dierenpolitie stopt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:27

Estera schreef:
Ik quote mezelf even vanuit het andere topic:

De dierenpolitie brengt zoveel meer dan alleen de bescherming van dieren.
In 25 tot 75% van de gevallen van dierenmishandeling is er ook sprake is van huiselijk geweld en kindermishandeling. Er zijn inmiddels zo veel zaken geweest waarbij de dierenpolitie aan de deur kwam vanwege een melding en vervolgens constateren dat er kleine kinderen onder erbarmelijke omstandigheden rondkruipen. Er zijn meldingen van kinderen of de dierenpolitie kan helpen want papa slaat niet alleen hen, maar ook de kat.
Of laten we de Beul van Twente nemen die na het mishandelen en doden van dieren over is gestapt naar het vermoorden van een mens.

Er zit zo veel meer criminaliteit achter dierenmishandeling en juist de dierenpolitie heeft alle know-how in huis om zowel de dierenmishandeling als de overige criminaliteit te herkennen, aan te pakken en bovenal hebben ze ook de bevoegdheden. Het zou erg jammer zijn als ze al weer opgeheven wordt, nog voordat het de kans heeft gekregen om het grote publiek te tonen wat hun meerwaarde is, behalve arme paardjes en schaapjes op het droge trekken.

Waar haal je die cijfers? :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:30

Zou ook graag een bron zien. Vind het zeer interessant :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:38

randalinpony schreef:
Estera schreef:

In 25 tot 75% van de gevallen van dierenmishandeling is er ook sprake is van huiselijk geweld en kindermishandeling. Er zijn inmiddels zo veel zaken geweest waarbij de dierenpolitie aan de deur kwam vanwege een melding en vervolgens constateren dat er kleine kinderen onder erbarmelijke omstandigheden rondkruipen. Er zijn meldingen van kinderen of de dierenpolitie kan helpen want papa slaat niet alleen hen, maar ook de kat.
Of laten we de Beul van Twente nemen die na het mishandelen en doden van dieren over is gestapt naar het vermoorden van een mens.

Er zit zo veel meer criminaliteit achter dierenmishandeling en juist de dierenpolitie heeft alle know-how in huis om zowel de dierenmishandeling als de overige criminaliteit te herkennen, aan te pakken en bovenal hebben ze ook de bevoegdheden. Het zou erg jammer zijn als ze al weer opgeheven wordt, nog voordat het de kans heeft gekregen om het grote publiek te tonen wat hun meerwaarde is, behalve arme paardjes en schaapjes op het droge trekken.

Uit wetenschappelijk onderzoek. Google maar eens op dierenmishandeling en huiselijk geweld. Een heel interessant onderzoek is een literatuuronderzoek van Stichting DierZijn, Cirkel van Geweld, waarin alle bronvermeldingen staan van de vele onderzoeken die er zijn geweest. Toegegeven: deze onderzoeken zijn verricht in het buitenland, maar inmiddels wordt ook in Nederland aangenomen dat er een relatie bestaat tussen dierenmishandeling en geweld. Gelukkig komt hier steeds meer bekendheid over.

S123321

Re: dierenpolitie stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:31

Jammer dat de stekker eruit gaat, is nu op het nieuws.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:35

Zie nog niets er over op teletekst?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:40

randalinpony schreef:

[quote "Estera"]

Uit wetenschappelijk onderzoek. Google maar eens op dierenmishandeling en huiselijk geweld. Een heel interessant onderzoek is een literatuuronderzoek van Stichting DierZijn, Cirkel van Geweld, waarin alle bronvermeldingen staan van de vele onderzoeken die er zijn geweest. Toegegeven: deze onderzoeken zijn verricht in het buitenland, maar inmiddels wordt ook in Nederland aangenomen dat er een relatie bestaat tussen dierenmishandeling en geweld. Gelukkig komt hier steeds meer bekendheid over.[/quote]

Het klopt wat 'Estera' zegt!
Dit is idd.onderzocht.Ik heb dit een keer gehoord op t.v.

Het is alweer uit gesteld,nu komt het om Half 9 weer.[de nieuwe bezuinigings plannen].

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:42

Bravura schreef:
Zie nog niets er over op teletekst?

rtl nieuws, 125 animal cops worden weer ingezet als gewone politieagenten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:29

In het bezuinigingspakket staat hier niets over. Worden er komende dagen nog moties besproken?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 22:48

Ojajoh schreef:
bron?

nou het binnenhof zelf waar er een van de pvv geintervieuwd werd haha

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:06

PKfoto schreef:

Kamermeerderheid is akkoord over de motie dat DP een taakaccent wordt. Bron: Telegraaf, vrijdag

Stekker is er dus niet uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:00

franka75 schreef:
Ojajoh schreef:
bron?

nou het binnenhof zelf waar er een van de pvv geintervieuwd werd haha

Ja das me de bron wel ja. :+

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:20

Vind het niet zo erg.. vond het te eenzijdig. Ze kunnen beter dat een agent die taak erbij neemt denk ik.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:24

Bravura schreef:
PKfoto schreef:

Kamermeerderheid is akkoord over de motie dat DP een taakaccent wordt. Bron: Telegraaf, vrijdag

Stekker is er dus niet uit.

het was toch al een taakaccent vd normale agent? En toen werden er animalcops ingesteld en die worden nu weer normale agenten.
Dit omdat het allemaal te duur is volgende de huidige kamermeerderheid.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:28

Pkfoto, dat weet ik niet precies, zo had ik het niet begrepen..
zou kunnen hoor

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:49

Ik begrijp het verschil tussen dierenpolitie en gewone politie niet helemaal... Waarom dat onderscheid? Kunnen gewone agenten niet ingrijpen als het dieren betreft?

