asociaal rijgedrag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:03

De verdraagzaamheid op de Nederlandse weg is ver te zoeken tegenwoordig... Als je voorganger stopt om iemand even te laten keren of iets dergelijks, dan kan je gewoon ook even wachten. Ik snap niet dat jij dan nog moet gaan inhalen. Alsof die 2 minuten van de 24 uur per dag wat uitmaken..

Ik liet laatst een kind oversteken, die duidelijk aan het twijfelen was. Ik had voorrang maar liet het kind voorgaan omdat het onzeker was. Ik reed 45 en kon makkelijk even stoppen. Achter mij ging een man als een gek toeteren en gebaren maken.. Ik heb dan zoiets van, joehoe, meneer, neem even uw rust en adem diep door! Zijn dezelfde soort mensen, die in de supermarkt gaan staan zuchten als er een rij staat..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:09

Kwanyin schreef:
Vjestagirl schreef:
Met je stijf aan de regeltjes houden kom je ook nergens.

Precies. De regel is hier ook dat iemand op de rotonde voorrang heeft. Maar soms is het zo druk dat ik een eeuwigheid sta te wachten voordat ik er op kan. Dan ben ik zo blij als er iemand zo vriendelijk is om eventjes te stoppen op de rotonde en mij er tussen te laten. Dat doe ik ook wel eens. Nee dat is de regel helemaal niet, maar dat noemt men HOFFELIJKHEID.

Dat is idd de regel. Hier hebben we de ongeschreven regel dat het 's morgens vroeg om en om gaat, omdat je er anders gewoon niet op komt. Stukje verdraagzaamheid.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:19

TS moet ook nog even laat weten in wat voor een auto zij wel niet rijdt en duidelijk kon zien waarom voorgangster afremde en er dan er toch voor kiezen er ff voor langs te scheuren.... tja ik kan hier ècht de term sociaal niet aan koppelen. Ongeacht hoe de regels zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:23

slimmerik schreef:
TS moet ook nog even laat weten in wat voor een auto zij wel niet rijdt en duidelijk kon zien waarom voorgangster afremde en er dan er toch voor kiezen er ff voor langs te scheuren.... tja ik kan hier ècht de term sociaal niet aan koppelen. Ongeacht hoe de regels zijn.

Ja en later vragen of ze zich als een "normale" weggebruiker moet gedragen :+
Hilarisch!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:24

Let wel, jullie hebben hier nu allemaal over na kunnen denken, normaal ben ik (vind ik) niet aso in het verkeer.
Je rijd op de weg en je maakt snel een beslissing.
De remlichten van de dame voor mij gingen aan, ze stond dus nog niet stil en ik ook niet. Ik kon over haar auto heen kijken en zag hoe de situatie was.
De keerder reed/stond nog met de kont van zijn auto in de parkeerhaven (en was dus wrs bezig met de auto in de vooruit te plaatsen), dus hij moet ook gezien hebben (als hij opgelet had) dat ik via de linkerrijstrook ging, op het moment dat hij vooruit reed (en ik dat zag) stopte ik en hij ook. Hij begon toen direct te gebaren dat ik achteruit moest, dus op de linkerrijstrook om de (inmiddels ook stilstaande) auto van de dame heen.
Op dat moment had ik zo iets van... :( en gebaarde terug met mijn vinger dat hij maar naar achter moest. En toen begon hij foto's van mij te maken.

PocoGaucha

Re: asociaal rijgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:26

tja, ik weet niet hoe druk die weg is,

stel daar rijden bijna nooit auto's had die man best even kunnen wachten tot er niemand aan kwam. je mag namelijk niemand hinderen.
maargoed, hij was die vrouw al aan het hinderen, en dan snap ik dat die snel weg wilt, ga je toch gewoon even achteruit kan die er langs, ben je van het probleem af.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:26

slimmerik schreef:

Waar slaat dit nou weer op zeg!
Ik laat helemaal niet duidelijk weten in wat voor een auto ik rijdt anders had ik het merk e.d. wel genoemt. En over dat er langs scheuren.... :( dan waren er wrs wel brokken gemaakt.

Ik vind dit dus helemaal nergens op slaan!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:27

Maar de auto vóór je stopt en geeft de keerder daarmee gelegenheid om te keren. Dat zie jij. Dan is het toch gewoon sociaal om die gelegenheid óók te geven, los van of je dat zelf ook zou hebben gedaan als jij als eerste aan was gekomen?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:28

DaniBanani schreef:
Maar de auto vóór je stopt en geeft de keerder daarmee gelegenheid om te keren. Dat zie jij. Dan is het toch gewoon sociaal om die gelegenheid óók te geven, los van of je dat zelf ook zou hebben gedaan als jij als eerste aan was gekomen?

