Stress jongeren door social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stress jongeren door social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:35

Ik heb een smartphone, maar geen internetabbo.
En het enigste waar ik op zit is facebook. Hyves gebruik ik nauwlijks meer.

Maar kan best een paar dagen of een week zonder facebook. Zoveel post ik er ook weer niet op.
En enigste waarom ik in de stress raak als ik mijn mobieltje niet bij me heb, dat ik niemand kan bereiken als er wat met mij gebeurt is. Of dat ik niet te bereiken ben.

En ben 17 :) Enigste wat erg vervelend is dat meeste vriendinnen alles op twitter bespreken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:39

misschien een hele domme opmerking van een bejaard iemand....die dingen kun je toch ook uitzetten?
Een mobiel aanzetten als je urgent moet bellen....niet om vriendinnen te pingen...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:39

geerke schreef:
misschien een hele domme opmerking van een bejaard iemand....die dingen kun je toch ook uitzetten?
Een mobiel aanzetten als je urgent moet bellen....niet om vriendinnen te pingen...

ja maar dat moet je wel willen dan he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:42

geerke schreef:

Ja dat kan, maar dan kan mams mij niet bereiken als er wat gebeurt met mijn zusje ( zwaar hartpatient )
Enigste met wie ik het meest sms is mijn vriend. Maar dat is ook zeer weinig, omdat hij hele dag stage heeft.
En ik ook mijn school en stage heb

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:55

grappig dat iedereen is vergeten hoe het voor de mobieltjes was....ik weet het nog.
En nu raakt iedereen in paniek als ze niet te bereiken zijn.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:57

Ik weet het niet, want ik ben er redelijk mee opgegroeid.
Maar ik ben juist iemand die geen smartphone hoeft, raak niet in paniek als ik even niet te bereiken ben, handig is anders maar afijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:26

Alet74 schreef:
Ik ben altijd wat voorzichtig bij onderzoeken van NoMC, zij spreken voor eigen parochie nl. Zij leiden zelf ook mediacoaches op, helemaal neutraal is zo'n onderzoek dan niet lijkt mij...

Idd.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:36

geerke schreef:
grappig dat iedereen is vergeten hoe het voor de mobieltjes was....ik weet het nog.

Mischien maar goed ook ;) Anders had mijn zusje nou niet meer geleefd...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:24

Ik heb zelf 3 maanden geen mobiele telefoon gehad, en een maand geen internetaansluiting.... Ik vond het heerlijk! Wat een rust.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:43

patatkraam schreef:
Shenavallie schreef:

Dat hebben wij inmiddels op 2 vakanties gedaan: alles thuis en/of uit gelaten. Geen TV, geen mobieltje (alleen 's avonds even naar huis bellen of alles goed is met de beesten), geen computer, niets nada noppes. En het is zoooooooo fijn! :j We knapten er alledrie helemaal van op. We gingen vaker een spelletje met elkaar doen, lezen, filosoferen, dagdromen en veel buitenactiviteiten. Ook hadden we steeds meer ECHTE gesprekken met elkaar, dat is zo ontzettend waardevol. ;)

Maar dat is niet in je eigen omgeving dus niet helemaal vergelijkbaar vind ik.

Daar heb je wel gelijk in, want bij thuiskomst werd ik toch wel erg nieuwsgierig naar de mail. :o
Maar het voelde wel echt heel erg fijn aan en we hebben nog een tijd geprobeerd om thuis zo door te leven, maar uiteindelijk toch weer in de valkuil gevallen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:45

geerke schreef:

Ik weet het ook nog! En toen hadden we ook nog gespreksstof als we 's avonds aan tafel zaten... Nu is alles al ge-sms-t. :x

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:51

Ik heb ook ene dochter van 15 en een zoon van 12.
Moet ze echt achter de laptop wegsleuren af en toen, en de mobiel..
Ik zeg wel eens: lees eens een boek...
Krijg je ong. zo'n reactie :r
Gelukkig rijden ze allebei, en kan ik ze af en toe nog op hun pony schoppen... ~~}>

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:11

Shenavallie schreef:
geerke schreef:

Ik weet het ook nog! En toen hadden we ook nog gespreksstof als we 's avonds aan tafel zaten... Nu is alles al ge-sms-t. :x

Ik had laatst logees....ze zaten met vier man allemaal met een tablet op schoot spelletjes te doen.....
Daar rij je dan 1200 km voor ;)
De helft van de vier was ook 'bejaard' :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:06

Hmm, ik zit best heel veel op FB maar dat komt vooral door school. Wij zitten de hele dag zo'n beetje achter de computer dan is het heel makkelijk (en verleidelijk) om tussendoor even een paar keer FB te checken of wat in je status te zetten. Mijn mobiel (smartphone) heb ik ook altijd bij me, ben eigenlijk dus altijd wel bereikbaar maar kijk er niet constant op. Heb soms wel eens dat ik een berichtje heb gemist (of nouja gemist niet, gewoon veel later lees) dan heb ik niet door gehad dat ik wat binnen kreeg. Heb hem op de trill stand staan, dus geen last van continu rare geluidjes e.d. :)

