Veganisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:30

In gewone supermarkten is het goed zoeken, maar er zijn heus wel dingen te vinden :) Van 'kan sporen bevatten van melk' trek ik me persoonlijk niet zoveel aan (sommige veganisten wel), anders wordt de keuze wel heel beperkt. In de biologische supermarkt haal ik dan brood, koeken, broodbeleg en dergelijke producten. Mijn dagelijkse voedingsschema verchilt nogal van dag tot dag :') Ik eet vooral soja-producten, maar dat is meer omdat ik het lekker vind. Ik eet ook wel eens snoep, chips, chocolade of iets dergelijks, maar dan uit de bio-winkel. Voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, het beste kun je om de zoveel tijd een bloedonderzoek laten doen (dat is voor iedereen een goed idee, ook vleeseters) om te zien of je nog goed bezig bent. :)

Nog een keertje dan, ik heb niks tegen vragen, zolang het vragen uit nieuwsgierigheid zijn. Ik vind het alleen vervelend als ik mezelf moet gaan verdedigen tegenover mensen die wantrouwig vragen stellen en mijn antwoord niet of nauwelijks geloven.

Als je echt gaat nadenken over eten kun je inderdaad niks meer eten (ook geen groentes), maar voorlopig houd ik het bij veganistisch eten :+

F_Orumster

Re: Veganisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:34

Maar als je een discutabele leefstijl aanneemt is het niet zo heel vreemd als je herhaaldelijk in discussie komt.
Er zit alleen verschil in een fijne discussie of wanneer je discussiepartner zijn best doet je te teckelen.
En of je discussiepartners net tijdens de bbq 7 stukken kiloknallervlees gedachtenloos naar binnen hebben gewerkt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:39

Supervixen schreef:
Ik respecteer je levenswijze. Ieder doet waar hij zich goed bij voelt.
Ik vroeg me alleen af toen ik in je profiel keek: vind je het niet erg dat je een leren hoofdstel en zadel hebt? (springfoto)

_O- You got me! Het hoofdstel heb ik ondertussen niet meer, het zadel moet sowieso vervangen worden. Het is een pre-veganfoto, dus van voordat ik veganist werd. Ik zie geen reden om de spullen die ik nog heb weg te gooien.

F_Orumster, daar heb je ook een niet onbelangrijk punt :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:43

Weggooien zou inderdaad zonde zijn.

In het programma bloed zweet en luxeproblemen zat ook een veganistische meid. Ik moet zeggen dat ik er wel moeite mee had om te zien dat zij geen eten at dat de allerarmsten uit bangladesh voor haar hadden klaargemaakt. Die mensen hadden zelf al zo goed als niks en dan wilde zij het eten niet aannemen. Ik begrijp dat wel vanuit haar levenswijze gezien, maar toch.

En is veganisme wel beter voor het milieu? Zijn daar studies naar gedaan? Want bijvoorbeeld vleesvervangers met soja.. soja daar worden toch hele oerwouden voor gekapt? En synthetische schoenen, zijn die beter voor het milieu dan leren schoenen?
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:52

Tja, in dergelijke situaties zou ik mijn principes laten varen. Veganisme is voorbehouden aan de rijken, ik kan dit alleen maar doen omdat ik in een welvarend land woon waar er genoeg vervangers zijn.

Over de soja kan ik kort zijn: wat denk je dat vee te eten krijgt?
90% van de verbouwde soja gaat direct naar de westerse bio-industrie. 10% is voor menselijke consumptie. Voor soja wordt inderdaad amazonewoud gekapt, maar voor de meeste veganistische merken (b.v. AplroSoya) is het juist heel belangrijk om dat tegen te gaan. Die halen hun soja dus uit andere gebieden.

Nepleer is niet zo heel milieuvriendelijk, nee. Er zit erg veel plastic in.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:56

Over de sojamarkt, er wordt geloof ik meer soja gebruikt voor koeienvoer dan voor de menselijke consumptie van soja.
Zit op mijn mobiel dus is het lastig om bronnen te zoeken, dus die hou je te goed.
Verder herken ik het als vegetariër wel een beetje en kan me voorstellen dat je dat als veganist al helemaal hebt. Mensen gaan bijna zoeken naar dingen die je wel fout doet.. terwijl mijn mentaliteit toch is van beter inconsequent goed, dan consequent fout.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:34

Ik ben vegetarier, en als mensen dat horen krijg ik standaard de vraag " waarom ben je vegetarier ? "
vervolgens krijgen ze als antwoord : omdat ik het niet nodig vind !
" Maar je eet wel vis toch ? "
Ik : Nee ik eet ook geen vis.."
" Oooh ook al geen vis ... "
Sommige zijn echt op een discussie uit, maar vaak sluiten ze het gesprek af met " pff ik zou mijn stukje vlees/vis echt niet kunnen missen hoor !! "

Persoonlijk vind ik dit soort vragen wel storend, ik vraag aan een vleeseter toch ook niet waarom hij/zij vlees/vis eet ?

