BTW op handel in paarden van 6 naar 21%

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:02

HolyPope schreef:
Ik trek soms wel eens conclusie's. Neem het berichtje van het chippen alleen maar.
Als ik ergens over twijfel dan hou ik die tot het tegendeel is bewezen. Daar staat internet bekend om. :P

Ik lees nogmaals liever het originele bericht.

HolyPope

Re: BTW op handel in paarden van 6 naar 21%

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:04

In dat geval kan je het beste werk gaan zoeken bij het ministerie van binnenlandse zaken. :P

Of niet te veel van internet aantrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:07

HolyPope schreef:
In dat geval kan je het beste werk gaan zoeken bij het ministerie van binnenlandse zaken. :P

Of niet te veel van internet aantrekken.

Ik trek me niet te veel van internet aan hoor, hoezo denk je dat? En enkel omdat ik vraag naar een bronvermelding, zodat ik even verder kan lezen, met wat meer detail, moet ik maar gaan werken bij binnenlandse zaken? Zou me toch wat wezen, was vrij simpel verzoek leek me.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:10

*\o/* Dan zijn we eruit! *\o/*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 01:11

Kunnen we gaan slapen :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:13

HolyPope schreef:
*\o/* Dan zijn we eruit! *\o/*

Oke, ik volg je niet, maakt niet uit gelukkig, tis maar internet, zal morgen gaan solliciterenn bij BZ. ;) welterusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:19

Afbeelding

Ik zou zeggen google op 'Wet aanpassing tarief levende dieren' en raadpleeg de verschillende overheidsbronnen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 01:38

Haha, Asyaa, wat een prachtig plaatje! :')

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 02:18

aslo schreef:
Maar die handelaar zal toch inkomsten moeten registreren, hij heeft tenslotte ook uitgaven. En als hij de BTW over die uitgaven wil kunnen terug vorderen, zal er toch een administratie bijgehouden moeten worden? Als je op papier alleen maar uitgaven hebt, heb je dus aan het einde van je boekjaar een flink verlies. Neem aan dat zo'n handelaar ook salaris wil? Als een handelaar voor derden een paard verkoopt, beurt die een soort commissie (hij zal dit niet voor niets doen), ook daarop zit BTW. Geloof direct dat er veel gezwartepiet wordt, maar dat kan niet niet continu.

je hoeft ook niet helemaal geen bedrag op te geven, je kan prima je peerd verkopen voor het officiele bedrag van 6000 aan een particulier en er handje contantje nog 2000 bij vragen. heb ik van horen zeggen :+

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:30

Hoe zit het nou dan met pensionstalling? Ik heb als particulier twee paarden in pension staan. Gaat die prijs nu ook naar 21% btw?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:01

Barbara88 schreef:
Hoe zit het nou dan met pensionstalling? Ik heb als particulier twee paarden in pension staan. Gaat die prijs nu ook naar 21% btw?

Wat ik van mijn stallingsbaas begreep is dat de EU dit voor alle landen verplicht wil opleggen.
In Frankrijk is de regering nog niet bereid om dit te doen. Als ze de enige zijn die protesteren is er weinig kans dat het niet gebeurd. Als er meer landen een vuist tegen maken (nl en duitsland) kan het misschien tegen gegaan worden. Dit had mijn stalbaas op een boeren voorlichtingsdag meegekregen, ik weet verder niets over of dat ook echt zo is.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:19

Mijn stalbaas vertelde mij gister namelijk dat hij van zijn accountant had begrepen dat dit ook voor pensionstalling zou gaan gelden. Stel dat dat inderdaad zo is gaat dit dan ook per 1 september 2012 in?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:26

Dat zal dan inderdaad wel waar zijn als het van zijn accountant komt.
Ik begreep dat dit puur dwang was van de EU, ook al wil een land het niet perse.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:32

Sizzle schreef:
Dat zal dan inderdaad wel waar zijn als het van zijn accountant komt.
Ik begreep dat dit puur dwang was van de EU, ook al wil een land het niet perse.

