 minuten (of 54 minuten)
dit gaat over een reis van 12 km.
en dan heb ik bij de reistijd van het OV niet eens het lopen van huis naar de halte meegerekend , dan word de reis weer dik 10 minuten langer

ik vind het gewoon een erg onwenselijke regeling , de economie ligt al op apegapen, laten we de lasten vooral op deze manier gaan verhogen zodat er minder km vergoeding gegeven gaat worden door werkgevers en werknemers dus netto minder over houden waardoor er minder uitgegeven kan en zal worden en de economie nog beroerder gaat worden , je kunt mensen wel dichter bij het werk hebben willen wonen , maar zolang de huizen te duur zijn en de hypotheken steeds lager worden (qua wat je kan lenen,
ook met een hypotheek met aflossing bij een 1,5 x modaal inkomen kun je hier ind e regio geen huis kopen, want dan kom je zo 40.000 euro te kort op de huizenprijzen, dan is KK nog niet meegerekend.
Zullen werknemers niet zomaar dicht bij hun werk kunnen gaan wonen
ook zal er leegloop plaatsvinden in bepaalde regio's als mensen wel kunnen gaan verhuizen, want in bepaalde regio's is er nu eenmaal een kleiner aanbod banen dan werkzoekenden, in de regio's met veel werk is huisvesting een probleem want daar bestaat meestal al een huizentekort
door leegloop van baan arme regio's zullen er in die regio's nog meer banen verdwijnen doordat er minder behoefte is aan winkels etc etc in de die regio's
en zo kan ik nog wel even doorgaan...

hoe helpt men de boel echt naar de klote ?

Silence

Re: Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:38

Fijn dan kan ik mijn baan wel opzeggen want dan ga ik zo'n beetje alleen werken om de benzine te kunnen betalen gezien de afstand.
Dichterbij het werk gaan wonen is geen optie, hoe moet ik op mezelf met een contract van 16 uur?
Overigens ook te danken aan die fijne bezuinigingen in de kinderopvang...

Goed bezig overheid...

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:21

Echt korte termijn gedachten.. :n

Vanwege de werkloosheid gaan mensen verder van huis werken. Kunnen nu de reiskosten drukken door de reiskostenvergoeding. Reiskostenvergoeding weg? Stijging van werkloosheid.

Men zal hoogstwaarschijnlijk om een loonsverhoging vragen. Wat betekent dat voor de kleinere ondernemingen?

Volgens mij is de overheid momenteel kortzichtig. Natuurlijk moet het gat gedicht worden. Maar je ruimt je rommel niet op door het onder de mat te vegen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:27

lijkt me handiger om eens flink te bezuinigen op de europese kosten,
EP van 2 locaties naar 1 , scheelt een hoop reis en verblijf kosten en facilitaire kosten qua panden etc.
en zo zijn er op europees niveau meer dingen wara flink bezuinigd zou kunnen worden.
het is toch van de zotte dat een flink aantal landen als ene idioot moeten bezuinigen waardoor er eigenlijk alleen maar meer problemen gecreëerd worden terwijl er op europees niveau eigenlijk gewoon met geld gesmeten word.

als die kosten flink omlaag worden gebracht hoeft er heel wat minder afgedragen te worden door de landen zelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:31

Ik vind het een prima gedachte als ze ook 0,19 ct van de benzineprijs afhalen. O ja, en dan ook graag nog "het kwartje van Kok" terug ook zo'n zogenaamde "tijdelijke" maatregel.
Onzingeneuzel over "filedruk" en "het milieu". Het is gewoon een kaasschaafbezuiniging. Denk je nu echt dat mensen voor hun plezier lang moeten reizen om naar hun werk te kunnen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:35

Citaat:
Het akkoord meldt dat ‘de maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s. Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.'

Pff...wat een aannames..

Er is momenteel slecht aan een baan te komen als je werkeloos bent, dus wat ga je doen: de straal waarbinnen je solliciteert vergroten! En het lijkt me absoluut niet aannemelijk dat je dan ook maar 'even' gaat verhuizen om dichter bij je werk te wonen (en een berg kosten gaat maken). Zeker zo lang vaste contracten niet met bosjes worden uitgedeeld, zou ik die gok niet durven nemen. :n

@ Babootje: Juist, en alsof de mensen voor hun plezier in de file gaan staan om naar hun werk te gaan en dan 's middags nog een keer als ze naar huis gaan..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:37

Worden wij dus 2x gepakt. Moesten 6% betalen en krijgen ook nog eens minder reiskostenvergoeding.
Dan wil ik die 4% die ik teveel betaald heb ook graag even terug hebben (incl. rente) :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:37

Sonja_vR schreef:
Destino schreef:
Zonnebloem, als je met het OV naar je werk kunt is dat wel een goede stimulans van die werkgever.