De auto voormij remde af...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:28

Nou ja, zoals je het vertelt klinkt het wel een beetje alsof jij nog eventjes snel die auto moest inhalen en niet wilde wachten achter die mevrouw. Wat was er mis met wachten achter die mevrouw?
Als je de eerste was geweest had je gewoon door kunnen rijden, maar nu die mevrouw inhalen :?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:30

Je ziet dat die auto bezig was zijn auto in de vooruit te zetten, toch ga je langs je voorganger? Waarom?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:30

en jij ging er voorbij terwijl jij kon zien wat er gaande was.
ja vind het aso

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:33

PocoGaucha schreef:
tja, ik weet niet hoe druk die weg is,

stel daar rijden bijna nooit auto's had die man best even kunnen wachten tot er niemand aan kwam. je mag namelijk niemand hinderen.
maargoed, hij was die vrouw al aan het hinderen, en dan snap ik dat die snel weg wilt, ga je toch gewoon even achteruit kan die er langs, ben je van het probleem af.

Dat ook wel. Als er na jou in de verre verte geen auto meer te bespeuren was, dan had die man ook wel heel even kunnen wachten. Maar als je er nog zo ver als je oog reikt ziet aankomen, dan denk ik ook wel "en nu kan ik er eventjes tussen, excuseer ik ben over een minuutje klaar".

Desalniettemin had de man dus de beslissing genomen om te manoeuvreren en ookal was hij daarmee misschien in "fout" geweest, was het allemaal gewoon gemakkelijker geweest als jij dan maar ook "fout" vriendelijk was geweest om eventjes te wachten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:33

Mja, als het heel druk is op die weg dan zie ik er absoluut het voordeel van om die man gewoon even te laten keren, anders kan hij blijven wachten tot hij een ons weegt voordat er iemand zo aardig is om hem even te laten. Als het niet druk op die weg is zie ik de noodzaak al helemaal niet om hem niet zijn gang even te laten gaan.

En dan nog met keren... Ik vermoed niet dat er veel mensen zijn die keren voor hun lol, dus er is al iets mis gegaan. Verkeerde weg in, tomtom verkeerd begrepen, noem het maar. Maar ongetwijefld een "crap"-momentje. Als dat je overkomt en degene achter je is zo vriendelijk om je even te laten keren, maar degene dáár weer achter is dat niet dan zou je van mij ook gebaren krijgen. Het spijt me TS, ik vind jouw gedrag ook asocialer dan dat van degene die keert. Het maken van foto's daarintegen vind ik ook wel weer belachelijk, maar aan de andere kant ook weer wel goeie gein, best kans dat hij geen foto's maakte maar je gewoon benauwd wilde maken. Dat is niet aardig, maar onaardigheid is wel een reactie die meer mensen zouden hebben in die situatie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:36

Vjestagirl schreef:
Je ziet dat die auto bezig was zijn auto in de vooruit te zetten, toch ga je langs je voorganger? Waarom?

Inderdaad :\ als je het toch allemaal zo goed kan inschatten vanuit je terreinwagen :+ dan kon je toch zien dat hij weer vooruit wilde rijden. Waarom dan niet even meeremmen met je voorganger en die man de ruimte geven om weer op zijn weghelft te geraken?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:58

Faline schreef:
Wisselen van rijstrook en dus inhalen is een bijzondere verrichting. Daarnaast mag je alleen inhalen als het veilig kan en je niemand hindert. En voorrang moet je krijgen, niet nemen.
Ik als rijinstructeur vind dit ook niet netjes opgelost door de ts. Verkeer in de praktijk is ook een groot deel anticiperen en je niet vastbijten op regels. Iedereen maakt wel eens een foutje.

Dat anticiperen is vooral op mensen die de regels niet weten of aan hun laars lappen, schijnbaar in het kader der verdraagzaamheid. Ik heb zelf de politie op de stoep gehad omdat er iemand zo nodig harder moest rijden dan wettelijk is toegestaan. Een paar maanden later verliezen mijn schoonouders, terwijl ze net hun zoon waren verloren, een vriendin omdat er iemand even voorang moest nemen. Foutjes in het verkeer kosten mensenlevens!
Laatst bijgewerkt door Inoterry op 02-05-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:01

Foutjes kosten levens, maar "eigen rechtertje" kost meer levens... (te hard rijden, alcohol, weigeren in te spelen op anderen).

