Wilders wil dat NL uit de EU stapt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Wilders wil dat NL uit de EU stapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:20

To big to fail.... dus moeten ze daar wat aan doen.

Ik vind dat geen enkel bedrijf met staatssteun geholpen moet worden, dan kan de groenteman hier om de hoek ook wel geholpen worden nu ie bijna failliet gaat door de crisis, maar hem laten ze barsten.

Staatssteun? Ok, maar dan ook staatsbanken er van maken.

Sowieso klopt het hele systeem van geld uitlenen wat niet bestaat niet, en moeten we toen naar wat anders, maar da's een andere discussie.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:21

Sommige bedrijven moeten wel geholpen worden, omdat deze moeten blijven bestaan
als de groenteman om de hoek failliet gaat is het minder erg dan een grote bank denk ik

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:22

Met als verschil dat het heel sneu is dat die groenteman failliet gaat, maar daar zijn geen miljoenen klanten door gedupeerd.

Maar inderdaad, dat is een andere discussie.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:59

patatkraam schreef:
Gitta1977 schreef:
Ik stel voor dat Wilders uit NL stapt en met het eerste het beste vliegtuig naar een ver land buiten de EU vliegt en nooit weer terug komt. Probleem óók opgelost.

_O_
Helemaal mee eens

ach die man is ook wel goed voor mijn lachspieren :Y)

Jammer dat dit topic weer wordt aangepakt om er een Wilders-bash-topic van te maken. Teken van onmacht? Jammer dat jullie je niet schamen om dit roeptoeternivo.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:01

Babootje schreef:
Wilders heeft in ieder geval laten onderzoeken wat een teruggang naar de gulden voor ons zou betekenen. Dus zo ongefundeerd is het niet. Ik heb nooit wat in de eurozone gezien en als er destijds een referendum over was gehouden, zouden we er denk ik niet zo voor staan als wij n u staan. NL is een van de grootste betalers aan Brussel - een organisatie die zelf overigens niet wil bezuinigen - en inmiddels staan wij in het rijtje met Italie Spanje Frankrijk en Griekenland als enige van de noordelijke EU landen als noodlijdend te boek. Dat heeft de Euro ons dan gebracht. In tegenstelling tot Griekenland is NL - centraal gelegen - met Schiphol en Rotterdam een van de belangrijkere doorvoerlanden van Europa. Dat verandert volgens mij echt niet als wij geen deel meer zouden zijn van de eurozone. Een teruggang naar de gulden zou op de korte termijn mogelijk niet erg voordelig zijn maar op de lange termijn beter voor onze economie. En je bent weer baas over de eigen portemonnee

Referendum is gehouden, meerderheid van NL stemde NEE, het is toch doorgedrukt door onze toenmalige volksvertegenwoordigers. Verder kan ik me redelijk tot goed vinden in je post. Op de lange termijn lijkt mij de gulden ook voordeliger. Vooral het idee dat we zelf weer wat te zeggen krijgen en ons eigen beleid kunnen uitstippelen lijkt me een groot voordeel.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 02-05-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:02

Wilders moet nodig een andere baan gaan zoeken....

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:03

nynke55 schreef:
Wilders moet nodig een andere baan gaan zoeken....

Zou je kunnen toelichten hoe dat in relatie staat met de openingspost?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:04

Willen degenen die voordelen zien in de gulden dat misschien uitleggen? Ik ben benieuwd waarom jullie denken dat het beter voor onze economie zou zijn.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:04

We hadden er nooit in moeten stappen. Niemand heeft er bij stilgestaan wat de gevolgen zouden zijn als het mis zou gaan. Het olievlek effect.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:05

patatkraam schreef:
Ja maar volgens mij was al beargumenteerd dat zijn onderzoekje bepaalde aspecten buiten beschouwing liet. En dat je net zo makkelijk kon concluderen dat de landen met een Z het meest gegroeid waren.

Heb jij het onderzoek bestudeerd en weet jij precies wat daar in stond? Of heb je de conclusie van instanties die een soortgelijk tegenonderzoek gedaan hebben. Die dus alle landen met een A het meest lieten groeien?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:07

Mias schreef:
Tja, ik weet het niet. Het is een discussie die ik ook met mijn vader heb gehad. Als wij uit de eu stappen, dan zullen wij een erg duur land worden. Waarin alles onbetaalbaar is. Kijk maar naar zwitserland als voorbeeld

Maar gaan wij op deze voet verder dan komen we er ook niet. Wat een goede oplossing zou zijn is dat wij het net zo gaan doen als de vs. De europa wordt 1 land en de landen worden allemaal staten. Stop met alle eigen landen, die denken vaak toch eerst aan hun eigen.