Wat mij betreft is er geen man over boord, als politie haar gehele taak serieus neemt richt ze zich op alle misstanden, dus ook die waar dieren bij betrokken zijn. Daarvoor hoeft het toch niet de naam dierenpolitie te krijgen? Ik zou eerder pleiten voor een bredere opleiding voor gewone agenten, zodat ze ook in geval van dieren in nood weten hoe ze moeten handelen...

Hoe was dat voordat de dierenpolitie in het leven werd geroepen? Werden dieren toen aan hun lot overgelaten? Of behoorde het toen al tot de taak van de politie?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:54

Estera schreef:

Estera schreef:
randalinpony schreef:

Uit wetenschappelijk onderzoek. Google maar eens op dierenmishandeling en huiselijk geweld. Een heel interessant onderzoek is een literatuuronderzoek van Stichting DierZijn, Cirkel van Geweld, waarin alle bronvermeldingen staan van de vele onderzoeken die er zijn geweest. Toegegeven: deze onderzoeken zijn verricht in het buitenland, maar inmiddels wordt ook in Nederland aangenomen dat er een relatie bestaat tussen dierenmishandeling en geweld. Gelukkig komt hier steeds meer bekendheid over.

Heb net dat rapport doorgenomen dat je gelezen hebt, en daar wordt een percentage van 20% overlap gemeld volgens mij voor de VS, en zelfs dat wordt nog gerelativeerd.

Ik denk best dat het reeel is om aan te nemen dat in gevallen van ernstige verwaarlozing en geweld, kinderen, huisdieren en alles wat maar zwak en weerloos genoeg is om zichzelf niet te kunnen verdedigen en om voor zichzelf te kunnen zorgen, gevaar lopen op mishandeling en verwaarlozing.

Het idee dat dit in de hulpverlening niet gerealiseerd wordt lijkt me trouwens bijzonder onjuist, de gemiddelde maatschappelijk werker komt vaak zat in multiproblemgezinnen waar zeven schurftige katten rondlopen, er 3 grote onopgevoede honden rondslobberen en er ook nog ergens een baby in een stinkende luier ligt. Het patroon valt heus wel op.

Wat mensen zich niet realiseren is dat het om gezinnen gaat waarin men zowat kind aan huis is bij schuldhulpverlening, mensen grote emotionele en relationele problemen hebben. Al die extra instanties op hun dak sturen zoals dierenbescherming geeft extra stress aan deze mensen waar ze totaal niet mee kunnen copen en die mensen hebben vaak geen ander patroon dan afreageren.
Ik vind het niet gek dat een hulpverlener die dan voor de kinderen komt, niet ook nog even de DP belt, maar probeert van binnenuit wat te bereiken.

Daar heb je het wel over een bepaalde categorie gezinnen, en sorry dat ik het zeg, dat is de categorie hopeloos, veel psychiatrische problematiek daar die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Heel triest, maar dat verwaarloosde, mishandelde en soms misbruikte meisje dat moest toezien hoe papa de hond in elkaar trapte, loopt grote kans later een gewelddadige crimineel (de zoon van een soortgelijk figuur...) op te duikelen, krijgt kinderen, neemt zelf ook minstens 7 zielige dieren op in haar gezin waar ze eigenlijk niet voor kan zorgen en de cirkel is rond...

Het probleem is alleen, dat in deze onderbuik van de samenleving geweld en overlast zo vaak een rol speelt, dat er vanuit allerlei maatschappelijke instanties signalen komen dat er dingen niet goed lopen, maar dat het HEEL moeilijk is om deze mensen te helpen.
Dus zeggen dat de dierenpolitie juist deze zaken aan het licht brengt, het valt nog te bezien of dat wel zo is aangezien de politie vroeger of later wel eens langskomt. En of het uiteindelijk wat oplost is een nog groter vraagteken.

Ik zeg niet dat er niet veel verbeterd kan worden (er bestaat in sommige steden trouwens al een multidisciplinaire aanpak met woningbouwvereniging, schuldhulpverlening, riagg enz), ik zeg alleen dat deze gezinnen nu ook al bekend zijn, bij vele, vele instanties.

Dat dierenmishandeling of verwaarlozing leidt tot mensenmishandeling of verwaarlozing lijkt me trouwens een voorbarige of onjuiste conclusie, ik denk dat het eerder zo is dat in situaties waarin men niet in staat is voor kinderen te zorgen, men dat ook niet is voor dieren en andersom.

Bij delicten waar sadisme een rol speelt kan dat de opmaat vormen naar eenzelfde delicten waarbij mensen een slachtoffer volgen, maar ik denk eigenlijk dat het hier om een heel kleine groep gaat.

Ik denk ook dat de algemene capaciteit van de politie veel te klein is, in plaats van animal cops, zie ik meer in stroomlijnen van de politie en meer blauw op straat.
En dat een stukje bewustwording kan helpen, ja dat geloof ik ook wel: wordt je als politie bij een verhongerde kat of pony geroepen, check dan als je dat kunt ook gelijk even hoe de kinderen erbij lopen, maar ja, de politie heeft het al zo gigantisch druk wegens ondercapaciteit...

Dat lijkt me eerder het probleem.

@Gummie: ook voor de dierenpolitie bestond had de politie al een rol in het opsporen van dierenleed hoor. Bij inbeslagnames van dieren ging dat volgens mij ook altijd al in samenwerking met de politie vanwege de bevoegdheden maar vast ook vanwege de veiligheid van mens en dier.
Er is trouwens niets mis met een taakaccent en bijbehorende extra opleiding, knowhow is nooit verkeerd.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:21