Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
patatkraam schreef:Gitta1977 schreef:Ik stel voor dat Wilders uit NL stapt en met het eerste het beste vliegtuig naar een ver land buiten de EU vliegt en nooit weer terug komt. Probleem óók opgelost.
Helemaal mee eens
ach die man is ook wel goed voor mijn lachspieren
Babootje schreef:Wilders heeft in ieder geval laten onderzoeken wat een teruggang naar de gulden voor ons zou betekenen. Dus zo ongefundeerd is het niet. Ik heb nooit wat in de eurozone gezien en als er destijds een referendum over was gehouden, zouden we er denk ik niet zo voor staan als wij n u staan. NL is een van de grootste betalers aan Brussel - een organisatie die zelf overigens niet wil bezuinigen - en inmiddels staan wij in het rijtje met Italie Spanje Frankrijk en Griekenland als enige van de noordelijke EU landen als noodlijdend te boek. Dat heeft de Euro ons dan gebracht. In tegenstelling tot Griekenland is NL - centraal gelegen - met Schiphol en Rotterdam een van de belangrijkere doorvoerlanden van Europa. Dat verandert volgens mij echt niet als wij geen deel meer zouden zijn van de eurozone. Een teruggang naar de gulden zou op de korte termijn mogelijk niet erg voordelig zijn maar op de lange termijn beter voor onze economie. En je bent weer baas over de eigen portemonnee
patatkraam schreef:Ja maar volgens mij was al beargumenteerd dat zijn onderzoekje bepaalde aspecten buiten beschouwing liet. En dat je net zo makkelijk kon concluderen dat de landen met een Z het meest gegroeid waren.
Mias schreef:Tja, ik weet het niet. Het is een discussie die ik ook met mijn vader heb gehad. Als wij uit de eu stappen, dan zullen wij een erg duur land worden. Waarin alles onbetaalbaar is. Kijk maar naar zwitserland als voorbeeld
Maar gaan wij op deze voet verder dan komen we er ook niet. Wat een goede oplossing zou zijn is dat wij het net zo gaan doen als de vs. De europa wordt 1 land en de landen worden allemaal staten. Stop met alle eigen landen, die denken vaak toch eerst aan hun eigen.
Wij zeggen schap alle landen en wordt een (deel)staat. Van 1 verenigd europa.
Berdien schreef:Ik ben bang dat veel mensen die voor terugkeer naar de gulden zijn niet zozeer terug naar een muntsoort willen maar terug naar de prijzen/economie van toen. En ik denk dat dat de utopie is.
DaniBanani schreef:Willen degenen die voordelen zien in de gulden dat misschien uitleggen? Ik ben benieuwd waarom jullie denken dat het beter voor onze economie zou zijn.
Citaat:Leg eens uit hoe je tot de conslusie komt dat wij een erg duur land worden als we uit de EU stappen?
Karl66 schreef:Deze oproep is van hetzelfde niveau als de oproep om uit de euro te stappen, appels en peren vergelijken om te concluderen dat sinaasappels het lekkerste zijn. Politiek niet te handig, omdat hij nederlanders voor dommer houdt dan ze zijn en het hem netto geen extra stemmen oplevert. omdat het munitie geeft aan zijn politieke tegenstanders, weer een breekpunt dat uiteindelijk geen breekpunt blijkt te zijn en omdat het hem nog verder bij het centrum van de macht wegdrijft.Citaat:Leg eens uit hoe je tot de conslusie komt dat wij een erg duur land worden als we uit de EU stappen?
Waarom de vergelijking met Noorwegen en Zwitserland appels met peren vergelijken is, is heel simpel. Je prijst daarmee Rotterdam en Schiphol uit de markt in vergelijking met andere havens en luchthavens. Uit de EU en dus uit Schengen stappen kost vervoerders tijd en geld, wat ze in Antwerpen of Frankfurt niet hebben. Verder maken we het voor grote bedrijven ontinteressant om zich hier te vestigen, wat ons nu veel geld oplevert. En om nog een heel specifiek voorbeeld te noemen, denk je werkelijk dat BMW hier auto's wil gaan proberen als het ze voor elke auto extra geld gaat kosten om te exporteren naar de rest van Europa? Je weet dan al bij voorbaat dat je NedCar kan sluiten.
Ik snap het sentiment wel, ik denk ook wel eens terug aan mijn studententijd en hoe hoe leuk het toen was, maar dat wil nog niet zeggen dat ik morgen weer student wil worden. Een terugkeer naar de jaren vijftig klinkt misschien leuk en idyllisch, maar het betekent ook een terugkeer naar het veel lagere inkomen van de jaren vijftig en daar zitten de meeste nederlanders toch echt niet op te wachten.