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 12:01

Helaas, ik vind niet dat ik aso bezig ben geweest.

Het ging ook niet om een drukke weg, en zoals ik hierboven al in een eerder antwoord aangaf is het ook een snel beslis moment en een reactie op hoe iemand op mij heeft gereageerd.

Op het moment dat ik besloot om langs de remmende wagen voor mij te rijden stond de kerende wagen nog stil, dus ik ging voor mijn gevoel niet bewust de kerende man klem rijden. Die besloot zelf vooruit te rijden en mij direct boosgebarend met zijn vinger terecht te wijzen en foto's van mij te maken.

Vrijwel iedereen beticht mij nu van asociaal rijgedrag en de manier waarom sommigen dat doen vind ik in sommige gevallen verre van netjes, zinspelen op mijn auto en mijn gescheur e.d. op een manier waarvan ik zoiets heb van >;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:13

ts, zoals je het beschrijft ga je dus die vrouw inhalen terwijl je weet waarom zij afremt en je weet dat de man aan het keren is.

Wat is je reden om niet even ook af te remmen maar daar in te halen? Dat snap ik niet en gezien de situatie komt ook het woord asociaal bij mij naar boven.

De reactie qua gebaren en foto's van je maken van die man kan ook niet door de beugel, denk ook niet dat iemand dat goed praat.

Maar de situatie lijkt te zijn ontstaan omdat jij niet even achter je voorganger blijft die de man de kans geeft om te draaien. Dus dan heb je hem ook zelf veroorzaakt, natuurlijk, je had voorraang maar netjes, nope vind ik niet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:16

Jeetje is dit "de allerslechtste chauffeur van Bokt" ofzo?
Wat een asociaal gedrag, van jou welteverstaan. Die mevrouw voor je wil hoffelijk zijn, imo niet meer dan normaal, en jij ragt er nog ff langs af #wantikhebvoorrangregelszijnregels

Bahbah, wat verdraagzaamheid zou je sieren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:20

Waarom wilde je per sé doorrijden? Waarom moest je er zo nodig langs? Of die man op het moment dat jij keek stilstond of niet, de mevrouw voor jou stopte om hem de ruimte te geven - dan kan je verwachten dat hij die ruimte dus ook gaat benutten en verder zal keren.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:33

Denk dat het gewoon erg lastig is de situatie te beoordelen vanachter de computer. Zoals ik het lees remde de vrouw voor de ts af, wat niet wil zeggen dat ze ook al stil stond. Misschien remde ze alleen even uit voorzorg om vervolgens als de man netjes bleef wachten weer verder te gaan en niet om helemaal stil te gaan, dat weet je van te voren niet. En zeker niet vanachter ons beeldscherm.

En misschien was het inderdaad wel handig geweest om ook te remmen, maar mijns inziens heeft de ts niks echt fout gedaan. En er maar gelijk van uit gaan dat de ts er langs scheurde is gewoon een eigen draai aan het verhaal van iemand anders geven.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 12:37

Jongens, ik trek het boetekleed aan!

Ik ben helemaal fout geweest. :o

Blijkbaar maakt iedereen hier op bokt nooit een snelle beslissing in het verkeer, die misschien niet zo handig was.
Wat kan ik nog meer zeggen, ik heb eerder al aangegeven dat ik vind dat ik normaal netjes in het verkeer ben en dat dit een snelle reactie/actie was die mijns inzien op dat moment kon maar blijkbaar dus niet.

Alles wat ik hier neerzet wordt negatief door de meesten opgevat en ik ben nu blijkbaar de grootste verkeersaso van de week. :+

IK ZAL HET NOOIT MEER DOEN!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:40

Je hebt idd twee inschattingsfouten gemaakt vandaag :D Eerst in het verkeer en later door je beklag te doen over een in jouw ogen asociale weggebruiker. Maar je ogen zijn geopend en doordat er geen slachtoffers gevallen zijn is het je vergeven ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:45

Jouw gedrag is niet enorm asociaal, maar je opent zelf een topic om je gal te spuwen over asociaal rijgedrag van een ander. Dan kan je commentaar verwachten.

Iedereen maakt fouten en onhandige beslissingen, maar níet iedereen gaat vervolgens zijn beklag doen over de andere partij. ;)