In de EU overleggen landen met elkaar en leggen met elkaar maatregelen op.
BTW op paardenhandel valt in andere Europese landen al veel langer onder de hoge BTW, dat deze nu van 19% naar 21% gaat in Nederland is voor de handel die van 6% komt wel een slag, maar in verhouding tot ons omringende landen niets meer dan een gelijk trekking en die zagen dat, terecht als een oneerlijke manier van concurreren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:40

Ik zit trouwens met een ander paarden BTW vraagje dat ik nog uit moet zoeken.
Ik heb mijn paarden in een EU land, nu wil ik ze misschien importeren naar Zwitserland. Daar betaal ik dan 2,5% belasting voor de invoer wat allemaal te overzien is. Maar wat gebeurd er eigelijk als ik over een paar jaar weer exporteer (dezelfde paarden)? Moet ik dan 21% aan het EU land afdragen?
Dat zou namelijk wel een flinke aderlating zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:50

Je verkoopt die paarden toch niet die zijn toch van jou en die heb je dan toch gewoon op jouw naam, ik zie dat probleem niet zo eigenlijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:53

Dat dacht ik ook, maar dat schijnt niet zo vanzelfsprekend te zijn. Je voert namelijk potentiele handerswaar in of zoiets.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:12

Sizzle schreef:
Dat dacht ik ook, maar dat schijnt niet zo vanzelfsprekend te zijn. Je voert namelijk potentiele handerswaar in of zoiets.

Als je ze in Europa gekocht hebt heb je er al btw over betaald lijkt me.
Een waardevermeerdering door leeftijd en/of opleiding komt alleen boven bij verkoop.
Wel zal je ze opnieuw moeten aanmelden, wat weer leges kost.

Edit: @Sammie, Je hebt gelijk.
Laatst bijgewerkt door slokkie op 01-05-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:13

Sizzle schreef:
Dat dacht ik ook, maar dat schijnt niet zo vanzelfsprekend te zijn. Je voert namelijk potentiele handelswaar in of zoiets.

Je importeert uit een niet EU-land..ff kijken bij belastingen.
Of je moet gewoon onder verhuizing vallen en dienen je paarden daadwerkelijk op je naam te staan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:13

Slaat nergens op een gemiddelde stal die alles eerlijk doet zal het niet redden...
In duitsland willen ze ook paardenbelastinf (a 750,- per paard per jaar) gaan heffen dan kan ook iedereen opdoeken!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:17

colette_007 schreef:
In duitsland willen ze ook paardenbelastinf (a 750,- per paard per jaar) gaan heffen dan kan ook iedereen opdoeken!

Deze onzin is al lang van de baan..en werd geopperd vanuit bepaalde Deelstaten..
Dat is nog geen wet vanuit Berlijn. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:17

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:21

Barbara88 schreef:

Wat ik begreep, valt pensionstalling nu al onder de 19%, dus die zal in ieder geval 2% stijgen. Wat ik alleen niet zeker weet, is of het hele bedrag aan pensionstalling onder 19% valt, of dat het is opgedeeld in 6% voor het voer en 19% voor de stalling (om maar wat te noemen).

Maar toen er jaren geleden geruchten gingen dat de belasting in de paardenhandel omhoog ging van het lage naar hoge tarief, ben ik navraag gaan doen bij mijn pensionhouder om te kijken of dit invloed had op de pensionprijs. Hij vertelde mij toen dat stalling al onder het hoge tarief viel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:23

ceasario schreef:
colette_007 schreef:

Deze onzin is al lang van de baan..en werd geopperd vanuit bepaalde Deelstaten..
Dat is nog geen wet vanuit Berlijn. :(:)

Hier is anders nog niks zeker, meerdere paardenhouders (duitse) weten nog niet waar ze aan toe zijn, vermoeden dat dit éen bedrag is en ze dalijk bijvoorbeeld 300,- per paard per jaar moeten betalen en de staat hen zo 'tegemoet' gekomen is (maar wat nog steeds teveel is voor de meeste mensen).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:24

mylittlejoy schreef:
[. Hij vertelde mij toen dat stalling al onder het hoge tarief viel.

Vraag dan maar maandelijks een rekening...en zien of hij het dan nog zegt. :D