Mijn ouders hebben echt 0,0 verstand van mobieltjes en social media, die weten nu net een beetje hoe de mail werkt. Mijn mobieltje kreeg ik pas toen ik naar het voortgezet ging, moest toen een eind fietsen dwars door het bos heen en m'n ouders vonden het wel een prettig idee dat ik kon bellen als er wat was onderweg. Ook de computer en het social media zelf ontdekt, ben er mee opgegroeid (ben nu 20..). Ik weet dus nog goed hoe ik afsprak met vriendinnen vroeger, of als we een verzorgpony zochten hoe we dat deden, als er wat uitliep ofzo hoe je dat oploste. Maar vind nu dat internet en die mobieltjes ook wel verrekte handig!!

Een week helemaal zonder? Denk dat ik heel erg nieuwsgierig zou worden, maar vorige week had ik vakantie ben niet weggeweest echt naar het buitenland op vakantie maar gewoon thuis gebleven. Viel me wel op dat ik toen veel en veel minder op FB, bokt e.d. zat. En de mobiel? Die had ik wel constant bij me voor het geval dat.. maar weinig mee bezig geweest (veel te onhandig als je druk bezig bent :P ) en ik sprak m'n vriendinnen enzo wel buiten het social media om! Ook wel zo gezellig! :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:49

gummie schreef:
Ook komt er een speciale website: ikbenoffline.org.

Lekker dubieus :') Oud nieuws trouwens. Het is nooit in de media gekomen maar dit probleem speelt toch al jaren?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:50

geerke schreef:
Ik had laatst logees....ze zaten met vier man allemaal met een tablet op schoot spelletjes te doen.....
Daar rij je dan 1200 km voor ;)
De helft van de vier was ook 'bejaard' :')

Of onlangs in een restaurant: kind liep te leuren om aandacht van zijn ouders, maar die zaten allebei(!) het hele "diner" aan hun moderne mobiel (weet al die namen niet :o ) vastgeplakt... Arm kind. Bleek later dat ze met elkaar hetzelfde spelletje aan het spelen waren. :') Er werd in al die tijd geen woord gerept tegen elkaar en het kind. :(:)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:58

geerke schreef:

Hier ook nog iemand die dat wel weet hoor. Toen ging je gewoon naar een telefooncel, de ouders hadden het nummer van je werk/stage en als er iemand gebeld had legde je even een briefje neer.
Ook was de actieradius van de telefoon niet verder als een meter want ja langer was het snoertje gewoon niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:18

Hier ook ab-so-luut geen last van dit soort stress :') Heb een redelijk simpel mobiel. Wel met WiFi, maar die doet het niet dus gebruik ik ook niet. Heb verder ook (bewust) geen FB, Twitter etc.

't is juist heerlijk dat mensen je niet altijd 24/7 kunnen bereiken en in de gaten kunnen houden... Ik wil echt niet dat Jan en alleman weten wat ik doe, wanneer ik dat doe en waarom ik dat doe, wat mijn mening is etc. :n

Doe juist soms bewust mobiel en laptop een week 'weg', zodat je er niet verslaafd aan raakt := Als ik teveel Bok (dat komt hier wel voor :)) ) dan gooi ik mn laptop een week in een kast et voila, probleem opgelost. Hetzelfde met mensen die continu smsen etc. om af te spreken... Hoppa mobieltje weg. Heerlijk :z

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:26

Buiten het feit dat het onderzoek nauwelijks representatief te noemen valt (500 jongeren) en de cijfers niet in perspectief worden gesteld (hoeveel van de mensen met een gewoon mobieltje heeft hun telefoon altijd bij zich?) vind ik ook niet dat de conclusie uit deze gegevens getrokken kan worden. Jongeren ervaren stress, jongeren gebruiken veel social media, dus stress komt door social media is geen kloppende beredenering. Sterker nog, imo is social media slechts een uiting van (puber)gedrag wat altijd aanwezig is. Het is dus geen oorzaak, wel een uiting. Dit soort onderzoeken (waarvan ik schrok dat dit zelfs in het nieuws kwam) geven een sterk vertekend beeld en zijn ongelooflijk bevooroordeeld wat deze discussies niet ten goede komt. En dit komt niet uit de mond van een verslaafde tiener :))

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:33

Ongeacht of het onderzoek op een wetenschappelijk correcte manier is uitgevoerd, is het een interessante discussie omdat de tendens die mogelijk bestaat, en die ik toch echt om me heen wel zie, ter sprake komt :)

Zoals iemand in dit topic al noemde: het is niet iets nieuws. Bijna vreemd dat het nu pas naar buiten wordt gebracht. Om sommige dingen vast te stellen heb je geloof ik niet eens een gedegen onderzoek nodig.....