en de regeling voor de reiskosten geld ook voor het OV , dat word ook niet meer onbelast vergoed, dus heeft het vrij weinig voordeel om met het OV te gaan, zeker als je tijd van reizen met de auto en OV tegen elkaar af gaat zetten blijft auto nog steeds aantrekkelijker als je buiten een stad woont :+

als ik met de auto naar gorinchem wil bv doe ik daar met de auto max 15 minuten over, doe ik dit met het OV duurt dit minstens 36 minuten (of 54 minuten)
en dan heb ik bij de reistijd van het OV niet eens het lopen van huis naar de halte meegerekend , dan word de reis weer dik 10 minuten langer

Uhu.
Als ik naar mijn vorige werk moest rijden met het openbaar vervoer, dan was ik een dikke drie uur onderweg enkel en moest ik 2 à 3 keer overstappen -O- . Met de auto doe ik er 45-50 minuten over.
Mijn huidige werk ben ik met het OV iets meer dan anderhalf uur onderweg en moet ik een dikke anderhalve kilometer wandelen. Auto: 40 minuten.
Dan nog maar te zwijgen over de flexibiliteit van het OV. Sommige bussen rijden hier slechts één maal per uur. En als het dan zo uitkomt dat die bus je net tien minuten te laat bij je werk afzet, dan kan je de bus een uur vroeger nemen zodat je elke dag een veertigtal minuten eerder daarbent en wie weet ook nog eens na je werk een dik half uur moet wachten aan de halte voordat er bus komt.

Nee erg leuk zulke maatregelen voor automobilisten die gaan werken en van die groene jongens die dan gaan roepen dat je maar met het OV moet gaan of dichterbij gaan wonen. Ik wil wel eens zien wie van die jongens in staat is om voor het milieu 6 uur per dag te gaan reizen naar het werk of die zich blauw gaat betalen aan een woning om maar in de buurt te wonen(wat brengt het op als je moet gaan betalen aan woningen die in die streek misschien veels te duur voor je zijn, dan ben je het geld wat je uitspaart aan de auto toch gewoon kwijt aan het huis of nog meer :7 ) . Volgens mij zou ik nogal vlug op de uitkering zitten :D .

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:47

Sonja_vR schreef:
Destino schreef:

De quote die jij maakt wordt nu uit zijn verband getrokken, dat sloeg terug op de huidige situatie van degene die boven mij poste.. :)

Ik snap dat ze het straks niet aantrekkelijk maken :)

En wat jij zegt, ik werk in Gorinchem :))
Als ik met de auto ga ben ik een kwartiertje onderweg, met het OV (wat maar 2x per uur gaat), moet ik afwachten of ik uberhaupt de trein in kom met alle scholieren op dat tijdstip.. Daarnaast moet ik dan ook nog eens een enorm stuk lopen..
En de trein op het traject Dordrecht-Geldermalsen heeft ook nogal vaak problemen qua storingen, niet rijden etc..

Dus het OV is voor sommigen al niet aantrekkelijk.. Straks wordt het alleen maar minder aantrekkelijk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:51

Milieu als argument gebruiken kan ik snappen en in dat licht gezien is werkeloos thuis zitten misschien wel minder milieubelastend dan werken (met woonwerk verkeer, reizen en meer geld om uit te geven), maar waarom dan het OV en helemaal alles daarvan wat elektrisch gaat en schoon opgewekt kan worden er ook onder laten vallen? Waarom trein, tram en metro niet gratis maken? Ja dan moet je van de NS weer een staatsbedrijf maken, soit. Van privatisering is het niet bepaald beter geworden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:53

of is ook leuk als er daar waar je werkt geen bus rijd of trein :') schiet dan ook echt op om dan gebruik te moeten maken van t ov...

wat gaan we toch vooruit met die bezuinigonzin :x :n 8)7

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:02

Typisch GroenRechts beleid dit. Bah Bah! Ik was na een half jaar ww oh zo blij dat ik überhaupt een baan had, krijg ik voor 70km per dag maar 50 euro in de maand (werkelijke kosten: minimaal 200 euro). En dan dat kleine beetje nog minder maken, welja, tuurlijk, de benzine is al zo goedkoop...
We kunnen beter met z'n allen thuis met onze reet op de bank gaan zitten, dan vervuilen we het milieu nog minder..... Pffff, wat een ondoordachte domme maatregelen hebben ze toch weer verzonnen.
Ik hoop dat de SP de verkiezingen wint in september, die Kunduz-clan moet maar eens opzouten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:19

Wat een korte reisafstanden allemaal. Het werkgebied van mijn mannetje is nederland. Onze auto, de ex lease auto is 3,5 jaar oud en heeft 180000 km gereden al. Hoezo rekening houden van de baas met waar je woont.