Leven en laten leven !

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:32

sunshine schreef:
Persoonlijk vind ik dit soort vragen wel storend, ik vraag aan een vleeseter toch ook niet waarom hij/zij vlees/vis eet ?

Dat is juist een heel goede wedervraag.
Doe ik ook bij vragen over kinderwens, ik kaats de bal gelijk terug met waarom zou ik wél kinderen willen krijgen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:38

Ik vind het raar dat als je juist verantwoord bezig bent je altijd het idee moet hebben iets uit te leggen. Ik heb zeer veel respect voor vegetariërs en veganisten. Ik ben zelf flexitarisch (de laffere vorm) omdat dit in sociaal opzicht ten minste wel haalbaar is.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:54

Wat heb je dat ontzettend leuk en beeldend geschreven!

Ik ben ook zo'n lastige, ik eet alleen biologisch vlees en anders vegetarisch. Je kunt het flexitariër noemen. Verder probeer ik overal op te letten. Als het diervriendelijk bestaat, eet of gebruik ik het. Zo niet, dan hoef ik het niet. Elke keer ontdek ik iets over een product. Dat eco toiletpapier eigenlijk helemaal niet zo eco is en dat het zelfs beter is om gewoon de Euroshopper-variant te gebruiken bijvoorbeeld. Maar ik maakte een sprongetje toen ik biologische kip-kerrie salade vond in de AH. Iets wat ik zalig vindt maar al jaren niet eet.

Wat ik het allerergste vind is mensen die zeggen of vragen: "Mag jij dat eten?" of "Dat mag jij niet he..."
Mijn antwoord is altijd: "Dat mág ik wel, maar ik wil het niet." De blikken die je dan krijgt... Mensen snappen op één of andere manier niet dat het een keuze is en je het WIL, in plaats van dat het MOET.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:30

Ik voel me niet moreel superieur, maar ik kan me gewoon geen voorstelling maken van hoe iemand die kiloknallers koopt beter/bewuster bezig is dan ik... :n

Wat betreft zuivel: ik gebruik alleen biologische melk. Die koeien krijgen maar eens per twee jaar oid een kalfje, die lang bij de moeder blijven voor ze naar de slacht gaan in het geval van stiertjes. Daar kan ik wel mee leven, die hebben immers een goed leven gehad. Ik hoef dat vlees zelf gewoon niet :)

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:29

Tsja, op alles waarmee je het milieu spaart is wel iets te bedenken waardoor het toch niet klopt. Vegetarische vrienden van me varen erbij dat je meer mensen kan voeden van graan dan van het vlees dat uiteindelijk van de beesten komt die dat graan gegeten hebben, maar als we de daardoor de hongersnood oplossen en de hele wereldbevolking in stand kunnen houden hebben we óók een gigantisch probleem. Een beetje hetzelfde als kunstleer vs. gewoon leer...

Uiteindelijk gaat het er dus maar net om waar je je zelf prettig bij voelt, en iedere vorm van bewust eten juich ik toe. :) Gewoon laten praten! Zelf eet/drink ik ook een heleboel niet, gewoon voor mijn gezondheid, waardoor ik uiteindelijk bij biologisch of zelf maken uitkom. Ook dat snappen de meeste mensen niet en ik denk dat dat inderdaad komt doordat mensen zich liever niet bewust zijn van wat ze eten, of de lekkere dingen gewoon niet op willen geven. Snap ik best, ik heb zelf ook 18 jaar m'n kop in het zand gestoken. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:38

De aziatische landen zullen voorlopig meer en meer vlees gaan nuttigen.