Als ik zie hoeveel jongeren op straat, in winkels, tijdens het uitgaan , in de bioscoop, tijdens visite, op de fiets, tijdens het uitlaten van de hond, etc met hun telefoon in de weer zijn..... Dan weet ik voldoende.
Als ik op facebook zie dat mensen als status invullen "naar bed", "eten", "douchen", etc. Of foto's plaatsen van hun bord met voedsel, weet ik genoeg.

Ook zonder dit onderzoek had dit topic geopend kunnen worden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:38

Oeioeioei maar dat is juist het gevaar! De discussie moge dan interessant zijn, je mag nooit zomaar feiten aannemen 'omdat ik het om me heen zie'. Menselijke waarneming is ongelooflijk subjectief en onbetrouwbaar, let alone het feit dat het gros van de mensen geen logische beredeneringsregels kent en dus continue foute conclusies trekt. Dus nee, daar ben ik het niet mee eens.

De discussie is inderdaad interessant, maar alleen als iedereen vanaf blanco begint. En niet als men een discussie begint over iets wat zijzelf al vaststellen als feit. Dan ben je enkel op zoek naar bevestiging en moet je geen discussie beginnen :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:43

gummie schreef:
Als ik zie hoeveel jongeren op straat, in winkels, tijdens het uitgaan , in de bioscoop, tijdens visite, op de fiets, tijdens het uitlaten van de hond, etc met hun telefoon in de weer zijn..... Dan weet ik voldoende.

Nou vertel het eens. Wat weet je dan?

Tijdens visite en bioscoop vind ik asociaal, maar voor de rest kan er best een goede reden voor zijn.

In mijn 'pauze' van thuis aan school werken laat ik de hond uit en dan sms ik ook gelijk even eventueel iemand terug, want dan heb ik tijd.

Op de fiets vind ik onhandig. Met uitgaan kan je makkelijk iemand vinden, in de winkel moeders even laten weten hoe laat je thuis bent, etc.

En alle onzinnige dingen (zoals die statussen) zijn denk ik een soort van fase, gaat wel weer over. :)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:49

Ik merk aan mezelf dat ik wel veel op mijn telefoon kijk. Gewoon even op het knopje drukken om te kijken of ik nieuwe berichten, etc. heb. Dat kan ik echt heel vaak doen in een hele korte tijd, dat is gewoon een soort gewoonte denk ik (heb overigens wel een smartphone), maar als mijn telefoon beneden ligt ben ik echt te lui om naar beneden te lopen en dan mis ik hem ook echt niet.
Wel als ik in de trein zit ofzo, dan kan ik wel tijden op internet zitten. Maar ik vergeet ook regelmatig mijn telefoon mee te nemen en dan lees ik gewoon een krantje oid, daar raak ik echt niet van in de stress.
Met die vodafone storing, vond ik het wel irritant dat ook belangrijke smsjes (over werk) niet aankwamen, maar in de stress ben ik daar niet van geraakt.

Als ik een week zonder zou moeten, prima hoor, geen probleem! In het buitenland neem ik mijn smartphone ook niet mee, ben veel te bang dat ik onnodig voor internet moet betalen, dus dan ben ik ook gewoon "uit de lucht" dan ga ik echt niet naar een internetcafé of wat dan ook. Misschien af en toe een smsje naar het thuisfront, maar meer niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:35

http://www.verslavinginfo.nl/internetverslaving/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetverslaving
http://www.mobilemac.nl/iphone/64-van-d ... martphone/
http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/m ... 8-jarigen/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/ ... r_jongeren
http://www.marketingfacts.nl/berichten/ ... g_jongeren
http://www.mediaonderzoek.nl/1225/jonge ... en-mobiel/
http://www.mediawijzer.nl/archief.php?ID=203

Hier een kleine greep uit de artikelen waaruit ik, in combinatie met wat ik om me heen zie, afleid dat er een otnwikkeling gaande is zoals die ook in de openingspost wordt beschreven....
In willekeurige volgorde, zowel wat betreft jaartal (van 2007 tot nu), als bron en precieze onderwerp (internetverslaving, gebruik smartophones, gebruik mobiele internet,gebruik social media), en bij lange na niet volledig.... In samenhang met elkaar een heel logische lijn te zien.1 + 1 is soms gewoon 2. Bovendien denk ik niet dat het een leeftijdsgerelateerd verschijnsel is, maar meer een generatie gerelateerd verschijnsel.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:37

Ja gewoon alle generaties vanaf nu. Het is geen generatieverschijnsel, dat is niet zoiets als zeggen dat boeken een generatie gerelateerd verschijnsel zijn. :+