Wij zeggen schap alle landen en wordt een (deel)staat. Van 1 verenigd europa.

Leg eens uit hoe je tot de conslusie komt dat wij een erg duur land worden als we uit de EU stappen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:12

Berdien schreef:
Ik ben bang dat veel mensen die voor terugkeer naar de gulden zijn niet zozeer terug naar een muntsoort willen maar terug naar de prijzen/economie van toen. En ik denk dat dat de utopie is.

Dat idee heb ik ook... Ik vermoed dat het wel erg makkelijk is om te denken dat je hiermee 'ff' de recessie uit klimt.

Lijkt me verstandiger om ons gewoon ff koest te houden ipv een omslag te gaan maken die veel geld kosten en misschien niks oplevert.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:16

DaniBanani schreef:
Willen degenen die voordelen zien in de gulden dat misschien uitleggen? Ik ben benieuwd waarom jullie denken dat het beter voor onze economie zou zijn.

Het feit blijft dat wij allemaal niets over de gevolgen kunnen zeggen omdat wij allemaal te weinig ervan weten. Ook het afkraken van een positief gulden onderzoek kunnen we niet, zelfs niet als we het hele onderzoek grondig bestuderen. Tot nu toe heeft niemand iets kunnen voorspellen wat economie betreft. Er zijn alleen conclusies achteraf getrokken. En wat dat betreft hoor je steeds vaker de conclusie dat we ons met de euro en de Eu behoorlijk op glad ijs begeven hebben. Diegenen die beweren te weten wat er gebeurd als we terug gaan naar de gulden hebben geen poot om op te staan. Of dat goed of slecht is kunnen we alleen achteraf beoordelen. Het beste was geweest als we ons bij de gulden hadden gehouden, en een economische eenheid met landen hadden gevormd, zoals de EEG, of de BeNeLux, dat werkte namelijk wel voor de handel terwijl we het in ons eigen landje zelf nog voor het zeggen hadden.
Hoe het wordt als we terug gaan naar de gulden weten we niet zeker en onderzoeken en voorspellingen spreken elkaar tegen, maar de EU lijkt steeds meer een valkuil te zijn waarbij de gevende landen in de minderheid zijn, en dus (helemaal democratisch) zich bij de besluiten van de ontvangende landen neer moet leggen. Als je hierover nadenkt weet je dat dat nooit goed kan zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:22

Maar dat optie A onprettig is betekent niet dat optie B béter is..bovendien kan ook de EU veranderen, en zal die ook gerust veranderen. Vast niet volgend jaar al, maar uiteindelijk wel, en het is niet gezegd dat het alleen nog maar slechter wordt. Mensen denken snel in doemscenario's, maar vaak valt het erg mee. Kijk maar eens naar alle dystopia-boeken die zijn geschreven. Mensen zagen dat toen als mogelijk realistische toekomstbeelden, en het is allemaal niet uitgekomen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:29

Deze oproep is van hetzelfde niveau als de oproep om uit de euro te stappen, appels en peren vergelijken om te concluderen dat sinaasappels het lekkerste zijn. Politiek niet te handig, omdat hij nederlanders voor dommer houdt dan ze zijn en het hem netto geen extra stemmen oplevert. omdat het munitie geeft aan zijn politieke tegenstanders, weer een breekpunt dat uiteindelijk geen breekpunt blijkt te zijn en omdat het hem nog verder bij het centrum van de macht wegdrijft.

Citaat:
Leg eens uit hoe je tot de conslusie komt dat wij een erg duur land worden als we uit de EU stappen?

Waarom de vergelijking met Noorwegen en Zwitserland appels met peren vergelijken is, is heel simpel. Je prijst daarmee Rotterdam en Schiphol uit de markt in vergelijking met andere havens en luchthavens. Uit de EU en dus uit Schengen stappen kost vervoerders tijd en geld, wat ze in Antwerpen of Frankfurt niet hebben. Verder maken we het voor grote bedrijven ontinteressant om zich hier te vestigen, wat ons nu veel geld oplevert. En om nog een heel specifiek voorbeeld te noemen, denk je werkelijk dat BMW hier auto's wil gaan proberen als het ze voor elke auto extra geld gaat kosten om te exporteren naar de rest van Europa? Je weet dan al bij voorbaat dat je NedCar kan sluiten.