Ik probeer bij te dragen door te mínderen. Eet ong 70gram vlees per dag bij het avondeten.
Vleesvervangers vind ik oneetbaar en de eiwitten heb ik nodig, dus helemaal vega gaat niet lukken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:20

mwah, je hebt echt geen vleesvervangers nodig om aan je eiwitten te komen hoor :)
want 1 ding ben ik met je eens, het gros van de vervangers is oneetbaar.

maar met voldoende noten en peulvruchten kom je een heel eind ,
het is vegetarisch trouwens wel makkelijker, dan kun je terugpakken op kwark, yoghurt, eieren etc etc , maar vleesvervangers zijn echt geen noodzakelijk iets bij een vegetarisch of veganistisch dieet

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:23

Haha ja precies. Dat is iets waar veel mensen maar niet overtuigd van raken :n

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:27

Magrathea, ook bij biologische melk wordt het kalfje direct bij de moeder en worden de koeien direct weer geinsemineerd. Alleen wordt er zonder chemische middelen gewerkt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:31

Mag ik weten waar je dat vandaan hebt? Mijn bron zegt namelijk wat anders 8)7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:31

ik vind dat je helemaal zelf moeten weten hoe je leeft.
Het wordt pas vervelend als jij anderen aan het veganisme wilt hebben en je mening op een vervelende manier gaat opdringen....of als anderen je van het veganisme af willen helpen...net zo erg natuurlijk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:46

Sonja_vR schreef:
mwah, je hebt echt geen vleesvervangers nodig om aan je eiwitten te komen hoor :)
want 1 ding ben ik met je eens, het gros van de vervangers is oneetbaar.

maar met voldoende noten en peulvruchten kom je een heel eind ,
het is vegetarisch trouwens wel makkelijker, dan kun je terugpakken op kwark, yoghurt, eieren etc etc , maar vleesvervangers zijn echt geen noodzakelijk iets bij een vegetarisch of veganistisch dieet

Magrathea schreef:
Haha ja precies. Dat is iets waar veel mensen maar niet overtuigd van raken :n

Dat bedoelde ik er ook niet mee te zeggen. Ik eet zo min mogelijk en vooral langzame koolhydraten en wil eiwitrijk eten.
Ik weet heel goed dat peulvruchten en noten goed zijn, daarom eet ik ze ook vrij veel en heb ik minder gehakt nodig.
Van eiwitten zit je lang vol, en dát heb ik nodig, anders ga ik vreten. Daarom zei ik ook, dat ík de eiwitten nodig heb :)
Van een beetje vlees zit ik veel langer vol, en omdat ik het aanvul met veel groenten peulvruchten e.d. heb ik veel minder nodig dan waarmee de meeste mensen koken. Dat is mijn bijdrage maar veel vegetariërs vinden dat laf. Dus vega's kunnen wel klagen dat er veel onbegrip is, maar mijn 'minderen' wordt niet gezien als 'bewust bezig zijn''.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:19

Google t maar eens. Forum nu mobiel. Alleen weidegang is verplicht.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 08-05-12 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:20

Verkeerde topic?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:23

Ik zit ook op mobiel, daarom vroeg ik het aan jou pepper _O-

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:27

Peppertree schreef:
Magrathea, ook bij biologische melk wordt het kalfje direct bij de moeder en worden de koeien direct weer geinsemineerd. Alleen wordt er zonder chemische middelen gewerkt.

hehe iemand die eindelijk het weet en niet klakkeloos alles gelooft.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:43

elk stukje verbetering of idealistme dat een mens wil doorvoeren is er één. Bewustwording /minderen/alternatieven zoeken zijn allemaal verbeteringen waar iedereen blij mee mag wezen! Ik eet vegitarisch en dat doe ik al 16 jaar met alle trots van de wereld. Mijn ouders eten weinig vlees dus daar ben ik ook trots op. Mensen die geen zwaar beroep doen en elke dag vlees eten en hier niet over nadenken die beoordeel ik wel.Omdat ze eten van vlees als zelfsprekend zien en er niet over nadenken. juist dat stukje bewustwording is belangrijk

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:31

Magrathea schreef:
Mag ik weten waar je dat vandaan hebt? Mijn bron zegt namelijk wat anders 8)7

volgens de skal richtlijnen moet er minimaal 3 maanden gezoogd worden met bij voorkeur moedermelk, maar biologische melkpoeder mag ook, hierbij hoeft het kalf niet aan de voet van de moeder te staan .
productieproces is verder redelijk overeenkomstig met gangbare veehouderij, alleen bij biologisch zijn er strengere oppervlakte en weidegang eisen etc