Herdenken we eigenlijk wel het juiste?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Herdenken we eigenlijk wel het juiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:28

4 Mei is inderdaad iets heel Nederlands. ik mocht vorig jaar zingen bij de herdenking bij het Indië monument in Roermond. Heel erg indrukwekkend, vooral omdat velen die in Indië moesten dienen niet altijd met even open armen werden ontvangen werden in Nederland. Ik snap ook wel dat we in Nederland niet alle slachtoffers herdenken, Duitsland ws niet eens gevallen. Overigens zijn de meeste slachtoffers in de tweede wereldoorlog gevallen in Rusland (21 miljoen), China (11 miljoen) en Duitsland (7,5 miljoen). Maar die herdenken we allemaal niet in Nederland, die landen hebben allemaal zelf hun herdenkingen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:58

sillyhorse schreef:
De officiële tekst van het memorandum, het gedenkschrift voor de Nederlandse dodenherdenking, stelt:
'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij
vredesoperaties.’

Bron: nationaal comitee 4 en 5 mei: http://www.4en5mei.nl/

Het zal wel aan mij liggen, maar ik lees hierboven niet dat het dus Nederlanders moeten zijn... En die "verkeerde" oudoom was ook een nederlander en hij mag ook niet herdacht worden? (in ieder geval niet officieel, prachtig gedicht :j )

Ik vind het een beetje hypocriet.