Ik snap het sentiment wel, ik denk ook wel eens terug aan mijn studententijd en hoe hoe leuk het toen was, maar dat wil nog niet zeggen dat ik morgen weer student wil worden. Een terugkeer naar de jaren vijftig klinkt misschien leuk en idyllisch, maar het betekent ook een terugkeer naar het veel lagere inkomen van de jaren vijftig en daar zitten de meeste nederlanders toch echt niet op te wachten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:33

Tsja, maar wat als we ons niet hadden verenigd als een Europese Unie? Dat scenario had net zo slecht, slechter of beter uit kunnen pakken die conclusie had je ook alleen achteraf kunnen trekken?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:35

Karl66 schreef:
Deze oproep is van hetzelfde niveau als de oproep om uit de euro te stappen, appels en peren vergelijken om te concluderen dat sinaasappels het lekkerste zijn. Politiek niet te handig, omdat hij nederlanders voor dommer houdt dan ze zijn en het hem netto geen extra stemmen oplevert. omdat het munitie geeft aan zijn politieke tegenstanders, weer een breekpunt dat uiteindelijk geen breekpunt blijkt te zijn en omdat het hem nog verder bij het centrum van de macht wegdrijft.

Citaat:

Waarom de vergelijking met Noorwegen en Zwitserland appels met peren vergelijken is, is heel simpel. Je prijst daarmee Rotterdam en Schiphol uit de markt in vergelijking met andere havens en luchthavens. Uit de EU en dus uit Schengen stappen kost vervoerders tijd en geld, wat ze in Antwerpen of Frankfurt niet hebben. Verder maken we het voor grote bedrijven ontinteressant om zich hier te vestigen, wat ons nu veel geld oplevert. En om nog een heel specifiek voorbeeld te noemen, denk je werkelijk dat BMW hier auto's wil gaan proberen als het ze voor elke auto extra geld gaat kosten om te exporteren naar de rest van Europa? Je weet dan al bij voorbaat dat je NedCar kan sluiten.

Ik snap het sentiment wel, ik denk ook wel eens terug aan mijn studententijd en hoe hoe leuk het toen was, maar dat wil nog niet zeggen dat ik morgen weer student wil worden. Een terugkeer naar de jaren vijftig klinkt misschien leuk en idyllisch, maar het betekent ook een terugkeer naar het veel lagere inkomen van de jaren vijftig en daar zitten de meeste nederlanders toch echt niet op te wachten.

Nu heb je uitgelegd wat de gevolgen zijn als we inderdaad duur worden met de gulden, maar niet mijn vraag: Hoe kom je tot de conclusie dat we duur worden? Misschien worden we wel goedkoper.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:36

Wat ik niet begrijp is dat mensen elke keer zoveel aandacht besteden aan zon opgeblazen driftpad. :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:38

Kanniet, je speelt het handig net als je populist: anderen uit laten leggen en bewijzen dat de popu uitspraken kant nog wal raken zonder zelf met bewijzen te komen dat je "populistische kreet" haalbaar is en gunstig is. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:41

Ik heb het niet over de gulden, maar over het uitstappen uit de EU. Een land als Nederland dat het grootste deel van zijn geld in Europa en niet in eigen land verdient, gaat er alleen maar op achteruit als het barrieres opwerpt tegen het geld verdienen in Europa. Vandaar dat je ons ook niet één op één met Noorwegen of Zwitserland kan vergelijken.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:44

slimmerik schreef:
Kanniet, je speelt het handig net als je populist: anderen uit laten leggen en bewijzen dat de popu uitspraken kant nog wal raken zonder zelf met bewijzen te komen dat je "populistische kreet" haalbaar is en gunstig is. :D

Op de man spelen....... :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:45

kanniet schreef:
slimmerik schreef:

Op de man spelen....... :+

Doet Wilders dat??

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:45

Elma_ schreef:
Wat ik niet begrijp is dat mensen elke keer zoveel aandacht besteden aan zon opgeblazen driftpad. :+

Bash-nivo zonder inhoud.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:47

Net als Pechtold snap ik niet dat Wilders niet terug wil naar de dukaten _O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:47

Slimmerik heeft wel gelijk, leg nou eens uit waarom het wel een voordeel voor ons is? Wat gaat het ons aan werkgelegenheid en economische groei opleveren?