Ooit zijn we idd 3 keer verhuisd voor het werk. En steeds als we verhuisd waren verplaatste het werkgebied zich. Bij de laatste verhuizing hebben we dus bewust gekozen voor een plaats met nog een beetje rust en betaalbaarheid zonder meteen heel veel extra reistijd te krijgen. We hadden nog iets noordoostelijker kunnen gaan maar dan werd de reistijd flink veel meer. Wat wel zo is dat er vanaf hier een massale volksverhuizing van bouwvakkers en tuiniersbusjes vertrekt op weg naar het westen in de ochtendspits om daar het werk te doen. Vervolgens wordt er een dorp verderop een rotonde aangekleed door een bedrijf uit Alphen aan de Rijn. Dat mag in mijn ogen wel minder.

Nu is het dichtstbijzijnde station met vooral stoptreinen 6 km de een of de andere kant op. Een kant gaat wel een bus de andere kant op niet. Dus voor en na vervoer is zowiezo flink lang. En de snelwegen naar het westen vanaf hier staan vanaf half 7 verstopt, de weg naar de snelweg is vanaf 7 uur volledig tot stilstand gekomen en s middags vanaf half 5 de andere kant op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:23

Ook dit is weer zo'n bezuiniging zonder enig nut of visie. Ja, het lijkt even wat op te leveren. Maar het verstoort de balans van veel mensen, zonder er iets tegenover te zetten. Een hervorming die ons land beter beschermt tegen crises is het zeker niet.

We hebben nog een aantal maanden tot de verkiezingen - als we nu allemaal eens aan onze politieke partijen gaan vragen om een ECHTE visie op ons economisch beleid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:35

Me dunkt toch dat niet daadwerkelijk alle bezuinigingen uit dit akkoord ook doorgevoerd worden, of vergis ik me dan? Wanneer een kabinet gevallen is geldt de demissionaire status toch ook voor de samenstelling van de partijen, die op dat moment (zeer waarschijnlijk) qua zetelaantallen niet meer overeenkomen met wat ´het volk´ wil? Of moet de TK niet meer stemmen over dit akkoord omdat het bedacht is door en met TK leden?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:02

Ik zou juist eerder denken aan een (netto) hogere reiskostenvergoeding. EUR0.19/ KM is toch vooroorlogs. Ik kom er absoluut niet mee uit.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 13:04

@ astridastrid, ben ik volledig met je eens, maar ik denk dat we al 'blij mogen zijn' als we de reiskostenvergoeding onbelast houden..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:45

Nou als we dan massaal moeten verhuizen richting ons werk,dan verwacht ik wel dat de verhuiskosten en nieuwe stoffering door de overheid vergoed worden,dat is mijn tegenvoorstel!!

Ook zal er openbaar vervoer richting industrieterreinen aangelegd moeten worden,en voor mensen die aan de snelwegrestaurants/hotels en benzinestations enz werken,mijn werk ligt aan de snelweg 30km verderop,geen mogelijkheid om daar met een bus te komen en de HSL stopt er ook niet,op de fiets is geen optie omdat ik niet zo gek ben 30km heen en terug te gaan fietsen door weer en wind of op een scootertje door de bossen ga liggen knorren smorgens om half 5 of savonds na tienen!!

Misschien dat de privechauffeur van de belasting of een minister mij dan even kan halen en brengen??!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 13:46

@ Paddenpad, opzich schiet je nog niet op met OV aanleggen naar je werk als dit doorgaat..
Want ook dat wordt belast, dus krijg je ook niet alles vergoed..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:55

Met het OV kan ik niet eens op mijn werk komen. Jeetje benzine prijzen zijn a belachelijk hoog, komen al amper rond en alles wordt duurder, eigen risico omhoog, reiskosten zwaarder belast, ik kan beter thuisblijven zitten denk ik

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:57

@Destino,nee dat niet maar dan zou ik in iedergeval mijn auto kunnen opruimen die ik voornamelijk nodig heb om naar mijn werk te rijden en schilt dat weer aan onderhoudt en wegenbelasting en APK,van files heb ik nooit last,rij buiten de filetijden om en anders kan ik altijd nog binnendoor.

Maar misschien is het nog niet eens zo'n gek idee om speciale bussen te laten rijden voor industrieterreinen en langs snelwegen,maar dat doen ze niet want dan hebben de tankstations geen werk meer omdat dan het gros met de bus gaat en die hoeft niet zovaak te tanken dan iedere individuele auto en rijden op diesel of gas dus brengt minder accijnzen in het laatje voor de overheid omdat van iedere euro die je tankt 70% naar BV Nederland gaat!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:59

Ik lach me ziek !
Ik moet als zelfstandige heel nl door!
Dan kan ik net zo goed mijn toko en meuk van de hand doen en een grotere auto kopen en daar in gaan wonen.

Openbaar vervoer is voor mij ook geen mogelijkheid tenzij ik een hernia wil.